Pentru Socialism, februarie 1957 (Anul 8, nr. 956-980)

1957-02-01 / nr. 956

k i f um-1 v, mc, >. •St. -« £ La 3 februarie, cu toții la vot! Votați candidații F.D.P.! PROICTARI DINJOATí T ^ 'V ' AL COMITETULUI REMI AL PARTIBULUI HlUNCITORESC ROidul $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL OAIA RIARE Anul VIII. — Nr. 956 Vineri, 1 februarie 1957 4 p?.g. = 20 bani sans r înfăptuirea mărețelor perspective de dezvoltare pe care le avem cere o luptă hotărîtă Adunarea cetățenească a avut loc în comuna Groși, (raioanul Șomcuta Mare) în preajma alegerilor, s-a transformat prin participarea largă și entuziastă a maselor intr-o adevărată sărbătoare. Adunarea a fost deschisă de către tov. Iosif Paleness r, membru în biroul comitetului raional de partid, în ovațiile celor prezenți, care încrezători în victoria în alegeri a candidaților F.D.P. și-au manifestat dragostea și atașamentul lor față de partid și guvern. Primul a luat cuvînitul fov. loan Căprariu, secretarul organizației de bază din comună, care printre altele a amintit cum pe tâmpul" cînd comuna era stăpânită de groful Bela Svelczer, țăranii Adunarea cetățenească de la Groși muncitori exploatați pînă la sînge, majoritatea lipsiți de pămînt, nevoiți fiind să lucreze în dijmă, primeau abia a piatra parte din roadele pământului pe care l-au muncit cu atâta sudoare. Schimibări fundamentale s-au produs în satele noastre de cînd la pe litere se l află poporul muncitor — ia spus îin continuare vorbitorul, dând câteva exemple edificatoare în acest sens. A vorbit apoi învățătoarea Elisabeta Leucean. Ea s-a ocupat pe larg de marea deosebire dintre viața femeilor din trecut și de azi. Au mai luat cuvîntul tov. loan Cioflică care a vorbit despre realizările obținute de țăranii muncitori din comuna Groși. Tov. Livia Balașiu a amintit despre situația mizeră în care au trăit învățătorii și regimul burghezo-moșieesc și înalta apreciere de care se bucură astăzi cadrele didactice din partea partidului și guvernului nostru. Despre ajutotorul prețios și continuu acordat țărănimii muncitoare de statul democrat,popular a vorbit țăranul muncitor Gavril Baban. A luat apoi cuvînitul tov. Iosif Mogoș, prim-secretar al comitetului regional de partid, candidat de deputat pentru Marea Adunare Națională în circumscripția electorală nr. 2. Guvîrdarea tovarășului Iosif Mogoș "" Vorbind despre situația prezentă, profund deosebită la oamenilor muncii, față de cea din trecut, tovarășul Iosif Mogoș a spus: Cei mai în vârstă își aduc bine la minute ce a însemnat dominația cruntă a societăților capitaliste străine în pîrdășie cu capitaliștii interni în minele din regiunea noastră. In timp ce aurul se scurgea în buzunarele fără fund ale capitaliștilor, care trăiau în lux și desfrîu, minerii secătuiți erau măcelăriți în floarea vîrstei de înfricoșătoarea silicoză. Adevărat caracteriza poporul acele timpuri negre prin cântecele sale amare. Munții noștri aur poartă Noi cerșim din poartă-n poartă“.. Iată , la ce soartă ,a osîndit burghezia, clasa noastră muncitoare. Nici viața țărănimii nu era mai bună în timpul dominației burgheziei și ipoșterimii. Din zori și pînă-n noapte lucrau țăranii pe pămîntul moșierilor și chiaburilor, stropii de sângele, sudoarea și lacrimile lor amare. Cît de luminoase ne apar în contrast cu trecutul, mărețele realizării obținute în anii regimului democrat-popular. Urmînd linia politică a partidului, pe care o consideră expresia propriei lor năzuințe, muncitorii, țăranii muncitori, intelectualitatea noastră au muncit și muncesc în prezent cu devotament patriotic pentru dezvoltarea industriei noastre socialiste a agriculturii, pentru dezvoltarea științei și culturii, întărind prin aceasta statul nostru democratpopular — patria celor ce muncesc de la orașe și state. Iat acești ani iau fost înființate în regiune 45 întreprinderi industriale, zeci de alte întreprinderi au fost complet dotate cu utilaj modern, sporindu-se simțitor volumul producției industriale. Întreaga țară a devenit un vast șantier în care poporul muncitor, eliberat de jugul exploatării înfăptuiește cu succes politica partidului, de industrializare socialistă,asigurînd dezvoltarea cu precădere a industriei grele. Fabricăm tot mai multe mașini și unelte, iar produsele care poartă mîndră etichetă de „Fabricat în R.P.R.“ își află căutare pînă în țări depărtate. Și în domeniul agriculturii am obținut o serie de rezultate. Datorită dezvoltării industriei, clasa muncitoare a putut trimite mașini""agricole care să facă mai spornică munca oamenilor muncii de pe ogoare. Partidul îndeamnă pe țăranii muncitori să urmeze cu încredere calea gospodăriei socialiste. Rezultatele obținute de gospodăriile colective și întovărășirile agricole dovedesc clar superioritatea lucrării în comun a pământului și cu mijloace mecanizate. In regiune avem 92 gospodării colective și peste 240 întovărășiri agricole cu mai mult de 18 600 familii care obțin în medie cu 20—40% mai mari producții la hectar decît gospodăriile individuale. Desființarea cotelor obligatorii la produsele vegetale, și noua așezare a relațiilor de schimb între oraș și sat vor aduce mari foloase țărănimii, totodată se va îmbunătăți aprovizionarea industriei cu materii prime și a populației orașelor cu produse alimentare. In ultimii doi ani partidul și guvernul au inițiat și aplicat o serie de măsuri menite să asigure sporirea câștigurilor unor categorii largi de oameni ai muncii. S-au sporit salariile și pensiile mici, s-au acordat alocații de stat pentru copii. Hotărârile plenarei C. C. al P.M.R. prevăd noi măsuri pentru sporirea câștigurilor tuturor categoriilor de muncitori. Asistența medicală în țara noastră este gratuită. In anii dinainte de război aveam o tristă faimă: eram țara cu cea mai mare mortalitate infantilă din Europa. Azi ne numărăm printre țările cu o mortalitate infantilă scăzută. In orașele și satele regiunii, ca și în întreaga țară avem numeroase spitale, policlinici, dispensare, case de naștere etc. La Baia Mare s-a dat recent în folosință o mare policlinică modernă dotată cu un aparataj perfecționat. (Continuare în pag. 3-a). FEMEI ! Sînteți astăzi egale în drepturi cu bărbații. Spunețivă cu hotărîre cuvîntul în aceste alegeri. Votînd candidații F.D.P., votați pentru pace, pentru bună stare, pentru viitorul luminos al copiilor voștri! (Din Manifestul Consiliului Central al Frontului Democrației Populare). Propunerile alegătorilor din raionul Vișeu La cele 26 întâlniri ce au avut loc pînă la 23 ianuarie a. c. între candidații F.D.P. și alegătorii din circumscripțiile electorale nr. 17 și 18 din raionul Vișeu, au participat 7.870 alegători, care au făcut 84 propuneri privitoare la lărgirea și pe mai departe a realizărilor obținute în anii democrației populare. Astfel, în orașul Vișeu de Sus, propunerile alegătorilor au scos în ce apropie zilele de primăvară, ca iarbă verde, flori, cîntec de ciociriie deasupra holdelor, cu miros de brazdă reavănă și muncă multă, care se va materializa în jurul neaftrșitelor holde de grhi, secară, porumb. In zilele acestea, oamenii muncii de pe ogoare pregătesc , drum primăverii. Se repară evidenta necesitatea construirii unui cămin cultural în cartierul german Zipterel, înființarea unui hotel îm oraș, electrificarea cartierului Vișeu de Mijloc, înființarea unei pepiniere raionale pentru a se adapta puieți de pomi la condițiile geografice ale raionului, îndiguirea rîului Waser, amenajarea și aprovizionarea mai bună a pieței etc. Propuneri asemănătoare au fost făcute și în comunele raionului. Printre alte propuneri importante se numără: în Ruscova — electrificarea comunei și înzestrarea căminului cultural cu aparat de proiecție cinematografică, în Polenile de sub Munte — construirea unei săli de așteptare în gară, pentru muncitorii forestieri, în Săcel— cumpărarea din fonduri locale a unui grup electrogen nou, ș. a. Conștienți că vor fi sprijiniți în înfăptuirea propunerilor lor, alegătorii și-au exprimat cu prilejul întîlnirilor deplina încredere cu care vor păși la 3 februarie în fața urnelor, votînd candidații F. D. P. CONSTRUCTORII DE MAȘINI și-au respectat cuvîntul dar Succese Importante a dobândit colectivul uzinelor „Unio“ Satu Mare în cinstea alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională. .Cele șase echipe de lăcătuși din secția IV-a conduse de Anton Vida, Paul Loga, Alexandru Olah și alții, s-au avîntat cu insufleție în întrecerea socialistă încă din prima zi a ncelui an. Conducerea secției a repartizat fiecare echipă la producerea unor anumite loturi de lucrări, ceea ce le-a dat posibilitatea să lucreze în serie și cu un randament sporit la montajul diferitelor tipuri de vagoane. Echipa condusă de Paul Loga lucrînd la montarea vagonetelor de mină și a boghiurilor pentru vagoanele de 45 tone, la data de 29 ianuarie și-a îndeplinit sarcinile planului lunar, iar echipa lui Alexandru Olah și Mihai Czako a reușit să voooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo**^wv<‹›u<>›oo<‹<><›o››ooov monteze cu 50 de vagoane mai mult decît era prevăzut în plan. Nici strungarii secției mecanice nu s-au lăsat mai prejos. Pentru a-și îndeplini angajamentul luat de a realiza planul lunar la toți indicii și la toate sortimentele au fost folosite toate rezervele interne. Cei 42 de tineri ucenici din anul III ai școlii profesionale au fost antrenați în întrecere, fiind repartizați pe lângă cei mai buni meseriași. Astfel, planul secției a fost îndeplinit, așa cum prevedea angajamentul, cu două zile mai devreme. In obținerea celor mai buni indici s-au evidențiat Vasile Aricean, Ștefan Cozma, Adalbert Orgovan și alții, care și-au depășit cu mult angajamentele luate. Fiecare secție a uzinelor „Unio“ și-a îndeplinit sarcinile de producție lunare la data de 29 ianuarie. Citiți în pag. 3-a și a 4-a : — U>a raspundim larg experiența valoroasă în formarea întovărășiri de agricole Noi realizări in cinstea alegerilor Pregătiri de primăvară tractoare, pluguri, grape, discuitoare, selectoare. In atelierele S.M.T.-urilor, ale urilor, ale gospodăriilor G.A.S.colective și în fierăriile de la sate, nicovalele pirită din pînă-n asfințit. Vine dii zori și pași mari ziua deschiderii bătăliei recoltelor sporite. ★ k In stațiunile de mașini și tractoare din regiune, munca se desfășoară cu elan. De la Pribilești ni se anunță că mai este un tractor de reparat, încolo toate stau gata de drum spre ogoare. Manea se desfășoară cu spor și la S.M.T. Carei. Pînă în prezent la S.M.T.-uri și gospodăriile de stat reparațiile au fost executate în proporție de 65%, iar la unele G.ASS. ca de pildă, la G.A.S. Satu Mare, G.A.S. Sighet și GAS. Cărei, reparațiile sînt terminate circa 75—80 la sută. Colectiviștii din regiune, merg și ei cot la cent cu celelalte unități socialiste. S-au angajat să obțină recolte bogate, și se pregătesc intens pentru respectarea angajamentelor. In gospodăriile colective din regiune s-au reparat pînă în prezent printre altele peste 450 de pluguri, 89 semănători și altele." ★ Și țăranii muncitori din regiunea noastră se pregătesc să obțină recolte cît mai bogate, pentru ia putea vinde cît mai cantități de cereale la preț mari de achiziții. In general, și în sectorul particular al agriculturii semințele au fost pregătite, s-au făcut mii de probe de germinarie, iar în privința reparațiilor, sunt gata pînă în prezent 8.555 pluguri din 20.734 care trebuiesc reparate, 928 semănători din totalul de 1.698, 8 selectoare, 124 troare etc. Pînă la 22 februarie sînt hotărâți și ei să termine toate pregătirile. ★ Imgrășămintele naturale aplicate la vreme sporesc considerabil recoltele. Iată un lucru pe care țăranii muncitori l-au verificat în lungi ani de practică. La cercurile agrotehnice au mai învățat că gunoiul de grajd are eficacitate deplină numai dacă este depozitat în platforme mari, ferit de uscare. Și de această dată, câmpurile sunt împânzite de platforme mari. In iarna aceasta, gospodăriile colective din regiune au transportat 45.486 tone gunoi de grajd, în sectorul individual s-au transportat 718.024 tone gunoi, iar în gospodăriile de stat, peste 80% din îngrășămintele naturale au fost transportate pe ogoare. Raportăm cu mîndrie Alegerile de deputați In Marea Adunare Națională constituie un eveniment de seamă și în viața tăietorilor de pădure din exploatările forestiere ale I.F.E.T. Baia Mare, eveniment pe care au hotărît să-l sărbătorească în mod deosebit. La începutul anului, angajamente însuflețite au răsunat și pe valea Firizei, și la Nistru și în alte parchete. Pretutindeni buzionarii, mecanicii, încărcătorii s-au angajat ca în cinstea alegerilor să-și depășească cu mult planul lunii ianuarie, cu toată zăpada mare care îngreunează munca de exploatare și transport. In ziua de 29 ianuarie, întregul colectiv al I.F.E.T. Baia Mare, a raportat îndeplinirea angajamentelor luate. Planul producției globale a fost realizat pînă la această dată in proporție de 152%, iar planul producției marfă, 126%. Peste planul lunar, muncitorii de pădure au dat 262 m. c. bușteni de fag pentru gater, 105 m. c. bușteni de stejar, 1.300 m. st. lemne de foc, peste 1.100 buc. traverse diferite etc. La obținerea unor asemenea realizări au contribuit toți muncit ■torii, tehnicienii și inginerii din parchete. In mod deosebit s-au evidențiat: brigada de încărcături condusă de Gheorghe Mețac de la parchetul Nistru, Șandor Gheorghe de la Firiza, Iosif Silaghi de la Băița, și alții. Cu entuziasm au primit muncitorii de la I.F.E.T. Baia Mare rezoluția plenarei C.C. al P.M.R. din decembrie 1956. Pentru a răspunde grijii partidului și guvernului, și pentru a-și întări votul ce-l vor da candidaților F.D.P., ei se angajează ca în cel de al doilea plan cincinal să mărească cu 7 % indicele de utilizare a masei lemnoase, să extindă mecanizarea operațiilor la debitat doage 100%, la debitai traverse 30%, la transport 98%, la fasonat 20 %, iar la scos și apropiat 15 %. De asemenea, se va extinde metoda de exploatare în catarge in așa fel, ca 35%, din totalul masei lemnoase să fie manipulată după această metodă. FILIP MOISEI inginer șef. .' Cu angajamentele îndeplinite în primele zile ale anului, muncitorii, tehnicienii și inginerii de la I.F.E.T. Vișeu au analizat activitatea pe 1956 și au defalcat sarcinile de plan pe 1957. Cu această ocazie, întregul colectiv s-a angajat să realizeze planul anual în 11 luni și 15 zile. In cinstea alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională, ei s-au angajat să realizeze planul lunii ianuarie cu 3 zile înainte de termen. Cu toate greutățile întîmpinate din cauza înzăpeziri căilor de acces spre parchete și sectoare, planul lunii ianuarie a fost realizat pînă în ziua de 28 ianuarie la toate sortimentele. Pentru a-și putea îndeplini angajamentul chiat, muncitorii de pe parchete au desfășurat o muncă cu adevărat eroică la deszăpezirea drumurilor de apropiat, de transport cu remorci și liniile CF.F. încărcătorii Mîțloan-Moraru și Stețcu Ioan-Călbază de la sectorul 3 Borșa, Krasczik Emetic maistru și Simon Vasile-Buteanu de la secttorul 2 Vișeu, Gulac și Francisc mecanic de locomotivă și alții, s-au evidențiat în mod deosebit în lupta pentru desfundarea drumurilor și realizarea planului înainte de termen. 1 A 10-a întovărășire zootehnică din raionul Vișeu Prevederile rezoluției plenarei să le vorbească oamenilor despre tovărășiți s-au hotărît să cumpere C.C al P.M R din 27—29 decenii .......... brie 1956 au stârnit o adevărata frământare în Dragomirești, raionul Vișeu. Oamenii citeau rândurile rezoluției și deslușeau în ele vitorul comunei lor, drumul pe care trebuie să-l urmeze spre bunăstare. S-i a discutat rezoluția plenarei în adunarea organizației de bază, și seara în șezători. Și se discuta tot mai mult în jurul cooperativizării agriculturii. Cu trei săptămâni în urmă, după o adunare populară, în Dragomirești a luat ființă un comitet de inițiativă, din care iau făcut parte Gheorghe Sima, secretarul organizației de bază, Gheorghe Bilea, membru de partid și Ion Ardelean, deputat comunal. Toți trei, oameni harnici și apreciați de toți țăranii muncitori din sat. împărțiți pe sectoare, membrii comitetului de inițiativă au început întovărășirea zootehnică pe care vor să o înființeze în sat, despre succesul altor întovărășiri de acest fel din raion și despre perspectivele pe care le are întovărășirea în creșterea animalelor. Oamenii din sat s-au gîndit, au cumpănit lucrurile, apoi, unul cîte unul au venit cu cererea scrisă. Pînă la 26 ianuarie, se adunaseră 15 cereri. Cei 15 oameni s-au adunat ,și au hotărît să inaugureze întovărășirea. — Cine va mai vrea să vină alături de noi, va veni el mai tîrziu — a spus Ion Ardelean. Și așa au făcut. Au inaugurat întovărășirea, și l-au ales președinte pe Ion Ardelean. Deocamdată, întovărășirea are 12 ha. pășune, 4 cai, vaci, oi etc. Dar este de-abia la început. Munca adevărată va începe de-abia în primăvară. Iar la primăvară, noii iuci de rasă, tăurași și juninci de rasa brună, să înjghebeze o stupărie, și să planteze o livadă de pomi. Pînă la primăvară, vor munci toți pentru a atrage și pe alți țărani muncitori în întovărășirea zootehnică. Dar nu numai la Dragomirești își manifestă țăranii muncitori dorința de a păși pe calea cooperattivizării agriculturii. In Giulești, raionul Sighet, și-au depus zilele acestea cereri pentru înființarea unei întovărășiri un număr de 15 țărani muncitori, la Săcel, raionul Vișeu 23 de țărani muncitori cer înființarea unei întovărășiri zootehnice, iar în comuna Sărăuad, raionul Tășnad, 10 țărani muncitori, posedînd 40 ha. pămînt, și-au depus cereri pentru formarea gospodării colective, unei eoec/wvwy>eooooooooooooooooooo<xyy>oooooooooooooooc ^öooo<xxxxxxxxxxxx>oo<xxxxx>oo<xxxx>c><xxx><x>ooc,ooop,Oi Cît de mult se deosebește viața de astăzi a muncitorimii noastre de silnicia vremurilor trecute! De la șomaj și curbe de sacrificiu, de la carcerele trecutului fascist și pînă la asigurarea dreptului la muncă și la odihnă, la concediile plătite și la stațiunile balneo-climaterice în care sute de mii de muncitori își refac anual sănătatea — iată numai cîteva din roadele revoluției populare socialiste petrecute în țara noastră în ultimii 12 ani. (Din Manifestul Consiliului Central al F.D.P.). Clișeele de mai jos reprezintă: 1. In minele din regiune transportul a fost mecanizat ușurând astfel efortul fizic al muncitorilor. 2. Clădirea atelierelor cooperativei de producție confecții „Mondiala“ din Satu Mare. 3 Unul dintre blocurile muncitorești construite în orașul Baia Mare. 4. In sala de fizioterapie a noii policlinici din Baia Mare. 5. Muncitori și funcționari petrecîndu-și timpul liber, la clubul uzinelor „Gh. Gheorghiu-Dej“ din Baia Mare. I < »