Patria, iunie 1927 (Anul 9, nr. 97-114)

1927-06-07 / nr. 97

7 iunie 1927 nesc, a cărui prezență în conducerea treburilor publice înseamnă sfârșitul abuzurilor, cari au format un adevărat sistem de guvernare în acești 8 ani de unire. Dorința M. S. Regelui, a fost, după cum și trebuia, împlinită. Așteptăm numai ca nădejdile pe cari le pune țara în noul guvern pentru prezidarea alegerilor să nu fie spulberate, căci o nouă desamăgire ar costa prea mult. Și ar fi dezastruos pentru un stat ca al nostru, care încă n’a fost în stare să iasă din faza provizoratelor. (p. p.) GROACA ZILEI Fulgi de păpădie. Pentru guvernul poetului, cu ochii cari se smucesc din orbite nu putem sa întrebuințăm decât imagini poetice. Fulgi de păpădie bătuți de vânt după cari rămân cioturi dezolate și averescane, atât a mai rămas din manarele guvern al poporului, fripturist conservatorist, takist etc. destrămate numărăm câteva: dini deputați averescani au luat leafa pe trei luni înainte. Parlamentul, însă a fost dizolvat. Banii în consecință, vor trebui restituiți. Căci mulți au fost aleși acum e anul și puțini vor fi chemați, când se va deschide, h toamnă, noul parlament. Vl Tavi Goga intenționa să-și petreacă vara pe plaiurile însorite ale Nizzei. (Rămâi o nu pleca, rămâi..) Cu alte cuvinte la orice colț de stradă te întâlnești cu câte un fost potentat în diminutiv trezit brusc la realitate din legănatul dulce și trandafiriu al iluziilor. Exact scena care se întâmplă, când noaptea aprinzi brusc lumina electrică, într’o casă cu ploșnițe. Excursii cu automobilul. Comicul cel mai autentic, poartă mai totdeauna marca naivității și a aspectului de seriozitate. Ca să producă râsul, omul trebuie să fie serios și în deplină conștiință a seriosității sale, iar împrejurările nepotrivite acestei seriozități subliniează in ea comicul. Nu de mult, dl Octavian Prie, fostul vicepreședinte al Camerii fostului guvern, a fost invitat de către studenții Academiei Comerciale din Cluj, unde ela e profesor, la o excursie în Italia. Dar dl Prie a refuzat. A refuzat declarând cu cadoare de fată mare, că are de gând să facă o excursie cu automobilul peste cuprinsurile întregei Europe. Dl Osvadă a fost în excursie prin Italia și la întoarcerea sa în țară, a primit drept cadou căderea guvernului. Dl Tavi Maimuțolini a fost așișderea prin țara ducelui cu automobilul primăriei Cluj. A risipit luxuriant banii ca anândouă mâinile, dar șoferul său a flămânzit. Este aceasta nerușinare o fericită îmbinare a sacului spart și a înflămânzirii de aproapelui. ULTIMA ORA Declarațiile primului ministru Barbu Știrbei București 6 Iunie. — Primul ministru Știrbei a făcut următoarele declarații presei: înalta dorință a Suveranului a voit să realizeze un guvern național. Neputându-se înfăptui acest guvern, am răspuns împreună cu colegii mei la chemarea de a alcătui un cabinet, care prin compunerea lui să aibă misiunea să potolească și să destindă caracterul acutal situației politice.Incredințându-mi mie formarea cabinetului, intervenția împăciuitoare a Suveranului a ținut cont de trecutul meu și de relațiile mele cu oameni politici din toate partidele. Am păstra pentru mine Ministerul de Interne, fiindcă nu fac parte din nici o organizație de partid. Faptul că mi-am căutat colaboratori din toate organizațiile politice este una din condițiile esențiale ale misiunii noastre asigurându-se alegerilor viitoare cea mai desăvârșită libertate. Am cerut ajutorul tuturor șefilor de partide pentru ușurarea grelei noastre sarcini și nici decum nu ne îndoim că toți cetățenii, conștienți și devotați țării și tronului vor fi alăturarea de noi. Din partea noastră suntem hotărâți să ne îndeplinim datoria fără șovăire pentru asigurarea liniștei, ordinei și legalitaței în orice împrejurări. Vom apăra dispozițile costituționale în legătură cu tronul și dinastia, fiind siguri că vom duce la bun sfârșit misiunea încredințată,cretar general al consiliului de miniștrii. Dl Anibal Stoenescu a fost numit director al prefecturei poliției din Capitală in locul dlui Saulescu. Dl Marin Văraru din Consiliul permanent administrativ a fost delegat secretar general al Ministerului de Interne, Desființarea Ministerelor Ardealului, Bucovinei și Basarabiei ____ București 6 Iunie. Prin venirea noului guvern de concentrare Ministerele pentru Ardeal, Bucovina și Basarabia au fost desființate. Asigurarea alegerilor libere București. 6. — Potrivit dorinței de a asigura libertatea alegerilor Ministerul de interne a dat o circulară prin care prefecturile județelor sunt încredințate subprefecților, respectivi. Excepție fac patru județe unde girarea rămâne pe seama Inspectorilor administrativi ca până acum. I Autorizată H ■ DESFACERE TOTALĂ I ■ Vânzare cu tot prețul accep ■ stabl] la I Numiri de înalți demnitari București, 6 Iunie. — Dl. Kirileanu bibliotecarul Palatului a fost numit se Informațiuni Lămuriri pentru cititori Din pricina unui conflict muncitoresc, gazeta noastră a fost silită să și suspende apariția pe un timp scurt. Conflictul fiind aplanat, promitem cititorilor noștri apariția regulată a ziarului. Deocamdată, pe un timp foarte scurt, nu putem oferi cititorilor noștri decât două pagini. Sperăm, că în curând ziarul nostru va apare ca și mai înainte, în patru pagini. — Executarea unui general lituan. Zilele acestea, la Kovno, în Lituania, generalul Kletcinski, fost șeful Marelui Stat Major al armatei lituane, a fost executat, după ce a fost arestat și judecat, sub învinuirea de spionaj in favoarea Sovietelor. Transportarea cadavrelor aviatorilor cehoslovaci. Cadavrele aviatorilor cehoslovaci căzuți victime ale văzduhului la Pipera, au fost transportați la Praga.De la Spitalul .Regina Elisabeta— unde cei doi grav răniți — pilotul Brcan și inginerul Kinski — au încetat din viață, până la Gara de Nord, convoiul a fost condus cu mare pompă. Autoritățile militare și civile precum și mulți particulari, au depus peste coșciuguri bogate cununi de flori. S’au dat toate onorurile militare. — Lindbergh a fost bătut. Recordul senzațional stabilit de aviatorul american Lindbergh, abia câteva zile, a fost bătut de către un alt îndrăzneț cuceritor al văzduhului, american și el, Chamberlain, care a aterizat azi dimineață la orele 6 la Halle lângă Berlin, din cauza lipsei de benzină, sosind la orele 9 la Berlin. Aviatorul Chamberlain a făcut raidul New York—Berlin peste Franța, aducând cu sine un pilot învingând recordul stabilit de Lindbergh cu 300 kilometri. Aviatorul american a fost primit la Berlin cu mare solemnitate. Posturi vacante de medic. La Baia de Arieș, comună tip urban II și localitate climaterică in județul Turda, regiunea Moților, cu linie ferată sunt vacante: postul de medic la spital și postul de medic de circumscripție rurală, ambele cu reședința în localitate. Doritorii de a ocupa vreunul din aceste locuri sunt invitați să ceară numirea la Inspectoratul General Sanitar, Cluj, ori direct la Ministerul Sănătății Publice.Decernarea premiilor naționale. Vestea decernării premiilor naționale, în mijlocul marilor frământări politice, a rămas aproape nebăgată în samă. După cum am spus și am anunțat mai demult, cel mai indicat pentru acest premiu, pentru proză, era părintele Ion Agârbiceanu, vigurosul prozator ardelean. Comisia a decernat aceste premii, în valoare de câte 100.000 Lei dini Ion Agârbiceanu pentru proză și Cincinat Pavelescu, pentru poezie. — B!ne-ați venit! Clujul românesc este fericit că vă poate primi, pentru a treia oară de la unire, cu toată căldura unui neam adânc recunoscător pentru serviciile mari aduse de dv, în curs de două decenii, desrobirii noastre naționale. Ardealul, pentru care v’ați luptat cu toată noblețea sufletului dv, îmbracă azi haină de sărbătoare. Suntem convinși că vă apropiați de noi cu aceiaș simpatie de care ați dat dovadă în trecut și ne veți păstra întreaga iubire pe care o avem noi față de dv. Când vă veți întoarce în țara tradițională a libertăților cetățenești și a legalității neprihănite în Anglia, vă va găm, domnule Scotus Victor, să tălmăciți conaționalilor da.că neamul românesc nu va înceta să lupte până ce nu-i va fi dat să vadă realizarea idealelor umane. Azi când avem soare în suflet, azi când sunteți în mijlocul nostru, azi când speranțe noi mijlesc în sufletele noastre, să ne permiteți să aclamăm. Bine-ați venit distinsă doamnă și mult iubite domnule profesor. — Terente a fost arestat. O telegramă anunță că alaltăeri a sosit autorităților știrea că Terente a fost, in sfârșit, arestat. Balta a fost imediat înconjurată de jandarmi și după o jumătate de oră banditul a fost prins. Pus în lanțuri, regele bălților a fost transportat la Tulcea, (dacă Ciucea) unde va fi anchetat Ia vieți la cursul zilei de Duminică. El e împușcat un gât. Urările noastre pentru o căsnicie de la distanță fericită. — Congresul femeilor din Mica Antantă la Praga. Zilele acestea a avut loc la Praga, congresul femeilor din Mica Antantă. Din partea României au asistat ca reprezentante din Alexandrina Cantacuzino, Calipso Botez și Cath. Fulmen. Congresistele au fost bine primite și în zilele prime au vizitat monumentele și instituțiile importante ale orașului. — Cum pot fi cucerite femeile. Un cunoscut actor de cinema a declarat că o fată poate fi cucerită în modul următor. Să n’o prea las in seamă, să fii de o francă indiferentă; să aduci laude exagerate rivalilor tăi; să faci pe rivalii tai să se intereseze de alte Teme); să-i declari că vei rămânea permanent holtei; să te căsătorești cu altă femeie. ” Accident de aviație. Căpitanul Teglatu și sublocotenentul Aldea de la grupul 11 de aviație au plecat azi dimineață din Someșsat, făcând un vitagiu deasupra orășelului Dej la orele 10, când avionul s-a prăbușit de la o inălțime de 800 metri. Cei doi aviatori au murit pe loc. — Declarație. Am luat cunoștință, că indivizi necunoscuți (agenți) deja înălțuri pe efed . In numele firmei mele. Declar, că n’am încredințat pe nimeni cu luarea comenzilor și rog On. public să binevoiască a face denunț la Poliție, sau a mă înștiința despre numele persoanelor respective, când se va Întâmpla un caz ca atare. Eugen Szabó, mare magazin de modă Cluj. — Ioan Istrate, advocat. Doctor în drept de la Universitatea din Cluj și-a mutat biroul advocafial în București, Str. Viitorului 171. 200 — Manicheză să știe și Coafura caută Frizeria Macovei R-Sârat Str. Victoria 52, salarul foarte bun, plătesc drumul, igs 1-2 — Caut calfă pentru branșa de coloniale cu intrarea in serviciu 1 Septembrie curent, cei cu serviciul militar Împlinit sunt preferiți . Ofertele se vor înainta cel mai târziu până la 15 August. Valer Pascu, Cluj. RECLAM Magazin de stofe, pânză și ■ tot feluri de articole pentru haine femeești și albituri. Vis-a-vis de Poșta centrală~ No. 202 Camera de Comerț și de industrie Cluj No. 111011927. Publicațiune Sus amintita Cameră a primit informațiune de la Consulatul German din Cluj, că în zilele de 22 Octomvrie— 13 Noemvrie a. c. o expoziție de materiale industriale și un congres va fi organizat în Berlin, care probabil va interesa pe inginerii și industriașii noștri. La expoziție vor fi expuse diferite materii prime industriale, va fi explicat modul de analiză a acestor materii, pentru constatarea calității, precum se vor ținea cca 300 prelegeri. Toate lămuririle se pot obținea de la «Pressensteile der Werkstofflagung în Berlin N. W. 7. Jugbeurhaus Friedrich-Ebert No. 27“. I Numai I „SIPOS“ vinde în cea mai bună, veche calitate și cu prețurile vechi, noi ciorapi, sosiți, de diferite culori la modă: Ciorapi bărbătești după mostre la modă...................................Lei 34 Ciorapi bărbătești de mătase . . „ 67 ciorapi de dame foarte tari . . « 37 Ciorapi de dame de fier ... « 87 Ciorapi de voal de dame ... « 97 Ciorapi de mătase, de dame, cari se rup la încercare, se schimbă in mod arătuit cu alții noi « 127 Ciorapi de sport pentru domni și dame .......... « 37 | Observați adresa! | I„SIPOS“ Cluj, Calea Reg. Ford. Nr. 8.126 R.M.C. 1295 _________^1 „REALITATEA“ cea mai mare și mai răspândită revistă ilustrată din România, cu bogate ilustrații despre toate evenimentele mai importante din țară și din lumea mare. Apare în 8 pagini în fiecare Duminecă. Se află la toate chioșcurile din țară și la administrația din Cluj. Prețul 5 lei. Cereți număr de probă gratui „Realitatea“ Cluj No. 204 ________l-l MICA PUBLICITATE nandagi (legaturi hernie) precum și suspenzorii cu prețuri reduse In farmacia Corneliu Demeter, Cluj, Calea Moților No. 2. e închiriat, ori de vânzare o casă nouă, compusă din 3 camere, bucătărie, speis, verandă închisă, pivniță luminat, electric, grădină cu pomi. Îndepărtare 10 minute de Teatrul Național. Se poate prelua imediat Adr. la Dadm. ziarului. e vânzare pădure 153 jugăre fag și stejar, in comuna Rodna jud. Someș, la 8 Km. depărtare de gara Răstoci. A se adresa la Dl Ioan Bodor, președinte în comuna Meraș, Nădașel jud. Cluj. Pentru vederea pădurei se poate adresa la Anton Costin păcurar în Rodna. 1951-1 Căminul «Casa învățătorilor“ Cluj No. 55/1927. Publicare de concurs Administrația Căminului «Casa învățătorilor» din Cluj publică concurs pentru aprovizionarea Căminului cu materialul combustibil necesar pe anul școlar 1927/28. Se vor face oferte pentru circa 9.00 m. cubi lemne, esență tare de fag cl. I, precum și pentru circa ß vagoane cărbuni bulgări de Lupeni sau Petroșani. Ofertele Închise și sigilate se vor înainta administrației Căminului, unde se pot primi și lămurile necesare, până la 15 Iunie 1927, Cluj, la 26 Mai 1927. Director administrativ: 201 ii Andrei Pora. MAI REDUCERE DE PRETURI la toate produsele „FORD“ impunîe cele mai noi. Automobil „Ford“............................................................L. 112,000 Autobus«Ford“, cu caroseria ultramodernă pentru 18 persoane.................................................................L. 150 000 Sasiu-Camion-„Ford“, cu caroseria de povară L. 110.000 Sasiu-Camion-Ford*......................................................L. 95.000 Tractoare „FORDSON ", cu plug „OLIVER“ ■ Garnituri de treerat M.A.V, Motoare de Benzină tipurile cele mai noi, plătibile în rate pe 3 ani, cu interese de 12 ®/o. Mare asortiment în piese de schimb originale, cauciucuri „Michelin" și „Firestone", maieftin ca oricând la firma PERRY CLUJ. Str. Regina Maria No. 2. Prețuri la cursul de 66 lei, No. T99 PARCELE DE VILA în Str. Regală, cu frumoasă cultură de pomi roditori, de vânzare Lămuriri la Or. Szeghő, advocat, Sfr. N. lorga No, 5. 1—2 Culori de relief produsele Fabrice! Konrad & Hbhne Nürnberg Reprezentant pentru Românii ^ Depozitul Fabricei IOSIF NAGY Târgu-Mureș, Piața Regele Ferdinand 21 25 R. M. C. 12t0 6 -1» lU'l'UiUJW-.'' Qimratissi Direcția: Humfi soln, OlUVdlvlCt pötyén sau un vagon direct prin Budapesta—Pöstyén. Băi termale, de nămol, răidura ieșită de la 1000 m. adâncime (67“. C) fără concment In vindecarea de boli de femei, Ischias, trumatism, paralizie. LocaUtatea balneară modernă, admirabil clădită. Hoteluri și pensiuni de primul rang. Thermia Palace este legat cu toate băile, prezentând cea mai perfectă comoditate. Grand Hotel Royal și altele. Pro Patria, sanatoriu popular. Pensiunea zilnică de la 230 lei in sus. Informațiuni la Reprezentanța Băilor Ladislau Singer, farmacist Timișoara II. Str. Tegle (Vécseyy) 2. No. 1853-8 Băile sărate din Cojocna La 29 Maiu a. c. s’au deschis băile sărate din Cojocna cari constau din un loc de 300 cu apă sărată rece, 2 basinuri cu apă sărată caldă și vapori și 8 căzi pentru j baie în cadă. Conținutul apei e următorul: La 1000 gr. apă gr. Natrium clhorid 219.5577 Calcium 2.4938 Magnezium 11.0014 Lithium 0.0698 I Calium 0.3199 Calcium sulfat 3.2957 Natrium 0.0772 Ferum carbonat 0.0^63 Mangan carbonat 0.0301 Hydrogen silicat 0 0173 203 1-2 Total 226.8700 C^ 0.0998 Apa se folosește cu foarte mari succese pentru boli femeiești, exudate cronice, exudate peritoneale și parametrale, profuloză, tuberculoză și ganglionară osoasă, reumatism și gută. Hotelul băilor stă la dispoziția publicului, unde se pot afla camere cu următoarele prețuri: Cameră cu un pat pe zi Lei 64 Cameră cu două paturi pe zi Lei 1Q6 Pentru luna Iunie se face o reducere de 20Vo. La restaurantul bălor se poate primi penclop. La băi sunt următoarele prețuri: Baie rece In lac Lei Baie caldă in bazin Lei Baie In cadă de beton Lei 17 Baie in cadă de porcelan Lei 4. In prețurile de mai sus se cuprinde și rezima personalului. Dela Cluj pleacă autobusul zilnic la carele 8,30,1 p. m. și 6 seara. Dela Cojocna la 6,11 și 4 p. m. a Ti71 in stabilimentul meu Industria ^ UIZ.! pentru aurit, Blondei și confecționare tip cadre pentru tablouri, aflători Str. luiin MaoîâT, priipsise spre reparație și auzit din nou tot felul din cadrei Amihail Somival, farmacistul Teodor GoÎna șef de lucrări la Facultatea de Medicină și Farmacie a Univ, deschizând In Cluj Piața Unirii FARMACIA FORTUNA, aprovizionat cu toate medicamentele noul, specialitățile indigene și străine. No 174 ________________ rrmnarolfl se strică, când sunt LOUOSIElu bătute mereu ca să iasă praful. Procurați-vă deci sugătoarea de praf electrică, care elimină praful fără să strice covorul. Aparate și sugătoare cu chirie se pot comanda la firma Pallos și Marko ing. dipl. Cluj. Str. N. Iorga 7. No 33 R. M. C. 1339________________ _ On. Doamnelor ; Ondularea permanentă a părului ^ ■ cu electrica, ținerea 6—7 luni special în văpsirea părului, decoratã din Paris cu „Hennea de Paris". Ondulațiunea cu apă, cel ma moidern aranjament tehnic. Părecii moderne în orice colori să capete numai la mine în orice ocazie. -glOLIU MUȘCA [Cluj, Str. Memorandului 10Á Au sosit Noutăți de primăvară la M. NEUMANN magazin de haine pentru bărbați și copii CLUJ Piața Unirii No. 14 Detlți ziarul ..PATRIA“ Oriunde e bine, dar dacă ești tn București. Viața cea mai bună o găsești la Restaurantul și Cafeneua Astoria, a dlui Bak^si unde se poate mânca cel mai bun cost de casă. Concertează muzica lui Morvát Pali și Karcsi, Bulevardul Elisabeta No. 20. 17 Nod. 21 50 Reviste de mană pentru sezonul de primăvară și vară au sosit și se vând ieftin la LIBRARIAION KIeALY Cluj, Piața Unirii 15