Patria, octombrie 1933 (Anul 15, nr. 214-237)

1933-10-01 / nr. 214

0 BĂTRÂNEȚE FERICITA Persoanele cari au trecut de o oarecare vârsta, se preocupă cu drept cuvânt, de QFfrifiSNl temânduse de toate bolile pe cari le provoacă: reumatisme articulare sau musculare, nevralgii intermitente sau continue, piatră, $ dureri la rinichi, guta, etc. Iată de ce este indispensabil, mai ales după ce au trecut de 40 ani, să combată acidul uric, care este cauza artritismului URODONALUL recomandat de către somităţile medicale, va uşura funcţiunile rinichiului, îndepărtând teribila arterio-SClerOZd. Dar nu trebue să se întârzie, boala pândeşte... Repede o cură de URODONAL... URODONAL este un produs de încredere. El acţionează repede, el evită reumatismele, guta, lumbago, eczema şi cea mai mare parte din maladiile ficatului şi ale rinichilor. Lia farmacii şi droguerii. I MICA PUBLICITATE Căutăm tineri inginer mecanic versat în metalurgie. Ofertele serviciu conţinând certificate studii, biografia, cunoştinţe limbi şi pretenţii salar, pe adresa „SIDERIT“ la ziar. 884 km deschis biroul de comenzi, Calea Victoriei No. 7. Lemne fa® stânjenul 750—800. CALCIT, Telefon 1106.____________________ Diu preţ de jumătate puteţi cumpăra pulovere, svetere şi tot felul de tricotaje la prăvălia „Tricotania“ Str. Gh Bariţiu no. 8 unde primiţi marfa din mâna întâi şi nu plătiţi nici un câştig în plus. 567 De închiriat casă cu gradină separată în Str. Vasile Lupu no. 64. Adresa la proprietar: David Susana, Str. Regina Maria 17._________902 22 Profesoară diplomată de limba francesă dă lecţii pentru începători şi progresişti cu sistemul cel mai practic şi cu preţuri foarte moderate. Mariotte Liebermann, Cluj, Strada Elisabeta 31. 900 2 3 Dorobanţilor 5 de închiriat locuinţă 5 camere, birou 2 camere. 814 Pentru pension dau lecţii de limba germană, română şi de muzică. Adresa: „Student german“ la administraţie. 904 11 Acoperiţi casele cu ardezie artificială care este cel mai trainic material de învălit, rezistă contra furtunelor, incendiului, este uşoară şi are un aspect plăcut. Preţuri reduse. Cereţi ofertă gratuită de la: FABRICA. „FAVORIT" OSORHfilU JUD. BIHOR Reprezentant pentru Cluj: Firma CAROL SZENES, Cluj, Str. Tunarilor no. 2. 895 Ghetele moderniţa sunt neîntrecute Cumpăraţi copiilor dvoastre numai ghete Mociorniţa fiindcă Mociorniţa vă garantează de fiecare pereche. 50 Depozitul pentru Cluj: Strada Regina Maria 3 A început , 367 TÂRGUL DE TOAMNA la prăvălia Tricotania Cluj, Str. Gh. Bariţiu S. Jerseuri, pulovere şi tot felul de mărfuri tricotate cu preţuri de fabrică. PRIMIM ORICE REPARAŢIUNI. APADUCT automatic A acţionat prin curent electric, fără rezervor pentru case în provincie. Ing. V. MARKO Cluj, Cal. Regele Ferdinand 43-45. Telefon 453. 146 D înainte de a Vă cumpăra MOBILE cercetaţi necondiţionat atelierele tâmplariei artistice BERKOVICS Cluj, Strada Eminescu Nr. 2 Unde se execută după cele mai noui modele şi concepţie proprie. 862 Atelierele cele mai modern aranjate. Cumpăraţi lame de ras GOLF şi veţi avea plăcere la bărbierit, ultima senzaţie in industria oţelului. Depozit principal: Armin Friedmann ORADEA, Str. A. lanca 22. Nu cumpăram cSrli pân^jelu^vizitaţi stocul nostru PATRIA partea streină in fii'iiV* 4i&.m Problema pe care vrem s‘o atingem totul să zicem cultural al bugetelor în rândurile ce urmează, nu este nouă. ' noastre individuale, trimite zeci şi zeci Ea a preocupat în repetate rânduri ziarele româneşti şi unele cercuri culturale. Este vorba de marea concurenţă pe care i-o face cărţii româneşti dispreţuite şi părăsite de ocrotire, cartea de peste hotare. Nu se ridică, fireşte, nimeni împotriva cărţii de valoare şi de specialitate, împotriva cărţii de ştiinţă şi de gândire, venită din Franţa, Anglia sau Germania, în urma caracterului de universalitate a culturii acestor ţări. Gândul nostru se îndreaptă însă spre invazia acelor cărţi, literare franceze, germane şi ungureşti, cari restrâng prin concurenţa pe care o fac, tot mai mult piaţa cărţii literare româneşti. Să fim înţeleşi. Există în străinătate, şi mai ales în Ungaria, edituri de cărţi, de ziare şi reviste, a căror activitate se desfăşoară mai mult pentru România decât pentru ţara lor. Concurenţa din Ungaria este de exemplu aproape dezastruoasă atât pentru presa cât şi pentru literatura minoritară din Ardeal. După cum se resimte şi în piaţa cărţii şi revistei literare româneşti. ’ Şi în vreme ce lună de lună, capi- de milioane lei peste graniţe, în special în Ungaria, unde contribue la înflorirea mişcării literare şi editoriale, cartea românească bună tânjeşte în ediţii de maximum cinci mii exemplare, nedesfăcute nici acestea decât cu mari greutăţi. Astfel în timp ce editurile streine, desfac mii şi mii de chilograme, — de multe ori, — de maculatură literară, scriitorii noştri tineri bunăoară, sunt sortiţi să-şi păstreze manuscrisele în sertare sau să le arunce in foc. O soluţie s-ar putea găsi uşor. Toţi cei cari îşi permit luxul cumpărării de cărţi streine şi editorii streini cari işi desfac produsele la noi, să fie supuşi plăţii unui timbru literar, din venitul căruia să se sprijinească editarea cărţii româneşti şi în special cea a tinerilor. Că nu s-a făcut încă acest lucru, cauza o vedem în slăbiciunea lăuntrică a organizaţiilor noastre scriitoriceşti, cari preferă unei acţiuni unitare, cearta şi gâlceava fărâmiţării. Dar asupra acestei probleme mai reveni, vom fii. Celebrul dirijor Toscanini, care urma să fie angajat la Bayreut pentru a dirija operele wagneriene, în urma unor neînțelegeri cu conducătorii Operei de la Beyreut, nu va mai dirija lapupitrul acestei scene, ci în cursul Iuriei Octomvrie va avea două concerte în teatrul „Chams Elisée" din Paris. Programul celui de-al doilea concert este compus în întregime numai din muzică de Wagner. Carmen Sylva regina poetă, care a dăruit cu atâtea minunate şi duioase pagini literatura românească, a fost reeditată cu prilejul serbărilor de la Sinaia. Poveştile Peleşului au fost retipărite din înalta sugestie a Suveranului şi sub îngrijirea dlui A. Tzigara Samurcaş. Cartea în format mare, cuprinde atât versiunea românească cât şi cea germană a acestor poveşti, în care regăsim evo- Biroul de vota) al ziarului Patria — Călătorii ieftene cu autocare la Budapesta şi Viena — vine ora 7 dimineaţa din Piaţa Unirii. La ora 10 sosirea la Oradea unde se va lua dejunul. La ora 11 trecerea graniţei înspre Ungaria, la ora 1 sosirea la Szolnok şi luarea prânzului. La ora 5 p. m. sosirea la Budapesta. Cei care călătoresc la Viena vor pleca din Budapesta Vineri dimineaţa, intoarcerea va avea loc Marţi 10 Octomvrie cu plecarea la ora 6 dimineaţa şi sosirea la Cluj la ora 17. Drumul Cluj—Budapesta şi retour împreună cu vizele necesare costă 1100 de lei. Budapesta—Viena şi retour cu vizele necesare 1250 lei. Pensiune complectă pentru Budape-CLUJ. 30. Pentru a spori şi mai mult serviciile pe care ziarul nostru le oferă cetitorilor şi abonaţilor săi, „Patria“ şi-a înfiinţat o secţie modernă de voiaj Prin această secţie dorim un auutai să uşurăm posibilităţile de drum ale cetitorilor noştri în capitalele vecine, cai Praga, Varşovia, Belgrad, Budapesta, Sofia sau Viena, dar şi sa sporim şi să cimentăm legăturile noastre cu popoarele vecine. Serviciul nostru de voiaj va organiza călătorii ieftine şi comode şiîn ţară la Bucureşti şi în alte oraşe importante, întâiul drum organizat de acest serviciu al „Patriei“ va fi la 5 Octomvrie pentru Budapesta şi Viena. Călătoria I se va face în auto-care dintre cele mai sta 150 lei la zi, pentru Viena 200 , comode şi mai sigure, cu sprijinul 1 lei la zi. Auto clubului din localitate, înscrieri se primesc la Administrația Plecarea va avea loc Joi 5 Ocori 5 ziarului „Patria“, str. Regina Maria 36. A fost respinsă oferta pentru îrltroducerea ■1 grasului metan la Cluj . Tratat I vele se urmează mai departe* cerâxidu-se o altă ofertă in termeni mai preciși I CLUJ, 30. — Ieri s’a întrunit corni , Pentru introducerea gazului la Cluj, sia numită de primărie pentru a studia societatea a pus în vedere primăriei 3 oferta „Sonametan“-ului pentru între- alternative, ducerea gazului la Cluj. Din această comisie au făcut parte reprezentantul „Ugir“-ului, reprezentantul consumatorilor, al proprietarilor de case din Cluj, prim-jurisconsultul orașul-lid. prof. Xantus, ing. Vasile Lazar şi un consilier comunal. Luându-se în studiu această ofertă s’a constatat că ea este redactată în termeni prea vagi, ocolind toate chestiunile esenţiale şi îndeosebi preţul gazului la consum. Tratativele sunt în continuare, iar societăţii „Sonametan“ i s’a cerut o ofertă mai precisă. 1. Societatea construieşte conducta până la oraş, iar distribuirea o face primăria, asigurând consumul unui quantum determinat şi garantând plata din partea consumatorilor. 2. Regie mixtă, primăria contribuind şi ea cu o parte a capitalului investit. 3. Societatea „Sonametan“ iaca şi conducta şi realizează şi distribuţia, iară nici o obligaţie din partea oraşului. Primăria va alege între aceste trei alternative după ce va avea oferta definitivată şi precisă a „Sonametan“-ului. I FASTA DE DINŢI MARGODONT albeşte şi desinfectează dinţii şi e cea mai ieftină. Tubul Kol 12"Se află de vânzare în toate farmaciile şi drogheriile. Depozitul central: FARMACIA CORNELII DEPIETER Cluj, Calea Moţilor Nr. 2. 158 cu mai multe mii de volume. Cele mai preţioase opere ale literaturii moderne le puteţi cumpăra pentru câţiva iei. Cărţile citite le schimbăm cu noul „CULTURA" Librărie şi anticărie Str. Memorandului 4 în curte In provincie trimitem prospect gratuit 2 Gr S . A sosit ocazia pentru curăţirea şi vopsirea ieftină a hainelor. GrâMţi-Vâ Ia Cristal, Cluj. Hei fö scinafíC a filicid s AREGAL 99 901 In sala mare transformată după nivelul oraşelor mondiale, cu începere de 1 Oct, in fiecare seară program familiar senzaţional cu concursul corului şi ortBCShelfle |@ZZ BLAU VOOEf. Preţuri modeste. Intrarea gratuită. Reţinere de mese și fote prin telefon 518. cările plinede farmec ale munţilor din apropierea Peleşului : Vârful cu Dor, Jepii, Piatra Arsă, Omul şi Valea Cerbului. Retipărirea aceasta este bine venită, ea fiind de multă vreme aşteptată. Selma Lagerlöf celebra scriitoare suedeză, împlineşte anul acesta la 20 Noemvrie, 75 de ani de viaţă. Scriitoarea minunatei cărţi „Gösta Berling“ şi-a atâtor alte romane şi povestiri de o înălţătoare puritate morală, prevenind pe cei cari doresc să închine acestui eveniment o sărbătorire aşa cum i se cuvine, a trimis principalelor ziare ale ţării sale următoarea notiţă: „Rog pe prietenii şi cetitorii mei din Suedia şi streinătate, ca de cea a 75-a aniversare a naşterii mele, să-şi amintească în linişte, să nu-mi trimită nici scrisori, nici telegrame şi nici flori, şi, întrucât se poate, să evite vizitele personale. Ii rog să facă acest lucru pentru că starea sănătăţii mele n'ar putea suporta o sforţare prea mare, şi pentru că în actualele împrejurări economice, o sărbătorire de bucurie nu ar fi potrivită. Orice bani cât de mărunţi, ce-ar fi să cheltuiască pentru a■cest lucru, să-i întrebuinţeze în scopuri de binefacere“, cântăreaţa unanim apreciată, despre care am anunţat în zilele trecute că îşi va lua adio pentru aproape un an de la publicul muzical din Viena. I se va îmbarca la începutul lui Octomvrie pe vaporul „Iile de France“, pentru America. De astă dată Maria Ieritza va rămânea vreme de nouă luni în noul continent, unde însă nu va cânta pe scena nici unei opere, ci va participa doar la turnarea versiunei englezeşti a filmului ei „Marea Ducesă Alexandra", precum şi la turnarea altor două filme noui. Cu prilejul acestei ultime vizite pe care celebra cântăreață o face Americei, ea va da și vre-o 80—90 de concerte. I Maria Jeruza — D. Şerben Cioculescu distinsul critic şi eseist, deţinătorul cronicei literare a ziarului „Adevărul“, va tipări în cursul toamnei acesteia un volum de proporţii reduse dar de adâncă analiză şi înţelegere, asupra poeziei lui Tudor Arghezi, despre care dsa a mai publicat câteva interesante foiletoane. In trecere prin Cluj, d. Şerban Ciocoiescu a făcut o vizită la redacţia „Patriei“ iar la cererea noastră dsa ne-a promis colaborarea pentru rubrica foiletonului. Congresul Sachsentagului are loc mâine SIBIU, 30. — Mâine are loc în sala Transilvania congresul Sachsentagului. Se crede că şedinţa de mâine va duce la ruperea în două a partidului săsesc. In acest sens, se afirmă că în ziua de 3 Octomvrie d. Fabritius, unul dintre fruntaşii tineretului, îşi va forma noul partid național-socialist german din România. —oxo— Duminecă, 1 Octomvrie An. XV No. 214 MARI FRAUDE LA PRIMĂRIA DIN TURDA Arestarea funcţionarului Nîcolae Teofan TURDA, 30. — Ziarul nostru a fost au dat rezultate nebănuite, ba chiar cel dintâi, care în vara trecută s’a ocu- senzaţionale. Cercetările continuând spar pe larg cu felul de gospodărie care se, cu aceeaşi discreţie şi astfel tocmai s a practicat la primăria oraşului ioalmnei, când nimenea nu se aştepta, ştiu ani de zile. Relatările noastre de ele şi-au trântit pe piaţa adormită a atunci au avut darul de a atrage atent vechiului oraş, o răsunătoare în cheţiune a ministerului de interne, care sesizându-se a dispus facerea unor minuţioase cercetări. Rezultatul acestor, anchete a fost prezentat celor în drept pentru luarea măsurilor în consecinţă. Concomitent însă cu ancheta ordonată de minister, conducătorii de atunci ai oraşului Turda, tocmai pentru a înlesni lucrările acesteia, a dispus anchetarea diferiţilor şefi de servicii şi funcţionari încredinţaţi cu conducerea secţiunilor primăriei. • In urma acestei sesizări, parchetul de Turda a lansat mandatul de arestare împotriva funcţionarului Nicolae Tenţan, şeful biroului industrial. Numitul, care se află bolnav în spitalul din localitate a fost declarat arestat şi în consecinţă, justiţia a început cercetările. Din cele ce au transpirat, se spune că Teuţan a emis numeroase brevete industriale fără a le da toria legală, dar în schimb a încasat taxele respective, fără a vărsa banii casieriei. In felul acesta, primăria ar fi fost fraudată cu aproape 200.000 lei. Cercetările sunt făcute de către d. Dumitrescu, titularul cabinetului de instrucţie a Tribunalului Turda, care a şi citat numeroşi informatori. Mandatul de arestare a fost confirmat de către Tribunal, iar apelul va veni zilele acestea în desbaterea Camerei de punere sub acuzare de pe lângă Curtea de Apel din Cluj. SURPRIZE NEAȘTEPTATE iere sesizând parchetul. Odată pornite aceste cercetări, au început să-i sosească primarului de atunci informaţiuni şi denunţuri în legătură cu activitatea funcţionarilor deţinători ai diferitelor secţiuni ale primăriei. Şi astfel, anchetatorii au reuşit să dea de urma multor nereguli care se practicau de ani de zile, fără ca cei care le practicau să se sinchisească prea mult. Cercetările au fost discrete şi graţie acestei calităţi, ele PRIMA ARESTARE Rezultatele recoltei în Polonia VARȘOVIA, 30. — Oficiul de statistică a publicat zilele acestea date definitive asupra rezultatului recoltei în Polonia. Recolta de grâu a ajuns la 10,6 mii. q, recolta de secară la 63,9 mii. q, recolta de orz la 13,8 mii. q, ovăz 24,5 mii. q. Recolta de cartofi este evaluată la 32 mii. g. In comparaţie cu anul trecut recolta de grâu prezintă o creştere de 35%', recolta se secară o creştere de 4,6%', recolta de ovăz o creştere de 2,4%'. In schimb orzul a scăzut cu 1,4%, iar cartofii cu 5,9%'. Recolta nu se prezintă prea mare, mai ales dacă se ia în consideraţie că în anul trecut recolta de grâu a fost neobişnuit de proastă. In comparaţie cu media ultimilor 5 ani, recolta de grâu din anul acesta se prezintă mai mică de această medie. întreţineţi pârul în trebu în rând! PETROL EGGER Caplin pentru leu Copil sărac de moţ, fata zdrenţuită şi cu haine sfârticate, se opreşte în faţa unui grup de studenţi din piaţa Clujului şi timid şi încet ca o şoaptă de rugăciune, cere un leu „pentru sf. Maslu din mila creştinească“. Nu este o noutate pentru nimenea, ca un copil de moţ, să cerşească pe străzile Clujului. De aceea nici nu se sinchiseşte nimenea de el. Nu ştiu ce anume avea acest pui flămând de om în faţa lui, în expresia dureroasă a ochilor, în paloarea obrajilor lui transparenţi, căci l-am oprit şi i-am dat leul cerut. A mulţumit frumos şi scâncetul lui de 12 ani s-a îndreptat spre alt trecător, cerându-i şi acestuia un ieu pentru „Taină“. —• Pentru ce „taină“ aduni tu bani, mă piciule, îl întreabă lumea ? — Pentru taina sf. Maslu. E bolnavă mătuşa mea de mai multă vreme şi trebuie să adun bani pentru popa ca să îu facă „taina“. Şi fiindcă vedea în jurul lui neîncredere, piciul scoate dintre nişte file ale unei cărţi găsite pe drum, un certificat în lege, prevăzut cu sigilul parohial, care 11 îndreptăţeşte ca să colecteze parale pentru un maslu. — De unde eşti tu, îl întreb eu? — Din comuna Bulzeşti, lângă muntele Găina. — Şi cum ai ajuns la Cluj? — Păi am plecat pe jos de Luni dimineaţa şi am tot venit 200 de km. până azi. Copilul acesta, care încă nu a putut greşi cu nimic vieţii, vine de patru zile fără încetare, bate cu talpa 501 de km. la zi şi acum cerşeşte pe străzile Clujului pentru ca să adune 200 lei, căci atâta i-a cerut preotul, pentru un maslu care altfel nu se va putea face. Nu este oribil? Nu este inuman? Nu este păgânesc? Iată și certificatul pe care un preot, slujitor al Domnului a putut să-l redacteze în anul 1933 în forma unui patent brevet de simonie: No. 74—933. CERTIFICAT „Să constată cum că Străuţ Floarea din comuna noastră Bulzeşti zace de mai mult timp bolnavă şi doreşte ai să face Taina Sf. Maslu din mila creştinească . Cu adunarea milei încredinţez pe nepotul său Furdea Petru de aici“. Bulzeşti, la 20 Sept. 1933. Preot Gavriil Simedrea . Pentru că acest preot nu este altceva decât un exploatator al milei creştineşti, Floarea Străuţ zace acum bolnavă şi aşteaptă, iar Pentru nepotul ei cerşeşte pe străzile Clujului după 200 de lei fără de cari slujitorul Domnului nu se apucă de treabă. Ce zic forurile competente de „taina“ aceasta? Cetlil sportul 1st päärjäsiga 4-a €€ RADIO - BUCUREŞTI Felicara-Braşov Experimental Sâmbătă, 30 Septembrie 1933 13: Bursa, cota apelor Dunării Muzică de prânzi (placi) 13.45: Radio-jurnal. 14: Muzică uşoară. ?7 45h T*urghezi.: Regele Carol II. In Orchestra Sibiceanu: Arii naţionale. 19: Radio-jurnal. 19.15: Orchestra Sibiceanu. UNIVERSITATEA RADIO via LPI PatiFan: înfăţişarea omului, ib.zu: Muzică uşoară. (placi). 20.40: Al. Bâdauţă : Turism. PROGRAM DE SEARĂ 21: Al. Grozuţa-canto : Cântece ardeleneşti. 21.20: Jazzul Ghindă-muzică de dans. 22 - O seara acum 100 ani, piesă într’un act. 22.30: Jazzul Ghindă-muzică de dans. 22.45: Radio-jurnal. —6X0—