Pentru Socialism, septembrie 1958 (Anul 9, nr. 1444-1468)

1958-09-02 / nr. 1444

0 mum ein ram RSSHRIU. H, PMESKHI RHI JlCITORESC min $ AL SFATULUI POPULAR REBIIlML BAIA HAKE I Sute de aragaze așteaptă să fie ambalate pentru a fi trimise magazinelor de desfacere. IN CLIȘEU: Aspect din hala de montaj aragaze de la fabrica „1 Septembrie" din Satu Mare SPRE NOI SUCCESE Primul complex industrial din Negrești Incepînd cu data de 1 septembrie a.c., întreprinderea „Oșana" din Negrești și-a grupat secțiile și atelierele într-un grup de clădiri care alcătuiesc primul complex industrial din istoria Țării Oașului. Alături de noul bloc administrativ ce a fost dat în folosință și în care s-au instalat birourile întreprinderii, se află clădirea uzinei electrice de curînd renovată. In spatele acestei clădiri se înalță o altă construcție spațioasă ce cuprinde halele atelierului mecanic nou construit anul acesta. Ceva mai spre fundul cărții , amplasată clădirea unei în a doua jumătate a lunii august, întreprinderea „Cloșca" din Baia Mare a fost solicitată de unul din beneficiarii săi de la orașul Stalin să producă cricuri hidraulice de șase tone. Comanda primită punea în fața colectivului de muncitori din secția metal rezolvarea unei noi probleme: fabricarea in paralel a cricurilor de patru și șase tone. De rezolvarea ei s-a ocupat îndeaproape un colectiv de muncitori format din strungarii Ștefan Smochoschi, Emile Șinculeac și lăcătușul montor Iosif Ciorna. Muncind cu perseverență ei au reușit ca înfabrici în care se vor prelucra anual mari cantități de fructe produse în bazinul pomicol al Oașului. In curtea complexului se află în curs de construcție o cantină modernă și baie pentru salariații întreprinderii. Totodată în curte au fost amenajate locuri pentru spații verzi precum și un teren de volei. Noul complex, peângă faptul că creează condiții optime de muncă pentru salariații care lucrează în sectoarele întreprinderii, a contribuit din plin și la înfrumusețarea comunei Negrești,tr-un timp relativ scurt să pună la punct modelul noului cric, care cu ocazia verificării făcute, s-a dovedit a fi la înălțimea cerințelor. Pină la sfîrșitul lunii august în întreprindere s-au produs peste plan 332 cricuri hidraulice, din care 101 sunt de șase tone. Această realizare face parte din noile succese pe care colectivul de muncitori al întreprinderii „Cloșca" din Baia Mare le înregistrează pe frontul bătăliei ce se dă pentru realizarea înainte de termen a planului de producție pe anul 1958. Procesul tehnologic a fost perfecționat Inginerii și tehnicienii din instalațiile de preparare a minereurilor duc o luptă susținută în ceea ce privește reducerea pe toate căile a prețului de cost pe tona de minereu prelucrat. Printre mijloacele cele maificace în această direcție se numără și problema măririi randamentelor de separare a celulelor de Hotare prin aplicarea metodei de Hotare rapidă și intensivă. Mergind pe această linie colectivul de tehnicieni de la notația Băița (exploatarea minieră „7 Noiembrie“ Nistru), împreună cu specialiști de la Trustul minier, au întreprins în cursul lunii august o serie de lucrări urma cărui fapt s-a trecut la perfecționarea procesului tehnologic. Prin aplicarea în producție noului sistem de flotare a minereului, s-au adus importante economii. Astfel, cu energia economisită în cursul unui an se poate asigura funcționarea întregii instalații de preparare pe timp de o lună, iar faptul că din procesul tehnologic sunt scoase cele 15 aparate de Hotare care necesitau supraveghere și întreținere, aduce anual economii de peste 100.000 lei. Cricuri hidraulice de patru și șase tone Citiți în pag. 4-a  NOTA GUVERNULUI SOVIETIC TRIMISA AMBASADEI S.U.A. — U.R.S.S. VA ACORDA R. P. CHINEZE AJUTORUL MORAL ȘI MATERIAL NECESAR IIN LUPTA EI JUSTĂ — Un articol din ziarul „Pravda"1. V : I t Anul IX. Nr. 1444 ț I * I t Mart*» : Ia 2 septembrie 1958 ♦ * : #; 4 pag. — 20 bani ♦ iaaaHHHBSBnn Cantinele în sezonul de aprovizionare Sîntem în perioada când, pe fiecare bun gospodar îl frămîntă grija de a-și asigura aprovizionarea pe timpul iernii. In acest sezon în atenția multor conduceri administrative ale cantinelor stă această preocupare. Iată cîteva exemple în acest sens. Conducerile cantinelor „Ignișul“, uzinelor „Gh. Gheorghiu-Dej“, T.R.C.L. Baia Mare și altele, au încheiat contracte de aprovizionare cu diferite întreprinderi furnizoare. Magaziile, beciurile și vasele pentru păstrarea și conservarea legumelor și zarzavaturilor au fost curățate și dezinfectate. Alte cantine și-au și asigurat unele cantități de legume și zarzavaturi. De exemplu la cantina uzinelor „Gh. Gheorghiu-Dej“ din Baia Mare ceapa este înmagazinată, iar din ziua de 1 septembrie se începe conservarea gogoșarilor și ardeiului gras. Pregătirile pentru aprovizionarea cu legume și zarzavaturi trebuie să preocupe și conducerile cantinelor din cadrul Trustului minier Baia Mare, care pînă la data de 30 august nu au încheiat contracte de aprovizionare cu O.C.L. Aprozar Baia Mare, pentru a le furniza cantitățile necesare de legume. o problemă centrală în agricultură ! Oamenii muncii din agricultură sunt chemați să ducă în aceste zile bătălia pentru asigurarea bazei furajere de calitate și care să satisfacă nevoile întregului șeptel, sporit în conformitate cu recomandările consfătuirii de la Constanța. Practica gospodăriilor noastre de stat și a gospodăriilor colective cu experință îndelungată, a dovedit că pentru perioada de iarnă unul dintre cele mai prețioase furaje, care menține la un nivel ridicat productivitatea animalelor, este nutrețul însilozat. In acest scop, importante suprafețe au fost însamînțate în cursul anului cu porumb și alte plante care pot fi însîlozate. De asemenea s-a făcut recomandarea să se realizeze amestecuri de plante și ierburi de o valoare nutritivă ridicată cu altele mai sărace privind puterea nutritivă și care astfel poate fi îmbunătățită. Furajul astfel pregătit, nu numai că este valoros în nutriția pe timpul iernii, dar este în măsură să ieftinească prețul de cost al producției animale. Pierind de la aceste constatări, să vedem ce s-a realizat pînă în prezent pe drumul îndeplinirii acestei sarcini devenite cea mai actuală în agricultură. De la bun început trebuie să arătăm că, după ultima situație centralizată la secția agricolă regională, realizarea de pînă acum este minimă: 3.136 tone, ceea ce înseamnă 3,1 la sută din planul stabilit să fie realizat pînă la 1 noiembrie a.c. Mulțumitoare este situația numai în raionul Cărei, unde gospodăriile colective au însilozat 1.390 tone față de 4.500 tone cu este planul. Cu totul nesatisfăcătoare este situația în raioanele de munte: Sighet, Vișeu și Lăpuș, unde încă nu s-a însilozat nimic. In numeroase alte părți, deși porumbul a ajuns în stadiul de maturitate recomandat, însilozarea lui întîrzie pentru că nu sînt pregătite construcțiile. Organele agricole nu recomandă să se facă însilozarea în gropi săpate în pămînt și necimentate, deși dă rezultate bune și această metodă. O asemenea situație întîlnim în gospodăriile colective din Tășnad, Lipău, Teceu și altele. In momentul de față nu pot fi invocate motive așa-zise „obiective" care să îngăduie tărăgănarea efectuării însilozărilor. Se constată că inginerii, tehnicienii și medicii veterinari, încă nu au fost antrenați să sprijine efectiv această acțiune. Sfaturile populare și organizațiile de partid trebuie să se preocupe cu toată răspunderea de îndeplinirea în timpul optim a acestei sarcini de mare importanță și actualitate. In curînd toamna ploios să va împiedica însilozarea nutrețurilor și de aceea trebuie intensificat acum ritmul acestei lucrări. In ultima vreme a fost analizată situația realizării planurilor de perspectivă întocmite în urma consfătuirii de la Constanța. Se constată însă că aceste analize au fost îndreptate mai mult în ce privește creșterea șeptelului și a fost neglijată problema asigurării bazei furajere, fără de care nu se pot concepe progrese în zootehnie. Este nevoie să fie grabnic lichidate lipsurile în acest domeniu Problema însilozărilor trebuie privită ca fiind o problemă centrală a agriculturii în aceste zile Aplicind recomandările consfătuirii de la Constanța Se întăresc unitățile agricole cooperatiste Tot mai importante sunt realizările unităților agricole cooperatiste, care traduc în viață recomandările consfătuirii de la Constanța a țăranilor și lucrătorilor din sectorul socialist al agriculturii țării noastre. In ultimele zile unitățile cooperatiste din cuprinsul raionului Cărei au adăugat noi valori fondului lor obștesc. Din veniturile bănești, gospodăria colectivă din Urziceni a reținut pentru fondul de bază peste 100.000 lei pînă în prezent, iar cea din Ghenci aproape 36.000 lei. Numeroase unități cooperatiste au reținut pentru fondul de bază și o parte din producția cerealieră. Exemple pot fi date și în această privință. Majoritatea gospodăriilor colective, cum sunt acelea din Ghenci și Căpleni au reținut în acest scop 3 la sută din producția de grîu obținută la treieri și iar G.A.C. din Ciumești a reținut 6 la sută din producția de grîu. Demn de remarcat este faptul că un număr de 41 întovărășiri agricole din raion au reținut și ele din producția în natură 2 la sută pentru fondul obștesc. In întovărășirea „Brazdă nouă“ din Ghilvaci acest 2 la sută reprezintă 1.140 kg grîu, iar în întovărășirea „Steaua roșie“ din Moftinu Mare reprezintă 1.300 kg grîu. Fără îndoială că prin aceste măsuri s-a realizat un important pas către dezvoltarea și consolidarea unităților agricole cooperatiste din acest raion. Bușteni și traverse peste plan Colectivul de muncitori de la I.F.E.T. Baia Mare a încheiat luna august cu noi și însemnate depășiri ale sarcinilor de plan la sortimentele de bază. Pînă la 30 august a.c. în sectoarele din raza I.F.E.T.-ului s-au produs printre altele 450 m.c. bușteni de gatere, 1.210 bucăți traverse normale și înguste de fag și 3.850 m, steri lemn de foc peste sarcinile de plan pe care I.F.E.T.-ul le avea în luna august. ★ La secția L . C.F.R. din Satu Mare ieni s-a pus în aplicare inovația pictorului comunist Dumitru SilaȚfyi cu denumirea „Plasa universală pentru racordarea diferitelor tipuri de șine“. Cu ajutorul acestui dispozitiv confecționat în atelierele secției, racordarea șinelor se face fără a se face găuri în șine și montări de eclise de racordare care răpesc destul de mult timp. Noul dispozitiv dă rezultate deosebite și se poate folosi cu mult succes mai ales la reacțiile de cale ferată. ★ Comitetul executiv al Sfatului popular orășenesc Sighet se preocupă intens de pregătirea și buna desfășurare a noului an școlar. Pînă ieri de pildă, la toate școlile din oraș au fost terminate lucrările de curățire și amenajare. Astfel, au fost văruite toate localurile atît în interior cît și exterior și s-a reparat mobilierul. Toate școlile sînt aprovizionate cu combustibil. ★ In localul Școlii medii numărul 4 din Satu Mare a avut loc ieri deschiderea cursului pentru propagandiștii organizațiilor U.T.M. seria II-a. La acest de bază curs care durează 10 zile participă 250 propagandiști din întreprinderile și instituțiile regiunii. ★ In întreprinderile, instituțiile și cartierele orașului Baia Mare se desfășoară adunări ale femeilor unde se prezintă darea de seamă delegației țării noastre care a participat la Congresul F.D.I.F. ce avut loc la Ariana. Pînă ieri, de pildă, au avut loc 17 asemenea aunări, printre care se numără și acelea ale femeilor din cartierul C.F.R., de la uzina „1 Mai“ Ferneziu, etc. Adunări ale femeilor au loc și astăzi în diferite întreprinderi și instituții. ★ La fabrica „Tudor Vladimirescu“ din Satu Mare au început ieri lucrările de amenajare și organizare a șantierului în vederea dezvoltării capacității de producție a întreprinderii. Astfel, într-un timp cît mai scurt se va construi o nouă hală pentru secțiile panel, furnir și placaj. De asemenea va fi construit un garaj modern. Atît hala cît și garajul sînt lucrări prevăzute în planul de modernizare a fabricii. ★ Miine, la Sfatul popular raional Oaș va avea loc o ședință a comitetului executiv. Cu acest prilej se va analiza activitatea comitetului raional de Cruce Roșie. Tot în această ședință membrii comitetului executiv vor analiza activitatea Sfatului popular din comuna Turț în ce privește transformarea socialistă a agriculturii și traducerea în viață de către comitetul executiv a propunerilor făcute de cetățeni. ★ In cadrul lucrărilor de înfrumusețare a orașului Vișeu se obțin noi succese. Pînă ieri, de exemplu, au fost executați aproximativ 1.800 m. 1. bordură și s-au terminat de pavat peste 9.500 m. p. străzi. De asemenea s-au betonat trotuare pe o suprafață de 1.237 m. p. și s-a făcut canalizarea pe o distanță de 270 metri, confecționinduse în acelaș timp și 20 puțuri. Anul trecut a intrat în funcțiune Ploești. IN CLIȘEU: Vedere exterioară. Institutul „Petrochim“ ții n Pregătiri pentru însâmmțările de toamnă Nu peste multă vreme începe campania agricolă de toamnă. De desfășurarea acesteia depinde în mare măsură soarta viitoarei recolte. Intovărășiții din cuprinsul comunei Satulung, raionul Șomcuta Mare, sunt hotărîți să asigure pentru anul viitor un spor însemnat de recolte, cîștigînd în timp optim bătălia din această campanie. Pînă acum în întovărășirea agricolă nr. 2 din Satulung și aceea din Fintn întreaga regiune au început intense pregătiri pentru campania de toamnă. La arăturile pentru îmsămînțări de toamnă sînt fruntașe raioanele Tășnad, Satu Mare și Gehu Silvaniei, care au realizări ce se exprimă în 15, 14 și respectiv 11 la sută față de sarcinile de plan. Gospodăriile agricole de stat au executat arături pentru însămînțări de teușit Mic s-au terminat arăturile. In celelalte cinci întovărășiri această lucrare este în toi. In plus, toata întovărășirile au adunat la un loc sămînță de calitate pentru însămînțarea în comun, în total peste 23.000 kg grîu. Astfel, întovărășirea din Arieșu de Pădure a adunat în comun 5.880 kg grîu, aceea din Finteușu Mic — 4.580 kg griul ș.a.m.d. toamnă pe 19 la sută din suprafață planificată. Pe întreaga regiune sînt efectuate arături pentru însămînțări de toamnă pe mai bine de 11.500 hectare. Organizațiile de bază și sfaturile populare comunale desfășoară o largă muncă politică de asigurare a reușitei acestei importante campanii agricole. ★ ★ ★ In plina dezvoltare Inteprinderea IRAVICOOP din Satu Mare a cunoscut în acest an o puternică dezvoltare. In primele două trimestre ale acestui an această unitate a realizat un beneficiu de 27.400 lei, iar perisabilitățile au fost simțitor reduse. Planul de selecționare al ouălor a fost depășit numai în primul semestru cu peste 1.800.000 de ouă față de anul 1957, planul de export a fost realizat 107 la sută, iar cel de desfacere depășit cu 33 la sută. In curînd această întreprindere se va instala în noul complex, special construit, unde se va desfășura o muncă mult mai calitativă și în condiții optime, avînd o capacitate mai mare de producție. Una din preocupările de bază ale colectivului de conducere este de a asigura păstrarea ouălor în bune condițiunii pe timpul iernii. Pînă în prezent s-au îmbazinat cu 250.000 bucăți ouă mai mult ca în tot anul trecut. Emanoil Kamil corespondent FABRICA DE PANE DIN BAIA MARE 1 Cum se pregătește deschiderea noului an la Grupui școlar minier din Baia Mare A mai rămas puțină vreme pînă cînd sălile de învățămînt, laboratoarele și atelierele își vor primi oaspeții pentru anul școlar 1958—1959, întrebat de felul cum s-au făcut pregătirile în vederea bunei desfășurări a activității în viitorul an școlar, tov. Sever Pasca, directorul Grupului școlar minier din Baia Mare, ne-a relatat următoarele: — Avînd în vedere faptul că în anul școlar 1958—59 în cadrul grupului școlar minier vor urma cursurile diferitelor școli aproape 800 de elevi, noi am acordat o mare atenție pregătirilor necesare pentru buna desfășurare a activității. Astfel încă acum două luni au început lucrările de spoire și reparare a unor clădiri. Au fost spoite sălile de curs, laboratoarele, holurile etc. In scopul îmbunătățirii condițiilor de cazare și deservire a elevilor, cele 40 de camere din căminul nr. 2 au fost spoite și amenajate astfel că ele sunt gata de a-și primi musafirii. Cu privește camerele căminului nr. 1 pînă în prezent au fost spoite, urmînd ca in 2—3 zile să se facă curățenia necesară. S au executat o serie de lucrări gospodărești printre care vopsirea celor 400 de paturi, repararea saltelelor, umplerea lor etc. — Ce măsuri, au fost întreprinse in ceea ce privește condițiile de învățămînt? — In acest domeniu au fost întreprinse o serie de măsuri și anume: atelierul școlii a fost supus unei reparații care a cuprins, pe lângă lucrările executate clădire, repararea tuturor utilajajelor, sculelor și mașinilor. Deoarece elevii din anul II ai școlii profesionale au prevăzute în programa analitică 3 zile de practică pe săptămână la exploatările miniere mai apropiate de școală, noi am luat măsuri în ceea ce privește constituirea comisiilor de practică, formate din inginerii și tehnicienii cei mai pregătiți, astfel că elevii vor fi îndrumați și controlați competent în ceea ce privește practica in timpul școlii. — Cum stați cu materialul didactic necesar pentru noul an școlar? Văd aici o serie de pachete în care bănuiesc că sînt cărți. — Ați ghicit. Noi am comandat toate manualele necesare anului de învățămînt și după cum vedeți ne-au și sosit manuale pentru școala profesională și școala de maiștri în valoare de peste 10.000 lei, urmînd ca în cel mai scurt timp să ne sosească rechizitele și restul de cărți. Pengă aceasta, biblioteca noastră s-a îmbogățit simțitor cu ultimele lucrări apărute în Editura tehnică. — Ce ne puteți spune despre pregătirea corpului didactic? — Intre 5 și 10 septembrie în cadrul grupului școlar au loc examenele de admitere pentru școala profesională cît și pentru școala tehnică de maiștri. Desigur, că dacă elevii trăiesc în aceste zile momente emoționante și se pregătesc intens, nici profesorii noștri nu se lasă mai prejos, ci caută pe toate căile ca examenele de admitere să se desfășoare în bune condiții, în așa fel, încît să fie primiți acei elevi care se vor dovedi mai bine pregătiți. — Ce surprize pregătiți pentru elevi? — Pe lângă toate cele enumerate mai sus, o dată cu începerea noului an școlar, elevii interni se vor bucura de faptul că va intra în funcțiune o spălătorie și uscătorie modernă, iar pentru elevii ce locuiesc în oraș, cît și pentru profesorii noștri surpriza mare va fi că vor putea beneficia de un autobus propriu care va face cursa între școală și oraș. Și în sfirșit visul elevilor de a-și forma o fanfară și eventual o orchestră, le va fi împlinit. Sîntem anunțați că vom primi instrumente muzicale pentru fanfară, cu ajutorul cărora elevii noștri vor putea desfășura o mai bună activitate cultural artistică. T. T.