Pentru Socialism, iulie 1962 (Anul 13, nr. 2631-2656)

1962-07-01 / nr. 2631

Anul XIII Nr. 2631 Duminică, 1 iunie 1962 4 pagini — 29 bani Pe terminate cu praștia a treia li porumb "Atenția colectiviștilor din Urziceni este îndreptată în mod deosebit acum spre buna întreținere a culturilor prășitoare. Ajutați de mecanizatori ei au reușit ca pînă în 25 iunie să execute praștia a treia mecanică, ca și cea manuală pe 480 din cele 568 hectare cultivate cu porumb pentru boabe. Prașila a treia a fost terminată apoi și pe cele 205 hectare cultivate cu cartofi și este avansată și la culturile de porumb siloz, floarea-soarelui și sfeclă de zahăr. Mecanizatorii Ioan Leitner și Zoltán Heinrich de la S.M.T. din Cărei se evidențiază prin lucrări de cea mai bună calitate pe ogoarele gospodăriei. Se cuvin laude și colectiviștilor din brigada a IV-a de cîmp, condusă de Iosif Lek, care au făcut praștia a treia pe cea mai mare suprafață. LA ORDINEA ZILEI Momentui optim pentru recoltatul păioaselor Peste cîteva zile va începe din splin și în regiunea noastră recoltarea cerealelor păioase. Această lucrare este așteptată cu multă bucurie și emoție de lucrătorii din agricultură. In primul an după încheierea colectivizării agriculturii, campania de recoltare a cerealelor păioase poate și trebuie să decurgă în condițiile cerute de hgrotehnica înaintată, la timp și fără pierderi. De recoltarea In momentul optim depinde în măsurăi hotărîtoare atît producția de cereale, cît și păstrarea ei In bune condiții. Dacă recoltarea timpurie poate prejudicia calitatea seminală, cît și cea industrială a cerealelor, apoi întîrzierea recoltatului provoacă mai intîi pierderi considerabile din recoltă, care pot ajunge chiar pînă la 30—40 la sută, deprecia iar pe timp ploios poate valoarea semințelor. Cerealele păroase au două faree de coacere: faza de pîrgă sau de ceară și faza de coacere completă. Faza de pîrgă se caracterizează prin aceea că bobul, avînd consistența cerii, poate fi încă pătruns cu unghia, iar faaza de coacere completă bobul i rezistă la apăsarea cu unghia; chiar intre dinți se sfarmă. Nu s-ar putea indica o dată calendaristică precisă in privința Începerii recoltatului. In regiunea noastră recoltatul cerealelor păioase începe la sfâsîrșitul lunii iunie și începutul lui lunii iulie, începerea recoltatului ’este condiționată de mai mulți factori, ca specia, condițiile pe?ro-climatice etc. Se știe că oricui se recoltează Înaintea grîului; apoi chiar coacerea aceleiași specii depinde de sol, de perioada semănatului, fertilitatea oiului, textura lui, începerea recoltatului trebuie stabilită cu cea mai mare precizie și răspundere de către specialiști și conducerile unităților agricole, ținîndu-se seama de actorii de care depinde coacerea cerealelor, precum și de mijloacele cu care se face recoltatul. Dacă gospodăria nu dispune de combine suficiente, atunci recoltatul manual al cerealelor trebuie să se facă în stadiul de coacere în pîrgă. Tot In această fază trebuie să se recolteze cerealele și cu secerătorile simple sau cu secerătorile-legători. Recoltatul cu aceste mijloace trebuie făcut în stadiul de pîrgă pentru a se evita scuturarea boabelor. Seceratul trebuie efectuat în maximum 4—5 zile, pentru că altfel lanurile intră în faza de coacere completă și se cauzează pierderi mari prin scuturare. Metoda cea mai eficace de recoltare a cerealelor este cea cu combina. Prin aceasta se elimină o serie de lucrări costisitoare, iar pierderile se reduc la minimum. Cu combina cerealele se recoltează la coacerea completă. Această perioadă este scurtă, de 7—8 zile, după care urmează răscoacerea, cînd boabele se scutură intens. De aceea, munca trebuie foarte bine organizată tn fiecare gospodărie, pentru ca în cel mult 7—8 zile griul să fie recoltat. Combinele, minuite de mecanizatori pricepuți, trebuie să funcționeze ireproșabil, să aibă tot inventarul necesar (saci, sfoară etc.), să fie deservite prompt de mijloacele de transport, pentru a putea fi folosite la maximum. Pentru asigurarea cantităților necesare de semințe de bună calitate, recolta de pe loturile semincere ale gospodăriilor agricole de stat și ale gospodăriilor colective trebuie strânsă cu Ing. MIRCEA BRETAN directorul tehnic al Stațiunii experimentale agricole din Livada (Continuare In pag. a 3-a.) La S.M.T. Apă motoarele stabile care vor acționa batozele sunt gata pentru funcționare. Gafa pentru strîngerea recoltei In actuală campanie de vară pe ogoarele gospodăriei noastre trebuie strinsă recolta de pe H0 hectare, din care 190 hectare cu grîu. După evaluarea făcută în cîmp, ne așteptăm la o producie medie de cel puțin 2.000 kg grîu la hectar. Pentru strîngerea la timp a acestui volum sporit de produse colectiviștii noștri vor fi ajutați de către S.M.T. cu cinci combine și o batoză. Cu combine se va recolta griul de pe întreaga suprafață, cu excepția porțiunilor unde lanul va fi prea culcat la pămînt. Intrucît griul a fost semănat pe tarlale mari mai mici fiind (cele de 50 hectare) combinele vor fi folosite cu întreaga lor capacitate. Unii ar putea spune că de vreme ce recoltatul se va face cu mijloace mecanizate noi n-ar trebui să facem prea multe pregătiri pentru această camjraffig. Desigur, aceasta numai părere de bun gospodar nu se poate numi. După ce va fi secerată și treierată recolta trebuie transportată de pe cîmp, condiționată, înmagazinată în cele mai bune condiții. In scurt timp trebuie eliberat terenul de paiele rămase în urma combinelor pentru a se putea efectua arătura adîncă de vară și semănatul culturilor în miriște. Partea din cereale care se va recolta manual trebuie treierată cu batoza, în care scop trebuie amenajată aria de treier. Iată de ce consiliul de conducere al gospodăriei noastre, îndrumat de organizația de bază, a din vreme întreprins măsuri pentru buna desfășurare a campaniei agricole de vară. In primul rînd s-au pregătit spațiile pentru înmagazinarea recoltei. înainte de a fi înmagazinată, recolta va fi condiționată. md.c. 550a s-au reparat cele trei trioare și cinci vînturători, care vor funcționa timpul din plin I a campaniei. Pentru efectuarea în condiții bune transportului recolatei au fost revizuite și reparate cele 40 de atelaje, precum și camionul gospodăriei; ne-am procurat și o remorcă. Au fost luate măsuri pentru punerea la punct a ariei electrificate care există în comuna noastră, precum și pentru organizarea a două echipe de muncitori pentru deservirea batozei. In planul operativ întocmit desfășurarea pentru campaniei, care cuprinde volumul de lucrări, mijloacele materiale existente, viteza zilnică de lucru, se prevede ca în 8—10 zile să terminăm strîngerea recoltei. In scurt timp se vor executa și arături de vară, precum și semănatul in miriște. N. SOPONAR Inginer agronom la fl.A.C. âifl Arflusat. Pentru recolte bogate Colectiviștii din Petrești știu că in perioada actuală soarta recoltei este determinată de prașilele ce se aplică la porumb, floarea-soarelui, cartofi. întreaga suprafață de 470 hectare cu „porumb 5.000“ a fost prășită a doua oară mecanic și manual, apoi s-a trecut la aplicarea celei de-a treia prașile. De două ori au fost prășite și cele 120 hectare cu floarea-soarelui, sfeclă de zahăr, iar cartofii pe 270 hectare au fost și mușuroiți. Din grădina de legume au fost recoltate și predate pe bază de contract 7.000 kg gulivare, 1.700 kg varză timpurie, 20.000 legături de ridichi. In muncile pentru întreținerea culturilor s-au evidențiat brigăzile a IlI-a condusă de Iuliu Illés și a V-a a lui Matei Huszer. //AAAAAAAAAAAAAAAAA\WVWW.V\\\\\V.*.WHAV\.,W\AAAA\\VVVVV\ ‘AAAV\AAAA.AAAAAAAAAAA^AAAAAAAAAAAA/ vAWlAA 'AA.WMA/WVAAAWWWV COLECTEAZĂ FIER VECHI In raionul Satu Mare acțiunea de colectare a fierului vechi se bucură de multă atenție. Zeci de pionieri și elevi, utemiști, femei și colectiviști participă la această acțiune. De la începutul anului și pînă acum s-au strîns 232.524 kg fier vechi. Rezultatele cele mai bune s-au înregistrat în comunele Dorolț, Botiz, Mădăras, Metiș, Homorodu de Jos. Este necesar ca I.C.M. să organizeze mai judicios transporturile de la comune la centrul de raion, pentru că în momentul de față mai există încă la sate peste 65.000 kg fier vechi nepreluat. S. MIHAI coresp. voluntar Cijiji în pagina a 4-a. — Nota guvernului sovietic adresată guvernului Japoniei. — Cuvîntarea radiodifuzată a președintelui guvernului provizoriu al Republicii Algeria. — In comitetul consultativ al O.N.U. pentru Congo. — După vizita lui Rusk in Europa. Cu cinci zile înainte de termen Printre unitățile industriale din regiune care și-au realizat înainte de termen sarcinile de plan pe primul semestru al acestui an face parte și întreprinderea de industrie locală „I. C. Frimu“ din Cărei. Aici, cei peste 500 de muncitori antrenați în întrecerea socialistă în cadrul celor 31 brigăzi de producție au depus o activitate rodnică în realizarea tuturor indicatorilor de plan. Astfel, concomitent cu îmbunătățirea calității produselor și îndeplinirea planului de producție cu cinci zile înainte de termen, ei au dat economii peste plan în valoare de 210.000 lei, iar prin transpunerea în fapte a obiectivelor prevăzute în planul de măsuri tehniceorganizatorice au sporit productivitatea muncii cu 9 la sută. Turnătorul Ioan Vereș, tîmplarul Ștefan Szilágyi, muncitoarea de la fabrica de nasturi Ida Fozer și alții se numără printre cei care au contribuit în cea mai mare măsură la obținerea acestor rezultate de seamă. Stafia C. F. R. Ghilvaci distinsă cu diploma de fruntași în întrecere Zilele trecute lucrătorii Stației C.F.R. din Ghilvaci (raionul Cărei) au sărbătorit un eveniment de seamă. Datorită muncii pline de elan desfășurate de către acest colectiv, planul global de transport pe primul trimestru a fost realizat în proporție de 144 la sută în condiții optime de siguranță a circulației. Acest rezultat, precum și îndeplinirea celorlalți indicatori tehnico-economici, au făcut ca Stația C.F.R. Ghilvaci să primească pe trimestrul I 1962 diploma C.C. al Uniunii Sindicatelor din întreprinderile de transporturi și telecomunicații și a Direcției generale C.F.R. Cu ocazia înmînării diplomei, mulți dintre lucrătorii stației care s-au înscris la cuvînt, ca Vasile Bădescu, impiegat de mișcare, Adrian Silaghi, șef de manevră, Alexandru Marian, acar, și alții au vorbit despre metodele lor de muncă aplicate cu bune rezultate, luându-și în același timp noi angajamente. Succesele obținute pe trimestrul I, răsplătite cu decernarea diplomei, precum și realizările valoroase din trimestrul II, ca reducerea cu 28 la sută a timpului mediu de încărcare și descărcare, economisind astfel 14.417 vagoane ore, depășirea planului de încărcături nete cu 45 la sută etc., constituie un nou imbold pentru obținerea unor rezultate și mai valoroase. BAVEL SZABÓ șeful stației FRUNTAȘ DE REGIUNE Cu ocazia plenarei Comitetului regional al Crucii Roșii, care a avut loc recent, Comitetului orășenesc al Crucii Roșii din Satu Mare i s-a înmînat drapelul de fruntaș pe regiune pe anul 1961. Comitetul orășenesc Satu Mare al Crucii Roșii păstrează drapelul de fruntaș pe regiune și pe semestrul I al acestui an pentru succesele obținute în domeniul muncii sanitare. , NOI MAGAZINE LA SATE Rețeaua cooperatistă din raionul Lăpuș se lărgește tot mai mult. In unele localități din raion, ca Ciocotiș, Boereni și Peteritea, s-au construit noi magazine sătești. La Groși pînă la finele anului se va construi un magazin universal, iar la Tg. Lăpuș se fac ultimele pregătiri pentru darea în folosință a unui complex comercial. SPECTACOL DE OPERA In cursul zilei de mîine artiștii Operei maghiare de Stat din Cluj vor fi oaspetii publicu O NOUA SECȚIE DE CROITORIE Cooperativa „Gutinul“ din Baia Mare a deschis zilele trecute în orașul Baia Sprie o secție nouă de croitorie pentru femei. Noua secție este situată pe strada Iozsa Bela nr. 2 și lucrează la comandă atît din materialele cooperativei cit și ale clienților.FORICA SURDUC, coresp. voluntară.) CURS DE ÎNOT PENTRU COPII C.S.O. Baia Mare a organizat pentru copiii din orașul Baia Mare un curs de natație, care va funcționa în trei serii. La începutul acestei săptămîni 30 de copii au și început să învețe să înoate. O serie durează 20 de zile cu un program de cele două ore în fiecare zi, lui băimărean. Cu ei vor prezenta „Prințesa circului“ va avea loc la ora de vară, iar în caz favorabil in sala tulul „Minerul“. acest prilej spectacolul Spectacolul 21 la teatrul de timp ascinematogra- Semnificația unor cifre Magazinele cooperației de consum din raionul Satu Mare au cunoscut de la începutul anului mare afluență de cumpărători. Ele au fost mai bine aprovizionate cu mărfurile cerute de săteni. Față de aceeași perioadă a anului trecut în acest semestru au fost desfăcute cu 127 la sută mai multe mărfuri. Aceasta oglindește creșterea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii de la sate. AAAAAAAAAA Brigada are un nou prilej de bucurie: în întrecerea socialistă s-a clasat pe primul loc la secția de dantele a Fabricii „Solidaritatea“ din Satu Mare. IN FOTOGRAFIE: (de la stînga la dreapta): Ana Donca, Irina Rișcan, Margareta Csatlos (responsabila brigăzii), Valeria Merk, Olga Gertner și Iulia Nagy. CE-I NOU LA „UNITATEA“ Mesagerii tehnicii noi An de an Fabrica de tricotaje „Unitatea“ din Sighet este dotată cu utilaje și mașini noi, moderne. De curind in fabrică au sosit 9 mașini automate de bobinat in Productivitatea crucea acestora e mai marea cu 30 la sută decit celor existente. In secțiile de tricotat ale fabricii la sectorul de creație se duce o muncă intensă în vederea îmbunătățirii aspectului produselor de migan (semilună) și fire sintetice. Preocupările în această direcție sunt deopotrivă la cei ce se ocupă in modilele acestea electricienii lucrează de zor prin toate secțiile fabricii. Se îmbunătățește mult calitatea depănării și contribuie la economisirea de materii prime. La secția confecții s-au instalat 10 mașini de cusut moderne. Noile mașini de cusut, care vor servi la finisarea produselor din fire sintetice P.N.A., nu fac zgomot. Gradul Modele ne direct cu munca de creație a noilor modele de tricotaje și la cei care le execută. Astfel, în primul semestru din acest an fabrica a produs tricotaje după 120 de modele. Pentru semestrul II au fost avizate și omologate încă 28 de modele noi din modifică rețeaua de curent, se introduc tablouri de siguranță. In scurt timp de mecanizare a fabricii a mai crescut în ultimul timp, prin instalarea a încă 10 mașini del tricotat modernei de producție indigenă, iar pentru transportarea produselor* de la o secție la alta s-a introdus un electrocar, fire sintetice și miligan, creație proprie. In prezent creatorii de modele pre-t gătesc modelele de tricotaje pentru producția anului 1963. Pe data de 14 iulie* ’ acest colectiv va prezenta spre omollogare la București,■ 75 de modele noi pentru femei, băi,4bați și copii. muncitorii fabricii „Unitatea“ vor avea lumină fluorescenți Lumină fluorescentă MATURITATE Sintemn la Școala medie nr. 1 din Baia Mare. Coridoarele cunosc efervescența caracteristică zilelor de examene. 496 de elevi și eleve s-au prezentat în fața comisiilor pentru a-și da examenul de maturitate. Examen de maturitate: drum cu perspective nelimitate spre viață, hotărîre de a-ți alege o meserie. Gindurile, visele încep să se împlinească. — Mă voi face agronom. Sunt din Lăpuș și ai mei sunt colectiviști. Să termin maturitatea cu bine și vreau să merg la agronomie... E o mărturisire sinceră, izvorită din dorința firească de a participa cu trup și suflet la dezvoltarea pe o treaptă superioară, în anii viitori, a agriculturii noastre socialiste. Ii dorim elevului din Lăpuș, ca și celui din Oaș, Cărei, Sighet, Vișeu, să-și îndrepte pașii spre porțile și amfiteatrele institutelor agronomice. — Mă voi face profesor... î E o chemare nobilă, o misiune de răspundere de a contribui la educarea tinerei generații. Sunt atîtea meserii spre care tineretul, datorită grijii partidului și guvernului, are astăzi porțile larg deschise. Seriozitatea cu care se pregătesc elevii pentru viață este oglindită și de faptul că ei caută mereu să-și însușească cu mai multe cunoștințe. Iată, cu obiectivul aparatului de fotografiat i-am surprins în sala de lectură pe elevii Olimpia Ulmeanu, Maria Sabău, Gavril Talanbău și Cornelia Buciuman rezolvând o temă complicată de algebră, înaintea examenului scris la matematică. Găsirea soluției juste printr-o verificare minuțioasă a imprimat zîmbete de mulțumire pe fețele lor. Pe elevul Teodor Bîrlea l-am găsit alături de un coleg, de asemenea, adincții in studiul unor probleme de matematică. Teodor Bîrlea a făcut școala medie la Șomcuta Mare. E fiu de colectivist din Tulgheș. S-a hotărît să urmeze Institutul pedagogic de 3 ani din Baia Mare. ~ In ziua următoare am intrat in sala de examen. Se dădea proba scrisă la matematică. Pe fața elevului loan Boitor, din prima bancă, precum și a celorlalți elevi se vede concentrarea pentru rezolvarea bună a problemelor date. Și acum un instantaneu după examen: Elevii Greta Leșiu, Titus Pop și alții sunt bucuroși — se vede pe față și în privirile lor — că au rezolvat bine temele. Examene de maturitate: primul prag spre viață; visuri care încep să prindă contururi. Text: V. GAFTONE Foto: 1. DEAE for^Cv l AAAAAAA ASOC0O OéOö au OdOOÓOO Ofi OO*00 o A 'AAA \ ■ . AAAAA