Pentru Socialism, octombrie 1959 (Anul 10, nr. 1777-1803)

1959-10-01 / nr. 1777

Tr>în 1 octombrie 19“9 Din experiența muncii noastre în organizarea întrecerii socialiste Secția noastră se menține la nivelul secțiilor fruntașe pe uzină de aproape doi ani de zile. Nu o dată m-au întrebat muncitorii din alte secții, cum anume reușim să ne menținem la locul de frunte. Eu le spuneam că, în realizările noastre nu e nici un secret, totuși, sunt uinele chestiuni de organizare care contribuie la sporirea rezultatelor. Cred că unele din aceste probleme îi interesează și pe alți muncitori, de aceea m-am hotărit să le împărtășesc cu ajutorul ziarului. înainte vreme în secția noastră se vorbea mereu de întrecere, dar despre obiectivele întrecerii sau despre rezultatele ei se amintea mai puțin. Cu toate că în unele cazuri calitatea produselor noastre lăsa de dorit, sau că se înregistra risipă de materiale, în consfătuirile de producție nu se analizau temeinic aceste probleme. Organizația de bază a analizat această situație și a îndrumat comitetul nostru sindical să pregătească temeinic consfătuirile de producție în așa fel, ca in cadrul lor să se dezbată cele mai importante probleme ale producției. Astfel, pentru început, la propunerea muncitorilor, făcută în cadrul unei consfătuiri de producție, s-au constituit trei brigăzi de producție. Conducerea lor a fost încredințată celor mai capabili tovarăși ca: Constantin Goja, Tiberiu Mureșan și Iosif Szavaszki. Ei au vegheat și controlat mai amănunțit dacă locurile de muncă sunt bine aprovizionate ", cele necesare și o dată cu aceasta s-au preocupat mai atent de mobilizarea muncitorilor la rezolvarea unor probleme mai urgente, care au contribuit la îmbunătățirea condițiilor de lucru. Găsind unele deficiențe la instalații, muncitorii au făcut conducerii secției propuneri bine gîndite și documentate. O astfel de propunere a făcut, de exemplu, tov. Dumitru Goia, care aplicată a dus la îmbunătățirea substanțială a procesului ’4* fabricație a acidului clorhiddric, iar randamentul instalațiilor în general a crescut cu 25—28 la sută, față de cel planificat. Consultîndu-ne îndeaproape cu muncitorii, ne-am dat seama că felul d'. care se procedează la urmărirea întrecerii socialiste, nu este procedeul cel mai just. Muncitorii erau dornici să cunoască zilnic cum sunt îndeplinite obiectivele pe care le urmărește fiecare brigadă în parte. De aceea, noi am luat măsuri pentru confecționarea unui grafic sistematic pe care se trec în mod obiectiv, cantitatea și calitatea producției realizate, precum și felul in care sunt întreținute instalațiile din secție. De altfel, acestea sunt obiectivele urmărite de fiecare schimb și muncitor la locul de muncă. Prin acest grafic brigăzile au posibilitatea să vadă ce au produs în cele 8 ore de muncă și ce mai au de făcut, cum trebuie să muncească, ce măsuri trebuie luate în anumite cazuri, iar maiștrii de schimb și tehnicienii pot să acorde sprijinul cuvenit în mod operativ acolo unde treaba nu merge bine. Printr-o mai temeinică pregătire și organizare a consfătuirilor de producție, atît pe grupe sindicale, cît și pe secții, numărul propunerilor venite din partea muncitorilor au crescut. De pildă, pînă în prezent noi am înregistrat peste 150 de propuneri care au și fost aplicate în procesul de producție, aducînd economii pe cap de salariat în valoare de peste 2.600 lei. Asemenea propuneri s-au mai făcut și se Uc mereu. Toate acestea au o importanță deosebită pentru producție. De aceea, comitetul de secție și conducerea tehnico-administrativă introduc în planul de măsuri toate propunerile venite de la muncitori, ele se afișează la locurile de muncă în așa fel, încît fiecare muncitor, maistru și tehnician să poată urmări aplicarea lor. Ocupîndu-ne îndeaproape de muncitori, spiritul de intrajutorare tovărășească s-a dezvoltat mult în cadrul întrecerii socialiste. Nu rare sînt acele cazuri cînd unii dintre muncitori se adună în jurul comunistului Iosif Szavaszki care le explică metodele sale înaintate de muncă. Exemplul lui este urmat și de tov. Nicolae Dumitrescu, Constantin Goja, Dumitru Rogojan, Ana Pop și Ștefan Naster, care sunt fruntași in producție. De la ei s-ar putea spune că au învățat cum să lucreze aproape 38 de muncitori din secție, ajungînd ca și ei să se situeze în fruntea întrecerii. Conducerea secției și comitetul sindical au colaborat în toate acțiunile îr—prinse, asigurindu-se condiții bune de muncă. Datorită acestui fapt, in primele 8 luni ale anului, întrecerea socialistă ne-a adus rezultate deosebite, planul de producție este depășit, atît global cît și pe sortimente, iar în urma creșterii productivității muncii și a reducerii cheltuielilor de producție s-a înregistrat o economie la prețul de cost planificat în valoare de 438.000 lei. Toate aceste rezultate s-au obținut in urma efortului depus de întregul nostru colectiv. Ing. LUCREȚIA VATAMANU, vicepreședinte al comitetului din secția acid clorhidric, uzinele „Gh. Gheorghiu-Dej“ Baia Mare Zilnic, în labortorul Policlinicii de adulți din Baia Mare se efectuează zeci de analize ce sunt cerute de diferitele secii de consultație. IN CLIȘEU: aspect din laboratorul policlinicii de adulți. Cooperativa de producție meșteșugărească pentru deservire „GUTINUL“ | BAIA mare" Execută instalații în rate pentru lucrări de gaz, apeduct și canal. Comenzile se primesc la secția noastră din str. Victoriei nr. 1. Nutrețurile depozitate silozuri neim pacitate. Anul trecut, în G.A.C. Văleni s-a construit cel mai mare siloz din raion, cu o capacitate de 55 tone. Anul acesta, datorită creșterii numărului de animale, a fost nevoie să se mai construiască încă un siloz în care să poată fi depozitate alte 50 tone nutrețuri. Și în gospodăria agricolă colectivă din Coruieni fusese construit anul trecut un siloz încăpător. Anul aceasta însă la G.A.C. Coruieni cantitatea de nutrețuri conservate va crește cu încă 25 de tone care vor fi adăpostite în noul siloz. Alte construcții de acest fel care au fost terminate la timp și în care s-a și depozitat deja porumbul sunt: un siloz cu o capacitate de 43 tone la G.A.C Vima Mică, unul de 45 tone la G.A.C. Vima Mare și altul de 39 tone la G.A.C. Dealu Mare. Crește necontenit șeptelul de animale de pe întinsul gospodăriilor colective din raionul Lăpuș. Pentru a asigura hrana animalelor pe timpul iernii, colectiviștii au pornit să-și construiască silozuri cu o mare ca- Vaccinarea antivariolică. Intre zilele de 29 septembrie — 10 octombrie a.c. în orașul Baia Mare se începe vaccinarea antivariolică. Vor fi vaccinați copiii între vîrstele de 3 luni pînă la 15 luni, adică cei născuți de la 1 VII 1958 pînă la 1 VII 1959, copiii din clasa I-a elementară, adica copiii de 7 ani și copiii rămași nevaccinați din anii precedenți, vaccinați fără succes, amînați din cauza diferitelor boli. Vaccinarea se va face de către organele sanitare la domiciliul copiilor. Copiii din orașe, cămine și școli vor fi vaccinați la instituțiile respective. Vaccinarea antivariolică este obligatorie. Pentru ca fiecare copil să-și primească vaccinul, părinții sunt rugați a sta la domiciliu, pe durata vaccinărilor (29 IX pină la 10 X 1959) intre orele 8—16. După 5 zile de la vaccinare, aceleași echipe, vor veni din nou pentru a controla reușita vaccinărilor. CENTRUL SANITAR ȘI ANTIEPIDEMIC, SECȚIA EDUCAȚIA SANITARA ppMTR'i eno/ii iom TOT MAI MULȚI FRUNTAȘI ÎN PRODUCȚIE întrecerea socialistă bine organizată a ridicat din rîndul colectivului sectorului II mecanică de la uzinele „Unio“ din Satu Mare, numeroși fruntași în producție. Organizația de partid și comitetul sindical se ocupă îndeaproape de ridicarea fiecărui muncitor la nivelul fruntașilor în producție. Astfel, muncitorii sunt antrenați pentru a parțiasa la cursurile de calificare,opularizarea pe toate căile a celor mai buni fruntași și a metodelor înaintate în muncă, sprijinirea permanentă a celor rămași în urmă, au făcut posibil ca lună de lună numărul muncitorilor care își depășesc sarcinile de plan să crească simțitor. Astfel, dacă anul trecut în sector existau 50 fruntași în producție, acum numărul acestora a crescut la peste 90. Marea majoritate a muncitorilor își mențin titlul de fruntaș în producție depășind în fiecare lună sarcinile de plan cu 28— 48 la sută. Dintre aceștia fac parte Ștefan Nagy, strungar, Gheorghe Kofity, strungar, frezorii Ștefan Adam, Gheorghe Mureșan și alții. o nouă secție la întreprinderea „Oșani“ La cariera de piatră din sectorul Huta, din toamna anului trecut se extrage o piatră prețioasă. Este vorba de andezitul piroclenic, care se poate șlefui și folosi la statui, monumente și alte lucrări ornamentale. După extracție piatra era expediată pentru prelucrare la alte întreprinderi din țară. Colectivul serviciului mecanic ,șef, al întreprinderii „Oșana“ din Negrești, format din Ioan Biriș, șef mecanic, Teodor Astalîș și Gheorghe Loh’an, în urmă cu cîteva luni au luat inițiativa ca andezitul piroclenic să fie prelucrat chiar la întreprinderea „Osana“, fapt ce va aduce mari beneficii. Pentru prelucrare însă era necesară o secție nouă in care să fie instalate gatere care să taie în anumite dimensiuni andezitul, mașini de șlefuit și alte unelte. Toate acestea au fost rezolvate nu de mult de acest colectiv, care a întocmit documentația pentru construirea unui gater din resurse locale. Construirea gaterului s-a încredințat atelierului mecanic al întreprinderii. Piesele componente ale gaterului în prezent sunt terminate, iar în noua secție se toarnă fundația pentru instalarea gaterului. Deoarece gaterul a fost confecționat din resurse locale întreprinderea a realizat o economie de circa 60.000 lei. Secția de andezit piroclenic va intra în funcțiune în luna octombrie a.c. și va aduce întreprinderii un beneficiu de peste 500.000 lei anual. Iuliu Ciarno corespondent Motociclism '£ Litupin"<b. »a Tînăra secție moto a C.S.M. Baia Mare a organizat duminică 27 la orele 11 pe stadionul „23 August“ un concurs de motociclete de îndemînare și viteză pe pistă. Concursul s-a desfășurat în fața unui număr însemnat de spectatori și la un înalt nivel tehnic și organizatoric. Clasarea alergătorilor pe locurile I, II, III, s-a făcut pe categorii de motociclete, după adunarea timpului parcurs celor două probe (îndemînare și a viteză), totalizînd un singur rezultat. Rezultatele pe categorii sînt: La 125 cmc. Locul I a fost obținut de Augustin Benea, locul II de Ivan Fekete, și locul III de Vasile Szigyarto ț j La 175 cmc. Locul I a fost ocupat de Nicolae Cătană, locul II de Nicolae Pop și locul III de Vasile Solomon (sen). La 250 cmc. Locul I a fost ocupat de Vasile Szarati, locul II de Vasile Solomon (jun.) și locul III de Ioan Balogh. La 350 cmc. Locul I a fost ocupat de Gheorghe Frimer, iar locul II de Vasile Kulcian. Alergătorii care au obținut clasările pe locurile I, II, și III, au primit plachete și medalii de bronz și argint. Se menționează că la participarea acestui concurs, au fost invitate și orașele Satu Mare și Sighet, însă, după cele constatate, U.C.F.S. oraș Satu Mare și Sighet, n-au transmis chemarea mtoricliștilor de la C.S.M. N. C. In cadrul competiției dotate cu „Cupa orașelor“ etapa T-a, la Tg. Mureș s-au întîlnit echipele orașelor Satu Mare, Tg. Mureș, Oradea și Sighet. Comportîndu-se foarte bine, luptătorii sătmăreni au cîștigat toate întîlnirile, obținînd primul joc. Iată rezultatele: Satu Mare — Tg. Mureș 10:6, Tg. Mureș —Oradea 8:8, Satu Mare — Oradea 14:2, Satu Mare — Sighet 14:2, Oradea — Sighet 14:2. CLASAMENTUL’: 1- Satu Mare 2— 3. Tg. Mureș 2—3. Oradea 4. Sighet Mureșul Deda — Voința Satu Mare 53:41 (23:18). Disputată în cadrul categoriei B, partida dintre cele două echipe n-a corespuns din punct de vedere tehnic. Sătmărenii s-au prezentat slab, comițînd greșeli atît în apărare, cît și la înaintare. Pentru învingători au înscris Popescu (20), Mertz (20), Rau (8), Kefler (5), iar pentru sătmăreni Ghiurcan (6), Szauftman (17), Orosz (7), Csapó (4), Balean (3), Iacob (4). â^TFoiple Duminici, 27 septembrie a tí. la popicăria întreprinderii miniere „Petre Gheorghe“ a fost organizat un meci de popice între Dinamo din localitate și Unio—Meteorul Roșu Satu Mare. Intîlnirea a fost cîștigată de Dinamo, care a totalizat 2.153 p.d. față de 2.039 ale echipei Unio—Meteorul Roșu. S-au făcut remarcați cu acest prilej Zoltán Marton (Dinamo), care a doborît 412 popice și Alexandru Hontar (Unio-Meteorul Roșu) cu 387 popice. IN FOTOGRAFIE: Nicolae Cătană ciștigătorul probei la 175 cmc. / ' *** La Cluj, atleții de la C.S.M. 1 Baia Mare au susținut o întîlnire cu cei de la Rapid. Victoria a revenit băimărenilor cu 107.100. Cu acest prilej, Andrei Gallov (C.S.M), la aruncarea discului a stabilit un nou record regional cu 30,05 m. Bine s-au comportat și Tiberiu Han, Adalbert Luta, Tiberiu Kulik. De remarcat, că întrecerile s-au desfășurat pe ploaie, fapt ce a influențat rezultatele. ^1/14(gW Cu ocazia Întrecerilor din ea Jj) 2drul campionatului republican individual floretă fete și bătJă.ieți, s-au întîlnit la Satu Mare scrimerii din localitate cu cei din Căreie întrecerile, atît la băieți, cît și la fete, au fost viu disputate, fiecare concurent dorind să obțină calificarea în etapa următoare. Iată acum primii patru clasați care au obținut dreptul sa participe mai departe: Fete: 1. Ileana Bartha (Satu Mare) 6v. 2. Ofelia Vanday (Satu Mare) 5v. 3. Maria Luczky (Satu Mare) 5v. 4. Iolanda Balko (Cărei) 4v. Băieți: 1. Ștefan Costin (Cărei) 6v. 2. Ștefan Haukler (Satu Mare) 6v. 8. Iosif Angi (Satu Mare) 4v. 4. Francisc Erdős (Cărei) 4v. Cooperativa Auto-Universal £ str. H. Heine 15—17 tel. 2817 / } executa la comandă ; / c pentru sectorul de stat și G.A.C.-urii următoarele produse: c ) — dulapuri metalice pentru vestiare; )— dulapuri metalice pentru păstrarea actelor, privind cărțile de muncă; ( )— chei fixe pentru butelii aragaz; / \— paturi metalice; \— cărucioare pentru transportul buteliilor de nana; j— roabe metalice pentru construcții; / \ - cărucioare de mină, gospodărești; S f — căruțe stas cu tracțiune animală; ( r— platforme pentru 2 cai; / \— șarete cu două roți. ) C Garantăm calitatea lucrărilor noastre. \ Vineri, 2 octombrie 1959 PROGRAMUL I 5.00 Radiojurnal și buletin meteorologic. 5.14 Secția de gimnastică. 5.20 Emisiune pentru sate. 5.30 ,,Zori de zi cu melodii“ — program de muzică ușoară. 5.55 Sfatul medicului. 6.00 Radiojurnal și buletin meteorologic. 6.15 Muzică populară romînească. 6.30 Cîntece. 6.45, Salut voios de pionier. 7.00 Buletin de știri, sumarul presei centrale. 7.15 Muzică distracției. 7.30 Jocuri populare romîești. 7.45 Anunțuri și muzică. >.00 Din presa de astăzi. 8.30 ■ Muzică. 9.10 Melodii romînești. 9.40 Cîntă populare Fanfara reprezentativă a Armatei. 10.00 Reportaj. 10.10 Concert simfonic. 11.00 Buletin de știri. 11.03 Muzică de estradă. 11.45 Traista cu povești. „Scufița Roșie“ de Frații Grimm. 12.00 Cîntece și jocuri populare romînești. 12.25 Lecturi din volumul ,,Nuvele“ de Nagy István. 12.40 Interpreți romîni de muzică ușoară. 13.00 Buletin de știri. 13.05 Pagini alese din muzica de operă. 13.45 Cotele Dunării. 14.00 „Apărătorii apelor patriei“, emisiune de cîntece și marșuri ostășești. 14.30 Muzică instrumentală interpretată de soliști romîni. 15.00 Buletin de știri. 15.05 Recomandări din program. 15.10 Muzică ușoară sovietică. 15.40 Melodii populare romînești. 16.15 Vorbește Moscova! 16.45 Cîntece patriotice. 17.00 Radiojurnal și buletin meteorologic. 17.15 Anunțuri și muzică. 17.25 Muzică simfonică romînească. 18.05 Legendele popoarelor. Din legendele persane (II). 18.35 Mici piese distractive. 19.00 Buletin de știri. 19.05 Muzică populară din țări prietene. 19.45 Cîntecul săptămânii. 20.00 Radiojurnal. 20.20 „Noapte bună, copii“. 20.30 Jurnalul satelor. 21.00 Piese instrumentale. 21.15 Ii mulțumesc partidului. Vorbesc Ana Boghină, Erou al Muncii Socialiste, și M.H. Maxy, artist emerit. 21.30 ,,Cîntăm pacea și prietenia între popoare“ — emisiune de cîntece. 21.45 Valsuri romînești. 22.00 Radiojurnal, buletin meteorologic și sport. 22.30 Muzică populară romînească. 22.58 Muzică simfonică sovietică, în interpretare romînească. 23.52—23.55 Buletin de știri. PROGRAMUL II 14.00 Buletin de știri. 14.03 Recomandări din program. 14.07 Orchestre de muzică ușoară. 14.30 Program muzical dedicat fruntașilor în producție din industrie și agricultură. 15.00 Concert simfonic. 16.00 Radiojurnal și buletin meteorologic. 16.15 „înainte la muncă“ — emisiune de cîntece. 16.30 Cîntece din folclorul nou și jocuri populare romînești. 16.50 Curs de limba rusă. 17.00 Concertul pentru vioară și orchestră de Alfred Mendelsohn. 17.30 Sfatul medicului. 17.35 Muzică ușoară. 17.50 Cronica științifică. De la primul sputnik la cea de-a doua rachetă cosmică sovietică. 18.00 Buletin de știri. 18.05 Jocuri populare romînești. Cîntă Ansamblul Forțelor 18.25 Armate ale R.P.R., dirijat de colonelul Dinu Stelian. 18.50 nunțuri și muzică. 19.00 Actualitatea în țările socialiste. 19.30 Radioreportaj. 19.40 „Săptămâna muzicii germane“ Fragmente din opera „Ariodante“ der Haendel. 21.00 Radiojurnal, sport și buletin meteorologic. 21.15 Doine și jocuri populare romînești. 21.45 Album artistici 22.00 Pagini din literatura pianului. 22.30 Moment poetici Nekrasov. 22.35 Serenade. 23.00 Radiojurnal. 23.15—24.00 Melodii populare romînești. Vineri, 2 octombrie 1959 j CINEMATOGRAFUL BAIA MARE — Minerul: Tamango, I. C. Frimu: Cazul Rumențev. Flacăra: Botagoz. 1 Mai: La malurile Antarcticei. SATU MARE : Popular: Trenul prieteniei. Victoria. Cei 44. Metalul. Clinele grănicerului. CĂREI: Mingea. SIGHET: Porte de Lilas. BAIA SPRIE: Serenada străzii. ȘOMCUTA MARE: Viața nu iartă. CEHU SILVANIEI: idiotul. TG. LĂPUȘ: Omul meu drag. VIȘEU DE SUS: Patru pași în nori. TĂȘNAD: Viața nu iartă. NEGREȘTI: Moartea unui ciclist. SEINI: Urme pe zăpadă. BĂIUȚ: Anul 1918. BERVENIj Serenada mexicană. CAVNICI: Gutinul: Comunistul. Minerul: Alo?..! ați greșit numărul.HALMEU: Anul 1918. SANISLAUS Urx nou număr de atracție. CIMPULUNG L’ATISAJ Romanța periferiei. 1'