Pentru Socialism, septembrie 1961 (Anul 12, nr. 2372-2397)

1961-09-01 / nr. 2372

W' -4 Plecarea delegației de partid și guvernamentală a R. P. Romíne intr-o vizită de prietenie in R. P. Ungară Joi seara a plecat spre Budapesta delegația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a guvernului Republicii Populare Romíne, care, la invitația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar și a Guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar, va face o vizită de prietenie în R. P. Ungară. Delegația este alcătuită din tovarășii Gheorghi Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat, conducătorul delegației, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, Emil Bodnăraș și Alexandru Moghioroș, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri, Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Manescu, ministrul Afacerilor Externe. Din delegație face parte, de asemenea, tovarășul Mihail Roșianu, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul R. P. Române la Budapesta, împreună cu delegația a plecat, de asemenea, Béla Némety, ambasadorul R. P. Ungare la București. La plecare, în gara Băneasa, membrii delegației au fost salutați de tovarășii Gheorghe Apostol, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, activiști de partid și de stat, conducători ai organizațiilor obștești. Au fost de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București, membri ai Ambasadei R. P. Ungare și alți membri ai corpului diplomatic. (Agerpres). iei lupta pentru o înaltă productivitate Creșterea productivității muncii se află în permanență în centrul preocupării colectivului de conducere al uzinei „Unio“. Documentele Congresului al III-lea al P.M.R. ne indică și căile prin care o putem realiza: Introducerea progresului tehnic, ridicarea calificării muncitorilor, îmbunătățirea indicilor de folosire a utilajelor, adîncirea specializării și cooperării între întreprinderi sînt principalele căi care duc la sporirea productivității muncii și în întreprinderea noastră, îndrumate de organizațiile de partid, colective tehnice lucrează neîntrerupt pentru promovarea tehnicii noi în variatele sectoare ale procesului de producție din uzină, înzestrarea atelierului nostru de debitare cu utilaje noi de înaltă productivitate și amenajarea acestora într-o hală nouă, spațioasă și complet mecanizată, permite ca să facem față debitării unei producții cu 32 la sută mai mare în acest an decit în 1960. Ferăstraie, circulare automate, ghilotine moderne alte mașini de debitare sunt alișimentate pe transportoare cu role mecanizate care pe lingă o productivitate înaltă asigură și înlăturarea muncilor grele de manipulare a mii de tone materiale. Dispozitive de siguranță servesc pentru îmbunătățirea condițiilor de lucru în conformitate cu normele de securitate a muncii. Această secție devine în curînd un atelier model al uzinei noastre. In turnătorie continuăm extinderea procedeelor tehnologice noi de înaltă productivitate, ca: turnarea în cochilă care s-a aplicat la bucșele preselor mecanice și la butucii celor două tipuri de remorci. Este în curs de elaborare proiectul semicochilelor de vagonete. Tot mai multe piese se execută din fontă cu grafit nodular. Am introdus formarea cu miezuri întărite cu bioxid de carbon. Peste 350 tone piese de fontă bună au fost formate mecanic. Introducem și procedee noi, ca: turnarea centrifugală la butucii cu palete, inelele și coroanele ventilatoarelor pneumatice. Am făcut și prima turnare cu presiune aplicată la paletele ventilatoarelor pneumatice. In forță sunt în curs de montare două mașini moderne de mare capacitate: o presă excentrică de 250 tone și un ciocan pneumatic de 2.000 kg forță. Cu aceste utilaje vom putea înlătura o bună parte din forjările noastre libere, să extindem la multe repere matrițarea și ștanțarea pieselor. • Evaluăm la peste două milioane tei ' economiile pe care le vom putea realiza datorită reducerii consumului de metal și de manoperă prin aplicarea acestor procedee. In atelierul de prelucrare mecanică, datorită înzestrării uzinei noastre cu mai multe mașini de copiat, mașini-unelte cu program și semiautomate, productivitatea muncii a crescut simțitor. Timpul de prelucrare a fuzetelor, axelor de vagonete, șuruburilor, roților de vagonete și altor repere s-a putut reduce cu 30 la sută pînă la 70 la sută. Această creștere considerabilă a capacității de producție la prelucrări mecanice a permis să renunțăm complet la o serie de colaborări locale și îndepărtate, neeconomicoase din punct de vedere al prețului de cost. Introducerea pe scară largă a sudurii automate la construcțiile metalice, longeroanele remorcilor și la alte piese asigură nu numai o creștere importantă a productivității muncii și o reducere însemnată de materiale, dar și o îmbunătățire calitativă remarcabilă a asamblurilor sudate. Ridicarea nivelului profesional al muncitorilor este indispensabil VASILE TURDEANU directorul uzinei „Unio“ Satu Mare (Continuare în pag. a 3-a.) Pentru buna desfășurare a însămiurărilor de toamnă Intense pregătiri Urmărind obținerea unor recolte sporite de grîu și orz în anul viitor, lucrătorii gospodăriei agricole de stat din Ardud au dat cea mai mare atenție executării unor arături de bună calitate. O bună parte din cele 500 hectare planificate a fi însămânțate cu păioase în toamna aceasta urmează după culturi care au părăsit devreme terenul, ca mazăre, borceag, cereale păioase. Arăturile adinei au fost făcute în primul rînd pe aceste terenuri, care vor fi întreținute curate pînă la semănat prin lucrări cu cultivatorul. Au fost arate apoi și restul suprafețelor eliberate de culturi, în total 550 hectare. Zilele acestea s-a terminat în gospodărie și condiționarea celor 77 tone semințe de grîu din soiuri de mare productivitate, trimițîndu-se din timp și probele necesare la Laboratorul regional pentru controlul semințelor. Cele patru mașini de semănat păioase au fost revizuite și reparate, așteptînd în bună stare de funcționare începerea însămînțărilor. Semințele sînt asigurate și condiționate îndrumați de organizațiile de partid și bucurîndu-se de un sprijin tot mai puternic din partea stațiunilor de mașini și tractoare, colectiviștii din raionul Cărei obțin succese importante în aplicarea complexului de măsuri menite să ducă la sporirea recoltelor. Una din aceste măsuri — arătura adîncă de vară — s-a executat pînă în 30 august pe 22.640 hectare, adică pe marea majoritate a suprafețelor părăsite devreme de culturi în gospodăriile colective. In gospodăriile colective din raion au fost luate apoi din timp măsuri pentru pregătirea semințelor în vederea însămînțărilor ce se apropie. Alegînd semințele din grînele cele mai frumoase, productive, colectiviștii din raion au raportat că semințele necesare însămînțărilor de toamnă — în total 5.130 tone — au și fost condiționate. Urmează ca în curînd o parte din aceste semințe să fie schimbate , la bazele de recepție cu semințe din noile soiuri ce se introduc în cultură. Anul XII Nr. 2372 * Vineri, 1 septembrie 1961 4 pagini — 20 bani | §iI t ♦ Utilaje livrate exploatărilor miniere Unul dintre angajamentele luate de muncitorii Uzinei mecanice de mașini și utilaj minier din Baia Mare era și acela de a termina și de a livra exploatărilor miniere în cursul acestei luni o serie de utilaje noi necesare extracției și prelucrării minereului. Pentru a îndeplini cu cinste acest angajament ei au depus o muncă susținută. Pe parcurs s-au ivit unele greutăți, ca cele legate de primirea materialelor și a desfășurării muncii în condiții neritmice, dar muncitorii de la U.M.M.U.M. au știut să rezolve și aceste probleme. Ca urmare, rezultatele nu au întîrziat să se arate. Astfel, au fost terminate 3 bucăți colivii bietajate, 10 bucăți celule de flotație în grupe de cîte două, 6 bucăți agitatoare pentru cianurare, o pompă din material antiacid și altele. Unele dintre aceste utilaje au fost deja livrate unităților miniere. Prin munca lor conștiincioasă s-au evidențiat și de data aceasta lăcătușii comuniști Ion Costin, Nicolae Petrușca, strungarul Dumitru Ciortea și alții. In prezent muncitorii Uzinei mecanice de mașini și utilaj minier din Baia Mare desfășoară o vie întrecere socialistă pentru a produce și alte utilaje necesare exploatărilor miniere din regiunea noastră. Obiectivul principal al întrecerii este îmbunătățirea calității produselor. PESTE 6.000 DE VIZITATORI . Expoziția de mostre organizată de Ministerul Comerțului al R.P.R. ■ în orașul Baia Mare este vizitată de un număr tot mai mare de oameni ai muncii din orașul Baia Mare și din regiune. Din ziua de 23 August de cînd s-a deschis și pînă ieri, expoziția a fost vizitată de peste 6.000 de persoane. Exponatele din cadrul expoziției stîrnesc un viu interes în rîndurile vizitatorilor. EXCURSIE PRIN ȚARĂ In ziua de 29 august 72 de elevi ai Școlii medii din orașul Cărei au plecat într-o excursie de 8 zile cu trenul prin țară. Cu acest prilej elevii vor vizita orașele Arad, Timișoara, Sibiu, București, Constanța și altele. In cursul zilei de miercuri au mai plecat într-o asemenea excursie alți 72 de elevi din orașul Satu Mare pe ruta: Baia Mare, Dej, Vatra Dornei, Iași, București, Vasile Roaită etc. uncă cu A.M.E.F.A., prima întilnire ,din cadrul turului categoriei B. Cu acest prilej C.S M.D. Baia Mare a intîlnit echipa Topitorul din campionatul regional, de care a dispus cu scorul de 11:0. ■ BULETIN METEOROLOGIC Timpul probabil de miine : .Vreme în general frumoasă, cu cerul variabil. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit din sectorul nordic, temperatura în creștere ușoară, minimele vor fi cuprinse între 5—12 grade, iar maximele între 21—28 grade. SPECTACOLE ALE BLULUI DIN TG. ANSAMUREȘ Ansamblul de stat de cîntece și dansuri din Tg. Mureș, după ziua de 10 septembrie, va întreprinde un turneu în regiunea Maramureș. Cu prilejul acestui turneu artiștii din Tg. Mureș vor prezenta spectacole în diferite comune și sate din raioanele Carei și Satu Mare. MECI DE FOTBAL Ieri după-amiază pe stadionul „23 August“ din Baia Mare a avut loc un meci de fotbal în vederea pregătirii echipei băimărene pentru întîlnirea de dumi o secție modernă la Spitalul unificat din Vișeu Sub îndrumarea organelor de partid și cu sprijinul organelor de stat, la Spitalul unificat din Vișeu de Sus se desfășoară susținută muncă pentru amenaojarea secțiilor. Ca urmare, nu demult a fost inaugurată o nouă secție, secția de boli interne. Noua secție dispune de un număr de 16 saloane cu o capacitate de 57 paturi, din care 7 saloane a cîte două paturi, iar restul cu cîte 4—6 paturi fiecare. Mobilierul nou, scaunele tapisate cu material plastic și fotoliile, perdelele de mătase, paturile moderne cu saltele de lină și lenjerie de un alb imaculat, noptierele și toate celelalte obiecte din cadrul fiecărui salon dau un aspect de stațiune de odihnă din cele mai moderne. Pe lângă cabinetul medical, care este dotat cu aparataj de cea mai nouă producție, noua secție dispune de un laborator înzestrat cu aparate care vor permite efectuarea unui complex de analize. Personalul medico-sanitar ceilalți participanți la festivitattea inaugurării acestei secții au primit cu o deosebită bucurie acest dar care constituie o nouă dovadă a grijii pe care partidul și guvernul țării noastre o acordă creării de condiții din ce în ce mai bune pentru apărarea sănătății oamenilor muncii. A. Daltă Un document de mare însemnătate internațională Declarația guvernului sovietic Publicăm în ziarul de azi un document de deosebită însemnătate internațională — Declarația guvernului sovietic în legătură cu hotărîrea U.R.S.S. de a efectua explozii experimentale cu arma nucleară. In această hotărîre își găsește o puternică expresie înaltul spirit de răspundere pe care îl manifestă în permanentă Uniunea Sovietică față de destinele păcii, de securitatea popoarelor. Oricine citește acest document, bazat pe o adîncă analiză a situației internaționale, capătă convingerea nestrămutată că pasul întreprins de Uniunea Sovietică este întrutotul just și necesar, că unicul scop al acestei hotărîri este de a face totul pentru a feri omenirea de un nou război mondial. In Declarație se arată că S.U.A. și aliații lor intensifică la maximum cursa înarmărilor și încordarea internațională, militariștii de la Bonn și susținătorii lor sunt cuprinși de febra pregătirilor militare. In fata unor astfel de manifestări ale țărilor imperialiste, guvernul sovietic s-a văzut nevoit să ia măsurile necesare pentru ca U.R.S.S. să fie pe deplin pregătită pentru a face inofensivă orice tentativă de agresiune. Aceste măsuri întăresc întregul lagăr socialist, forțele păcii de pretutindeni. Declarația guvernului sovietic cuprinde un vibrant apel adresat popoarelor și guvernelor tuturor țărilor lumii de a-și înzeci eforturile pentru ca ideea dezarmării generale și totale să fie transpusă în fapte concrete și pentru ca arma nucleară să nu mai amenințe niciodată viețile oamenilor. Țările socialiste vor urma neabătut și de aci înainte politica lor de pace și coexistență pașnică, vor milita cu fermitate pentru destindere internațională, pentru dezvoltarea colaborării și prieteniei între popoare. Cum se va aplica noul tarif la consumul de energie electrică " Oamenii muncii din Baia Mare au aflat cu bucurie de recenta Hotărîre a C.C. al P.M.R. cu privire la reducerea tarifului la consumul de energie electrică. In vederea aplicării prevederilor acestei hotărîri întreprinderea comunală Baia Mare a trecut la recalcularea tarifului la consumul de energie electrică. Declarațiile abonaților au început să sosească cu sutele la sediul întreprinderii. Și acum " cîteva cuvinte asupra modului în care se face calculul tarifului. Incepînd din 15 august a.c. abonații vor plăti după noul tarif după cum urmează: Tranșa I 0,50 lei, tranșa a II-a 0,30 lei. Mărimea tranșei I se consideră 6 kWh pentru o cameră de locuit. Tot ce va trece peste 6 kWh se consideră tranșa a H-a. Aceasta pentru lunile de vară. Mărimea tranșei I pentru lunile de iarnă se consideră 12 kWh pentru o cameră de locuit. Și acum un mic calcul. Dacă un abonat consumă pe o cameră de locuit 10 kWh (de exemplu în luna septembrie) , el va plăti 4,20 lei. Mărimea, tranșei I. fiind de 6 kWh, abonatul pentru aceasta va plăti 3 lei, iarmărimea celei de-a II-a va fi de 4 kWh și conform decretului abonatul va plăti 1,20 lei. Se întăresc rîndurile organizației de bază Biroul organizației de bază din G.A.C. Buciumi, raionul Șomcuta (secretar Gheorghe Pop), și-a îndreptat atenția asupra problemei primirii de candidați din rîndurile acelor colectiviști care luptă cu însuflețire pentru traducerea în viață a politicii partidului. Munca politică desfășurată în rîndurile activului fără de partid și in rîndurile de către membrii deutemiștilor partid care se ocupă în mod concret de cîte 1 sau 2 colectiviști fruntași a dat rezultatele scontate. Astfel, în ultimele 3 luni au fost primiți în rîndurile candidaților de partid colectiviștii Vasile Indre, Ana Lazar, Vasile Mărieș, Dumitru Avram și alții. In prezent alte 4 colectiviste au cerut ajutor la întocmirea dosarului spre a fi puse în discuția adunării generale pentru a deveni candidate de partid. . . Odată cu întărirea rîndurilor sale, organizația de bază din gospodăria colectivă urmărește ca în fiecare brigadă de cîmp să existe membri și candidați de partid care să fie în fruntea luptei pentru realizarea planului de producție stabilit de adunarea generală. Printre colectiviștii, membrii și candidații de partid care muncesc cu multă dragoste și cu mult spirit de răspundere în cadrul gospodăriei colective se numără tovarășii Ion Alb, Ion Mărieș, Vasile Burlbuț, Gheorghe Dale și alții. In prezent organizația de bază se ocupă, cu grijă de educarea candidaților de partid pentru ca, ei să devină luptători destoinici în munca de extindere și întărire a relațiilor de producție socialiste la sate pe baza sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al P.M.R. care la Buiuza cotecu Pavilionul de incălțăminte și produse de marothînărie din cadrul expoziții de mosire organizată la Baia Mare de Ministerul Comerțului. i«easf Primii fruntași de pe șantierul Combinatului siderurgic ------ de la Galați ------ In toate locurile de muncă de pe șantierul combinatului siderurgic ce se construiește la Galați au devenit cunoscute numele primilor fruntași în producție. Din prima promoție de fruntași ai acestui mare șantier fac parte comunistul Nicolae After, care a săpat prima cupă de pămînt la temelia noului combinat, excavatoriștii Gheorghe Secară și Vasile Petruș, Adolf Nichifor, Ion Nicolae și alții. Ei au contribuit în mare măsură la îndeplinirea mai devreme cu o săptămînă a planului pe luna august. Constructorii continuă cu însuflețire întrecerea care se desfășoară acum între schimburi. Pînă în prezent la temeliile noului combinat siderurgic a fost executat un volum de lucrări care cuprinde 45.000 to. c. pămînt excavat și terasat. Lucrările se efectuează în întregime cu mijloace mecanizate, se folosesc excavatoare avînd cupe cu o capacitate de 0,3—1,25 m.c., screpere, gredere și gredere elevatoare, foreze autobasculante și alte utilaje de mecanizare. Au terminat arăturile adinei de vară Majoritatea gospodăriilor agricole de stat din țară au terminat executarea arăturilor adinei de vară mai devreme decit era prevăzut. Intr-o serie de regiuni, printre care București, Maramureș și Argeș, au fost arate suprafețe mai mari decit era stabilit. In total gospodăriile agricole de stat au făcut pînă acum această lucrare pe circa 530.000 de ha, reprezentând 90 la sută din plan. Terminarea la timp și în cele mai bune condiții a arăturilor constituie principala preocupare și pentru mecanizatorii din stațiunile de mașini și tractoare. Primii au terminat aceste lucrări tractoriștii din regiunea Maramureș. In întreaga țară alăturile făcute pînă acum de S.M.T. însumează circa 70 la sută din plan. Azi la Iași: peste 11.000 studenți Mai mult de 1.200 absolvenți ai instalițelor de învățămint superior din Iași — constructori, chimici, electroenerg,ticleni, medici, agronomi, profesori — au intrat de curînd în producție în diferite întreprinderi și instituții din țară. In orașul Iași, unde în trecut exista o „Societate a licențiaților șomeri“, funcționează acum 6 institute de învățămint superior, față de numai unul în 1938. Numărul studenților a crescut de la aproximativ 2.500 la peste 11.000. Mai mult de 65 la sută din aceștia sunt bursieri. La construcțiile destinate învățămintului superior realizate în anii din urmă — impunătoarea clădire a Institutului agronomic, pavilioanele Institutului politehnie, 7 cămine, cantină etc. — se vor adăuga în acest an încă 4 cămine noi și o cantină. O nouă metodă de exploatare a sondelor în schela petrolieră Moreni s-a trecut de curînd la exploatarea sondelor prin gaz lift. Față de vechiul procedeu de exploatare, prin pompă, noua metodă face posibilă funcționarea continuă a sondelor, sporirea zilnică a producției de țiței. Totodată sunt înlăturate intervențiile dese la sonde. Tot în scopul exploatării raționale a straturilor de țiței, prin menținerea sondelor în regim tehnologic optim de funcționare, sunt utilizate cu succes la sondele parafinoase noi tipuri de încălzitoare electrice. Ca urmare,colectivul schelei a livrat rafinăriilor pînă acum însemnate cantități de țiței peste plan și cu impurități sub cifra admisă. Economiile realizate de colectivul acestei schele peste plan la prețul de cost se cifrează la aproape 1.500.000 lei. Asemenea procedee tehnologice sunt aplicate cu rezultate bune și în schelele petroliere Boldești, Tîrgoviște, Cîmpina și Berea, înainte de termen Muncitorii de la Combinatul chimic Tîrnăveni, fabrica de mobilă „23 August“, întreprinderile forestiere și din alte 80 de întreprinderi republicane și de industrie locală din regiunea Mureș-Autonomă Maghiară au îndeplinit înainte de termen planul de producție pe primele 8 luni ale acestui an. întreprinderile din această regiune au dat de la începutul anului și pînă acum peste prevederile planului produse în valoare de circa 100 milioane lei. Colectivul sectei clor lichid de la Uzinele chimice din Turdia de la începutul anului și pînă în prezent a produs peste plan 177 tone de clor lichid. I Foto Agerpres — M, l’OSTELNIT. II )