Pentru Socialism, mai 1959 (Anul 10, nr. 1649-1673)

1959-05-03 / nr. 1649

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC RINIIH -1 AL SFATULUI rISLAR REGIONAL BAIA MARE Măreața demonstrație a oamenilor muncii cu prilejul zilei de 1 Mai 1La (Baia J Han ) -1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările, a fost sărbătorită cu deosebit entuziasm de locuitorii orașului Baia Mare. Mare a fost bucuria tuturor în dimineața acestei tradiționale sărbători cînd au constatat că soarele, mai strălucitor și mai vesel decit în oricare din ultimele zile, își vărsa din belșug razele-i mîngîitoare deasupra străvechiului oraș de mineri, așeziat la poalele Ignișului și Gottinului. Străzile par uriașe roiuri de harnice albine. Mineri, muncitori, intelectuali, funcționari se îndreaptă îmbrăcați în haine de sărbătoare spre întreprinderile și instituțiile în care lucrează, de unde apoi în coloane compacte se îndreaptă spre Piața Libertății, unde va avea loc mitingul organizat în cinstea lui 1 Mai. In Piața Libertății 33 Șuvoaie nesfîrșite de părineni ai muncii pătrund în piață purtînd portrete ale membrilor Biroului Politic al C.C. al Partidului Muncitoresc Romín, ale membrilor guvernului. Portretele conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești și ale membrilor guvernelor din țările ce construiesc socialismul simbolizează indistructibila unitate frățească a invincibilului lagăr al socialismului, în fruntea căruia pășește puternica Uniune Sovietică. Piața se umple de lume. O mare de drapele roșii și tricolore fîlfîie larg desfăcute în adierea lină a vîntului ce coboară din înaltul muntelui. O scurtă comandă. Peste Piață , se așterne liniștea. Gărzile muncitorești înarmate prezintă onorul. Tovarășul Ioan Medveșan, secretar al comitetului regional de partid, primește raportul comandantului gărzilor muncitorești. După ce trece în revistă coloana de gărzi muncitorești, se felicită cu prilejul zilei de 1 Mai. Orele 10. La balconul cinematografului „Minerul“, în aplauzele celor prezenți, își fac apariția reprezentanți ai comitetelor regional și orășenesc de partid, ai comitetelor executive ale sfaturilor populare, regional și orășenesc, ai consiliului sindical regional, fruntași în producție. Peste piață se așterne o liniște deplină. Fanfară intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Romine. Tovarășul Dumitru Petric, primsecretar al comitetului orășenesc de partid, declară deschis mitingul. Despre importanța zilei de T Mai, despre bilanțul victoriilor cu care popoarele lagărului socialist sărbătoresc această zi, despre bilanțul victoriilor cu care a întîmpinat ziua de 1 Mai întregul popor muncitor din patria noastră a vorbit în limba romînă tovarășul Mihai Hoban, secretar al comitetului regional de partid, iar în limba maghiară tovarășul Paul Löw, secretar al comitetului regional de partid. Cuvîntările rostite au fost deseori subliniate de puternice aplauze. Mitingul a luat sfîrșit. începe demonstrația oamenilor muncii. . . I (Continuare în pag. 2-«}. ji Cuvîntarea Tovarășului IOSIF UGLAR prim-secretar al comitetului regional de Fară 4 TOVARĂȘI! In aceasta minunată zi de primăvară, cînd însăși natura s-a gătit în haine noi, sărbătorim în mod solemn, alături de oamenii muncii din întreaga lume. 1 Mai 1959 — ziua solidarității internaționale de luptă a celor ce muncesc. Cu acest prilej, permiteți-mi ca în numele comitetului regional de partid, al comitetului executiv al sfatului popular regional și al consiliului sindical regional, să vă felicit pentru succesele obținute în lupta pentru construirea socialismului. Ziua de 1 Mai este sărbătorită în acest an sub semnul unor noi victorii repurtate de puternicul și invincibilul lagăr al socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică și de mișcarea de eliberare națională și socială popoarelor, sub semnul întăririi continue a forțelor mondiale, care luptă împotriva unui nou război mondial, împotriva reînvierii militarismului german, pentru pace, independență națională și socialism. Popoarele țărilor lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică sărbătoresc ziua de 1 Mai în condițiile unui uriaș avînt al economiei, științei și culturii, al creșterii nivelului de trai al celor ce muncesc. Grandiosul program al construcției desfășurate a comunismului, elaborat de Congresul al XXI-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, uriașele succese obținute de Uniunea Sovietică, stîrnesc admirația lumii întregi, însuflețesc și îmbărbătează pe fiecare om iubitor de pace și progres. Prin îndeplinirea planului septenal Uniunea Sovietică va face un pas hotărîtor în direcția înfăptuirii sarcinii economice fundamentale: a ajunge din urmă și a depăși țările capitaliste cele mai dezvoltate în ce privește producția pe cap de locuitor. In septenal și în anii următori în U.R.S.S. se va realiza cel mai înalt nivel de trai din lume, cea mai scurtă săptămînă de lucru și zi de lucru din lume. O dezvoltare fără precedent va cunoaște în anii septenalului știința sovietică. Succesele strălucite obținute de poporul sovietic în domeniul cuceririi spațiilor nemărginite ale universului ca: lansarea celor 3 sateliți artificiali ai Pământului, rămași neîntrecuți pînă azi, crearea primei planete artificiale a sistemului solar, constituie o mîndrie pentru întreaga omenire progresistă. .Importante succese a obținut în construirea socialismului marele popor chinez, popor de peste 600.000.000 de oameni și celelalte țări de democrație populară din Europa și Asia. Țările lagărului socialist, care sînt azi mai unite și mai puternice ca oricînd, pășesc într-un front comun pe drumul luminos al bunăstării și fericirii. Succesele obținute de țările de democrație populară sînt înlesnite în mod deosebit de faptul că ele se sprijină pe ajutorul internaționalist, multilateral și frățesc, pe care îl acordă Uniunea Sovietică, primul și cel mai puternic stat socialist din lume, făurit de marele Lenin. (Continuare in pag. 3-a). ♦ ♦444++4M4444444444 + 4 , t Anul X. Hr. 1649 ț t I 4 ' » ?• 4' 4-4 t Duminică, t tf £ 3 mai 1959 J 44 ț ★I ■ I 4 pag. « 20 bani ț * + f Jla (Satu Jllarc ...Mitingul de 1 Mai a început la orele zece. In Piața Libertății din Satu Mare, primenită de sărbătoare, s-au adunat aproximativ 30.000 de oameni ai muncii pentru a saluta măreața zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc. întreaga piață vuia prelung de urale și lozinci înflăcărate ce demonstrau încă o dată unitatea indestructibilă dintre partid și popor, adeziunea totală la înțeleaptă politicăa partidului și guvernului nostru, hotărîrea neclintită de la traduce și pe mai departe în fapt această politică. Tovarășul Iosif Uglar, primsecretar al comitetului regional de partid, a vorbit în limba romînă despre semnificația zilei de 1 Mai, despre succesele politicii partidului nostru. In limba maghiară a vorbit tovarășul Mihai Schwartzkopf, președinte al Sfatului popular raional Satu Mare. Avem o vreme neclintită... După miting, a început impozanta și tradiționala demonstrației a oamenilor muncii. Prin fața tribunei, în pas de defilare, și într-o aliniere perfectă, trec întri gărzile muncitorești în uniformele lor albastre cu tricolorul la bonetă. Recunoști aici fruntași in producție, inovatori din aproape toate întreprinderile sătmărene, oameni hotărîți să apere pînă la ultima suflare cuceririle lor, toată munca și visurile care prind necontenit viață în uzine, la sate, pe șantiere, pretutindeni. Avem o vrere neclintită Și-n drumul nostru una știri. O patrie nebiruită Sub steagul roșu să clădim! După gărzile muncitorești trec prin fața tdiwinei, pionierii. Au în mîini, la cravate și la drapele primele flori de liliac timpuriu, li urmează elevii școlilor medii și profesionale: finite lemn, de meserii, construcții, auto, școala, de ucenici, centrul școlar agricol și altele. Străzile, lungi, asfaltate, sînt pline de o viguroasă tinerețe, de bucurie și cîntec, de flori de liliac timpuriu... Sub bătaia de falduri la zeci de mii de drapele roșii și tricolore, mulțimea de oameni se află intr-o continuă și neîntreruptă revărsare. Se vede apropiindu-se coloana deasă a muncitorilor de la vestita uzină fruntașă „Unio“. In cinstea zilei pe care o sărbătoresc, ei au aplicat în viață 210 măsuri tehnico-organizatorice și mai bine de 50 de inovații, care alături de strădaniile lor au avut rolul de prim-rang în îndeplinirea planului cumulat pe primele 4 luni ale anului curent pînă la 26 aprilie. In lupta pentru reducerea continuă a consumurilor specifice de materii prime și materiale au reușit să economisească 37 tone laminate și importante cantități de aluminiu și bronz din care se pot confecționa 65 vagoneți de mină sau 6 bucăți transportoare S.K.R.la In lei, valoarea acestor economii întrece suma de 1.400.000. Aceste succese constituie temelia mîndriei și bucuriei ce radiază pe fiecare chip de sub măreața umbrire a sutelor de drapele, ce fîlfîie în semnul blind al văzduhului. Înfăptuiri mărețe Cîntă în ramuri și în roșul puternic al drapelelor primăvara celui de-al cincisprezecelea 1 Mai liber, cu toate înfăptuirile (Continuare in pag. 2-a). Trăiască și să înflorească unitatea de nezdruncinat a poporului în 1 [UNK]1 •n jurul partidului guvernului. Sărbătorirea zilei de noi în Capitală Bucureștii, asemenea întregii țări, e în sărbătoare. Decorul înflorit al primăverii se întregește în această zi cu coloritul viu, festiv, al nenumăratelor flamuri roșii și tricolore cu care cetățenii Capitalei și-au împodobit orașul, încă din zori zeci de mii de oameni ai muncii, venind din toate cartierele orașului, se îndreaptă spre locul tradiționalei demonstrații, de .1 Mai. Pretutindeni domnește voie bună, se aud cîntece vesele. Piața Stalin are aspectul caracteristic marilor zile de sărbătoare.In Piață, in rînduri compacte, se află miile de oameni ai muncii care vor participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Sînt muncitori din fabricile și uzinele Capitalei, activiști de partid și ai organizațiilor obștești, militari, oameni de cultură, studenți. Deasupra rîndurilor sînt ridicate pancarte pe care sunt înscrise chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, portretele făuritorilor ■ socialismului științific — Marx, Engels, Lenin, portretul lui I. V. Stalin, portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ale conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești frățești. In tribune se aflau numeroși invitați, membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducători ai organizațiilor de masă și instituțiilor centrale, fruntași în muncă din întreprinderile Capitalei, academicieni, oameni de știință, artă și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști romîni și corespondenții ai presei străine. In tribuna special rezervată iau loc șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. In tribune se află de asemenea numeroși oaspeți de peste hotare veniți să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de poporul nostru. La orele 8,30, sosirea în Piața Stalin a conducătorilor partidului și guvernului este salutată cu îndelungi ovații. In tribuna centrală iau loc tovarășii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Constantin Pîrvulescu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Janos Fazek’as, Vladimír Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, Atanase Joja, Gherasim Popa, Florian Dănălache. înainte de începerea mitingului, marea fanfară militară aliniată in Piață intonează imnul de Stat al R.P. Române. Mitingul este deschis de tov< Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. ia apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului Central al Sindicatelor, care felicită călduros cu ocazia zilei de Mai pe oamenii muncii și pe oaspeții de peste hotare în numele C.C. , al Partidului Muncitoresc Romîn, guvernului Republicii Populare Romîne și al Consiliului Central al Sindicatelor. Cuvîntarea este subliniată de urale și ovații puternice pentru Partidul Muncitoresc Romîn, conducătorul de nădejde al poporului nostru muncitor pe drumul luminos al socialismului, pentru puternicul lagăr al socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru solidari! (Continuare în pag. 4-a). Cuvîntarea tovarășului GHEORGHE APOSTOL Dragi tovarăși, Dragi oaspeți de peste hotare, Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre. Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, în împrejurări cînd ■ omenirea muncitoare, de pe toată suprafața pământului își manifestă tot mai puternic hotărîrea de a lupta pentru pace trainică în lume, pentru democrație și socialism. In această frumoasă zi de primăvară, cind întregul nostru, popor muncitor își manifestă bucuria față de victoriile obținute in construirea vieții noi, socialiste, vă transmit din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, g Guvernului Republicii Populareomîne și a Consiliului Central al Sindicatelor un fierbinte salut și vă felicit pentru succesele cu care ați întîmpinat 1 Mai. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, adresăm un salut călduros oaspeților dragi din alte țări care împreună cu noi iau parte la această grandioasă manifestare. Tovarăși, ziua de 1 Mai ne amintește marile tradiții de luptă ale eroinei noastre clase muncitoare, de manifestațiile și demonstrațiile organizate de Partidul Comunist, de lupta maselor muncitoare, în frunte cu încercata sa avangardă, împotriva regimului burghezo-moșieresc, pentru pline, pămînt, libertate și pace. Poporul nostru muncitor, înfruntînd cu bărbăție nenumărate greutăți, a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea puterii populare, pentru întărirea regimului democrat-popular și pentru construirea socialismului. Oamenii muncii din Republica Populară Romînă sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, stăpini pe soarta lor, constructori harnici și talentați ai socialismului. Sub steagul glorios al partidului s-au obținut mari înfăptuiri în dezvoltarea economiei și culturii. Oamenii muncii, dînd dovadă de o înaltă conștiință socialistă, participă activ la conducerea vieții de stat și economice, punindu-și toată puterea și toate capacitățile în slujba înfloririi patriei. Muncitori, ingineri, tehnicieni muncesc neobosit pentru dezvoltarea în ritm susținut a industriei socialiste. An de an intră în funcțiune noi întreprinderi în industria constructoare de mașini,siderurgică, petroliferă, chimică, minieră, de prelucrare a lemnului, în industria producătoare de bunuri de larg consum. Mase tot mai largi de țărani muncitori pășesc cu încredere pe drumul arătat de partid, drumul agriculturii socialiste. Poporul nostru a primit cu aprobare și satisfacție măsurile stabilite de partid și de statul democrat-popular în vederea lichidării oricăror forme ale exploatării in mediul rural. Nu este departe ziua cînd va fi încheiată opera de transformare socialistă a agriculturii. Intelectualitatea țării noastre, oamenii de știință și cultură participă tot maiactiv la opera de construire a societății noi, socialiste. Pe măsura dezvoltării economiei naționale, a creșterii productivității muncii și reducerii prețului de cost al producției, crește nivelul de trai al oamenilor muncii de la orașe și sate. • [Anu] acesta vom sărbători a 15-a aniversare a eliberării patriei noastre. Cu acest prilej, poporul romîn va trece în revistă marile realizări pe care le-a obținut în sânii puterii populare, realizări ce deschid perspectiva înfăptuirii unor noi sarcini mărețe.. In anii apropiați socialismul va fi construit în linii mari și se va trece la o nouă etapă, etapa desăvîrșirii construcției socialismului în țara noastră. In munca și lupta pentru construirea socialismului se cimentează tot mai mult unitatea mo i rar-politică ia oamenilor, muncii, strîins uniți în jurul partidului și guvernului, se consolidează alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, frăția de nezdruncinat dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare. TOVARAȘI, " Sărbătorim anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul unor noi și mari biruințe ale nemuritoarelor idei ale comunismului, care luminează calea spre progres a întregii omeniri, cale pe care pășesc cu fermitate și însuflețire toate țările lagărului socialist, in frunte cu Uniunea Sovietică. Poporul sovietic întîmpină ziua de 1 Mai prin noi și strălucite succese în toate domeniile de activitate, printr-un mare avînt în lupta pentru realizarea grandiosului plan septenal. In anii apropiați Uniunea Sovietică va deține primul loc din lume atît în ce privește volumul producției industriale, cit și în ce privește bunăstarea poporului. Țările lagărului socialist, întărind continuu unitatea lor indistructibilă, relațiile lor de colaborare și intr-ajutorare frățească, se dezvoltă intr-un ritm nemaicunoscut în istorie. In anul (Continuare In pag. 4 a). FOTOMONTAJE DE LA DEMONSTRAȚIA OAMENILOR MUNCII DIN ORAȘELE BAIA MARE ȘI SATU MARE.