Pentru Socialism, iulie 1970 (Anul 20, nr. 5109-5135)

1970-07-01 / nr. 5109

r~ i * 2 deplinA BAKUIM .. .Mihai Bălaj ne-a reținut atenția de mai multe decenii prin hărnicia, talentul și realizările sale minunate, atît la catedră (ci este in primul rînd cadru didactic) și în munca culturală (ca dirijor al corului din Seini), cit și prin activitatea metodico-științifică pe care o face prin comunicările și lucrările publicate. Fiu de țăran de pe Valea Someșului — alături de cei 19 frați ai săi, Mihai Bălaj a muncit de mic. Sapa, coasa, lopata și furca, pe caare le-a utilizat pina la 18 ani, cind devenit învățător. Se-a schimbat cu condeiul și cartea în care a investit același clan și aceeași dăruire, de muncă. Ajuns învățător, acum 39 de ani, Mihai Bălaj n-a obținut o repartiție la absolvirea Școlii nortmale, cum obțin cei de azi, ci învățătorul cu diploma în buzunar a devenit șomer — „președintele învățătorilor fără posturi din județul Satu Mare". In această calitate a luptat, a protestat, a cerut drepturi pentru cei fără posturi, dar criza economică a vremii era în desfășurare și cu greu a reușit pînă la urmă să fie încadrat la școala pri Imara din Baia Sprie. In loc de sat Iar a fost plătit cu „bonuri de impozite". Apoi a ajuns învățător în Țara Oașului, ulterior fiind titularizat in comuna Seini, unde muncește și azi, în al 35-lea an de activitate. Mihai Bălaj este un model pentru tinerii de azi, el a îmbinat munca de la catedră, cu activitatea socialobștească, cu munca de cercetare științifică și cu cea publicistică. In prima tinerețe Mihai Bălat a scris în revistele epocii: „Viața școlară", „A- i filmarea", „Școala și viața", în care a publicat articole ce însumează peste 300 de pagini. N-a fost cerc I cultural din județ, înainte de al doilea război mondial, la care Mihai Bălaj să nu ia parte cu o conferință, piesă de teatru ori cun vestitul ansamblu coral dirijat de el. In timpul vacanțelor, Mihai Bălaj era același neobosit dascăl dornic de cultură. Participa la cursurile de vară: în 1933 la Sibiu, în 1935 la Vălenii de Munte, apoi în 1938 la Oradea. Corul — pasiunea lui cea mare — în anii socialismului a primit noi dimensiuni. Prin acest cor, Mihai Bălaj a continuat tradiția înaintașilor culturii românești, care în grele , vremi de restriște au conservat limba strămoșilor prin intermediul cîntecului și al slovei românești. In anii , noștri corul și-a lărgit repertoriul prin cîntece care slăvesc pacea și prietenia între popoare. Această muncă a contribuit la educația patriotică și estetică a adulților. Pentru contribuția pe tărîmul muncii cultural-educative de masă, cu ocazia recentei aniversări a 90 de ani de la înființare, corul din Seini a fost distins cu ordinul „Meritul cultural" clasa a III-a, iar dirijorului său, prof. Mihai Bălaj, i-a fost acordat ordinul „Meritul cultural” ^ clasa a IV-a. ^ PETRE PUȘCAȘUj (Urmare din pag. a 2-a) tele minime și maxime ale pedepselor, noua reglementare încriminează noi fapte și anume: conducerea unui autovehicul pe drumurile publice în cazul cînd permisul de conducere este retras sau reținut în vederea anulării sau anulat; dacă exercitarea dreptului de a conduce este suspendat de organele de miliție: încredințarea conducerii autovehiculului unei persoane care nu posedă de conducere sau care nu permis are permis corespunzător categoriei de autovehicul pe care-l conduce ; (abatere care în vechea reglementare intra în categoria contravențiilor, constituie acum infracțiunea, neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă, cu știință sau din culpă, a atribuțiunilor de verificare tehnică a autovehiculelor de către cei ce au asemenea îndatoriri, în cazul în care a fost comis un accident ca urmare a defecțiunilor tehnice. Starea tehnică a parcului de autovehicule din județul nostru se apreciază a fi nu tocmai corespunzătoare, constituind o sursă permanentă de accidente. Legea obligă pe deținătorii de autovehicule să efectueze anual verificarea tehnică. Această verificare pentru parcul socialist se va face la organizațiile socialiste care dispun de aparatură necesară și personal calificat, iar pentru persoanele particulare la unitățile „Autoservice", care vor elibera dovezi în acest sens. In noua reglementare se prevede suspendarea permisului de conducere pe timp de două luni pentru persoanele care conduc autovehicule proprietate personală și pe termen de o lună pentru conducătorii auto profesioniști, dacă, comit una din următoarele abateri: conducerea autovehiculului sub influența alcoolului , conducerea autovehiculului pe drumurile publice dacă acesta prezintă defecțiuni tehnice la sistemul de frînare și mecanismul de direcție ; nerespectarea regulilor privitoare la depășire; neacordarea priorității de trecere a pietonilor la trecerile de pietoni semnalizate ; neacordarea priorității de trecere a autovehiculelor. In aceste cazuri lucrătorul de miliție care va constata abaterea, pe lângă măsura de sancționare pe care o va lua, va reține permisul de conducere pe loc în vederea suspendării. In ultimele zile, organele de miliție au ridicat și suspendat un număr de peste 20 de permise de conducere. Spre deosebire de vechea reglementare, care condiționa suspendarea permisului de conducere după trei abateri săvîrșite în ultimii trei ani, noua reglementare prevede că atunci cînd se comit următoarele 3 contravenții: folosirea incorectă a luminilor pe timp de noapte la întîlnire ; nesemnalizarea la schimbarea direcției de mers și la depășiri; nerespectarea regulilor referitoare la trecerile la nivel peste calea ferată și dacă două dintre acestea au fost comise în ultimii doi ani se suspendă permisul de conducere pe timp de două luni. Din noile modificări putem observa cu cîtă seriozitate se tratează problema disciplinei și comportamentului rutier al tuturor conducătorilor auto. De aceea impune o profundă cunoaștere se regulilor de circulație și respecatarea cu strictețe a normelor pe care legea le pretinde din partea tuturor celor ce conduc autovehicule pe drumuri publice. Pentru ca noile reglementări ale circulației rutiere să fie cunoscute de toți cetățenii din județul nostru, conducerea Inspectoratului miliției județului Maramureș, luat din timp măsuri de populariazare a acestora prin toate mijloacele de care dispune, atît în mediul rural cit și în toate orașele județului. De asemenea ținem să precizăm că odată cu intrarea în vigoare a noilor reglementări în ce privește circulația rutieră, constatarea și sancționarea abaterilor de la dispozițiunile legale se va face de către toți ofițerii și subofițerii de miliție. Elemente noi în legislația circulației rutiere POPAS Foto: F. SZABÓ cinema • BAIA MARE — Dacia : Vînătorul de căprioare: Minerul: Păcatul dragostei: 1 Mai: Taina leului: 0 BAIA SPRIE : Galileo Galilei: « SIGHETUL MARMAȚIEI — Muncitoresc : Sezon mort: Studio : O nuntă cum n-a mai fost: • VIȘEUL DE SUS : Omul fără pașaport: ț CAVNIC — Minerul: Profesioniștii: Gutinul: Omul, orgoliul, vendetta: 0 TG. IMPUL: Bătălie pentru Roma; . • BAIA BORȘA: Cavalerii aerului: • ȘOMCUȚA MARE: Winnetou și Valea Morții: * SEINI : Bărbații în deplasare: • BĂIUȚ: Prieteni fără grai: 9 CÎMPULUNG LA TISA : Feriți va, automobilul ; • BĂIȚA: Operațiunea Lady Chaplin. Miercuri 1 iulie 1970 Serviți răcoritoare... calde? (Urmare din pag 1) T.A.P.L. Maria Balint, șefă de tură, declară: — Producem zilnic circa 1.200 kg de înghețată, parte, casată. Sortimente de bază: vanilie, punci, fistic și cacao. — Din fructe? — Cam puțin. N-avem fructe proaspete. Se pare că vom primi acum vișine și fragi. Am produs unele cantități de înghețată din căpșuni. ... Iată-ne în biroul tovarășului V. Strîmbu, directorul T.A.P.L., cu care avem o convorbire. — Unitățile de alimentație publică sunt bine aprovizionate? — Da, în general, dacă Fabrica de gheață ar respecta ritmicitatea. Conform contractului ar trebui să ne livreze zilnic 26.000 de sticle. Primim în medie 18— 23.000 de sticle. Au fost și zile cînd ne-au expediat și 25.000. Dar... mai rar! — Centrele muncitorești? — Aici stăm încă slab. La Nistru, Cavnic, Băiuț, liba etc. trimitem numai din producție proprie. Puțin. — Sortimente? — Aici e aici. Fabrica ne oferă două sortimente. Atît. • — Calitatea? — Ce-i drept, bună și chiar foarte bună, dar am avut multe necazuri cu transportul. — Puteți să precizați? — Concret. Fabrica de gheață trebuia să execute și transportul. A mers greu și cu multe reclamații. Așa că am ajuns abia acum la o înțelegere. întreprinderea de panificație ne-a împrumutat un camion. Avem și noi unul. Transportul deci l-a preluat T.A.P.L. Sunt. convins că merge mai operativ și se colectează totodată ambalajele de pe rețea, împreună cu tovarășul Ioan Leș, directorul întreprinderii de panificație, examinăm situația la concret.. Ce se constată? încă de la începutul anului, ne spune interlocutorul. T.A.P.L. a făcut comenzi extrem de mici fată de necesar, pe care ulterior le-a suplimentat. Conform contractului trebuie să livrăm zilnic 26.000 de sticle. Dar nu rarareori comenzile și azi sînt mai mici, creîndu-ne greutăți la ritmicitatea și valorificarea producției. De pildă, pentru sîmbătă, 27 iunie, s-au comandat numai 11.040 de sticle. Peste două ore comanda e anulată, aceeași cantitate urmînd s-o livrăm în ziua de 28, adică duminică. Tovarășul Wilhelm Uglar, șeful Fabricii de gheață, ne spune: — Sîmbătă și duminică am lucrat numai în două schimburi. — De ce? — Am trimis oamenii acasă din schimbul de noapte. Nu ne-au sosit ambalajele. Așa. .. că n-am avut ce să lucrăm. In prezent în rețeaua T.A.P.L. avem circa 300.000 de sticle. Am avertizat nu o dată conducerea T.A.P.L. că din lipsă de ambalaje ne pune în situația de a opri ceasuri întregi producția. Astăzi 29 iunie, iarăși nu putem lucra în schimbul de noapte. Și mai e ceva. Nici acum, la sfîrșitul lunii, încă n-am primit graficul de livrare pe iunie din partea T.A.P.L. E o situație intolerabilă, încheiem ancheta aici. Disputa între T.A.P.L. și Fabrica de gheață privind sincronizarea transportului răcoritoarelor cu readucerea ambalajelor continuă, încă sunt divergențe privind sortimentele. Să fie clar, deși calitativ corespund, totuși ca diversificare constatăm o mare sărăcie, mai ales că fabrica nu se înghesuie să producă sortimente din fructe. Maramureșul, se știe, este bogat în fructe de pădure și n-au lipsit nici căpșunile, cireșele dar... P.S. Sîmbătă și duminică mii de băimăreni au fost în excursie la stațiunea „Izvoarele" și la ștrandul Lăpușel. Dar aici nu s-a găsit nici măcar o sticlă cu apă minerală sau răcoritoare. Cauza? Întreprinderea județeană balneoclimaterică și cooperativa Săsar nu s-au îngrijit, ca pe vreme caniculară să asigure... răcoritoare. Așa că se pune întrebarea: devinovat, de această anomalie nu merită un .. .duș rece? PFNJTPP snrm ISM televiziune Miercuri 1 iulie 1970 In jurul orei Transmisie de la Aeroportul Internațional Otopeni a plecării Șahinșahului Iranului — Mohammad Reza Pahlav Aryamehr, care la invitația tovarășului Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a făcut o vizită oficială în țara noastră. 18.00 Deschiderea emisiunii de după-amiază. 18.05 Universalsotron — emisiune enciclopedică pentru cei mici. Litera „R". 18.30 Cabinetul economic TV. 19.20 1001 de seri — emisiune cei mici. 19.30 Telejurnalul pentru de seară. 20.00 Muzică populară. 20.15 Telecinemateca. Filmul artistic „Eva" — comedie cu Henry Fonda și Barbara Stanwick. 21.40 Ora editorului. 22.10 Gala marilor interpreți români (Nicolae Florei). 22.35 Desene animate. 22.45 „Imagini din Canada" — film documentar. 23.00 Telejurnalul de noapte. 23.15 închiderea emisiunii. CETĂȚENI! Combateți gîndacul din Colorado, cel mai păgubitor dăunător al cărțoiului. Dacă gîndacul din Colorado nu se combate la timp, el poate compromite în întregime culturile de cartofi. Materialele de combatere se pot procura de la centrele de protecția plantelor, care vor da indicații de folosire a lor. Grupul școlar de construcții TIMIȘOARA b-dul Tinereții nr. 11 recrutează din toate județele tineri între 15—18 ani, absolvenți ai școlii generale de 8 ani pentru școala profesională la meseriile: — instalații incălzire centrală; — instalații electrice; — instalații sanitare; — instalații ventilații; — tîmplari; — dulgheri-parchetari; — zidari-mozaicari; — zugravi; — mecanici utilaje, înscrierile se fac pînă la 5 iulie a.c. Examenul de admitere se va ține intre 7—15 iulie a.c. Elevilor reușiți la examenul de admitere li se vor asigura întreținerea și cazarea gratuită. Informații suplimentare se pot primi la secretariatul școlii (tel. 11895). Miercuri 1 Iulie 1970 Trustul de construcții locale Maramureș prin Centrul școlar pentru personal tehnic în construcții Baia Mare șir Progresului nr. 43. telefon 3653, pregătește la școala profesionalâ următoarele specialități: — lăcătuși mecanici; — zidari; Prin forma ucenicie la locul de muncă la șantierele de construcții se pregatesc: — dulgheri; — zidari; — zidari finisori Se primesc absolvenți ai școlilor generale pe bază de examen de admitere din materiile: MATEMATICĂ și LIMBA ROMÂNA (scris și oral) Examenul de admitere începe la 6 iulie a.c., iar înscrierile se fac pînă la 5 iulie. înscrierile pentru ucenicie la locul de muncă se fac la sediul T.C.L.M. din str. Trenului nr. 23/A, serviciul personal. întreprinderea de gospodărie orășenească din Cărei s ANGAJEAZĂ ; — un tehnician mecanic principal; — un tehnician mecanic ; — conducători auto, cu grade corespunzătoare pentru autobuze la transport în comun și la autovehicule speciale Informații suplimentare se pot primi la telefon 533 Cărei sau personal la direcțiunea întreprinderii, zilnic între orele 7—14,30. IMPORTAMT Concurs excepțional Pronoexpres la 5 iulie 1970 Se acordă nelimitat autoturisme : — FIAT 1800 ; — DACIA 1300 ; — EXCURSII LA PARIS— VALEA LOIREI ȘI CROAZIERĂ PE DUNĂRE (BELGRAD, BRATISLAVA — BUDAPESTA). Se mai atribuie premii în numerar de valoare variabilă, premii fixe în bani. REȚINEȚI: Cu bilete de 15 lei participați la toate cele 5 extrageri, cu șanse mari de cîștig. Participați la cele 5 extrageri de cite 8 numere din 45. Vînzarea biletelor : vineri 26 iunie — sîmbătă 4 iulie (excepție localitățile Borșa, Vișeu, Băiuț). I.L.F. Maramureș recrutează candidați pentru Școala profesională comercială cu durata de 2 ani, pentru meseria de vânzători legume—fructe. CONDIȚII. Solicitanții trebuie să fie absolvenți ai școlii generale. Informații suplimentare la telefon 3524, compartimentul personal. CETĂȚENI! Recoltați și valorificați prin punctele de achiziții de fructe de pădure din raza ocoalelor silvice din județ orice cantități de ciuperci comestibile din speciile hribi și gălbiori, precum și afine, zmeură, mure, fragi. Achizitorii preiau în fiecare zi, inclusiv în zilele de sărbătoare, achitînd contravaloarea pe loc. Prin valorificarea fructelor de pădure obțineți venituri suplimentare în gospodăria dv. SCHIMB DE LOCUINȚĂ oferim două garsoniere confort I contra apartament cu 3 camere. Baia Mare, str. Teatrului 2/2 et a., jul II. (236) ANUNȚ DE FAMILIE Familia îndurerată anunță încetarea din viață a neuitatului soț, tată, bunic și străbunic SLOVENSKI VASILE, miner. înhumarea Va avea loc azi, ora 16, în cimitirul din Tăuți de Sus. (237)