Pentru Socialism, mai 1958 (Anul 9, nr. 1341-1365)

1958-05-03 / nr. 1341

y i B !10 T. • , CENTRA - AUI . M .vRĂ »VI. B-•-i- ;-• -j - Ci . ». X, i mimam war mm HW ft HHmift HMHL ft PMIMLW —HMNp ft MIKII NPW) MftMft MM RMf X Awl IX. Nr. 1341 t î • I X STmbăti, * t 3 mai 1958 + I * t 4 ptfl. — 28 bani I +♦♦♦»»»+»♦♦♦♦♦»♦♦++» Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Baia Mare cu prilejul zilei de 1 Mai Nici o zi a anului nu are atîtea frumuseți ca ziua de 1 Mai din fiecare primăvară. Dealurile, pădurile, livezile cu pomi, parcurile, înverzesc, se transformă în adevărate împărății verzi mingicate de sărutul cald al razelor de soare. E otita ris și voie bună în această zi, etîta cintec și joc, atîta entuziasm și hotărire, încît întregul oraș parcă s-a transformat intr-un uriaș amfiteatru al veseliei. Și centrul uriașului amfiteatru al acestei veselii a fost în Baia Mare, Piața Libertății. Din toate colțurile orașului, Pe toate străzile, soseau coloane nesfirșite de oameni ai muncii purtând mii de drapele, pancarde, portrete ale conducătorilor proletariatului mondial și grafice ce oglindesc realizările strălucite obținute în cinstea acestei sărbători. „Salutăm eroicul popor sovietic, constructor al comunismului,,, „Trăiască invincibilul lagăr al păcii și socialismului", ,,Salut frățesc poporului chinez, constructor al socialismului’’, glăsuiau sutele de lozinci scrise pe pancardele roșii. ORELE 10. In piață își fac apariția detașamentele gărzilor muncitorești în uniforme albastre cu brasarde tricolore. In privirea lor, In zimbetul ce le-a cuprins fața, se putea ceti hotărirea, fermă de a apăra cu orice preț cuceririle revoluționare ale clasei din care fac parte: „Avem o vrere neclintită’’ „Și-n drumul nostru una știm:’’ „O patrie nebiruită’’ „Sub steagul roșu să zidim’’. Gărzile muncitorești sunt trecute in revistă de către tovarășul Iosif Mogoș, prim-secretar al Comitetului regional de partid Baia Mare, însoțit de comandantul gărzilor muncitorești. După ce tovarășul Iosif Mogoș a salutat și felicitat gărzile muncitorești cu ocazia zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, a început mitingul care a fost deschis de către tovarășul Dumitru Petric primsecretar al Comitetului orășenesc de partid. Despre însemnătatea zilei de 1 Mai a vorbit în limba romînă tovarășul Iosif Mogoș, prim secretar al Comitetului regional de partid Baia Mare, iar în limba maghiară tovarășul Ioan Medveșan, secretar al Comitetului regional de partid Baia Mare. TCIVXRAȘ. Din însărcinarea Comitetului regional de partid, a Comitetului executiv al sfatului popular regional și al sindicatelor vă salut și vă felicit călduros cu ocazia zilei de 1 Mai, ziua solidarității internationale a celor ce muncesc. In acest an, ziua de 1 Mai este sărbătorită de către oamenii muncii din lumea întreagă sub semnul luptei pentru preîntimpinarea unui război atomic, pentru încetarea experiențelor cu bombe atomice și întărirea colaborării internaționale. Popoarele marii familii a țărilor socialiste sărbătoresc în acest an ziua de 1 Mai în condițiile unei nemaiintîlnite dezvoltări a economiei, tehnicii, științei, culturii și a bunei stări materiale a celor ce muncesc. Unitatea și coeziunea lagărului socialist este în prezent mai puternică ca oricînd. Nici o forță din lume nu a fost și nu va fi în stare să slăbească unitatea frățească a țărilor și popoarelor socialiste care au un singur țel comun, bunăstarea lor prin construirea socialismului, asigurarea păcii în întreaga lume. In anul care s-a scurs socialismul tînăr și viguros a dovedit și mai mult superioritatea sa de capitalismul în putrefacție, față plin de contraziceri. Realizările epocale obținute de Uniunea Sovietică in domeniul științei și tehnicii, lansarea primilor sateliți pămîntului, dovedesc că artificiali ai Uniunea Sovietică a întrecut în multe domenii ale științei și tehnicii cele mai înaintate țări capitaliste ale lumii. Cu fiecare nou succes al Uniunii Sovietice, al marii Chine populare și a celorlalte țări socialiste se întărește ferma încredere a oamenilor muncii de pretutindeni in victoria socialismului și comunismului în întreaga lume. In timp ce economia țărilor socialiste cunoaște o dezvoltare fără precedent, în economia Statelor Unite ale Americii și a celorlalte țări capitaliste se fac tot mai simțite fenomenele de criză, de scădere a producției. Șomajul în aceste țări a luat proporții considerabile și creșterea lui nu poate fi oprită. Pentru oamenii muncii din țările capitaliste, ziua de 1 Mai constituie un prilej de manifestare puternică a luptei împotriva exploatării crîncene, împotriva șomajului și a scăderii nivelului lor de trai, împotriva planurilor războinice ale imperialismului, pentru democrație, pace și prietenie între popoare. In preajma zilei de 1 Mai, mișcarea grevistă într-o serie de țări capitaliste a luat o amploare nemaicunoscută In ultimii ani. In colonii și în țările semicoloniale se intensifică lupta de eliberare popoarelor. Rînd pe rind, noi și noi popoare își cuceresc independența. Sistemul colonial se destramă tot mai mult. In fruntea luptei pentru libertate, pace și socialism, se află partidele comuniste și muncitorești al căror prestigiu și influență a crescut în toate țările, în ciuda tuturor încercărilor reacțiunii internaționale de a lovi în ele. Eforturile depuse de Uniunea Sovietică și celelalte țări socialiste pentru preîntimpinarea primejdiei unui nou război sînt sprijinite de întreaga omenire progresistă. Toți oamenii iubitori de pace au salutat cu satisfacție inițiativa epocală a Uniunii Sovietice — hotărîrea de a înceta unilateral toate experiențele cu arme atomice și cu hidrogen. Această inițiativă a dat un nou imbold luptei popoarelor pentru interzicerea armelor nucleare și a experiențelor cu aceste arme. Dar cercurile imperialiste care văd în războaie o puternică sursă pentru obținerea de profituri fabuloase, opun acestor inițiative noi provocări și uneltiri războinice, periculoase pentru întreaga omenire. Lumea întreagă este indignată și protestează hotărit împotriva acțiunilor provocatoare ale aviației militare americane care efectuează zboruri spre frontierele U.R.S.S, avînd pe bord bombe atomice și cu hidrogen, periclitînd astfel pacea lumii. Forțele păcii însă au dovedit că sunt în stare să împiedice orice agresiune imperialistă. In calea planurilor războinice ale imperialiștilor se ridică forța de neînvins țărilor lagărului socialist în fruntea cu U.R.S.S. și a mișcării muncitorești internaționale. Și dacă totuși imperialiștii vor încerca să dezlănțuie o nouă agresiune ei trebuie să ia aminte că țările socialiste dispun de toate mijloacele necesare pentru a da o contralovitură nimicitoare oricărui agresor. TOVARĂȘI! Oamenii muncii din tara noastră întîmpină tradiționala sărbătoare muncitorească a lui 1 Mai, cu noi succese în aplicarea programului de continuă dezvoltare a economiei naționale și de ridicare a nivelului de trai al celor ce muncesc elaborat de Congresul al 11-lea al partidului. Minunatul nostru popor sub conducerea înțeleaptă a partidului depune toate eforturile ca patria sa socialistă să devină mai frumoasă și mai înfloritoare. In anii puterii populare poporul muncitor a dat o puternică dezvoltare industriei socialiste, agriculturii, întregii vieți economice, sociale și culturale a țării. Aceste realizări trezesc mîndria patriotică a fiecărui cetățean al Republicii Populare Române. Poporul român sărbătorește ziua de 1 Mai, sub semnul unității frățești între oamenii muncii romini și cei aparțînînd minorităților naționale. Republica Populară Romina a devenit patria comună și scumpă a tuturor celor ce muncesc. Realizările de seamă obținute de poporul nostru în toate domeniile de activitate constituie o dovadă a forței și superiorității regimului nostru democrat-popular. Drumul spre socialism nu este însă neted. In procesul muncii pașnice, creatoare, apar în mod inerent greutăți și lipsuri. Dispunem însă de toate mijloacele pentru a le înlătura și faptele dovedesc cu prisosință că știm și putem să biruim greutățile. Partidul nostru, care în activitatea sa se călăuzește după învățătura marxist-leninistă, nu cunoaște alte interese decât cele ale poporului. Politica partidului nostru este pilda slujirii cu devotament a intereselor oamenilor muncii. Aceasta constituie fundamentul de neclintit pe care se clădește unitatea indestructibilă dintre partid, guvern și popor. TOVARĂȘI! In cinstea zilei de 1 Mai, oamenii muncii din regiunea noastră au raportat partidului și guvernului despre noi realizări în producție cu care au întîmpinat această măreață zi de sărbătoare. Angajamentele luate de colectivele întreprinderilor din regiunea noastră pentru îndeplinirea planului de producție, creșterea productivității muncii, reducerea prețului de cost și realizarea de economii, au fost îndeplinite și depășite. Planul pe luna aprilie a fost îndeplinit înainte de termen de către 79 întreprinderi și cooperative meșteșugărești din regiunea noastră. In cinstea zilei de 1 Mai Trustul minier a realizat economii de peste 1.300.000 lei, uzinele :,Gh. Gheorghiu-Dej“ care dețin drapelul de fruntașe pe țară, au realizat economii de peste 500.000 lei. Țărănimea muncitoare din regiunea noastră, urmează cu încredere linia politică a partidului privind transformarea socialistă a agriculturii. Urmînd îndemnul partidului în cursul acestui an au intrat în Unitățile cooperatiste din agricultură peste 1.200 familii de țărani muncitori. Comitetul regional de partid cheamă oamenii muncii din regiunea noastră să-și sporească eforturile în vederea obținerii unor noi succese în lupta pentru ridicarea continuă a productivității muncii, reducerea prețului de cost, îmbunătățirea calității produselor. Lucrătorii din agricultură sunt chemați să urmeze cu avînt chemarea Consfătuirii de la Constanța a țăranilor și lucrătorilor din sectorul socialist al agriculturii, să dea patriei cit mai multe produse agroalimentare. Ei trebuie să depună toate eforturile pentru a efectua cit mai repede și în condiții bune lucrările agricole de primăvară. Intelectualii sunt chemați să pună toată capacitatea lor creatoare în slujba înfloririi scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă. Comitetul regional de partid, comitetul executiv al sfatului popular regional și sindicatele cheamă toți oamenii muncii să-și pună toate forțele în slujba construirii socialismului și a apărării păcii, a întăririi continue a unității și coeziunii lagărului socialist, în frunte cu marea noastră prietenă — Uniunea Sovietică. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! (Continuare în pag. 2-a) CumÎntarea tovarășului Iosif Mogoș prim-secretar al Comitetului regional de partid Prin fața tribunei, întro aliniere perfectă, trge gă,zije fiului L.:sli, Grandioasa manifestație a oamenilor muncii din Capitala încă din zorii zilei principalele bulevarde și străzi ale Capitalei, străjuite de clădiri sărbătoresc pavoazate, au fost străbătute de nesfîrșite coloane ale oamenilor muncii ce se îndreptau spre marea piață bucureșteană, unde urma să aibă loc demonstrația. Peste întreg orașul domnea atmosfera caracteristică marilor zile de sărbătoare: mii de steaguri roșii și tricolore unduiau în bătaia vîntului de primăvară, florile multicolore pe care femei și fetele fluturau deasupra capetelor și, mai ales, voioșia și cîntecele vesele care exprimau atît de bine setea de viață, de frumos, voința fermă de a munci cu spor care animă harnicul nostru popor. Ora 9. Sosirea în piața Stalin a conducătorilor partidului și guvernului este salutată de ovațiile miilor de oameni ai muncii ,participanți la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. In tribuna centrală au luat loc tovarășii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Constantin Pîrvulescu, Iosef Valo, vicepreședinte al Adunării Naționale a R. Cehoslovace, conducătorul delegației parlamentare a R. Cehoslovace care se afla în țara noastră, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălajan, Ștefan Voitec, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Mihail Ralea, Anton Moisescu, Alexandru Bîrlădeanu, acad. C. I. Parhon, Gheorghe Stoica, Florian Dănălache, Virgil Trofin. Înainte de începerea mitingului marea fanfara militară aliniata în piața a intonat Imnul de stat al R.P. Române. Mitingul a fost deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. A luat apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului Central Sindicatelor. Răsună solemn acoraldurile marșului partizanilor, începe parada gărzilor muncitorești înarmate, întreaga asistență în picioare salută drapelul gărzilor, simbol al tradiției de luptă a formațiunilor patriotice organizate de partid, care în furtunoasele zile ale lui august 1944 au luptat pentru răsturnarea dictaturii fasciste. Defilarea gărzilor muncitorești ce înfățișează o imagine a forței, a disciplinei de fier a clasei noastre muncitoare stîrnește nesfirșite aplauze. Se aude sunet de trompete și răpăit de tobe. O lume de micuți cu cravate roșii au umplut piața cu voioșia lor. Trec pionierii, începe marea demonstrație a oamenilor muncii din Capitală, îmbrăcați sărbătorește, zeci de mii de oameni ai muncii, alcătuind nesfirșite , coloane — revărsare de voie bună — vin din cele 8 raioane bucureștene să demonstreze de, 1 Mai pentru solidaritatea celor ce muncesc de pretutindeni, pentru pace în întreaga lume, pentru victoria construcției socialismului în patria noastră. Este o adevărată paradă a noutăților la acest 1 Mai! Fiecare întreprindere a ținut să prezinte realizările pe care le-au închinat marii sărbători. In coloane sunt purtate grafice de producție, înfățișînd cele mai valoroase victorii în muncă; pe ele linia săgeților urca dincolo de cifrele stabilite prin plan, ridicînd însemnate depășiri. Aceleași grafice compară producția anului 1958 cu cea de acum 10 ani cînd a fost înfăptuit actul revoluționar de mare însemnătate: naționalizarea principalelor mijloace de producție. Glasurile puternice ale demonstranților se înmănunchiază făcînd să răsune puternic chemări la unitatea clasei muncitoare inter-naționale, în lupta pentru apărarea păcii în lume. Urmărind această prezentare capacității creatoare a fabricilor și uzinelor îți dai seama că Bucureștiul este astăzi spre mîndria tuturor cetățenilor patriei — principalul centru industrial al țării"." Astăzi producția uzinelor „23 August“, „Mao Tzedun“, „Tudori Vladimirescu“, „Semănătoarea“, „Victoria“, „Vasile Roaită“, „Clearment Gottwald“, „Timpuri Noi“, „Grigore Preoteasa“, „Electroaparataj“, F. C. „Gh Gheorghiu-Dej“, „7 Noiembrie“ combinatul de cau», ciuc Jilava, fabrica de mase plastice „București“ și altele au o mare pondere în economia țării. De departe se zărește un cai alegoric ce este prezentat pentru prima oară la această demonstrațție; el reproduce, în mărime aproape naturală, ciclotromtul Institutului de fizică atomică al Academiei R .P. Române dat,în funcțiune la începutul acestui an., Ca și în ceilalți ani, în coloanele cercetătorilor științifici care lucrează în institute și colective ale Academiei R. P. Române, se zăresc portretele unor iluștri savanți și oameni de cultură care au ridicat necontenit prestigiul științei, artei și culturii romîneștii Trec prin vasta piață, umăr la (Continuare in pag. i-d)^ 1 Mai la Satu Mare Soarele nu se arătase de mai bine de o săptămînă. Dar a venit de 1 Mai să verse lumină în inimi, să-și joace razele în faldurile miilor de steaguri roșii și tricolore. Așa a sosit 1 Mai pe meleagurile Sătmarului. Oamenii l-au așteptat cu inimile înflăcărate de bucurie și mîndrie, cu gîndurile unite cu alte sute de milioane de oameni ai muncii de pe toate meridianele. In oraș, zorii zilei au găsit vișinii în floare. In ferestre, gospodinele au așezat portretele conducătorilor partidului și guvernului, glastre de flori. Flutură uii printre de steaguri, strălucesc firme luminoase și lozinci. O bătrînică dintr-o margine de oraș, a ieșit și ea din zori în întîmpinarea sărbătorii primăverii, a ascultat zvon de muzică purtat pe adieri de vînt, și și-a pus mușcatele în fereastra dinspre răsărit. L-a rugat apoi pe Viorel, un pionier din vecini, să-i scrie pe un steguleț roșu, vechi, cuvintele „Trăiască 1 Mai“. Apoi a așezat steguleții , între mușcate, în drumul soarelui. Așa a sosit 1 Mai la Satu Mare. A înfipt steaguri roșii și buchete de flori în cartierele muncitorești, în vârful coșurilor de uzine, a sărutat luciul larg al Someșului, apoi a îmbrățișat întregul oraș. Din patru vînturi răsună marșuri de deșteptare. Fanfara uzinei „Unio“, cutreieră cartierele purtată de un autocamion. Fanfara elevilor școlii profesionale finite lemn, civită imnuri tinerești, alte fanfare salută și ele măreața sărbătoare. Dinspre „Eminescu“ se aud apoi trompete cu vers de argint și răpăit de tobe. Simți cum îți saltă picioarele. Mai că-ți vine să-i tragi o bătută, așa ca în zi de sărbătoare la horă. Și există oare o mai veselă, mai strălucitoare sărbătoare ca aceasta? In centrul orașului e o pădure de steaguri. Dar altele și altele vin. De pe străzile ce pornesc spre periferii, se revarsă mereu, mereu, oameni, steaguri, flori, cîntece și bucurie. E ca o avalanșă de fluvii ce își caută loc larg în mare. Sute de muncitori, scandează lozinci. Alții cîntă fluturînd steaguri roșii și tricolore. Copiii zburdă în coloane, cu sărbătoarea primăverii în privirile mai senine decît cerul. In piața largă intră gărzile muncitorești. Simți cadența marșuiîn piața Libertății se află instalată tribuna, în care iau loc conducători de partid și de stat, conducători ai organizațiilor de masă și obștești, fruntași in producție din principalele întreprinderi, instituții și cooperative meșteșugărești, femei muncitoare, tineri, etc. Văzduhul se umple din nou de sunet de alămuri. Fanfara de la „Unio“ intonează un marș, în ritmul căruia se apropie de tribună. In fața acesteia se oprește, dă onorul. Melodia, se schimbă. Fanfara cîntă un marș de luptă al muncitorilor. Intr-o perfectă aliniere, plutoanele gărzilor muncilur zvîcnindu-ți în vine. Se dă raportul, apoi gărzile sunt trecute în revistă. Tov. Gavril Țibuleac, secretar al comitetului regional de partid, îi felicită pe membrii gărzilor cu ocazia zilei de 1 Mai. Apoi, piața clocotește de urale, începe mitingul de 1 Mai al oamenilor muncii din orașul Satu Mare. Ia cuvîntul tov. Gavril Țibuleac, secretar al comitetului regional de partid, care spune printre altele: Din însărcinarea Comitetului regional și orășenesc de partid, a comitetelor executive ale sfaturilor populare regional și orășenesc, a sindicatelor, vă salut și vă felicit călduros, dragi tovarăși, cu ocazia zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc. Trecînd în revistă victoriile în muncă obținute de către muncitorii din întreprinderile orașului Satu Mare în cinstea zilei de 1 Mai, vorbitorul a continuat: In întrecerea socialistă ce s-a desfășurat cinstea zilei de 1 Mai, au fost anantrenați peste 8.500 de muncitori din orașul Satu Mare. Rezultate remarcabile au obținut muncitorii uzinei „Unio" din secțiile de turnătorie, forjă și mecanică, unde planul de producție pe luna a fost realizat între 20 și 25 aprilie ale lunii. In limba maghiară a vorbit apoi tov. Dezideriu Lachner, primsecretar al Comitetului orășenesc de partid Satu Mare. Fanfarele au intonat apoi „Internaționala“. Mitingul oamenilor muncii s-a sfîrșit. Din centrul orașului Satu Mare, zeci de mii de glasuri scandează lozinci în care-și exprimă dragostea și încrederea în partidul clasei muncitoare, torești își fac apariția în fața tribunei. Un ropot prelungit de aplauze acoperă pentru cîteva minute cadența ostașilor muncii, cei din tribună ovaționează pentru tovarășii lor de muncă. De tribună se apropie apoi coloane compacte de pionieri. Pe fondul alb imaculat al cămășuțelor și bluzelor, roșul cravatelor, al drapelelor pionierești, e mai aprins. Culoarea purpurei a răsărit și în obrăjorii fragezi; ți-e mai mare dragul să privești aceasta primăvară a patriei pentru a cărei sănătate și lumină depune toate efocturile piticiul și poporul Muncitorii fabricii „Tudor Vladimirescu" au adaptat la locului și aplicat inițiativa specificul minerului Tucaciuc, dînd peste plan, în fiecare zi, la fiecare loc de muncă, produse de calitate superioară. Aceasta a făcut posibil ca planul pe ultima lună să fie realizat 135,1 la sută la producția globală, iar productivitatea muncii a crescut cu 16,6 la sută față de planificat. Tovarășul Gavril Țibuleac a felicitat apoi în aplauzele furtunoase ale zecilor de mii de manifestanți, pe muncitoarele de la care au țesut peste plan „Intexar” 115.000 metri pătrați de pînză, pe muncitorii harnici de la depoul C.F.R., care au realizat o economie de 341 tone combustibil, în valoare de 75.152 lei, pe muncitorii Combinatului „1 Mai" etc. La încheiere, în numele comitetului regional de partid, al comitetului orășenesc de partid, al organelor locale ale puterii de tov. Gavril Țibuleac a chemat stat, pe toți oamenii muncii din orașul Satu Mare să lupte cu toată priceperea și din toate puterile construirea socialismului în pentru patria noastră, pentru apărarea păcii pentru întărirea continuă a unității și coeziunii lagărului sodal, în frunte cu marea noastră prietenă — Uniunea Sovietică. Marea de mase pornește ca un val uriaș, val de purpură, flori, bucurie, val de primăvară, pe aleea Malinovschi. Fanfarele cînta marșuri tinerești, marșuri sprintene. începe demonstrația oamenilor muncii din orașul Satu Mare, cea mai înălțătoare demonstrație pe care a cunoscut-o acest vechi oraș de pe Someș în lunga lui istorie. nostru muncilor. Grupurile compacte de copii se scurg fără încetare prin în,a tribunei, în vreme ce, din tobe și trompete, trimit tradiționalul salut. Unul dintre grupuri se oprește pentru o clipă. Din cîteva mișcări, cu trupurile lor, fac o piramidă în vîrful pionierii căreia este scrisă lozinca de urare pentru marea sărbătoare a proletariatului internațional: „Trăiască 1 Mai“.După pionierii școlilor elementare și medii din oraș, demonstrează elevii școlilor profesi(Continuare în pag. 2-a) . Trec constructorii de mașini }