Pentru Socialism, august 1959 (Anul 10, nr. 1726-1750)

1959-08-01 / nr. 1726

f -Jk DREAR AL DEIRITETULUI EEEIONfIL AL FERTILULUI KEKCITIFKC AORIK ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIORAL BAIA IMRE Oamenii muncii obțin noi succese în cinstea zilei de 23 August Alături de constructori Minerii își depășesc angajamentele Garajul pregătit și curat aștepta să sosească autocamioanele de pe șantiere. Bătrînul Gheorghe Oros I, cel mai în vîrstă șofer de la T.B.C. Baia Mare, se plimba cu pași mari și nerăbdători. Pregătise totul in ordine, dar în zadar că șoferii nu se mai satură de lucru, își spunea mereu bătrînul în gîndul său. El uitase poate că angajamentul luat de colectivul de conducători-auto, la ultima consfătuire de producție, coincide cu cel al constructorilor de pe șantierele „I.V. Stalin“, Ohn Lajos etc. Alături de constructorii care se întrec cu însuflețire pentru a termina și da în folosință pînă la 23 August cele 82 de apartamente, șoferii își aduc din plin aportul lor. Organizați în brigăzi, ei se străduiesc zi de zi pentru a transporta la timp materialele necesare lucrărilor pe șantiere. Dar pentru ca acest lucru să « Ar, fi îî în <-Sa«1 t + întreținerea în perfectă stare de funcționare a parcului de autocamioane și folosirea lor în mod rațional. Majoritatea șoferilor dau o atenție deosebită acestor probleme. Grupa sindicală (organizator de grupă Gheorghe Oros), în frunte cu comuniștii, a desfășurat o luptă hotărîtă împotriva acelora care nu munceau conștiincios. Așa a fost cazul cu șoferii Vasile Bose și Adalbert Haitner, care înainte cu cîteva luni neglijau întreținerea mașinilor. Colectivul însă le-a acordat ajutorul cuvenit. Intr-o consfătuire de producție, muncitorii au luat poziție față de lipsurile pe care le aveau, lucru ce a contribuit la îndreptarea lor. Din aceste cazuri au învățat și alți muncitori.La noi și organizarea producției merge strună — spune tov. Oros. Fiecare șofer cunoaște cu o zi înainte ce transporturi trebuie să efectueze, iar planul de repartizare a autocamioanelor pe șantiere se face la fiecare început de lună. Așa că la noi mașinile circulă din zori și pînă noaptea ... Afirmațiile bătrînului Oros sunt întărite de o seamă de fapte. Faptul că în primele 6 luni ale anului curent planul de producție a fost depășit cu 498.115 tone-kilometri se datorește în bună măsură organizării judicioase a producției. Prin întărirea disciplinei în muncă și folosirea rațională a autocamioanelor, consumul specific de carburanți și lubrifianți a fost redus cu peste 14.000 de litri. In urma acestor rezultate și a muncii depuse, majoritatea șoferilor au obținut un salariu lunar între 1.500 și 2.000 lei. Cr. Vasile Balinschi, de exemplu, a primit luna trecută un salariu de 2.400 lei, iar Ștefan Rusneac 2.133 lei etc. Stimulați puternic de Hotărîrea plenarei C.C. al P.M.R. din 13—14 iulie, muncitorii de aici dau atenție și mai mare reducerii consumului specific de carburanți și lubrifianți. Ei au hotărît ca o dată cu efectuarea la timp a transportului de materiale pe șantierele de construcții, în cinstea celei 15-a aniversări a eliberării de-a patriei noastre, să obțină economii și mai importante de carburanți și lubrifianți. A. VLADIMIR Cu două luni in urmă, cinci minerii din exploatările aparținătoare Trustului minier din Baia Mare și-au luat angajamente în cinstea Zilei minerului și a zilei de 23 August, se credea că acestea vor fi realizate abia in ziua de 23 August. Acum, la sfirșitul lunii iulie, s-a dovedit că minerii nu numai că și-au respectat angajamentele, dar le-au și depășit. Pe lingă faptul că au dat peste plan cîteva mii de tone de minereu, două din principalele sortimente au fost deja realizate, iar celelalte sortimente de metale colorate și metale prețioase vor fi îndeplinite cu mult înainte de termenul stabilit. In vederea popularizării mișcării de inovații In cinstea zilei de 23 August la fabrica „1 Septembrie“ din Satu Mare ,se organizează între 20—30 august o decadă a inovațiilor. Această decadă se desfășoară după un criteriu cu totul nou și este dotată cu 5 premii pentru acei inovatori care acumulează numărul cel mai mare de puncte. Se acordă un punct pentru fiecare inovație înregistrată, două puncte pentru fiecare inovație acceptată pentru experimentare și 4 puncte pentru fiecare inovație aplicată. Se acordă de asemenea pentru 500 lei economii realizate prin inovație 1 punct. Numeroși muncitori și tehnicieni studiază posibilitatea înaintării de inovații. Astfel, lăcătușul Ștefan Kiss studiază posibilitatea măririi durabilității cochilelor, iar alții au și prezentat cabinetului tehnic propunerile lor. Până in prezent au fost înaintate 18 propuneri de inovații. Printre inovatorii care s-au remarcat în mod deosebit menționăm pe Alexandru Roșea, controlor tehnic la atelierul de nichelaj, care a prezentat 4 inovații. Cele mai valoroase sunt inovațiile înaintate de către ing. Ioan Pop, cu privire la filetarea piulițelor, care va aduce o economie anuală de circa 50.000 lei, și inovația înaintată de tovarășii Roșca și Vasile Szolomajer, privitoare la turnarea dintr-o bucată plăcii și apărătorului sobei de a încălzit, prin care se vor realiza 10.000 lei economii. Klaus Schuster corespondent * In cursul zilei de ieri, întreprinderea „Unitatea“ din Sighet a trimis la București colecția de modele a întreprinderii pe anul 1960. Colecția cuprinde peste 40 modele de tricotaje, printre care și unele noi, care vor fi puse în fabricație pentru anul viitor. ★ Tinerii din orașul Satu Mare, încadrați în brigăzi atemiste de muncă patriotică, participă într-un număr tot mai mare la diferite acțiuni de muncă patriotică în cinstea marii sărbători de la 23 August. In cursul zilei de ieri peste 200 de tineri de la combinatul ,,1 Mai“. ..Autometal“ etc. au muncit pe șantierul de la fabrica de prine din oraș. ★ Azi după-amiază, la clubul ,, 9 Mai“ din Cărei va avea loc adunarea generală a membrilor cooperativei „înainte“ din oraș. Cooperatorii vor analiza activitatea cooperativei din ultima perioadă și vor alege noul consiliu de conducere. ★ Ieri, in holul cinematografului ,,Arta‘l din Tg. Lăpuș, s-a deschis expoziția gazetelor de perete din întreprinderile, instituțiile și satele raionului. Expoziția, care va fi deschisă pînă în ziua de 4 august, poate fi vizitată zilnic între orele 16—21. ★ In cursul zilei de miine peste 60 de elevi de la Școala medie din Vișeu de Sus vor pleca în excursie prin țară pe timp de 18 zile. Printre alte localități care vor fi vizitate de elevi se numără și orașele Petroșani, Hunedoara, Cluj, Reșița, București și altele. ★ Ieri, după-amiază s-a întrunit la sediul Sfatului popular raional Satu Mare comisia raională care a analizat rezultatele obținute de oamenii muncii de pe ogoare în executarea muncilor de strîngere a noii recolte. Cu acest prilej au fost identificate unitățile agricole socialiste din raion care au obținut cele mai bune rezultate în campania agricolă de vară, cărora în cursul zilei de mîine, în cadru festiv, li se vor iumîna drapele de fruntașe. ★ La tragerea Loto Central de vineri, pentru premiile de categoria I-a—Vil-a și pentru premiile speciale A. B. și C. au fost extrase din urnă următoarele 9 numere: 80, 30, 16, 3, 8, 53, 66, 5, 62. Fond de premii gen.: 1.005.104. Peste 250 oameni ai muncii iar la amenajarea noii piețe cele din orașul lucrează zilnic in mod volunde desfacere a produselor agri- Vișeu de Sus. Timpul probabil de minne, duminică, 2 august. Vreme instabilă și favorabilă ploilor temporare și sub formă de averse însoțite de descărcări electrice. Vînt potrivit cu intensificări trecătoare. Temperatura în scădere ușoară: minimele vor oscila între 8 19 grade, iar maximele intre 20 32 grade. l I Anul X. Nr. 1726 | î * I I Sîmbătă, $ 1 august 1959 | I 4 pag. ■ 20 bani Ș <XXXXXXXX>Q6<X>0<><XX>4G Lucrători din comerțul de stat și cooperatist îmbunătățiți necontenit schimbul de mărfuri dintre oraș și sat ! îndepliniți la timp planul de achiziții și contractări ! Reduceți cheltuielile de circulație! Deserviți conștiincios și atent pe consumatori!Din chemările C. C. al P. M. R. cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist). In noua hală de montaj a fabricii ,,l Septembrie” din Satu Mare, harnicii muncitori au terminat de curând montarea unui nou lot de 500 de mașini de gătit cu aragaz, înainte de termen. Noile mașini urmează să fie trimise spre desfacere magazinelor din comerțul de stat. In fotografie: Cornel Petrovici, dispecer principal, ia în evidență lotul de mașini înainte de a fi ambalate. FOTO A. ȘUTH, Consfătuirea grupului de deputați ai Marii Adunări Naționale din regiunea Baia Mare Ieri, în sala de ședințe a statului popular regional a avut loc o consfătuire a grupului de deputați ai Marii Adunări Naționale din regiunea Baia Mare. In cadrul acestei consfătuiri deputații au prezentat scurte dări de seamă asupra activității desfășurate de ei în cadrul circumscripțiilor unde au fost aleși. Deputații Octavian Pop, Gheorghe Buzura, Ioan Zimbru, Dumitru Leta, Florian Pop, Zoltán Szabó, Aurelia Șuta, Maria Zidaru și Gheorghe Chirian au vorbit despre munca intensă ce se desfășoară în prezent pe ogoarele regiunii pentru terminarea pînă la 23 August a muncilor campaniei agricole de vară, scoțînd în evidență elanul nemărginit cu care întîmpină oamenii muncii din regiunea noastră a 15-a aniversare a eliberării Romîniei de sub jugul fascist. Acest elan se concretizează în miile de ore de muncă patriotică ce se prestează pentru terminarea școlilor, căminelor culturale, caselor de naștere, dispensarelor etc., din comune și sate ca: Sălsig, Biușa, Runcu, Moisei, Călinești, Ruscova, Gherța Mică etc.. Ia încheierea consfătuirii luat cuvîntul tovarășul Gheoraghe Pop, președintele comitetului executiv al sfatului popular regional, șeful grupului de deputați ai Marii Adunări Naționale, care a vorbit despre principalele sarcini ale deputaților M.A.N. în perioada actuală, punînd un accent deosebit pe terminarea grabnică a muncilor campaniei agricole de vară și a atragerii maselor la gospodărirea satelor și orașelor. O problemă viu discutată a fost aceea a întîmpinării zilei de 23 August, problemă față de care deputații s-au angajat să muncească în mod deosebit, mobilizînd fiecare alegătorii din circumscripția respectivă. Toate forțele pentru grăbirea treierișului și arăturilor de vară! In aceste zile, sarcina centrală care stă în fața oamenilor muncii de pe ogoare este efectuarea grabnică a treieratului cerealelor păioase, precum și executarea arăturilor de vară, îndrumate de organizațiile de partid, numeroase gospodării agricole de stat, gospodării colective și întovărășiri agricole, folosind timpul prielnic de lucru și antrenînd toate forțele existente, au reușit să termine treieratul grînelor. Bunăoară, la gospodăriile agricole de stat din Satu Mare și Chereușa treierișul s-a terminat, iar la Dorolț, Ardud, Odoreu și altele, cu mijloace mecanizate s-a strîns la timp și fără pierderi, întreaga recoltă de cereale păioase. Cu sprijinul mecanizatorilor din stațiunile de mașini și tractoare, în raionul Satu Mare, 11 gospodării colective și 12 întovărășiri agricole au raportat terminarea treieratului griului. La fel, in raionul Cărei un număr de 26 unități agricole socialist-cooperatiste au terminat această lucrare. Analizind ritmul în care se desfășoară treieratul cerealelor păioase, rezultă că în cuprinsul regiunii pînă la data de 31 iulie această lucrare era efectuată în proporție de 25,2 la sută. Se desfășoară într-un ritm viu treieratul cerealelor păioase în raionul Cărei, acesta situindu-se fruntaș pe regiune. Aici țăranii colectiviști și întovărășiți, fiind sprijiniți in permanență de harnicii mecanizatori de la S.M.T. din Cărei, au treierat 35,1 la sută din cerealele păioase. Cu mult elan se muncește la treieratul cerealelor păioase și în raionul Satu Mare, unde această importantă lucrare a fost realizată în proporție de 34,2 la sută. Cu același lucru se petrece în raioanele Cehu Silvaniei, Lăpuș și Șomcuta Mare. De pildă, in raionul Cehu Silvaniei pînă la data de 31 iulie s-a treierat doar 5,4 la sută din recoltă. Deși in acest raion s-a terminat în întregime recoltatul griului, totuși din partea unor sfaturi populare comunale se neglijează mobilizarea țăranilor muncitori pentru transportul cerealelor păioase la aici. In unele comune din cauza slabei reparații efectuate la batoze și tractoare de către S.M.T. din Satulung și Tășnad, garniturile de treier se defectează, îngreunînd desfășurarea treierișului. In raionul Lăpuș, unde de asemenea s-a terminat recoltatul griului, lucrările de treieriș se desfășoară anevoios. In acest raion s-a treierat numai 1,1 la sută din cerealele păioase. In unele comune că Suciu de Sus, Coruieni și altele, garniturile de treier stau zile întregi neexploatate. Paralel cu treieratul cerealelor păioase trebuie grăbită efectuarea arăturilor de vară. Pînă la data de 31 iulie s-au arat doar 39,2 la sută din suprafețele prevăzute a fi arate, iar însămințări în miriști s-au făcut pe 70,1 la sută din suprafețele planificate. Organizațiile de partid și sfaturile populare au datoria de a lua toate măsurile în vederea impulsionării muncilor agricole de sezon. Conducerile unităților agricole socialist-cooperatiste, stațiunile de mașini și tractoare și țăranii muncitori individuali, trebuie să folosească toate forțele pentru terminarea în bune condițiuni a treierișului și arăturilor de vară. Economii la împăduriri Muncitorii, tehnicienii și inginerii Ocolului silvic din Vișeu de Sus, sub îndrumarea organizației de bază, întîmpină ziua de 23 August cu noi succese. Astfel, planul lucrărilor de împăduriri a fost depășit cu 34 ha. Prin acțiunile de muncă voluntară întreprinse la aceste lucrări, economiile obținute depășesc suma de 12.000 lei. De asemenea, prin aplicarea unor măsuri tehnico-organizatorice la locurile de muncă pe șantier în parte s-a redus fiecare prețul de cost cu trei la sută, ceea ce înseamnă o economie de peste 24.000 lei. S-au evidențiat brigadierii Vasile Simon, loan Busan, Petru I. Simon, precum și pădurarii : Simon Tomoioagă, loan Timiș și alții. -------------1 Carnet de reporteri VIAȚA UNUI SAT UCRAINEAN ! Undeva, pe malurile înspumate ale Tisei, se află un sat de munte, cum sînt atâtea altele pe meleagurile Maramureșului. Așezat la poalele unui deal, satul Remeți este o imensă grădină scăldată la nord de ape repezi și cristaline. Văzînd livezile de pomi fructiferi, casele arătoase, străjuite de copaci înalți, scolile și alte clădiri noi, îți dai repede seama că aici locuiesc și muncesc oameni harnici, gospodari pricepuți. Remețenii își făuresc azi o viață fericită. Dar în trecut au trăit foarte greu. Povestea vieții acestui sat ucrainean este plină de semnificații. S-o ascult tam... » Era prin anul 1938. Toamnă. O zi mohorîtă, ploioasă, cu vint puternic. Intr-o casă lăsată pe-o lună, cu acoperișul sfirtecat, cu geamurile făute zdrob de furtună, un bărbat tinăr se pregătea de drum. .. .loader Pasenciuc părăsea satul Remeți. De ce? De e necaz și amărăciune. Ce putea face în sat? Nimic. Nu-și putea alina durerile. Erau în familie șase frați. Cu părinții ? împreună locuiau într-o singură cameră. Așadar, casa familiei Pasenciuc era de fapt o singură cămăruță de lemn putregăit, in care se chinuiau opt suflete. Munciră o vară întreagă la moșierul Alexandru Bocotei, și acum, la sosirea zilelor de toamnă, nu aveau în pod nici măcar un sac de mălai. Din ce să trăiască peste iarnă? Iată marea întrebare ce chinuiau mințile a sute de țărani săraci din Remeți. Dar parcă numai cei din Remeți își puneau asemenea întrebări? De fapt, zeci de mii, sute de mii de țărani, dintr-o țară bogată ca Romînia, ajunseseră la i S sapă de lemn. Dar să rămînem tot în Remeți. La moșierul Bocotei munceau mai mult de jumătate din locuitorii satului. Și oare, cît primeau pe zi? Fedor Bureac, azi harnic colectivist, ne spune plin de minte. — Boierul ne plătea cîte 2 kg de porumb și un pachet de tutun mucegăit. Și închipuiți-vă cum trăiau cei care aveau 3—4 copii. Nu mai vorbesc de acei cărora le plingeau pe vatră 10—12 țîtbci. Nemaiputînd îndura foamea și mizeria, oamenii plecau încotro vedeau cu ochii. Se răspîndeau ca puii de potîrniche in cele patru viaturi. Toader Pasenciuc și-a pus traista în băț și, fără nici o lețcaie în buzunar, a luat-o hoinar prin lume. Unde te duci? — îl întrebau oamenii. — Merg să caute fericirea i. Și cale de sute de kilometri a străbătut omul prin codri, sate, orașe... A ajuns la Toplița. S-a angajat ca buzunar. Credea că va câștiga ceva. Dar și aici a trăit tot j zile negre. S-a întors în sat gol-pușcă. ! .. .Au venit anii războiului. Viața s-a făcut și mai grea. De data asta ii asum preau jandarmii unguri. Dar boierul, deși ucrainean, o ducea minunat, se simțea tot în largul său ca și pe vremea administrației romenești. J Oamenii spuneau: ,,S-a schimbat un drac cu altul“, Și bogătanul Bocotei li-e tată / bun încornoraților“. Țăranii înțelegeau că tot provin de la nenorocirile \ moșieri și capitaliști, nu din faptul că sunt romîni, unguri, ucraineni ori de altă naționalitate, renopovăduiau popa, învățătorul, jandarmul și primarul. Ce, parcă Vasúle Codrea, deși era român, a dus-o IOAIN NAN (Continuare în pag. 3-a), ?