Pentru Socialism, iulie 1969 (Anul 19, nr. 4800-4827)

1969-07-22 / nr. 4819

Anul XIX nr. 4819 + 1 4 pagini — 30 bani Marți 22 iulie 1969 VIZITA CONDUCĂTORILOR DE PARTID ȘI DE STAT ÎN JUDEȚUL ARGEȘ Primirea entuziastă făcută tovarășului Nicolae Ceaușescu In cursul zilei de luni, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer, împreună cu tovarășii Manea Mănescu și Dumitru Popescu au făcut o vizită de lucru în județul Argeș. Vizita a prilejuit întîlniri cu oamenii muncii din industrie și agricultură, cu cadre de conducere din economie, cu activiști de partid și de stat. Prezența conducătorilor de partid și de stat pe meleagurile argeșene a fost salutată cu căldură și entuziasm de zeci și zeci de mii de cetățeni, care și-au manifestat, și cu acest prilej, încrederea și atașamentul deplin față de politica marxist-leninistă a partidului nostru, hotărîrea de a nu precupeți nici un efort pentru înfăptuirea ei. Oamenii muncii argeșeni au reafirmat entuziasmul cu care întîmpină Congresul al X-lea al partidului, eveniment de seamă în viața partidului și statului nostru, a hotărîrii maselor largi de a îndeplini marile sarcini pe care partidul le pune în fața celor ce muncesc. Vizita în județul Argeș se adaugă șirului de puternice manifestări a unității întregului nostru popor în jurul Partidului Comunist, a Comitetului său Central în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Argeșul sub semnul profundelor transformări socialiste Au trecut numai cîteva zile..» încă nu s-a stins în suflete ecoul manifestațiilor entuziaste cu care cetățenii județelor Cluj, Maramureș, Satu Mare, Bihor și Arad l-au primit pe conducătorul partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Sînt încă vii în amintirea tuturor gesturile, încărcate de emoție, marea de urale ce-l însoțeau de-a lungul întregului traseu pe secretarul general al Comitetului Central al Partidului. Și iată, conducătorii partidului și statului nostru s-au întîlnit din nou cu cetățenii într-o vizită intrată în tradiția vieții publice din România. De astă dată, onoarea de a fi gazde le-a revenit cetățenilor județului Argeș. Pe apa Argeșului, în locurile din preajma ei s-ar putea spune că istoria este o realitate palpabilă. Pe aceste locuri s-au purtat glorioase lupte pentru neatîrnare și s-au înfiripat nemuritoare fapte de cultură menite să ducă la luminarea celor mulți. Argeșul zilelor noastre continuă să sporească acest tezaur prin munca harnicilor locuitori ai acestor meleaguri ce scriu file memorabile în istoria contemporană a României. Să începem cu industria. Dacă în urmă cu un sfert de veac geografia economică a acestei zone consemna existența numai a cîtorva mine rudimentare de cărbuni, a Fabricii „Textila" — Găvana și a cîtorva ateliere, astăzi chiar și o sumară prezentare a noilor unități ale industriei noastre socialiste ar ocupa un spațiu impresionant. Materializarea politicii de dezvoltare armonioasă a întregului teritoriu al patriei, marile combinate industriale construite sau în curs de construcție au dat nouă înfățișare orașelor și sate lor argeșene. Politica partidului de industrializare socialistă își găsește aici o expresie din cele mai grăitoare, a metamorfozat radical viața acestor meleaguri minunate, punând în valoare avuțiile și energia nesecată a oamenilor săi. In Argeș a răsărit o impresionantă pădure de sonde, care avea să transforme aceste locuri într-o nouă zonă petrolieră a țării. Aici s-a înălțat una din cele mai mari și mai moderne hidrocentrale care împreună cu alte șase uzine formează o puternică bază energetică a țării. De aici a pornit la drum, în august 1968, primul autoturism românesc și tot aici, acum, în aceste zile, harnicii constructori ridică noi citadele ale industriei noastre chimice. Numai în ultimii trei ani, producția chimică a crescut de aproape trei ori față de anul 1965, cea de energia electrică o dată și jumătate, iar industria constructoare de mașini cu 76 la sută. In 1968, întreprinderile industriale din județ au realizat o producție globală de 5,2 miliarde lei, de 12 ori mai mare decit aceea a anului 1950. Aici, în județul Argeș se află industria de autoturisme românești. Tot aici se realizează 87 la sută din producția de tananți, aproape 40 la sută din cea de negru de fum și peste o cincime din producția de plăci fibrolemnoase. Este de ajuns să amintim Rafinăria din Pitești, Fabrica de motoare electrice, Fabrica de stofe „Argeșeana", o fabrică de bere, una de preparate din carne, și înțelegem amploarea procesului de industrializare socialistă pe plaiurile argeșene. Graiul cifrelor se arată la fel de edificator și atunci cînd ne referim la agricultura județului Argeș. Aici își desfășoară activitatea 6 întreprinderi agricole de stat, 5 întreprinderi de mecanizare a agriculturii și 123 de cooperative agricole de producție. In clipa de față, pe ogoarele argeșene lucrează aproape 2.000 de tractoare, aproape 900 de combine și peste 1.100 de semănători mecanice. Avuția obștească a cooperativelor a crescut, față de 1965, cu 30 la sută. Soare pe plaiuri, soare in priviri Sutele de școli noi, un institut de învățămint superior, căminele culturale, bibliotecile constituie o bază materială deosebit de puternică a vieții spirituale în plină efervescență pe meleagurile Argeșului, realități ale acestui proces de intensă evoluție pe toate planurile cu care cetățenii județului se mîndresc pe bună dreptate. Intr-o astfel de atmosferă de bilanț al muncii creatoare, prilejuită de intensele pregătiri pentru cel de-al X-lea Congres al partidului șî pentru a XXV-a aniversare a eliberării , patriei, i-au întîmpinat argeșenii pe conducătorii partidului și statului nostru, care au vizitat ieri județul. Încă de la primire s-au vădit,din plin atmosfera sărbătorească, entuziasmul, însuflețirea cu care populația județului a întîmpinat vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu și a celorlalți conducători de  Continuare în pag, a 3*aj PROLETAR/ OTIS TOATE Ț AKI LB, Üt8ljl-VAI CUVÂNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU LA MITINGUL DIN PITEȘTI Dragi tovarăși. Dați-mi voie să vă adresez dv., tuturor locuitorilor din orașul Pitești Și județul Argeș, un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, al guvernului și al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România.Aplauze puternice, ovații, se scandează „Ceaușescu, Ceaușescu", „P.C.R., P.C.R. Vizita noastră în județul Argeș se înscrie în activitatea generală a Comitetului nostru Central, a conducerii partidului și statului de a se consfătui cu oamenii muncii, acum în preajma celui de-al X-lea Congres al partidului, de a discuta împreună cum s-au înfăptuit directivele Congresului al IX-lea al partidului, ce avem de făcut pentru a asigura dezvoltarea în ritm ascendent a patriei noastre socialiste. Cunosc Piteștiul din 1935. Aici sînt mulți dintre dv. care-și aduc aminte cum arăta Piteștiul atunci. Dar chiar și mai aproape, prin 1964, și atunci Piteștiul avea o industrie destul de slabă. In cei 4 ani care au trecut de la Congresul al IX-lea se poate spune că Piteștiul s-a tranformat radical, atît din punct de vedere industrial, cit și în ce privește aspectul general al orașului și viața oamenilor muncii. Noile combinate construite în ultimii ani în Pitești și care încep de pe acum să arată ce eforturi mari au producă făcut statul, partidul, pentru industrializarea patriei noastre. Piteștiul este din acest punct de vedere un exemplu — dar nu numai Piteștiul , în toate colțurile țării în anii socialismului au fost create mii de întreprinderi. In cei 25 de ani de la eliberarea patriei, în cei 20 de ani de construcție socialistă, România s-a transformat dintr-o țară înapoiată din punct de vedere industrial și agricol într-o țară cu o puternică industrie, cu o agricultură înfloritoare, în care viața poporului este tot mai îmbelșugată, tot mai frumoasă (Aplauze puternice, prelungite, ovații). Am vizitat astăzi cîteva din noile obiective ale orașului dv. Sunt întreprinderi și combinate, uzine moderne, care constituie o mîndrie nu numai pentru oamenii muncii din Pitești, ci o mîndrie pentru întregul nostru popor. Au fost construite aici Combinatul petrochimic și rafinăria, care de pe acum aproape egalează vechiul combinat de la Brazi și care are frumoase perspective de dezvoltare. S-a construit și dă de acum producție uzina de automobile, care în 1975 va produce anual 50.000 de autoturisme. S-au dezvoltat numeroase alte uzine ale Industriei ușoare. In construcția acestor întreprinderi s-au investit în 6 ani peste 8 miliarde lei. Toate acestea au cerut șî cer încă o muncă serioasă. Este adevărat că aceste obiective industriale au fost ridicate într-un timp relativ scurt, că ele au început să producă, unele dau rezultate bune — mă refer în special la Uzina de automobile, care a fost pusă în producție într-un an și jumătate, și la alte obiective care, de asemenea, au fost date în producție într-un termen relativ scurt. Aceasta dovedește capacitatea organizatorică de construcție a muncitorilor și inginerilor și, în același timp, capacitatea lor de a-și însuși tehnologia modernă a producerii utilajelor, cu un grad ridicat de complexitate. Țin să felicit, cu prilejul acestui miting, pe toți oamenii muncii din construcții care în acești ani au depus mari eforturi pentru a asigura îndeplinirea importantelor sarcini ce le-au revenit. (Aplauze puternice, ovații). De asemenea, doresc să adresez felicitări muncitorilor, tuturor întreprinderilor din Pitești și din județul Argeș pentru munca lor rodnică, pentru felul cum își îndeplinesc sarcinile mari pe care le au. (Aplauze puternice, prelungite, ovații). Dragi tovarăși. Ținînd seama că, în majoritatea lor, noile obiective încep de-abia din anul acesta să intre în producție — unele vor intra la sfîrșitul anului, altele în cursul anului viitor — aș dori să mă adresez tuturor muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, tuturor comuniștilor cerîndu-le să depună eforturi pentru a-și însuși în cele mai bune condiții minuirea și conducerea utilajelor moderne cu care sunt înzestrate noile unități, spre a asigura ca, în cel mai scurt timp, acestea să lucreze cu întreaga lor capacitate, să asigure creșterea producției industriale în conformitate cu prevederile din plan. Felul în care s-a muncit pina acum ne dă convingerea că această sarcină de onoare și de cinste va fi îndeplinită. (Aplauze puternice, ovații). Doresc, de asemenea, să subliniez activitatea desfășurată de organizațiile de partid, de comitetele de partid, de comitetul județean, care au desfășurat muncă rodnică, pentru a organiza o și uni eforturile oamenilor muncii de pe aceste meleaguri, în lupta pentru îndeplinirea tuturor acestor sarcini. Doresc să felicit pe comuniști, comitetul județean, activul său și să le urez succese tot mai mari în activitatea lor. (Aplauze prelungite). Cred că nu este necesar să mai insist asupra felului în care se îndeplinește programul elaborat de Congresul al IX-lea, aveți sub cehii dv. realitatea, cunoașteți felul în care partidul nostru acționează și traduce în viață acest program. In întreaga țară s-au dezbătut Tezele Comitetului Central și Directivele pentru următorul cincinal — documente care plan trasează perspectivele dezvoltării viitoare a patriei noastre socialiste. Faptul că toate organizațiile noastre de partid, toate conferințele de partid — care s-au încheiat ieri — au adoptat în unanimitate Tezele și Directivele demonstrează atît justețea și realismul acestor documente cit și unitatea de nezdruncinat a întregului nostru popor în juriul partidului, a politicii sale. (Aplauze puternice). Aceste documente au fost dezbătute de întregul popor, de oamenii muncii din întreprinderi și instituții, din cooperative ,din comune și orașe. Putem spune că nu există cetățean al României socialiste care să nu-și fi spus cuvîntul, care intr-un anumit sens să nu fi votat pentru programul viitor de înflorire a patriei noastre socialiste. Tocmai în aceasta constă forța orînduirii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovații). Nu doresc să mă opresc acum pe larg asupra acestor documente, deoarece vă sunt cunoscute. Ele vor fi dezbătute la Congresul al X-lea și, fără îndoială, vor fi adoptate cu aceeași unanimitate pe care au întrunit-o din partea întregului nostru partid și popor. (Aplauze puternice). Doresc să subliniez că în întreaga activitate pentru edificarea României socialiste, în centrul preocupărilor partidului și statului nostru a stat și stă grija pentru om, pentru ridicarea continuă a bunăstării materiale și spirituale a tuturor celor ce muncesc. După cum ați văzut din prevederile înscrise în programul de perspectivă pînă în 1975 și 1980, partidul nostru va face în continuare totul pentru ca, o dată cu ridicarea economiei patriei, să crească continuu nivelul de viață al poporului, să se lărgească și să se dezvolte democrația socialistă, să se asigure participarea tot mai largă și nemijlocită a întregului popor la conducerea întregii activități sociale. (Aplauze furtunoase, se scandează „Ceaușescu să trăiască, România să-nflorească"). să Primirea deosebit de călduroacare ni s-a făcut astăzi în județul Argeș și în orașul Pitești constituie o expresie a încrederii dv., a argeșenilor, în politica marxist-leninistă a partidului nostru, o expresie a hotărîrii dv., ca de altfel a întregului nostru popor, de a realiza neabătut politica internă și externă a partidului nostru, de a urma cu tva (Continuare in pag. a 3-a) ! Bruna de Maramureș pe podiumul valorilor In zilele de 20—21 iulie a.c. în municipiul Sighetul Marmației, zona de baștină a rasei Brune de Maramureș, a avut loc tradiționalul tîrg-expozitie zootehnic, organizat — la indicația Comitetului județean de partid — de către Direcția agricolă județeană. La festivitatea de deschidere a tîrgului-expoziție au participat tovarășii: Gheorghe Blaj, primsecretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Vasile Dancoș, secretar al Comitetului județean de partid, ing. Nicolae Nistor, directorul Direcției agricole județene, Mihai Hoban, președintele Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție. A fost de asemenea prezent tovarășul Stelian Dinescu, director general in Consiliul Superior al Agriculturii. Adresînd un călduros salut tuturor participanților, tovarășul Nicolae Roman, prim-secretar al Comitetului municipal Sighetul Marmației al P.C.R., președintele Consiliului popular municipal, d felicitat pe organizatorii și crescătorii de animale, subliniind importanța unor asemenea confruntări în creșterea numerică și calitativă a efectivelor de taurine. In continuare membri ai Biroului Comitetului județean de partid, numeroși specialiști de la instituții de cercetări zootehnice, de la facultățile de zootehnie și medicină veterinară, împreună cu specialiști din diferite județe ale țării, au vizitat standurile de animale, stînd de vorbă cu crescătorii de animale de la I.A.S., cooperative agricole și alți producători. IN ÎNTIMPINAREA CONGRESULUI AL X-LEA AL PARTIDULUI Cînd au dezbătut documentele pentru cel de-al X-lea Congres al P.C.R., muncitorii de la U I.S Tăuții de Sus au reținut ca o sarcină de mare răspundere asigurarea unei calități excepționale produselor destinate exportului. După cum ne informează într-o scrisoare tovarășul Vasile Mirișan, brigada condusă de Ioan Voivod se situează printre primele formații care-și respectă cuvîntul dat. Lună de lună brigada depășește sarcinile cu 5—8 la sută, iar cheresteaua manipulată destinată exportului este de foarte bună calitate. Exemplul acestei brigăzi (in fotografie, o parte din membrii săi stivuind un sot de cherestea) este mobilizator pentru colectiv întregul de la această unitate. Sentimentul responsabilității Acum, în aceste zile premergătoare Congresului partidului, peste tot, în colectivele de muncă, se desfășoară o entuziastă întrecere. Comuniștii, aflați în fruntea acesteia, însuflețesc, mobilizează, fiind exemple pilduitoare de dăruire în munca pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, a angajamentelor luate. — Avem sarcini mari, complexe de realizat — ne arăta tovarășul Cornel Petrescu, secretarul Comitetului de partid de la I.F. Sighetul Marmației. An de an ele sporesc. Ne-o arată și prevederile din proiectul de Directive pentru Congresul al X-lea. Se cere muncă și iar muncă, cum spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu. Forestierii noștri și-au dovedit de fiecare dată hărnicia, răspunzînd, în felul acesta, chemării partidului, sarcinilor trasate. In acest context, rolul organizației de partid, a fiecărui comunist este tot mai bine definit, mai bine precizat. Comuniștii au, în primul rînd, obligația de a fi în frunte, acolo unde este mai greu. Spre ei se îndreaptă mii de ochi și e firesc să fie așa. Noi ne străduim să cultivăm la cei peste 620 de comuniști aflați în sectoarele forestiere, la unitățile de industrializare sentimentul responsabilității în muncă. Ca peste tot și la pădure se cere ca fiecare să devină omul meseriei sale. — Avem la pădure, ne spunea tovarășul Gheorghe Oros, președintele comitetului sindicatului — mulți comuniști harnici, inimoși, care, uneori în condiții vitrege, pe ploaie sau pe arșiță, nu-și precupețesc eforturile cînd e vorba de îndeplinirea planului, a angajamentelor. Ne-am oprit asupra cîtorva nume. Există o familie, a Stanilor, din Săpînța, în care tradiția lucrului la pădure s-a împămîntenit din tată în fiu. —• E o tradiție care obligă — ni s-a spus — cu atît mai mult cu cit muncitorii aceștia forestieri sînt comuniști. VASILE GAFTONE (Continuare in pag. a 2-a) SĂRBĂTORIREA ZILEI CONSTRUCTORULUI Mii de constructori și alți oameni ai muncii de pe cuprinsul județului au luat parte la manifestările prilejuite de sărbătorirea Zilei constructorului. Sîmbătă, la Baia Mare în sala mare a Trustului de construcții Maramureș a avut loc ședința festivă consacrată Zilei constructorului. Cu acest prilej a vorbit tovarășul inginer Cornel Graur, vicepreședinte al Consiliului popular județean, care a relevat însemnătatea evenimentului și a trecut în revistă succesele obținute de constructori în cei 25 de ani de la eliberare. Tovarășul Augustin Bile, membru al Biroului executiv al Consiliului județean al U.G.S.R., i-a felicitat pe cei prezenți și le-a urat noi succese în realizarea sarcinilor trasate de partid. Asemenea festivități au avut loc sîmbătă la Cinematograful „Muncitoresc“ din Sighetul Marmației și duminică dimineața la Clubul minerilor din Baia Borșa, unde au luat cuvîntul Gheorghe Codrea, secretar al Comitetului municipal de partid, respectiv ing. Gheorghe Mureșan, șef de șantier la Baia Borșa. Sîmbătă și duminică au fost organizate o serie de manifestațiicultural-distractive. Sîmbătă Baia Mare a avut loc masa comuna nă a constructorilor de la T.C.M., iar duminică constructorii și familiile lor au participat la serbarea cîmpenească de la Apa Sărată. Formațiile artistice ale Casei de cultură din Sighetul Marmației au dat un spectacol în cinstea constructorilor, iar în după-amiaza zilei mulți din ei au ieșit să-și petreacă ziua la iarbă verde în împrejurimile orașului. Constructorii din Borșa au plecat în excursie pe Prislop. Cu prilejul sărbătoririi Zilei constructorului, fruntașilor și evidențiaților li s-au acordat premii în sumă de peste 200.000 lei.