Pentru Socialism, ianuarie 1970 (Anul 20, nr. 4959-4982)

1970-01-04 / nr. 4959

Anul XX nr. 4959 Duminică 4 ianuarie 1970 4 pagini— 30 de bani Sus in munți la restaurantul „Pietrosul" din Vișeul de Sus, petrecerea începuse Mesele sunt încărcate cu bunătăți, sărmăluțe și fripturi, cremvurști delicioși, diverse alte preparate culinare. E prezentă și țuica de creangă însoțită de vinul rubiniu. La mese petrec forestierii. Aici îi intilnim și pe Romulus Ignat, Nicolae Lăzăreanu, Augustin Olear, care împreună cu familiile și colegii de muncă ridică paharul pentru noi succese. Anul 1969 a fost rodnic.rii vișoreni au dat 5.000 Forestiemetri cubi de lemn peste angajament și au depășit planul la export cu 3 milioane lei. Anul 1970 se anunță a fi și mai rodnic. Forestierii închină pentru noi victorii pe frontul construcției socialiste. AlI forestieri au ținut să serbeze revelionul, acolo sus in munți, la cabanele Făina, Mocirilău și Botizu. _ 9 o .Peste 200 de oameni, sosiți Străvechiul Maramureș, cu oamenii săi „fără pereche“ — meri, metalurgiști, forestieri, constructori și lucrători de pe ogoare, a îmbrăcat haina de sărbătoare pe fundalul marilor înnoiri ale celui de-al 25-lea an al eliberării patriei, pentru a intimpina cu obiceiuri și datini strămoșești noul an — 1970. Sfîrșit de sfert de veac a noii istorii a țării, anul 1969 a adus in inima și casele noastre bucuria gîndurilor înfăptuite, visurilor materializate, iar la pragul dintre ani, o dată cu urarea caldă „La mulți ani“ bucuria succeselor ne dă tot dreptul să ne gindim la izbînzile viitoare. Anul nou cu bine, cu zile senine! E urarea pe care ne-o facem în fața mesei îmbelșugate, ridicind paharul pentru cei dragi, pentru certitudinea izbînzilor viitoare. Ora 22. Forfota străzilor a mai slăbit. Ultimele trenuri cu aglomerația specifică sărbătorilor și-au luat încărcătura. Autobuzele așișderea. Orașul a rămas scăldat in luminile nopții, al „orășelului copiilor" în supravegherea lui Moș Gerilă, prezent și el la bucuriile și succesele noastre. La geamurile luminate, au apărut colindătorii. Plugușorul a început deja să „tragă brazda“ roditoare a noului an ce va sosi. La marile restaurante, tradiționalul „Bine ați venit“ și-a întîmpinat oaspeții veniți să petreacă revelionul. Ritmuri tinerești Restaurantul „Ardealul" , din Bara Mare a găzduit în noaptea de revelion tineretul băimărean. Tineri de la E. M. Herja și Săsar, de la de pe șantierele de construcții, din școli și-au dat întilnire aici pentru a ridica paharul pentru succesele dobîndite în anul 1069 și pentru cele ce vor veni în noul an. Ora zero i-a surprins pe toți într-o atmosferă veselă, specific tinerească. S-au ciocnit pahare, s-au dat sărutări, s-a urat mulți ani fericiți și succese în viitor. Formația orchestrală a Comitetului municipal al U.T.G. Baia Mare a alimentat tot timpul efervescența veseliei, din numeroase județe ale țării, au întîmpinat noul an la Complexul turistic Borșa. In jurul celor doi brazi frumos împodobiți, oaspeții închină pentru fericire și succese în 1970, așa cum sună, urarea scrisă cu becuri colorate pe unul din brazi: „La mulți ani". ...La hanul „Prislop", clădit în trecătoarea cu același nume, aflată la cota 1400, alți amatori de drumeție serbează revelionul. Se cuvine să-i amintim și pe cei 37 de „alpiniști", care au luat pieptiș înălțimile, spre a-și petrece revelionul la cabana „Puzdrele" aflată la 2.000 metri altitudine! .. .O emoționantă întîlnire au avut cu Anul Nou cei de la poalele muntelui Toroioaga, minerii din Baia Borșa, care au petrecut la restaurantul „Complex" recent dat în funcțiune. Cu toții, mineri, forestieri, au închinat pentru fericire, prosperitate, pace și înflorirea patriei socialiste, exprimindu-și hotărîrea ca in 1970 să fie la înălțimea noilor sarcini ale cinciraiului. „Cu ortacii mei” Sîntem invitați într-unul din apartamentele noilor blocuri de pe strada Unirii, la Iosif Simonfi, maistru minier la Săsar. In urmă cu cîțiva ani, l-am vizitat la locul de muncă. Acum el e cel ce vorbește despre minerii „lui", care sunt cei mai buni, iar schimbul condus de el nu poate fi decit... fruntaș. — Băiatul meu, Răducu, mă va urma, ne spune el cu satisfacție, cu aerul de mîndrie al unui tată care are un băiat și... două fete. De pe răbojul familiei consemnăm :,notele" Julianei, una dintre fetele lui Șimonfi, ca membră a lotului național de gimnastică. In anul el adus cîteva titluri, cîștigînd Cupa federației la gimnastică junioare, ocupînd locul II la campionatele naționale, locul I la concursul internațional intercluburi, locuri fruntașe la toate concursurile. — Gînduri pentru noul an? — Să fiu sănătos și... fruntaș cu ortacii mei! — Și Iuliana? — ...campioană națională la juniori! Toasturi pentru belșugul ogoarelor Gazdă primitoare întotdeauna. Casa agronomului a avut în noaptea predării ștafetei de către Wtrînul 1969 tînărului său confrate un farmec deosebit. Aici au petrecut ultima noapte a anului agronomii din tot județul, aceia care își închină cu dăruire munca de fiecare zi pentru belșugul ogoarelor. Sunt cu toții bine dispuși și este explicabil. Pierdusem momentul „0" nu-i nimic. Ne revanșăm mai clur poî. Blitzul se declanșează, o dată, de două, de trei ori. Profităm de interferența de lumini și ne apropiem de una din mese, de o veche cunoștință, tovarășul inginer Cornel Costea, directorul C.F.F.G.A.I.F. — Al cîtelea revelion este acesta pe care 1l faceți în Maramureș? — Al zecelea. . . — Și ce așteptați de la 1970? .. Să fie anul succesului deplin, anul care să răsplătească așa cum se cuvine efortul uman și materia pe care-l investește statul nostru dintr-una din ramurile de bază ale economiei — agricultura. Aceeași dorință și-au manifestat și inginerii Letiția și Vasile Costaia loan Vida, Leontin Sabău și Vasile Mureșan, medicul veterinar Grigore Mureșan, amabilii noștri Interlocutori de mai apoi Dar medicul veterinar Viorel Faraga, epizootolog, a cîtelea revelion face in Mara.' aici ș'f — Al 23-lea, dintre care 21 In Sighetul Marmației și două în Baia Mare. — Care vi s-a părut cel mai frumos? — Toate într-un fel dar acesta in mod deosebit. De ce? Pentru că este revelionul anului 1970, ultimul an al actualului cincinal și anul de hotar între decenii. — Ce v-ați dorit în clipa despărțirii de anul „vechi"? — Multă sănătate și fericire tuturor. Să am cu mai mari satisfacții în 1970. Amabilitatea și buna dispoziție a gazdelor este fără margini. Soțiile inginerilor apreciază calitățile de buni dansatori ale partenerilor. Paharele nu sunt deloc neglijate. Feteasca de Seini, produsul colaborării, sol-climă-specialist, cedează pentru început, ca să triumfe probabil... în zori. Părăsim în acest cadru revelionul agronomilor, al neobosiților lucrători ai ogoarelor noastre, avînd întipărite secvențe de veselie și bucurie, de voință și hotărîre, din partea acelora cărora partidul și statul le-a încredințat, misiunea ridicării producției cerealiere și animaliere spre cote ci mai înalte. O surpriză * Intrăm în casa cu numărul 28 de pe strada 9 Ma. din Sighetul Marmației. Masa încărcată cu de toate. Muzică, voie bună, dans. Cei prezenți, vreo douăzeci în număr, sunt membrii familiei muncitorului Ioan Rusneac: șase copii, nurorile, ginerii și nepoții. Dintre toți cei mai fericiți sunt... părinții. Și au avut motive de bucurie. Unul din băieți, Alexandru, le-a făcut o surpriză: a venit la revelion cu Magdalena Richard, iar cu puțin înainte de ora 24, a anunțat. .. logodna. La mulți ani celor tineri ca și celor ce în asemenea prilejuri... au lacrimi de bucurie. (Continuare in pag. 33-a) La mulți ani tinerețe Cintecul și jocul au fost prezenți în fiecare unitate unde s-a organizat revelionul. ? Reportaje realizate de: AL. POENARL, T. IUSTIN M. POP M. TRIFOI V. OANȚÂ CUVÂNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ROSTITĂ LA POSTURILE DE RADIO Șl TELEVIZIUNE CU PRILEJUL ANULUI NOU Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Peste câteva minute încheiem un nou an, bogat în evenimente, fapte și împliniri ale poporului român în construirea socialismului. Evenimentul cel mai remarcabil al acestui an, cu profunde consecințe asupra viitorului patriei noastre, a fost Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, care a elaborat programul de perspectivă al dezvoltării țării, de întărire continuă a bazei tehnico-materiale a noii orînduiri, de perfecționare a relațiilor de producție și a întregii organizări sociale — în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Anul 1969 a fost, totodată, anul Împlinirii unui sfert de veac de la eliberarea țării, care a prilejuit trecerea in revistă a transformărilor radicale petrecute în structura societății românești, in modul de viață al poporului, în existența națiunii noastre socialiste; el a marcat jubileul perioadei în care poporul român liber și stăpîn pe destinele sale a înălțat luminosul edificiu al socialismului. In acest an munca entuziastă, minunata capacitate de creație a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității și-au găsit Întruchiparea în noi realizări pe tărîmul producției de bunuri materiale și spirituale, in Îndeplinirea cu succes a prevederilor planului de stat, in creșterea avuției naționale. Partidul și guvernul au desfășurat o intensă activitate pentru îmbunătățirea organizării economiei și sporirea eficienței acesteia, pentru valorificarea tot mai largă a marilor resurse ale orânduirii noastre socialiste. S-au înălțat, pe întreg cuprinsul țării, noi fabrici și uzine, școli și așezăminte de sănătate, lăcașuri de cultură și locuințe. Pe baza succeselor obținute în dezvoltarea economiei, s-au putut asigura noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al poporului, între care un loc important l-a ocupat majorarea salariilor la principalele categorii de salariați. Pentru toate aceste succese de seamă, pentru munca eroică consacrată progresului patriei socialiste, vă adresez, dragi compatrioți, cele mai calde felicitări. Ne îndreptăm acum cu toții privirile spre anul 1970. In fața noastră stă datoria de a pune în valoare la un nivel și mai înalt potențialul material și uman al societății, de a munci și mai intens pentru a duce mai departe opera de construcție socialistă — în interesul creșterii bunăstării poporului, al infloririi multilaterale patriei. Mersul nostru inaimc pe drumul progreasului și civilizației cere eforturi mari din partea fiecărui cetățean. Este însă mai presus de orice îndoială că eroica noastră clasă muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea, toți oamenii muncii fără deosebire de naționalitate, animați de un profund patriotism, de devotament nețărmurit pentru cauza socialismului vor cuceri noi victorii în măreața operă pe care o întreprind sub conducerea partidului, vor îndeplini și depăși planul pe 1970 — ultimul an al cincinalului — creînd astfel condițiile pentru transpunerea în viață a programului trasat de Congresul al X-lea. In primele rlnduri ale acestei clocotitoare activități, acolo unde este mai greu, unde se cere mai mult efort și mai multă răspundere se vor afla, desigur, puternicul nostru activ de partid și de stat, cei aproape două milioane de comuniști din patria noastră. Stimați tovarăși. In acest an partidul și statul nostru au desfășurat o intensă activitate internațională, aducîndu-și contribuția la efortul general pentru destindere și pace. A sporit și mai mult numărul prietenilor României socialiste pe toate meridianele globului, prestigiul ei pe arena mondială. In viața internațională a continuat să se dezvolte cursul pozitiv, spre înțelegere și colaborare; realitatea a confirmat încă o dată justețea politicii externe a țării noastre îndreptată spre crearea unui climat de încredere și cooperare între popoare. In pofida încercărilor cercurilor imperialiste de a opri procesul progresist al evoluției societății contemporane, popoarele își afirmă tot mai imperios voința de a se dezvolta libere și stăpîne pe soarta lor, de a trăi în pace și înțelegere, pe baza deplinei egalități în drepturi; opinia publică înaintată se ridică tot mai hotărit împotriva politicii de forță și dominație, a dictatului și agresiunii. Pe continentul nostru s-a accentuat curentul favorabil înfăptuirii securității europene, masele populare, numeroși oameni politici — inclusiv cercuri guvernante — se pronunță pentru o consfătuire consacrată realizării acestui deziderat major al popoarelor europene, de o însemnătate deosebită pentru infăptuirea păcii generale. Desigur, în lumea actuală mai există puncte de încordare ca, de pildă, războiul încă din Vietnam și conflictul din Orientul Apropiat. Aceasta impune fiecărei țări — mari sau mici — datoria de a milita neobosit pentru stingerea tuturor focarelor de război, pentru instaurarea păcii pe toate continentele. Ca țară socialistă România va continua să pună in centrul politicii sale externe raporturile multilaterale cu celelalte state socialiste, va acționa consecvent pentru unitatea sistemului socialist, a mișcării comuniste și muncitorești mondiale, a tuturor forțelor antiimperialiste. Țara noastră va continua totodată să-și amplifice legăturile cu toate statele, fără deosebire de orînduire social-politică, sporindu-și participarea la schimbul internațional de valori, la dezvoltarea colaborării și cooperării mondiale, pe baza principiilor suveranității și independenței naționale, egalității depline în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, a respectului față de dreptul fiecărui popor de a-și hotări singur soarta. Avem toate temeiurile să pășim cu încredere și optimism in noul an. Poporului român ii sunt deschise mărețe perspective de muncă și creație, de progres și prosperitate. Ne exprimăm, de asemenea, convingerea că forțele progresului de pretutindeni, uriașul front antiimperialist mondial vor dobândi noi victorii în lupta grandioasă pentru realizarea aspirațiilor înaintate ale omenirii, pentru împlinirea idealurilor de bunăstare și pace ale popoarelor. Desfășurarea evenimentelor creează premise ca anul 1970 să marcheze noi înfăptuiri pe calea destinderii, a securității in Europa și In lume. In aceste clipe solemne ale tradiționalei sărbători de Anul sau, urez, din toată inima, în numele conducerii partidului și statului, al meu personal, tuturor cetățenilor patriei noastre, — muncitori, țărani, oameni de știință și cultură, femei și bărbați, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — viață lungă, sănătate și fericire, împlinirea dorințelor, cu mai multe satisfacții personale, mari succese în munca închinată Înfloririi patriei, făuririi mărețului ei viitor comunist! La mulți ani tovarăși și prietenii Ieri am solicitat telefonic știri din unitățile în care la cumpăna dintre ani producția s-a desfășurat în mers continuu. Iată cîteva relatări care confirmă că anul 1970 a început sub auspicii bune: Spre flotații Prin intermediul tovarășului Gheorghe Cristian, de la dispeceratul Combinatului minier aflăm că în scopul asigurării funcționării instalațiilor de preparare, în zilele de 2— 3 ianuarie, conducătorii auto ai E.M. Șuior, Autobaza nr. 2 și S.C.C.M. au organizat un „blitz" turneu, transportînd la Uzina centrală de preparare și Uzina de preparare Săsar, cîteva mii de tone de minereu. In același timp la Săsar, cianurația și instalația de flotarecomplexe au funcționat fără întrerupere, deși pentru această perioadă nu aveau sarcini de plan. Atît aici, cit și la Uzina centrală de preparare, cîteva linii tehnologice au intrat în reparații, acțiunea lăcătușilor, mecanicilor și electricienilor soldîndu-se cu repararea în timp scurt a unor însemnate utilaje și instalații. La exploatările minimiere Baia Sprie și Cavnic, echipele speciale au efectuat revizii și reparații la puțurile de extracție. Inginerul Wilhelm Csutak, de la Combinatul chimico-metalurgic, ne-a informat despre primele succese ale topitorilor și chimiștilor băimăreni. In primele zile ritmul producției s-a menținut la cel mai înalt nivel. Topitorii au elaborat sistematic cite două șarje în 24 ore, iar la Șeful stației G.F.R. Baia Mare, tovarășul Iosif Damian, a fost concis: „In primele trei zile ale anului, toți lucrătorii noștri și-au făcut pe deplin datoria. Nu s-a înregistrat nici un accident, siguranța circulației fiind deplină. In același timp printr-o conlucrare fericită a tuturor secțiiturnarea anozilor producția a crescut cu fiecare șarjă. Drept urmare, instalațiile au produs cu 28 la sută mai mult acid sulfuric, cu 30 la sută mai mult cutru convertizor, cu 23 la sută plumb moale și altele. La Uzina Firiza, producția de plumb, acid sulfuric și aglomerat a fost și ea depășită: lor — mișcare, revizia de vagoane, încărcări-descărcări etc., am putut descărca și încărca toate cantitățile de mărfuri apărute pe rol. Și ultima noutate, toate cele aproape o sută de trenuri ce au pornit în aceste zile din Baia Mare au avut cale liberă fără nici un minut întirziere". SEMNE BUNE ANUL ARE Două șarje în 24 de ore Nici o întârziere