Pentru Socialism, octombrie 1957 (Anul 8, nr. 1160-1186)

1957-10-01 / nr. 1160

URBAR AL COMITETULUI RERIDRAL AL PARTIDULUI USURSITURESSki» Și AL SFATULUI POPULAR RESIDUAL BAIA ATARE Anul VIII. — Nr. 1160 Marți, 1 octombrie 1957 4 pag. = 20 bani Intovărășirii să muncească laolaltă pămîntul întovărășirile agricole sînt forme simple de cooperare în producția agricolă, în care țăranii muncitori își adună laolaltă pămîntul pentru a-i putea lucra cu mijloace mecanizate și în condiții agrotehnice superioare, în vederea continuei sporiri a producțiior la hectar. Această formă de cooperare prezintă importante avantaje. De aceea ea se bucură de un interes deosebit din partea țăranilor muncitori. In multe întovărășiri, îndată după înființare, membrii au primit un sprijin serios și au trecut la organizarea temeinică a muncii. Azi putem cita multe exemple despre producțiile ridicate obținute în întovărășiri și, ca urmare a acestui fapt, dezvoltarea rapidă a întovărășirilor. întovărășirile agricole din Ghilvacî (raionul Carei) și Hrip (raionul Satu Mare) și-au cîștigat mare popularitate în rindul țărănimii din acele sate, numai datorită producțiilor mereu ridicate, care au rezultat la cerealiere în general. Numai astfel se poate explica faptul că toți țăranii muncitori din amîndouă satele s-au înscris în aceste întovărășiri. In satele unde existau mai puține condiții de efectuare a comasărilor într-un singur trup, țăranii muncitori au format mai multe întovărășiri. Asemenea exemple întîlnim într-un însemnat număr în raionul Tășnad. înființarea de noi întovărășiri prezintă un succes important pe drumul socializării agriculturii, întovărășirea agricolă este o adevărată școală de educare a țărănimii în spiritul luptei pentru sporirea avutului obștesc, fapt care duce implicit la creșterea nivelului trai al fiecărui membru. Este ne de îndoielnic faptul că după un timp, întovărășirea se dezvoltă înspre forme superioare. Numeroși întovărășiți din satele Irina, Portița și Vezendiu (raionul Cărei), au cerut, și luptă pentru înființarea de gospodării colective, sau cooperative agricole curentă. Ca să se ajungă aici, este necesar să fie îmbunătățită organizarea muncii în toate întovărășirile din regiune. Mai există întovărășiri în care numai arăturile se fac în comun, dar și acestea doar în parte. Rezultatele sunt astfel slabe. De pildă, întovărășirea agricolă Cămara — Sighet a avut din recolte mici față de întovărășirea din comuna Vad, deși terenurile pe malul Tisei sunt mai roditoare. Singura explicație este că în Vad muncile, de-a lungul anului, au fost efectuate în comun, pe cînd la Cămara, întovărășirea există doar cu numele. Recentele consfătuiri care au avut loc în unele raioane cu participarea conducerilor întovărășirilor, au dezbătut pe larg problema trecerii la organizarea temeinică a muncii în întovărășiri. Au fost preconizate anumite măsuri foarte necesare realizării acestui obiectiv. Printre acestea cea mai importantă este ca întovărășiții să muncească laolaltă pămîntul. In acest scop, mai întîi este necesară strîngerea laolaltă a semințelor. Nici o întovărășire agricolă nu trebuie să însămînțeze în această toamnă decît semințe de sei bine curățate și tratate, într-un teren îngrășat și pregătit după indicațiile agrominimului. Iată că azi, cînd semințele trebuie semănate, din peste 200 întovărășiri agricole numai în aproximativ 150 au fost adunate semințele laolaltă. întovărășiții și-au dat seama că avînd numai jumătate terenul în întovărășire și cealaltă jumătate în afara ei, nu au decît de pierdut; în unele cazuri numai pe o jumătate se transportă îngrășăminte, alteori tot numai pe o jumătate se fac lucrările agricole în timp optim. Dar întotdeauna, suprafețe sunt neglijate, importante fapt care duce la serioase pierderi de recolte. In primăvara acestui an, din cadrul întovărășirii din Moftinu Mare s-au desprins cîteva familii de țărani muncitori care au format o nouă întovărășire numai pentru a înscrie și comasa întreaga lor suprafață de teren la un loc. Asemenea exemple întîlnim tot mai multe. In aceste zile sînt foarte multe întovărășirile care se inaugurează și ai căror membri au înscris tot terenul. Organizațiile de partid sătești, trebuie să se situeze în fruntea luptei pentru îmbunătățirea activității în întovărășirile agricole. Din această toamnă încă, să fie puse bazele unei bogate recolte de cereale în viitor. In acest scop, luarea măsurilor pregătitoare în vederea muncirii în comun a pămîntului nu trebuie să ducă la întîrzierea peste timpul optim a executării însămînțărilor. 1 ■ [UNK] i • Citiți în pag. 4-a — Declarația comună a guvernelor R.P.D. Coreene și R.P. Bulgaria. — Plenara C. C. al Partidului Comunist Italian. Lăcătușul Gheorghe Lupșica de la fabrica „Unio" este mîndru de realizarea către obținută de colectivul de lăcătuși in cadrul căreia lucrează. Iată-l în timp ce face ultimă verificare o la una din mașinile de încărcat minereu, care nu peste mult va lua drumul spre minele patriei. "I Să facem la timp și in Bune condițiuni recoltatul porumbului și însămînțatul griului de toamnă Porumbul și griul de toamnă sînt cele mai importante și mai răspîndite plante agricole în agricultura noastră. Aceste două plante ocupă circa 70% din planul de producție al țării. In a agricultura regiunii Baia Mare proporțiile planului economic de stat cu privire la grîu și porumb sunt asemănătoare cu acelea din întreaga țară. Recolta de porumb și grîu are menirea de a asigura hrana oamenilor muncii și materia primă pentru o serie de produse agroalimentare. Strîngerea la timp și integrala recoltei culturilor de toamnă este o datorie a tuturor oamenilor muncii din agricultură. Prin strîngerea la timp a recoltei de porumb, cartofi, floarea-soarelui și sfeclei de zahăr se realizează un volum mai mare de agricole și de o calitate produse superioară. Recoltarea la timp a culturilor de toamnă este necesar să se facă și pentru faptul că în condițiile noastre acestea sunt premergătoare în bună măsură pentru cerealele de toamnă. Din datele și informațiile culese de pe teren, rezultă că în toate raioanele culturile de toamnă au ajuns la maturitate. Nu trebuie așteptat cu recoltările și însămînțările pînă ce timpul va deveni ploios, deoarece ploile care nu vor întîrzia să cadă în regiune vor produce mari greutăți și chiar pagube în producția agricolă. La drumurile desfundate de ploi care vor produce greutăți în transportul vor adăuga acelea produselor se inerente culesului, sortării, depozitării, etc. pe astfel de timp. Deosebit de aceasta va avea de suferit și calitatea produselor, care vor fi scînse mai puțin curate decît pe vreme uscată și cu un procent mai mare de umiditate, ceea ce va face mai grea păstrarea acestor produse. O deosebită atenție trebuie să acordăm în această toamnă recoltelor de porumb și cartofi care vor fi culese cu un procent mai mare de umiditate decît cel normal. Produsele acestor culturi în astfel de cazuri vor fi întinse în straturi subțiri la soare sau în locuri uscate și aerisite pentru a se mai pierde din apă și pentru a înlătura astfel pericolul mucegăirii și al încingerii. Din datele existente la secțiunea agricolă se deduce că pînă la 26 septembrie în regiunea Baia Mare s-a însămînțat numai 3,9% din suprafața de însămînțat. Această situație va trebui îmbunătățită în zilele ce urmează deoarece pe teren există condiții tehnico-naturale favorabile însămînțărilor de toamnă. In primul rînd trebuiesc însămînțate toate terenurile eliberate de mazăre, fasole, soia, borceag, cartofi, floarea-soarelui, etc., destinate culturilor de toamnă. Paralel cu munca de recoltare a porumbului, florii-soarelui și cartofului trebuie organizată însămînțarea griului. In cadrul activității care se desfășoară pentru însămînțarea la timp a cerealelor de toamnă nu trebuie uitată calitatea lucrărilor. Arăturile de însămînțare trei iese făcute cu cel puțin o săptămînă înaintea însămînțării. In acest timp pămîntul se mai așează, permițînd astfel introducerea seminței în pămînt la aceeași adîncime și acoperirea semințelor mai bune, ceea ce va ajuta la răsărirea uniformă r,i într-un procent mai ridicat. Semănatul trebuie să se facă cu semănătoarea în rînduri la 12,5 cm. O deosebită atenție trebuie acordată seminței care se introduce în pămînt. Este cunoscută zicala „ceea ce semeni aceea vei culege“. De aceea în toamnă Ing. D. TORGE (Continuare in pag. 2-a)) O dată cu experimentarea sistemului de salarizare îmbunătățit Experimentarea sistemului de la îndrumări și sprijiniri date de prganizare îmbunătățit la întrepringanizația de partid din întreprinderea de industrie locală „Silvadere și sfatul popular raional, una“ din Cehu Silvaniei a fost întrecînd cu o privire sumară atîmpinată cu deosebite succese în supra sortimentelor întreprinderii, producție, se constată o îmbunătățire sub Astfel, la data de 25 septembrie a.c. întreprinderea a realizat 92 procente din planul global al anului în curs, iar în unele ramuri cum sunt: panificația, abator, extracție și materiale de construcție, muncitorii lucrează în contul anului 1958. Acest succes se datorește bunei organizări a muncii și bunei stanțială a calității lor. La unele secții cum este, de pildă, la cea de prelucrare a fructelor din satul Țicău, s-au luat toate măsurile unei bune aprovizionări și prelucrări igienice a fructelor. La secția conserve de fructe din Cehu Silvaniei, s-a introdus fabricarea dulceții de fructe, care este mult solicitată pe piață. Rezultatele obținute de întreprindere demonstrează faptul că experimentarea sistemului de salarizare îmbunătățit se desfășoară cu succes. SÁNDOR ZIFFER: l „Peisaj băimărean“ tablou prezentat la Expoziția de artă plastică din Baia Mare. rl <xraooooooc»ooo"MO<x>o<xx>oooooooo(Xîo?xxxxxx)OOOCXX3booi?oooooooooooooc«îac: iooooooooqocqoocoo: ;t in» „Ce produceți pentru iarnă ?“ In „Unitatea", Sighetul posedă una dintre cele mai de seamă întreprinderi din cooperația meșteșugărească. Produsele ei — în deosebi tricotajele — sunt recunoscute nu numai în regiunea noastră, ci și in restul țării. Tocmai de aceea, ne-am gindit că n-ar fi lipsit de interes să adresăm conducerii acestei unități întrebarea de mai sus. Răspunsul l-am primit din partea șefului producției, Alexandru Schrek și el a început cu... invitația de a vizita secțiile cooperativei. După aproape o oră de umblet, am ajuns la locul unde se fac ultimele operații: sortarea și împachetarea produselor. — De-acum putem să trecem mai la... concret, mă vesti tov. Shrek. Iată, aici avem tricotaje pentru femei... îmi arătă o mulțime de veste, scampolouri și ciorapi de schi. Toate — produse din lună. Primele două categorii , atrăgeau atenția prin varietatealorilor. Am remarcat faptul că în afară de ciorapi, tocite ceelalte produse sînt într-o singură culoare. — E o preferință a cumpărătoarelor, îmi lămuri tov. Schrek cauza, de care noi ținem seama. De fapt, tricotajele soare par mai într-o culoare, mai elegante... Trecînd mai departe, șeful producției îmi puse in față o mulțime de alte tricotaje, toate din lună. — Acestea sunt pentru bărbați... Printre ele erau trei modele de pulovere cu mined, două cu fermoar, iar modele unul cu guler-șal. Numărul cutărilor la aceste sortimente e mai restrîns: gri, bleumarin, cafeniu. In continuare, am remarcat un frumos model de pulover pentru schi, cu guler înalt și cu broderii pe piept, precum și două modele de vestă. Au fost plăcute ca aspect și puloverele fără mined, puloverele „Fregoli" și ciorapii pentru schi. — Nu i-am nici pe cei mici, uitat îmi destăinui tov. Shrek, invitîndu-mă in altă parte a încăperii. Aici îmi arătă niște veste și guler-șal, pulovere cu toate din lună și de diferite mărimi și culori. După ce le-am terminat de cercetat — erau de o calitate ireproșabilă — l-am întrebat pe tov. Shrek, mai mult așa din întimplare, ce se petrece cu cei cărora, eventual, nu le-ar place modelele amintite mai sus. . — Nici o grijă, îmi răspunse șeful producției, fie care avem și o seducrează la comandă și unde i se poate îndeplini dorința și celui mai pretențios client... M-am interesat și de alte aspecte ale producției, însă tov. Shhrek a lăsat răspunsurile, după propria-i expresie, pe seama altor persoane mai... competente. Așa am ajuns la serviciul planificării. Aici tov. Francisc Rézműves îmi explică că producția tricotajelor pe care le-am văzut a început încă în ianuarie a. c. — Nu, continuă dînsul, cumpărătorii din regiunea noastră pot fi liniștiți, avem produse pentru toată lumea și, după cum cred că v-ați convins, pentru toate gusturile... Mai la concret, numai din produsele date peste plan se pot îmbrăca într-o lună circa 2.300 de persoane... Frumusețea și calitatea produselor, precum și succesele in îndeplinirea și depășirea planului, m-au îndemnat să stau de vorbă și cu o a treia persoană: cooperativei, președintele Herman Salamon. — Creatorii modelelor? — începu președintele cam încurcat. Păi, sînt destul de mulți, iar dumneavoastră la ziar, zîmbi el, nu treceți de obicei decît... trei, l-am promis că, avînd în vedere importanța realizărilor, de astă dată vom face excepție de la această „regulă"... Așa că a vorbit despre conducătorul tehnic Iacob Herskovits, despre șefii de secție Adalben Kalmar și Rozalia Weiss, despre muncitoarele Viorica Roman și Maria Matyko.. Capitolul creatorilor de modele fiind oarecum încheiat, am trecut la cel al fruntașilor in producție. De aici mi-am notat intr-adevăr numai... trei: Ileana Frățilă, Maria Jakobény și Reghina Teleptean, deoarece, în caz contrar, ar trebui să înșir toată cooperativa, întru cât e fruntașă pe țară!... A. BARBU Succese în transformarea socialistă a agriculturii Purtînd numele marii sărbători Ieri, la Satulung, raionul Șomcuta, a avut loc inaugurarea unei noi întovărășiri agricole. Aceasta este a doua întovărășire din sat. Cinstind marea sărbătoare a proletariatului, ce se apropie, întovărășirea a primit numele de „7 Noiembrie“. 49 familii în frunte cu cei 14 comuniști, au luptat pentru înființarea acestei întovărășiri. La inaugurare încă 7 familii au depus cereri, numărul întovărășirilor crescînd astfel în prima zi la 56 familii. Ca președinte a fost ales țăranul mijlocaș Nicolae Ster. Intovărășiții au hotărît în prima lor adunare să respecte statutul, muncind încă din această toamnă în comun. Un vagon dreptunghiular și cîteva capete pătrate Ca să aprovizionezi cu legume, fructe și zarzavaturi populația unui oraș ca Satu Mare, nu-i o treabă tocmai ușoară și nici de mică răspundere. Și asta mai cu seamă acum în plină toamnă, cînd fiecare gospodină caută să și pună cămara la punct cu cele trebuincoac de-a lungul unei ierni întregi. In acest scop, O.C.L. Aprozar Satu Mare a contractat necesarul pentru aprovizionare cu diferite unități producătoare, atît din regiunea noastră, cit și din alte regiuni. Dar operația de contractare a legumelor, fructelor și zarzavaturilor n-a fost decît începutul, căci, așa cum e și normal, acestea mai trebuiau și să fie aduse la locul de desfacere. Conducerea O.C.L. Aprozar Satu Mare s-a gîndit la acest lucru. Și pentru transport, printre altele, a îndurit de la C.F.R., pe o perioadă de tei luni, vagonul nr. 129.198. Dar se pare că conducerea O.C.L. Aprozar nu s-a gîndit și la ce ar putea să urmeze de aici încolo. Dacă ar fi făcut-o, cu siguranță că s-ar fi lăsat păgubașă. Nu de alta, dar pînă în cele din urmă... tot păgubașă a ajuns. Și iată cum: La 10 august, a.c., vagonul a plecat după fructe la Arad. Că a ajuns vreodată acolo sau nu, asta e greu de știut. Și e greu de știut deoarece, după cîteva zile, pur și simplu i sa pierdut urma!... Și acum ține-te O.C.L. Aprozar: adrese, cereri, telefoane... Dar vagonul nu-i nicăieri ca-n palmă. De-abia după cîteva săptămîni — notați bine — săptămînî — a fost descoperit tocmai la Turda. Griula, cei de acolo, sau gîndit că nu-i bine să se întoarcă vagonul gol. Și probabil ca să ajungă mai repede la Satu Mare, l-au încărcat cu marfă pentru... Satulung. Mă rog, doar la urma urmei și asta-i tot în regiunea Baia Mare. La Satulung, deși se știa care-i situația vagonului, lucrurile au mers conform... tradiției. Șeful gării de aici o fi socotit pe semne că nu-i de demnitatea sa să se lase mai prejos decît colegii lui de breaslă din alte regiuni. Așa că a dispus ca vagonul să fie încărcat cu marfă pentru... Baia Mare. Totuși, aici se cade să-i apreciem așa cum se cuvine conștiința sa profesională, întrucît putea foarte bine să trimită vagonul, bunăoară, înapoi la Turda.. In Baia Mare vagonul a încăput pe mina altor oameni de treabă, care ce și-ar fi zis, unde a mers mia, meargă și suta—mai cu seamă că nu mergea din buzunarul lor, ci din cel al Aprozarului. Și iată vagonul încărcat cu nisip și trimis la Apa. De la Apa pînă la Satu Mare nu-i decit un pas, așa că n-ar fi fost nici o mirare d că, în sfîrșit, ajungea azl. El, dar șeful gării din Apa a vrut să fie mai cu moț decît toți, a luat vagonul și nici una, nici alta, l-a trimis tocmai la... Jibou. Și uite așa, un biet vagon dreptunghiular, cu nr. 129.198, se plimbă de ici colo din cauza cîtorva capete pătrate, în timp ce O.C.L. Aprozar Satu Mare nu-și poate face cum trebuie datoria față de populație.. F. COSTACHE corespondent ooooooooooooooooooooooo CKXXXX>000000000<XXX>0<>0 In raionul Tășnad — 5 noi întovărășiri Munca de transformare socialistă a agriculturii ce se desfășoară în cuprinsul raionului Tășnad de pe zi ce trece roade tot mai bogate Astfel, in seara zilei de 29 septembrie în comuna Tășnad au luat ființă 3 întovărășiri agricole cu denumirile de „7 Noiembrie, „înfrățirea“ și „Drum nou“ avînd ca bază la formarea lor vecinătatea pe străzi și ogoare. In aceste trei întovărășiri au intrat 104 familii cu 159 hectare de teren. Cu ocazia formării întovărășirii „Drum nou“ și-au mai depus cereri încă 25 de Duminică a luat ființă în satul Bocicoel, comuna Cuhea, raionul Vișeu, o întovărășire zootehnică. Întovărășirea a primit denumirea „7 Noiembrie“, fiind rodul unei temeinice munci politice desfășurate de comuniști în întîmpinarea măreței aniversări a Revoluției din Octombrie. In întovărășirea zootehnică din Bocicoel sînt cuprinse 25 de lafamilii. De asemenea, în comuna Tășnad este în curs de formare cea de a 4-a întovărășire, fiind deja depuse 25 de cereri cu 60 ha. de pămînt. In cursul zilei de duminică, 29 septembrie, au mai luat ființă încă 2 întovărășiri agricole și anume: „Ady Endre“ din satul Chisău cu 10 familii și 20 ha., „7 Noiembrie“ din satul Becheni. In cursul săptămînii trecute, în întovărășirea din satul Sărăuad 15 familii membre au intrat cu întreaga suprafață. La întovărășire au fost depuse 28 noi cereri, milii, care au înscris 13 ha. fânețe, 14 oi și două vaci. Nici un membru de partid din sat nu a rămas în afara întovărășirii. Pentru formarea întovărășirii au muncit cu însuflețire comuniștii Grigore Radu și Ilie Trîntoveanu, ajutați de către învățătorul Puiu Bunescu. Dumitru Flore corespondent O nouă întovărășire zootehnică Peste 2.000 kg. floarea-soarelui la hectar De curînd colectiviștii din Tiream, raionul Cărei, au terminat recoltarea semințelor de floareasoarelui. De pe 8 hectare însămînțate cu această cultură au rezultat 2.070 kg. semințe la hectar. Este cea mai bogată recoltă obținută la floarea-soarelui în această colectivă. Producția de 2.070 kg. semințe de floarea-soarelui la hectar este rezultatul aplicării cu strictețe a agrominimului la toate lucrările din campanii. In primăvară au fost executate două discuiri. Semănatul s-a făcut cu mașina, iar semințele au fost din soiul recunoscut superior „Jdanov“. Au fost aplicate 3 prașile la timp, îndată ce s-au copt semințele, pentru a fi evitate scuturările, a început recoltatul. Mecanizatorii au venit din nou în ajutorul colectiviștilor adaptînd batoza pentru treieratul florii-soarelui. Așadar, nu se datorește plării, faptul că în colectivă în rîmanul acesta producția de semințe de floarea-soarelui este cu peste 500 kg. la ha. mai mare decît producția medie a individualilor din comună. Vasile Pop corespondent Mingea interceptată greșit de către Ilin, ajunge la atacantul echipei Progresul care trage puternic la poartă. Fejes, bine inspirat, revine salvind astfel un gol gata făcut (fază din meciul Energia T. M. Baia Mare—Progresul Sibiu). Citiji în pagina 3-a comentariile manifestărilor, sportive de duminică.