Pentru Socialism, ianuarie 1969 (Anul 19, nr. 4648-4672)

1969-01-03 / nr. 4648

A. ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R.1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Anul XIX nr* 4648 * Vineri 3 ianuarie 1969 ★ 4 pagini — 36 bani Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului nou Dragi tovarăși și prieteni, cetățeni ai Republicii Socialiste România. Vom încheia, peste cîteva minute, încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese și victorii pe drumul socialismului. Acum, Înainte ca orologiul să sune sfîrșitul anului, privirile nu se îndreaptă spre 1969 cu încredere și optimism, cu hotărirea de a face să Înflorească și mai puternic scumpa noastră patrie. In cursul anului 1968 s-a amplificat și s-a perfecționat activitatea în sfera producției de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a țării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea științei, artei și culturii, a sporit bogăția națională a poporului român. Ca rezultat al creșterii venitului național, s-a îmbunătățit nivelul de trai material și spiritual al populației de la orașe și sate; statul socialist a investit noi și importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a județelor, orașelor și comunelor, pentru construcția de locuințe, pentru nevoile socialculturale ale oamenilor muncii. In anul 1968, din inițiativa Comitetului Central al partidului, in țara noastră s-a desfășurat o intensă activitate social-politică pentru perfecționarea relațiilor socialiste de producție, a întregii organizări a societății, pentru adîncirea democrației, Întărirea legalității, promovarea fermă a principiilor de echitate și justiție socială. In procesul desăvîrșirii socialismului s-a cimentat și mai puternic alianța dintre clasa muncitoare și țărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, țărani și intelectuali, prietenia frățească dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea națiunii noastre socialiste care pășește neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului și civilizației. Dragi tovarăși. In fața tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însuflețite de un fierbinte patriotism, de hotărîrea fermă de a da viață politicii partidului, de a spori și mai mult puterea economică a patriei, organizațiile județene de partid, institutele de cercetare și proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe țară, să depășească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiții, să sporească eficiența activității economice și contribuția cercetării științifice la dezvoltarea patriei. Ingăduiți-mi, dragi tovarăși și prieteni, ca acum, în pragul anului nou să va felicit din toată inima și să vă urez tuturor — muncitori, țărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naționalitate, bărbați, femei, tineri și vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi națiunii noastre socialiste, întărind continuu orînduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriașele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire națională, ci și o înaltă obligație internațională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creșterea influenței ideologiei marxist-leniniste în lume, la sporirea forței marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat în istoria zbuciumată a umanității, atît prin noi succese ale forțelor păcii, cit și prin evenimente care au întunecat orizontul vieții internaționale. In acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă și neîncredere în rîndul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez, trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu. In anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi și energice eforturi pentru soluționarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securității pe continentul european și în întreaga lume pentru a face să triumfe in viața internațională respectul dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, respectul principiilor independenței și suveranității naționale, ale egalității în drepturi între toate statele. Militînd activ în rîndul forțelor înaintate ale contemporaneității , România își va consacra și in viitor eforturile întăririi unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere și înțelegere între popoare, dezvoltării colaborării între națiuni pe terenul construcției pașnice, excluderii definitive a războiului din viața planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forțele progresului vor reuși să zădărnicească planurile agresive ale reacțiunii, ale imperialismului, își vor afirma superioritatea, vor impune voința de pace a întregii omeniri. Fie ca anul nou să aducă poporului român satisfacții tot mai mari in împlinirea aspirațiilor sale de fericire și prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace și progres; înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului nou, vă adresez, tuturor, dragi compatrioți, tradiționala urare strămoșească: „La mulți ani“. Doresc fiecăruia ani mulți și fericiți, împlinirea dorințelor și aspirațiilor de mai bine! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre, pentru întregul popor — eroic constructor al societății socialiste, pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al națiunii noastre; pentru propășirea materială și spirituală a României; pentru socialism, pentru pace și colaborare între popoare! Pregătiri în vederea alegerilor din 2 martie ca în întreaga țară și în județul nostru au început pregătirile în vederea alegerilor de deputați pentru Marea Adunare Națională și pentru consiliile populare, ce vor avea loc la 2 martie a.c. In aceste zile au avut loc adunări ale oamenilor muncii din mari unități economice și instituții pentru desemnarea membrilor comisiilor electorale județeană, municipale, orășenești și comunale. Au avut loc, de asemenea, ședințe ale birourilor executive ale consiliilor locale ale Frontului Unității Socialiste pentru desemnarea reprezentanților lor în comisiile electorale. Delimitarea circumscripțiilor electorale Prin Decretul nr. 1213 din 29 decembrie 1968 al Consiliului de Stat au fost delimitate circumscripțiile electorale pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională. Potrivit acestui decret, în județul Maramureș, au fost delimitate 10 asemenea circumscripții lui Comitetul executiv al Consiliupopular județean provizoriu arelirat, pjisp Decizia nr. 1534, cele 201 circumscripții electorale pentru alegerea deputaților în consiliul popular al județului Maramureș. De asemenea, prin decizii ale comitetelor executive ale consiliilor populare au fost delimitate circumscripțiile electorale pentru alegerea deputaților în consiliile populare municipale, orășenești și cognate. ;■ -----^===ssss======^ EVENIMENTE EXTERNE ■ MESAJE DE ANUL NO 15 ■ RĂZBOIUL DIN VIETNAM ^ M NOUL GUVERN CEHOSLOVAC j URĂRILE MECANIZATORILOR MecanIzatorii de la I.M.A. Satulung au sărbătorit sosirea noului an sub semnul unui eveniment cu adunci semnificații. Comuniștii loan Pop I, Paul Brassai, loan Mureșan, Zoltán Demeter și alți 70 veterani ai întreprinderii au retrăit emoțiile de neuitat de la ședința festivă, cînd, cu cîteva zile în urmă, li s-a înmînat insigna „20 de ani în slujba mecanizării agriculturii". Impresia acestei aniversări a îmbogățit în conținut sărbătoarea revelionului. Lîngă mesele încărcate cu bunătăți, cu vin în pahare, mecanizatorii mai vîrstnici povesteau despre izbinzi, despre succesele remarcabile ale anilor de pionierat în mecanizarea agriculturii. Multe întîmplat de atunci s-au în viața lor și a întreprinderii. Cine nu-șî aduce aminte de primele tractoare românești sosite in acele timpuri in S.M.T. Și cu altă dragoste le-au înconjurat oamenii! De atunci au trecut mulți ani, au venit alte sute de tractoare și mașini agricole moderne, s-au adunat victorii după victorii. Lucrările de mecanizare s-au diversificat, au crescut în volum, pămintul a devenit mai darnic, iar recoltele bogate, obținute an de an, in unitățile deservite, sînt indisolubil legate de numele, de munca și hărnicia mecanizatorilor. Clinchetul de pahare, însoțit de vorbe cu duh, a creat o atmosferă plină de bună Cite nu știe să dispoziție. povestească unul ca Ioan Pop despre năzbîtiile unor tineri; cînd unul a vrut să pornească tractorul s-a chinuit băiatul multă vreme. A uitat tîncul un mic amănunt, să deschidă robinetul de la rezervorul de carburanți. Și au rîs ceilalți cu poftă... Nu i-a destăinuit numele că acum e între ei „trncul", om in toată firea. Cu cintec, joc și veselie au pășit pragul noului an mecanizatorii. Desele urări „La multi ani* și... spre tot mai bine i-a dus cu gîndul la holdele mănoase, încărcate cu rod bogat, la munca ce-i așteaptă in primăvară, în tot anul. Consiliul popular provizoriu județean Maramureș Comitetul executiv CONVOCARE In temeiul deciziei nr. 1009 din 25 decembrie 1968 a Comitetului executiv al Consiliului popular provizoriu județean și a Legii nr. 3/1968, deputații Consiliului popular provizoriu al județului Maramureș se convoacă în sesiunea a V-a ordinară, pentru ziua de 10 ianuarie 1969, ora 10, în sala Teatrului de stat din Baia Mare ,cu următoarea ordine de zi: 1. Raportul Comitetului executiv al Consiliului popular provizoriu județean privind realizarea planului economic și a bugetului pe anul 1968. Aprobarea planului economic și a bugetului pe anul 1969. — Coraportul comun al comisiilor permanente. Baia Mare, 25 decembrie 1968 Președinte GHEORGHE BLAJ Secretar VALENTIN BOTA HOTARUL DINTRE ANI Noaptea de revelion — ca nici una din cele 365 de nopți ale anului — este așteptată cu nerăbdare crescîndă și creează atâtea emoții. Intre orele 18 și 21, străzile Băii Mari forfoteau de lume. Perechi, perechi, tineri și vîrstnici, se îndreptau spre locurile unde-și programaseră, din timp, petrecerea revelionului. Grupuri de copii, suntnd clopoțele și plesnind din bici, vesteau în gura marei „Minne anul se-nnoiește...!" Radiourile, magnetofoanele, televizoarele au fost puse in funcțiune. Pe fiecare stradă, muzica și veselia te întîmpinau cu căldura și dragostea lor, întregul oraș cînta, invitîndu-te la petrecere. Noul an, proaspăt împodobit cu blana de hermină a iernii, se apropia cu pași repezi. Oamenii, cuprinși de emoția clipei, priveau cadranele ceasurilor, avînd grijă ca paharele să fie pline. Anul de muncă, de izbînzi, de căutări și concentrări intelectuale se pregătea să-și sincronizeze bilanțul într-această clipă așteptată de toți. Și iată că a sosit. E ora H. Prima secundă, primul minut e întîmpinat cu cîntec. Zeci de voci de pretutindeni s-au unit în fața aceluiași portativ. „Mulți ani trăiască!“, „La mulți ani!" — se auzea de peste tot. Era clipa solemnă cînd anul 1968 preda ștafeta anului 1989, urîndu-i noi succese, și strîngerea de mină dintre ani a vibrat în inimile tuturora. Comisia electorală județeană In vederea alegerilor de deputați pentru Marea Adunare Națională și consiliile populare, prin decretul nr. 1216 din 30 decembrie 1968, Consiliul de Stat a confirmat Comisia electorală a județului Maramureș în următoarea componență: PREȘEDINTE: Tănase Filip, lector universitar la Institutul pedagogic Baia Mare; VICEPREȘEDINTE: loan Gabor, directorul Cabinetului județean de partid; SECRETAR: Alexandru Dancoș, judecător la Tribunalul județean; MEMBRI: Ioan Benga, vicepreședinte al Consiliului județean de educație fizică și sport; Irina Cioflică, vicepreședintă a Comitetului județean al femeilor; Ioan Moldovan, vicepreședinte al Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție; Alexandra Morara, activist al Comitetului județean al U.T.C.; Eugen Paripaș, șef de serviciu la Consiliul popular județean provizoriu; Nicolae Posta, secretar al Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste; Benedek Link, vicepreședinte al Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate maghiară; Augustin Strempel, șef de serviciu la Direcția administrației locale a Consiliului popular județean provizoriu; Francisc Uglar, membru în Biroul executiv al Consiliului județean al sindicatelor; Lotica Üveges, șefă de serviciu la Vopea județeană a cooperativei QJ de £ 0 £ £ jjjfe Gu aceste rînduri, reporterul și-a încheiat „bilanțul" pe 1968. Și pentru că primele notări din anul trecut le-a făcut tot în tovărășia ceferiștilor care nici în noaptea dintre ani nu cunosc odihna, a ținut ca ultimele să fie tot despre feroviari. .. .31 decembrie 1968. De ora 0 ® e mai despart exact 125 de minute. In stație, forfota călătorilor s-a liniștit. Au rămas doar cei care, oricum, vor petrece revelionul pe drum. Ceferiștii însă au de lucru, nu glumă. In fața luminoschemei, aidoma unor comandanți de navă, impiegații de mișcare Virgil Lupșe și Alexandru Bohățel. .. .Minutele zboară. Ultimele trenuri din „parcursul" lui 1968 au fost îndrumate. A rămas în stație doar „404", acceleratul care va deschide, cu 30 de minute după ora 0, seria trenurilor anului 1969. Peste câteva minute din noua gară a orașului Baia Mare va porni primul tren al anului. Semafoarele în poziția „ SUCCES“! — Nu vă este dor de stația veche, îl întrebăm pe Vasile Slănină, adjunctul șefului stației, ceferist cu mulți ani de serviciu în Baia Mare? — Vedeți, acolo în stația veche am petrecut 15 revelioane și oricum îi cunoaștem fiecare piatră. Acum, încerc parcă o strîngere de inimă cînd mai dau pe acolo. Trecutul a rămas în stația veche. Prezentul sclipește aici sub lumina neonului, a semafoarelor multicolore, în stația asta nouă, modernă, în șuieratul „Dieselelor". .. .Intre însemnările reporterului s-a interpus un an. Exact 364 și jumătate de zile. In viața feroviarilor băimăreni s-a petrecut însă o mare schimbare: de la gara veche la aceasta de azi, nouă, unde munca lor cunoaște tot mai mult gustul dulce al succesului. Pentru că în firea ceferiștilor, an vechi, an nou trec întotdeauna la datorie. „Gare liberă", tovarăși, spre noi succese! Pretutindeni veselia, glumele, urările de an bun și fericit, dansul au ținut pînă în zori. Maramureșul a întîmpinat Anul nou cu voie bună. Localurile veseliei Restaurantele din municipiul Baia Mare au fost transformate în noaptea de revelion în localuri ale veseliei. Turiști sau localnici, prieteni sau necunoscuți s-au întîlnit aici pentru a-și ura tradiționalul „La mulți ani", pentru a ridica paharul cu vin în cinstea vecinului de alături, prieten sau străin, dorindu-și succese în anul care a reciproc sosit. Atmosfera caldă a fost completată de ingeniozitatea lucrătorilor de la T.A.P.L., care au pregătit un cadru, adecvat acestui moment solemn din viata fiecăruia . Revelionul. La „Ardealul" sau „Igniș", la restaurantele „Pensiune" ori „Dealul Florilor" revelionul a fost sărbătorit în cîntec și veselie. Vioara primă in această simfonie colectivă a fost restaurantul „București", unde 350 de comeseni, primiți într-o încăpere cu gust amenajată — rod al imaginației lucrătorilor de aici — au petrecut o noapte de neuitat. Muzica, dansul și clinchetul cristalin al paharelor au fost completate de soliștii vocali. Și au fost multi soliști. Cu sutele. Bărbați și femei, tineri și vîrstnici și-au unit vocile intr-un cor de proporții, au învîrtit hora și sârba, au petrecut in veselie. f