Pentru Socialism, octombrie 1962 (Anul 13, nr. 2709-2734)

1962-10-17 / nr. 2722

08311 Al EOHITETBLI RESIBHL fii PUTIHLEI KDRCITRIESC fiii 18 Și HL SFATUL» PBpaiftfi RedifinAl fiffififilüRefi Insămînțările de toamnă sa fie terminate în epoca optimă l ÎN DOUĂ SCHIMBURI In ultimele zile la Moftinu Mic însămințările de toamnă se desfășoară intr-un ritm tot mai intens. Pînă acum peste 360 ha au fost însămințate cu păioase. O mare contribuție aduc mecanizatorii Vasile Cîmpian și Ioan Weibli, care lucrează în două schimburi cu multă conștiinciozitate la pregătirea terenului și la semănat. In munca lor ei sunt ajutați de colectiviștii care lucrează cu hărnicie la culesul porumbului și la curățirea terenului. N-au început însămințările In gospodăria agricolă colectivă din Cehal (raionul Cărei) pînă la data de 16 octombrie Însămințările nici nu începuseră încă. Consiliul de conducere, îndrumat de organizația de bază, trebuie să ia măsuri urgente pentru începerea demolată a însămînțărilor. Timpul nu așteaptă și cele 665 ha planificate trebuie insămințate în bune conții, știind că de aceasta depinde recolta de grîu din anul viitor, 10" La G.A.C. din Apa se lucrează intens la însămințările de toamnă. -------- IN RAIONUL SATU MARE -------De ce sub nivelul posibilităților existente? Pînă la data de 16 octombrie în raion s-au însămînțat 11.870 ha, din care 9.899 ha cu grîu și secară. Aceasta înseamnă că planul a fost realizat în proporție de 43,5 la sută. Trebuie spus însă că în afară de gospodăriile colective fruntașe ca acelea din Micula (unde s-au însămînțat 459 ha, adică 76 la sută din suprafețele planificate) sau Culciu Mic (57 la sută), Ambud (56 la sută), Dobolț (51 la sută) mai există o serie de gospodării agricole colective rămase în urmă. Așa, de pildă în gospodăria agricolă colectivă din Soconzel pînă în ziua de 15 octombrie s-au însămînțat doar 10 ha, iar la Stîna 30 ha. Situația nu este cu mult mai bună nici la Solduba (20 la sută), Homorodu de Mijloc (24 la sută). La Porumbești din 895 ha planificate sînt pregătite 375 ha, din care s-au însămînțat doar 230 ha (24 la sută din plan). Au socotit care tovarășii din consiliul de conducere al gospodăriei cîte zile vor trebui pentru terminarea însămînțărilor, avînd în vedere că in ultimele 5 zile s-au însămînțat numai 110 ha? Ritmul lucrărilor la însămînțări este nesatisfăcător în raionul Satu Mare. In ziua de 15 octombrie s-au însâmînțat numai 708 ha, adică mult sub nivelul posibilităților existente în acest raion. O mare răspundere pentru această situație revine și conducerii stațiunilor de mașini și tractoare din Mărtinești, Apa și Ardud, care nu au luat măsuri operative privind înlăturarea defecțiunilor în cîmp. In ziua de 15 octombrie, de pildă, nu au funcționat 28 de tractoare, fiind defecte. Cu aceste tractoare s-ar fi putut însămînța în aceeași zi mai mult de 300 ha. Comitetul raional de partid, comitetul executiv al sfatului popular raional trebuie să-și îndrepte mai mult atenția spre gospodăriile colective rămase în urmă, să ajute tinerele unități socialiste în organizarea temeinică a forțelor și a mijloacelor existente pentru a grăbi ritmul însămînțărilor de toamnă. Cînd lipsește organizarea muncii La gospodăria colectivă din Halmeu începerea însămînțatului griului se tărăgănează zile de-a rîndul. Pînă la data de 14 octombrie din 550 hectare planificate se realizaseră doar 160 hectare. Rămînerea în urmă se datorește în primul rînd faptului că încă nici pînă acum consiliul de conducere al gospodăriei (președinte Sigismund Tóth) n-a asigurat buna desfășurare a lucrărilor. La aceeași dată încă nu se începuse recoltatul porumbului de pe 80 ha, care urmează să fie însămînțate cu grîu. Cum s-a putut împăca cu această situație inginerul Vasile Vezentan? Deși a venit la gospodărie în urmă cu o lună, el putea face mai mult pe linia organizării muncii. Munca tractoarelor este organizată în două schimburi, totuși de multe ori se lucrează numai ziua, deoarece unii tractoriști nu se prezintă la lucru. Astfel, Ștefan Szemak in seara zilei de 12 octombrie a „uitat“ să vină la lucru în schimbul de noapte. Dacă în acest an colectiviștii din Comănești — raionul Cărei — au obținut o producție medie de peste 2.500 kg grîu la hectar, aceasta se datorește printre altele și insămînțării la timpul optim. Pentru anul viitor ei și-au propus să 2.600 kg grîu la hectar, obțină Dar pentru ca acest plan să fie reaSub îndrumarea de bază din această organizației gospodărie însămlnțările trebuie în așa fel organizate încît în următoarele două-trei zile să se termine recoltatul celor 80 hectare cu porumb, pentru ca mecanizatorii să treacă la arat și însămînțat. lzat trebuie luate măsuri prin care să se pună baze sigure viitoarei recolte. Aceste măsuri nu se fac încă simțite. Rezultatele la însămințări sînt slabe. Astfel, pînă la 16 octombrie sămința a ajuns in pămînt numai pe 160 ha. Deși pe 230 ha griul va fi semănat după porumb, pînă acum numai 20 ha au fost recoltate din această cultură. Cauza răminerii in urmă la Insămințări este organizarea defectuoasă a muncii. Cum s-ar putea explica astfel faptul că luni, 15 octombrie, 7 căruțe au plecat cu avizul conducerii gospodăriei la tîrgul din Carei. Acum cină există atîtea transporturi de făcut! In consiliul de conducere trebuie analizată această problemă și să se ia măsurile cele mai eficace pentru mobilizarea tuturor forțelor și mijloacelor la terminarea grabnică a însămînțărilor. „Tîrgoveții“ din Comnești : Anal SCHI Mr. 2722 n ★ i. Miercuri, l . 17 octombrie 1962 :: ★ n i ;; 4 pagini — 29 bani • * ! * /*♦»♦♦♦ ♦♦♦ *♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦*♦♦»»♦♦ M'í Muncitoarea Rozalia Orendi de la Fabrica „Mondiala“ din Satu Mare este apreciată pentru calitatea produselor confecționate. Pireu de castane din noua recoltă De cîteva zile la Fabrica „Agrofruct“ din Baia Mare a început producerea mult apreciatului pireu din noua recoltă de castane, deschizînd astfel al treilea an de cînd întreprinderea valorifică prin conservare această bogăție a imprejurimilor băimărene. Cele circa 50.000 borcane de pireu, rod al primelor cinci zile de muncă, au și fost depozitate și așteaptă apropiatul termen al trimiterii lor în magazine. In secția de producție domnește o atmosferă însuflețită. Deja 4.000 de borcane cît se realiza zilnic anul trecut s-a ajuns acum la o producție de 9.000 borcane. In ceea ce privește iscusința, se remarcă echipa maistrului Ion Marinescu, obișnuită deja să obțină Intr-un schimb 3.900 de borcane de pireu. Și-au unit forțele Zilele trecute colectiviștii din satele Drăghia și Baba (Lăpuș) au sărbătorit unirea gospodăriilor lor colective într-o gospodărie mare, cu largi perspective de dezvoltare. Gospodăria are de pe acum 210 taurine, peste 300 de ovine, zeci de porcine, îndrumați de organizația de bază, ajutați de specialiști, colectiviștii își vor îndrepta atenția spre dezvoltarea continuă a creșterii animalelor și a pomicultură, ramuri care întîlnesc condiții prielnice prin partea locului. Pînă în 1965 suprafața plantată cu pomi în gospodărie va ajunge la 115 hectare. Prin folosirea îngrășămintelor naturale, precum și a amendamentelor calcaroase aflate prin apropiere colectiviștii vor spori an de an și producțiile de cereale. GAVRIL BLAGA coresp. voluntar Vizita solilor poporului nostru în India A Intîlnirea cetățenească de BANGALORE 15. — Trimisul special Agerpres, Ion Gălățeanu, transmite: In cursul dimineții de luni, oaspeții romîni au vizitat, de asemenea, o expoziție a obiectelor de artizanat, la care sînt prezentate lucrări ale meșteșugarilor din întregul stat Mysore. Luni după-amiază a fost vizitat Institutul indian de științe, centru de cercetări de pregătire postuniversitară, înalții oaspeți au fost primiți de prof. Khrishnau, directorul institutului, și de ceilalți membri ai conducerii institutului care le-au oferit, potrivit frumoasei tradiții indiene, ghirlande de flori. Oaspeții romîni au vizitat secțiile de fizică, de construcții aeronautice și de biochimie. La încheierea vizitei au semnat în cartea de onoare a institutului. Seara, în sala municipalității din Bangalore a avut loc o mare întîlnire cetățenească în cinstea conducătorilor de stat romîni. In piața din fața clădirii numeroși locuitori ai orașului i-au așteptat pe oaspeții din Republica Populară Romînă și i-au salutat cu multă căldură și prietenie. După intonarea imnurilor de stat ale Republicii Populare la Bangalore Romíne și Republicii India, oaspeții au primit din nou fruimoase ghirlande de flori. Primarul orașului Bangalore, Khrisshna Iyer, a prezentat apoi persoanele oficiale prezente. In sală se aflau peste 2.000 de reprezentanți ai vieții poliitice, economice și culturale orașului Bangalore și a statui al lui Mysore. Conform tradiției, înainte de începerea întîlnirii cetățenești, o tînără indiană ai câitat un cîntec de bun venit. Au urmat cîteva melodii interpretate de o formație folclorică. (Continuare în pag. a 4-a.), Cu visitarea tovarășului GHEORGHE GHEORGHIE-DEJ Stimate domnule ministru principal, Stimate domnule primar, Stimați consilieri ai corporației orășenești Bangalore, Dragi prieteni. In primul rînd aș dori să vă mulțumesc din toată inima pentru primirea călduroasă și prietenească ce ați făcut-o delegației noastre în frumosul și pitorescul oraș Bangalore. Permiteți-mi să vă transmit dv. și prin dv. tuturor locuitorilor acestui oraș un sincer salut de prietenie din partea poporului român. Vă suntem recunoscători pentru cuvintele calde, prietenești la adresa țării noastre și a poporului român, a politicii externe pașnice a Republicii Populare Romîne, precum și pentru aprecierile făcute persoanei mele și aceleia a colegului meu, Ion Gheorghe Maurer. Suntem bucuroși că avem prilejul de a vizita această țară prietenă, de a cunoaște în mod nemijlocit viața și activitatea poporului indian, aspirațiile sale de viitor. In cele cîteva zile de cînd suntem în marea dv. țară am avut prilejul să admirăm unele din străvechile monumente ale Indiei, frumusețea și bogăția artei populare, vrednicia și aptitudinile creatoare ale poporului indian, eforturile sale îndreptate spre folosirea bogatelor resurse ale țării, spre ridicarea standardului său de viață. Ne bucurăm sincer de frumoasele realizări pe care le-au obținut muncitorii și inginerii, tehnicienii și oamenii de știință de la fabrica de avioane, Institutul indian de științe și fabrica de telefoane, care lucrează cu pricepere și hărnicie, aducînd o contribuție de seamă la dezvoltarea economiei naționale a Indiei. Le urăm tuturor succese din ce în ce mai mari în activitatea lor rodnică. Aș dori să spun cîteva cuvinte despre țara noastră. Romînia este situată în sud-estul Europei. Ea are o suprafață de circa 240.000 km.p. și o populație de peste 18 milioane și jumătate de locuitori. România dispune de suprafețe întinse de păduri și pășuni naturale, de circa 10 milioane hectare Bogățiile principale teren arabile ale țării sunt petrolul, cărbunele, minereul de fier, diverse minereuri neferoase și altele. Vechea Romînie, dinainte de eliberarea țării, era cunoscută ca o țară slab dezvoltată din punct de vedere industrial, dependentă de marile puteri industriale. Deși o țară bogată, poporul trăia în mizerie, deoarece principalele sale bogății erau jefuite de marile monopoluri și trusturi străine, care în mod conștient frînau dezvoltarea țării, țineau țara și poporul intr-o stare de înapoiere. Romînia avea înainte de război cel Continuare în pag. a 4 - al /V c ^fifés^Brrn pnílfiílprílm ín centrul preocupărilor Bilanțul primelor nouă luni în privința caiitații produselor oglindește un rezultat deosebit de valoros. Procentul de 94 la sută a ponderea mașinilor de gătit cu aragaz de calitatea I, realizat în această perioadă față de 86 la sută planificat, înseamnă nu numai un spor de 1.060.000 lei al producției marfă, dar totodată și verificarea în practică a eficienței măsurilor tehnico-organizatorice luate. Hotărît să sporească și pe mai departe succesele obținute în primele nouă luni ale anului curent, colectivul de muncă al întreprinderii a întreprins o serie de măsuri ale căror efecte se vor reoglindi în calitatea produselor fabricate în trimestrul IV. Studiind posibilitatea de eliminare a prafului din secția de emailaj, s-a propus și s-a și trecut efectiv la confecționarea unui aspirator de praf adaptat acestor condiții. In secția de emailaj, cu toate realizările îmbunătățite din ultimul timp, numărul pieselor cu defecțiuni de emailare s-a menținut relativ destul de ridicat. In ajutorul eliminării acestui neajuns a venit măsura aplicată la începutul lunii octombrie constînd din introducerea operațiilor de sortare pe faze de emailare. Astfel se va evita ca o piesă defectă să treacă mai departe în procesul de producție, ea fiind reținută din timp pentru remediere. Printre măsurile luate pentru continua creștere a calității produselor în acest trimestru se numără și omogenizarea amestecului pentru șarjele de email, extinderea procedeului de turnare în coji de bachelită și sub presiunea capacelor de la arzătoare etc. Anul acesta a fost marcat la întreprinderea „1 Septembrie“ și de mărirea numărului de sortimente produse. Astfel, după ce noul tip de mașină de gătit cu aragaz „Carpați-1“ a trecut examenul exigent al omologării și a intrat în fabricația de serie, în prezent a pornit și fabricarea primului lot al unui alt tip perfecționat „Carpați-2“. In arsul ce vine se va produce aici — pe lângă tipurile deja existente — și mașina „Someș“, care va oferi gospodinelor o și mai completă perfecțiune în ale gătitului. Este deci firesc ca majoritatea măsurilor prevăzute și a pregătirilor ce se fac în prezent pentru anul 1983 să se refere în asigurarea unei funcționări ireproșabile și a execuției de o calitate superioară a acestei mașini de gătit. Știind că lupta pentru calitate începe la faza de proiectare, inginerii și tehnicienii de la serviciul proiectări au trecut la verificarea tuturor pieselor și reperelor componente. Scopul principal urmărit în această direcție este executarea în așa fel a pieselor ca montarea lor să se facă cu mai multă ușurință și maximum de perfecțiune, eviind astfel deteriorarea stră’utului de email. In ajutorul executanților vin și inginerii și tehnicienii de la serviciul S.D.V. care urmăresc dotarea locurilor de muncă cu cît mai multe scule și dispozitive cu operații multiple. Concomitent cu aceste măsuri care influențează în mare parte și muncii și nivelul productivitatea prețului de cost, o atenție cuvenită se acordă și problemelor legate de estetica produselor. O asemenea măsură preconizată, de pildă, este și trecerea la cromarea unor piese decorative ale mașinilor de gătit, pentru asigurarea căreia s-a și trecut deja la execuția vanelor și a instalațiilor aferente. Rezultate superioare în procesul de emailare se așteaptă și de la introducerea reglării automate a temperaturii cuptoarelor de ardere, lucru care constituie în prezent obiectul unui studiu aprofundat. Măsurile tehnico-organizatorice elaborate și aplicate sau aflate în faza de studiu și experimentare găsesc la această întreprindere un larg ecou în rîndurile tuturor muncitorilor chemați să le dea viață. In frunte cu comuniștii, ca emanilatorul Iosif Heil, arzătorul Vasile Prohanka, sortatoarea Mariia Bakk și mulți alții, colectivele de muncă din toate scențiile întreprinderii au confirmat prin fapte că lupta pentru constinua îmbunătățire a calității produselor constituie principalul obiectiv al întrecerii socialiste. A. BANUȚI muncă, Aprovizionarea de iarnă a cantinei însemnate cantități de bulion. Valoarea legumelor și zarzavaturilor depozitate și conservate pînă în prezent se ritone ardei, 8 tone murături, cică la peste 40.000 lei. Concert de muzică populară ieri soară a avut loc In sala cinematografului „Minerul“ din Baia Mare un concert prezentat de orchestra de muzică populară „Barbu Lăutaru“a Filarmonicii de Stat „George Enescu“ din București. Orchestra a fost dirijată de Nicu Stănescu. Și-au dat concursul Fănică Luca, Maria Lătărețu, Vlad Dionisie, Ioan Cristoreanu și alții. Același concert a fost dat în cursul zilei de duminică în fața unui numeros public din Sighet. Un nou magazin sătesc La cantina Combinatului chimico-metalurgic din Baia Mare iau masa cca. 1.200 de salariați. Pentru iarnă de pe acum au fost conservate 4 De cîteva zile în satul Ghilvaci, raionul Cărei, a fost dat în folosință un nou magazin mixt, la construcția căruia s-au economisit peste 10.200 lei. Noul magazin este dotat cu mobilier modern și aprovizionat din abundență cu diferite mărfuri. (De la DEZIDERIU KUNCZ.); - in-gs»J