Pentru Socialism, noiembrie 1962 (Anul 13, nr. 2735-2760)

1962-11-13 / nr. 2745

" Colectiviștii din Mădăras au vândut statului 4 vagoane de varză de toamnă. IN FOTOGRAFIE: Echipa de grădinari ajută la încărcarea mașinilor cu varză pentru a fi transportată la Aprozar. LOCAȚII ȘI MAGAZINAJ In stațiile C.F.R. Baia Mare, B.M. Nord și B.M. Vest, sosesc zilnic zeci de vagoane cu mărfuri, utilaje, materiale de construcții, produse ale industriei siderurgice și chimice, produse agricole etc. Operațiile de descărcare a vagoanelor și transportarea mărfurilor de pe rampă revin Întreprinderilor tinatare. In ultima vreme desse observă o strînsă colaborare între conducerea stațiilor C.F.R. și întreprinderile băimărene, fapt ce a dus la o micșorare a timpului de imobilizare a vagoanelor și la eliminarea parțială a magazinajului și locațiilor. La o consfătuire ținută recent la stația C.F.R. cu conducerile întreprinderilor băimărene care efectuează transporturi pe calea ferată s-a atras atenția că unele întreprinderi, ca I.C.M. Cluj, Grupul de șantiere Baia Mare, T.C.M.M., I.C.R.A.C., I.C.H.-șantierul Firiza și altele, persistă in nerespectarea termenului de descărcare a vagoanelor, fapt pentru care acestea au fost penalizate cu locații de mii de lei. S-a arătat de asemenea că teste necesar ca rampele să fie descongestionate de mărfuri, pentru ca procesul de descărcare și încărcare a vagoanelor să se desfășoare in bune condiții. Sunt însă unii beneficiari care deși descarcă vagoanele la timp lasă mărfurile pe rampă in voia soartei, plătind taxei de magazinaj. Era de așteptat că după consfătuirea respectivă întreprinderile vizate, precum și altele să tragă învățămintele necesare și să ia măsuri pentru revltarea pe viitor a locațiilor și magazinajului. Registrele serviciilor comerciale ale celor 3 stații C.F.R. ne arată că și în luna octombrie o serie de unități au continuat să suporte penalizări pentru locații sau magazinaj. Așa sunt: I.C.H.-șantierul Firiza, I.C.M. Cluj, Grupul de șantiere din Baia Mare și I.C.R.A.C. Lor li s-au alăturat lurgic, Combinatul chimico-meta- U.I.L. Tăuții de Sus, C.R.I.F. și cooperativa de consum din Groși. Numai stația C.F.R. Baia Mare, de pildă, a înregistrat locații de 8.550 lei și magazinal de 2.507 lei. Pentru a ilustra mai bine această situație vom arăta că în cursul zilei de 3 noiembrie pe rampele stației C.F.R. din Baia Mare puteau fi văzute: un filtru pentru concentratele neferoase, stîlpi de lemn și din beton prefabricat, două rezervoare pentru hidrofocare, utilaj minier etc. După cum am aflat, unele dintre acestea stau aici de cîteva săptămîni. Destinatarii lor, I.C.M. Cluj, Grupul de șantiere Baia Mare, Trustul minier, întreprinderea de explorări și T.B.C., așteaptă care să ningă și să le transporte cu sania? Nu trebuie uitat însă că prin blocarea rampelor întreprinderile respective îngreunează activitatea stației, iar taxele de magazinaj cresc. Conducerile întreprinderilor, sub îndrumarea organizațiilor de partid, au datoria să ia măsuri pentru organizarea judicioasă a descărcării vagoanelor și pentru ridicarea mărfurilor de pe rampele stațiilor C.F.R., evitînd complet locațiile și magazinajul. LPRIBOI ÎN SPRIJINUL MERCEOLOGILOR Pentru ca anul viitor populația regiunii să fie aprovizionată cît mai apropiat de preferințele și gusturile cumpărătorilor, Direcția comercială de pe lingă Sfatul popular al orașului Baia Mare, în colaborare cu I.C.R.T.I. Baia Mare, a organizat zilele acestea o prezentare de modele de încălțăminte, țesături, confecții și tricotaje. Au luat parte oameni ai muncii din Întreprinderi și instituții, vînzători, merceologi, conducerile Întreprinderilor comerțului cu ridicata, ai comerțului cu amănuntul și cooperației de consum din regiune. Fiecare din cei prezenți a avut posibilitatea să-și exprime părerea, să facă sugestii pe formulare pregătite în acest scop. In urma centralizării părerilor, observațiilor, propunerilor și criticilor, merceologii vor avea un prețios sprijin în munca lor, putind asigura contractarea articolelor în modelele și culorile care au fost cele mai apreciate de cei prezenți. M. GROSSFELD coresp. voluntar Nu v-am olienat... Noaptea plouase ca din găleată. Pe străzi, în apropierea trotuarelor se formaseră bălți. O asemenea baltă era și în dreptul agenției O.N.T. „Carpați“ din Baia Mare. Pe trotuar, lume multă. Deodată, dinspre Piața Libertății apare un automobil in plină viteză. Ajuns în dreptul agenției, cu aceeași viteză, automobilul trage spre dreapta, se apropie de trotuar, merge pe lângă el, prin apă, vreo 6 metri, apoi frinează brusc. Toți cetățenii aflați pe trotuar pe această porțiune sau trezit dintr-o dată stropiți din cap piuă în picioare. Mulți îmbrăcați în balonzarde curate, călcate și le priveau cu stringere de inimă. Pete mari de apă murdară de pe stradă le făcuseră buze penou... spălat. Iar cină cei din mașină s-au dat jos cetățenii care fuseseră „victime“ s-au adresat șoferului, cerîndu-i socoteală. Șoferul, liniștit, l-a privit pe unul ud doarcă i-a răspuns cu multă impertisinență : — Nu v-am observat. Culmea! Nici că se putea răspuns mai nimerit! Trotuarul înțesat de lume nu l-a observat, apa n-a văzut-o. Dar ce a văzut atunci? Despre asta ar trebui să-l întrebe organe e in drept. Venim în ajutorul acestora și le spunem că lucrurile s-au întîmplat în ziua de 2 noiembrie pe la ora 10:30, automobilul purta numărul 5038 MR. G. MIHAI PENTRU «51»KAP,ISM Din activitatea organizației U.T.M. La învățămîntul politic Nu demult, la Fabrica „1 Septembrie“ din Satu Mare, cele 12 cercuri ale învățămîntului politic U.T.M. și-au început activitatea. Din totalul de 511 tineri din întreprindere, aproape 250 au fost încadrați în învățămîntul politic U.T.M., iar ceilalți la învățămîntul de partid. în vederea bunei desfășurări a învățămîntului politic, a ridicării conținutului acestuia, cu sprijinul și îndrumarea comitetului de partid, comitetul U.T.M. s-a preocupat de buna pregătire a propagandiștilor. MIHAI CIMPEANU coresp, voluntar Deservirea abonaților în discuția utemiștilor Una din problemele importante care a constituit obiectul unor ample discuții în cadrul adunării de dare de seamă a organizației de bază U.T.M. de la P.T.T.R. Cărei, ținută nu demult, a fost și aceea a deservirii abonaților. Utemiștii care au luat cuvîntul în adunare au vorbit despre faptul că telefonistele s-au străduit în tot cursul anului să-și ridice nivelul profesional prin participarea lor la cursurile de calificare. Astfel, utemistele Elisabeta Bilațiu, Eva Czuki și altele au obținut rezultate frumoase la cursul de calificare, fapt care a contribuit la îmbunătățirea deservirii de către ele a abonaților. In adunare însă au fost criticate și unele telefoniste, printre care Ildico Erdei, care au avut manifestări necorespunzătoare față de abonați, prin îngîmfare, atitudini aroganță și cu totul străine utemiștilor. In hotărirea adoptată de către adunarea generală se prevede printre altele și desfășurarea unei munci educative mai intense în rândul telefonistelor pentru ca acestea să dovedească o tot mai mare atenție față de deservirea abonaților. VASILE IERIMA coresp. voluntar PE ECRANE Al nouălea cerc Filmul „Al nouălea cerc“ face parte din filmele care demască 3l-urile și mîrșăviile săvîrșite de hitleriști în țările cotropite de izma prusacă. Acțiunea filmului se petrece la Zagreb, în timpul ocupației itieriste. Pictorul Vojnovic și evreul Alkalai erau buni prieteni. La fel familiile lor. De accea atunci cînd se iau malurile rasiale menite să ducă la distrugerea evreilor Vojnovic crede că o va putea salva pe Suth, fiica prietenului său, punînd la cale o căsătorie ficivă a acesteia cu fiul său Iva. Căsătoria aceasta înseamnă o răsturnare completă a modului de viață a tinerilor căsătoriți fictiv, care în fond aproape sunt ippil. Ivo se pomenește rupt de colegii săi, de prietena sa. In primele momente el își privește „soția“ cu adversitate, dar apoi între cei doi tineri se înfiripă o dragoste adevărată. Ruth, de altă parte, este nevoită să stea tot timpul în casă. Ei li este dor de parc, de plimbări, ar vrea să zburde libertate, afară, în mijlocul nnturii. Filmul este străbătut de numeroase scene emoționante și tragice, care reflectă viața populației asuprite de hitleriști. Așa sunt bunăoară cele care redau o razie, excluderea studenților „impuri“ din universitate, sau cele care aduc pe ecran aspecte din lagărul fascist și din „cercul al nouălea“, porțiunea centrală a lagărului. Cadru din filmul „Al nouălea cerc". Pe urmele materialelor publicate La nivelul posibilităților Sub titlul „Deservirea cumpărătorilor să fie la nivelul posibilităților“ a apărut în ziarul nostru un articol prin care se critica insuficienta preocupare a conducerii O.C.L. Produse industriale din Baia Mare față de deservirea cumpărătorilor. Erau criticate, printre altele, felul neglijent de prezentare a mărfurilor în vitrine, cît și punerea lor în vinzare șifonate și necălcate etc. Conducerea O.C.L. ne răspunde că cele sesizate corespund adevărului și că au fost luate măsuri atît in ceea ce privește organizarea vitrinelor, cît și felul de prezentare a confecțiilor în magazine. A fost angajat un salariat pentru a călca confecțiile înaintea punerii lor în vînzare. Un răspuns de mintuială îa ziarul „Pentru socialism“ nr. 2714 la rubrica „Ni se semnalează că...“ a fost criticată conducerea hotelului din Vișeu de Sus pentru neglijența manifestată în buna gospodărire hotelului. Printre altele, se a arăta că așternutul nu se spală cu regularitate, din care cauză călătorii care vin să înnopteze sunt obligați să doarmă în condiții neigienice. De asemenea, scindurile de la paturi, din cauză că nu sunt fixate, cad jos în timpul nopții. In răspunsul trimis redacției, conducerea hotelului, în loc să se refere la măsurile luate pentru Înlăturarea acestor lipsuri, aruncă vina pe seama organului tutelar ca și cum acesta s-ar face vinovat de lipsa de curățenie și de spirit gospodăresc care domnește în acest hotel. Premii suplimentare la concursurile PLOXO EXPRES din 14, 21 și 28 noiembrie, posesorilor de bilete Sportexpres. Se acordă gratuit 3 autoturisme „SKODA" și importante premii în bani. Depuneți-vă neapărat hu!erîre e dv. pentru »■ " M ■" ~— I .................... 1 concursul de mîine. Unitățile cooperației meșteșugărești din regiunea Maramureș sunt pregătite de a face o deservire ireproșabilă la secțiile de croitorie bărbați și femei, blănării, mobilă, lucrări de instalații electrice, foto, frizerii, reparații de motociclete, biciclete, stilouri, nichela, încălțăminte la comandă și reparații din piele și cauciuc, ceasornicărie, tapiserie etc. Lucrările se execută din materialul cooperativei și al clientului la prețuri convenabile. Ä ---------------------------—I APRECIATELE PRODUSE ALE jwir BAIA MARE compoturi, gemuri, dulcețuri, siropuri se găsesc de vînzare la magazinele O.G.L. Alimentara și la cooperativele de consum întreprinderea regională„TUDOR VLADIMIRESCU“ cu sediul în Satu Mare strada Kirov nr. 58 telefon 1320 fabrica de mobilă caută spre angajare imediată: doi ingineri în prelucrarea lemnului și o bilă cu un stadiu de cel puțin 3 ani în această muncă, pentru posturile șef serviciu producție și șef serviciu C. T. C. Informații suplimentare se pot primi la direcțiunea întreprinderii. Uzina mecanică de mașini și utilaj minier din Baia Mare anunță UN CONCURS pentru ocuparea unui post de MAISTRU MECANIC. Condițiile de participare la concurs sunt cele prevăzute în H.C.M. 1061/1959. Concursul va avea loc la sediul U.M.M.U.M. în ziua de 28 noiembrie 1962. Marți. 13 noiembrie 1952 CARNET CULTURAL Biblioteca centrală regională a organizat în ziua de 11 noiembrie a.c. in localul Școlii de Pe ani din comuna Mocira o consfătuire cu colectiviștii pe tema: „Cum putem obține 40.000 kg legume la hectar“. Pentru această discuție colectiviștii s-au pregătit din timp prin consultarea cărților indicate. Din partea bibliotecii, tovarășa Aurelia Coțan a prezentat Cărțile recomandate ca bibliografie, după care tovarășa ingineră agronom M. Săsăran a condus discuțiile. Consfătuirea s-a bucurat de succes și a fost de un real folos pentru colectiviștii prezenți. ★ Deosebit de atractive s-au dovedit a fi conferințele organizate sub auspiciile Comitetului orășenesc de cultură și artă, în diferite Întreprinderi și instituții din Baia Mare. Conferința. „Bunăstarea poporului, țel suprem al politicii P.M.R.“ a fost ținută de tovarășul Ioandaru, „R.P.R. — sfat al oamenilor muncii“ a fost prezentată de tovarășul Ștefan Pop, iar conferința „In slujba celei mai scumpe năzuințe, politica de pace a R.P.R.“ a fost ținută de tovarășul inginer Aurel Crăciuneanu. ★ La clubul „Minerul“ Săsar s-a desfășurat concursul cultural-artistic al formațiilor de amatori din comunele aparținătoare orașului Baia Mare. Au participat formațiile artistice din comunele: Șișești, Firiza, Cicirlău, Groși, Baia Sprie, Tăutui-Măgherăuș. S-au bucurat de aprecierea spectatorilor echipa de fluierași din Ocoliș, brigada artistică de agitație din Firiza, echipa de dansuri din Tăuții-Măgherăuș și altele. Exploatarea minieră Săsar angajează de urgență: - 15 LĂCĂTUȘI CALIFICAȚI, CU UN STAGIU DE CEL PUȚIN DOI ANI IN MESERIE; UN INGINER MINIER CU STAGIATURA PENTRU CONSTRUCȚII MINIERE. Informații suplimentare la sediul Exploatării miniere din strada Victoriei nr. 158, telefon 2350, interior 141. SATISFĂCUTA, ^B«o«MfxseMnfMoeooQOQQQQOOOOQaa3QQonnnnnnopOOffoa--' Combinatul chimico-metalurgic din Baia Mare caută spre angajare doi sudori, în plumb cu absolvirea școlii profesionale și cu o vechime de 3—5 ani în profesie. Informații mai detaliate se pot obține la sediul Combinatului chimico-metalurgic din Baia Mare, str. Eliberării nr. 15, la serviciul personal, telefon nr. 2250. ^OOOOOOOOOOGOOOOOOOCXXXXXXXXXNXXXXXXXSOOOOOOOtOOC Uzina „Unió" DIN SATU MARE oferă spre vînzare pe anul 1963: electropolane și cărucioare pentru poduri rulante de 4,5 ți de 3 tone forță. Livrarea se face pe bază de comandă fără repartiție. Informații mai detaliate se pot obține la sediul uzinei, Satu Mare, strada Ilie Pintilie 41—43, telefon 1800. COMBINATUL REGIONAL „1 MAI oferă spre vînzare: ( DIN SATU MARE — i in condițiile H.C.M. nr. 116/1962 următoarele materiale: pluș de lină bordo, puplin uni, țesătură Liviu, stambă, șuruburi diferite, astraf,xin, cristal violet, lac bordo, lac roșu, roșu solubil in apă, violet, acid violet solubil in apă, victoria Reinblau, metil violet, cutii patente 1/1 pentru vopsea de ulei. I X V r