Pentru Socialism, noiembrie 1970 (Anul 20, nr. 5214-5238)

1970-11-25 / nr. 5234

2 PENTRU SOCIALISM Filmul Sentința, coproducție româno-ungaro-slovacă, se înscrie în concertul manifestărilor prilejuite în acest an de împlinirea a cinci secole de la nașterea legendarului erou Gheorghe Doja, conducător al răscoalei populare din 1514. Așadar Sentința este un film istoric. Dar un film istoric deosebit întrucît nu respectă nici una din, hai să le zicem, canoane ale genului. Pentru asta meritul prim revine scenariului semnat de grupul S. Csőh, N. Tic, G. Domokos, C. Stitinsky și F. Kosa. (Transcriind aici atîtea nume îmi amintesc genericele peliculelor-perle ale italienilor unde figurau, de fiecare dată, șase pînă la opt scenariști. Vorba aia: unde-s mulți puterea crește... Ziceam deci că Sentința evită canoanele genului: reconstituirea migăloasă a decorului epocii; „traducerea* evenimentelor în istorii romanțate; montări magistrale cu oști fără de capăt, mii și mii de figuranți. Filmul despre Doja nu își începe acțiunea (așa cum ne-am fi așteptat) cu ziua în care se hotărăște organizarea cruciadei antiotomane al cărui conducător a fost numit acest secui înnobilat pentru faptele sale de vitejie și nici nu și-o termină cu faimosul cod al lui Werböczi prin care țărănimea înfrîntă este condamnată la mera et perpetua servitute (totală și veșnică iobăgie). Sentința debutează cu înfrîngerea de la Timișoara, cu cîteva zile înainte de 20 iulie 1514, zi a supliciului căpeteniilor răscoalei. Doja este strîns legat în lanțuri și supus unor torturi îngrozitoare. In acest timp el își amintește scene din oastea sa, readuce în actualitate momente care argumentează transformarea mulțimii de români, maghiari, secui, sași, sîrbi și slovaci dornice de scăpa de iobăgie, dintr-o armată a cruciadă într-o armată revoluționară iar mișcarea ia caracterul unui război general al țărănimii după cum o caracterizează Engels. Deosebitul la care mă refeream adineaori constă în faptul că Sentința se angajează pe drumuri nebătătorite atunci cînd își propune să prezinte nu evenimentul istoric într-o strînsă și logică înlănțuire ci implicațiile sale omenești. Deși, în privința transcrierii cinematografice a scenariului intențiile n-au ajuns la deplina finalizare, Sentința vine să confirme existența posibilităților de colaborare rodnică între cele trei studiouri. M. GHEORGHIU SENTINȚA Accident tragic In noaptea de 22 spre 23 noiembrie a.c. după ce au consumat însemnate cantități de băuturi alcoolice, Gheorghe Gal, șofer stagiar, și Carol Ienei, muncitor la E.M. Baia Sprie, au mers la platforma de parcare a mașinilor de lingă stația C.F.R. Baia Sprie de unde au luat autobasculanta nr. 31 MM 772. Urcat la volan, Gh. Gal a apăsat pe pedala de accelerație pină la refuz, îndreptîndu-se spre direcția Sighetu Marmației. La ieșirea din Baia Sprie, mașina care circula cu viteză excesivă a părăsit partea carosabilă a șoselei, lovind pe soții Iuliana și Ilariu Vaida care circulau regulamentar. In urma accidentului, Iuliana Vaida și-a pierdut viața, iar soțul ei a fost transportat in stare gravă la spital. Gh. Gal și Clenei au fugit de la locul accidentului. Organele de miliție și procuratură continuă cercetările. Nu s-a asigurat la trecere Cazul s-a petrecut în localitatea Chirlău. Angajindu-se in traversarea șoselei, Floarea Fodor nu s-a asigurat. Cind se afla aproape de axa drumului, a fost lovită și accidentată mortal de către autovehiculul condus de șoferul Ioan Coposz de la coloana Hba, a autobazei nr. 2. Examinarea conducătorilor auto Pentru a verifica cunoștințele profesionale ale conducătorilor auto care transportă călători, serviciul circulației din cadrul I.M.J. Maramureș a întreprins recent o acțiune de examinare a acestora pe bază de chestionare. Asemenea examene - test au fost organizate la autobazele nr. 1 Baia Mare, Sighetu Marmației și Tg. Lăpuș. Rezultatul a fost sub orice așteptare . Mai puțin de 50 la sută din cei examinați au dat răspunsuri corespunzătoare. Ceilalți au dovedit superficialitate în pregătirea profesională, iar acest lucru trebuie să constituie un semnal de alarmă. FOTBAL Campionatul județean FINAL DE SEZON Șontîc-șontîc s-au scurs douăsprezece etape, competitoarele departajindu-se în clasament. Ultima etapă a turului nu a consemnat nici o surpriză. Ne-am obișnuit cu victorii acasă, ne-am obișnuit cu rezultate egale. Sau infrîngeri categorice, ba mai mult, ne-am obișnuit și cu neprezentările Progresului Șomcuta Mare. De data aceasta cei care i-au așteptat au fost fotbaliștii de la Tricoul roșu. Intîlnirea Voința — I.T.A. a lansat numele unui bun realizator, Varga, autor al celor 4 goluri care au dat cîștig de cauză gazdelor. In virtutea unor comportări mulțumitoare de-a lungul turului, derbyul Minerul Gavnic — Minerul Băiuț a atras o mulțime de suporteri. Faze de poartă s-au perindat vertiginos, cu predilecție spre buturile oaspeților, dar golul nu mai venea. In minutul 42, o lovitură liberă executată de hochei de la 22 metri se soldează cu un gol înscris de Daubner cu care se încheie meciul. 6—0 e rezultatul care a fost consemnat pe foaia de arbitraj la încheierea meciului de fotbal Minerul Baia Borșa — Forestiera. Recital al înaintării minerilor, tntîlnirea a păstrat doar un singur aspect. Acțiuni în careul oaspeților. Minutul 40 aduce, prin foarfecă lui Cherecheș, primul gol. Urmează, la numai un minut, un gol al lui Brezean și încet, încet, scorul ia proporții, ridicîndu-se la 5—0. Scorul este pecetluit de Neaga, printr-un șut sec, in urma unei lovituri libere executată de Lorintz. Rezultat egal in partida Finirea — Minerul Băița. Forțe sensibil egale, arbitraj competent al brigăzii conduse de Fr. Temut (îl consemnăm deoarece am avut foarte puține aprecieri de acest gen la arbitratele prestate în actualul campionat) și nelipsitul final cu sare și piper al întîlnirii. Am lăsat la sfirșit derbyul codașelor. Olimpia — C.S. Universitar, foc al ocaziilor ratate, finalul întîlnirii a adus, subliniem, prima victorie a „olimpicilor". E bine de știut cum s-au petrecut „ostilitățile". In minutul 21 se comite henț în careu. Penalty, execută Moldovan și înscrie. Apoi Partene ratează egalarea, ratează majorarea și ratează. .. La reluare Mocanu găsește plasa porții și. .. 2—0. Derută între studenți, euforie la olimpici. Dixit. RADU CIPRIAN POP CLASAMENTUL 1 Minerul Cavnic 11 7 3 0 31— 6 19 2 Minerul Baia Borșa 12 8 2 2 39—15 18 3 Minerul Bălța 12 6 5 1 32—11 17 4 Minerul Băiuț 12 7 3 2 29— 9 17 5 Avîntul 12 5 4 3 20—13 14 6 Unirea 12 3 6 5 17—15 12 7 Voința 12 4 4 4 14—24 12 8 Forestiera 12 4 3 5 11—21 11 9 I.T.A. 12 3 4 5 11—27 10 10 Progresul 11 4 0 7 9—15 8 11 C.S.U. 12 2 2 8 11—26 6 12 Olimpia 12 1 4 7 8—34 6 13 Tricoul roșu 10 0 2 8 8—29 2 Notă: A fost omologată cu 3—0 în favoarea formației Minerul Băiuț Intîlnirea Minerul Băiuț — Unirea Seini. Rezerve interne (Lormare din pag. 1) Descătușarea activității întreprinderii din „cleștele" răminerii în urmă, a creat condiții pentru o orientare activă în rea producției pregătianului 1971. La sectorul lemn, unde s-a încheiat pregătirea producției unor noi tipuri de mobilă și complete de bucătărie, comenzile depuse acoperă planul anului viitor. Pentru sectorul metal, producția lui 1971 este asigurată prin cooperarea cu na", iar cu „Băimăreaprivește sectorul extractiv, comenzile depuse asigură satisfacerea planului la piatră brută, spartă și criblură. Revirimentul de la „Iza" Vișeu de Sus, demonstrează că folosind cu pricepere rezervele interne de organizare, mobilizînd activ eforturile și năzuințele oamenilor, greutățile pot fi depășite, se poate instaura succesul de producție și economico-financiar, i „Revizorii, persoane exceptate“? La articolul cu titlul de mai sus, publicat în ziarul „Pentru socialism“ nr. 5167, conducerea Autobazei nr. 2 Baia Mare ne-a informat următoarele : „Ținînd cont de abaterile săvîrșite de revizorul Grigor Vaier care în noaptea tehnic de 3 spre 4 septembrie fără să aibă vreo aprobare a scos din garaj o autobasculantă pe care a răsturnat-o într-un șanț avariind-o grav — acesta a fost schimbat din funcție și obligat să achite cheltuielile de reparație ale mașinii. Pentru abateri de la respectarea regulilor de circulație au mai fost, de asemenea, sancționați și salariații Vasile Lupșa și Ioan Mitrea. FOTBAL Azi în »Cupa României“ Azi cu începere de la ora 14, pe stadionul „Chimistul“ din strada Horea, cea mai veche formație de fotbal din orașul nostru abordează cu curaj una dintre cele mai dificile întîlniri din cursul existenței sale. Chimistul Baia Mare, urmașa directă a redutabilei echipe care a activat între anii 1937 —1940 în prima divizie a țării, întilnește o altă formație de prestigiu, urmașa directă a fostului C.A.O. cunoscută peste hotare după turneele efectuate în Franța și continentul african, în 1948 fostă campioană a țării, sub denumirea de I.C.O, deci, acest joc pune față în față urmașii glorioșilor Bodola, Spielmann, David, Juhász cu cei din fosta garnitură de mare pondere în fotbalul băimărean : Prasslav I, frații Szoromi, Kert IV, Paul , Gallis, P. Damian, dînd intîlnirii de cupă un aspect festiv și istoric. Reprezentanta de pe atunci a Băii Mari a jucat în turneul final din 1934 cu F.C. Rapid București de care a fost întrecută cu 2—4, apoi a dispus cu 11—0 de divizionara A. Tricolor C.E.P.V. Ploiești, cu 17—0 de Victoria Cărei, cu 2—1 de Craiovan la Craiova, obținînd în „Cupa României“ și rezultatele : 1—2 cu Unirea Tricolor, 4—4 și 4—0 cu Olimpia București, 1—3 cu Progresul I.C.O., 3—0 cu Metalul Oradea, 1—1 cu Locomotiva Oradea, 1—2 cu Știința Cluj, 2—3 cu Progresul Valea Borcutului, sub titulatura de Metalul Baia Mare. De atunci fotbaliștii din uzinei chimico-metalurgice in cadrul au reușit să se califice in etapele de vârf ale cupei. In această ediție, după ce a învins cu 6—2 pe STII CSA la Poiana Codrului, Chimistul a reușit să întreacă divizionara B, Olimpia Satu Mare, cu scorul de 2—1, după prelungiri. In compania Crișului, suntem convinși că tinerii jucători conduși de Paul Gallis se vor strădui să confirme bunele comportări din actualul sezon. 1 VASILE SASARANU 1 ION VEPRIC -o speranță apărut o nouă speranță. Un tînăr subțirel, cu mișcări spectaculoase salvează goluri gata făcute, apără lovituri de la 11 metri, intervine cu succes la orice fază periclitantă. Ion Vepric, căci despre el vorbim, ne este cunoscut mai vechi. A participat cu echipa Grupului școlar minier la turneul final al profesionale școlilor din acest an. S-a năsociată cu începerea sezonului fotbalistic din acest an, între buturile echipei Voința Baia Mare a cut acum 19 ani în Bozînta Mare, practică fotbalul, în postul care crede că îl va consacra, de la vîrsta de 8 ani, în comuna natală. Debutul într-o formație organizată l-a avut la vîrsta de 17 ani, ca junior la Chimistul Baia Mare. Antrenorii care i-au îndrumat primii pași: Mihai Meze, Grigore Noje și acum Iuliu Maâk. In campionat a primit un singur gol (in 8 etape). Este dotat cu detentă și elasticitate, demne de remarcat. S. VIȘOVAN Căldura necesară animalelor (Urmare din pag. 1) pare că membrii consiliului de conducere țin neapărat să respecte „tradiția". Tovarășul președinte, Nicolae Trifu, ne declară că unitatea dispune de puține mijloace de transport. O fi și asta. Dar cu cele 34 atelaje ale membrilor cooperatori nu s-ar putea realiza ceva? întrebarea a rămas în suspensie, fără un răspuns cît de cît plauzibil. Nici într-una din unitățile amintite gospodarii nu se pot lăuda că au prea multe furaje. La Boiu Mare, Prislop, conform balanței se prezintă anumite minusuri. Dar mai poți ști exact cum stai cînd o bună parte din fine departe de ferme? Nu despre asta este însă acum vorba. La Curtuiușu Mare în grajd sub iesle, la picioarele animalelor, vezi peste tot fin împrăștiat cu duiumul. La ferma din Românești (Boiu Mare) în incinta depozitului de furaje, porcii scurmă la temelia șirelor de fin și fac pagube sub ochii binevoitori ai consiliului de conducere. Dar nu s-a găsit încă ac de cojocul proprietarilor acestor animale. Caz identic am găsit și la Prislop. Ne-am interesat de sprijinul consiliului popular comunal. La drept vorbind, nu prea multe laude. Dimpotrivă. Se simte mare nevoie. Cînd i-am relatat tovarășului președinte al consiliului popular în ce situație se află ferma din Boiu Mare, dînsul ne-a spus: „Asta nu-i nimic. Să vedeți ce este la Frînceni!" Frumoasă apreciere, nimic de zis. Ce a făcut însă organul puterii locale de stat pentru a curma această situație? Credem că cele constatate cu ocazia raidului nostru nu necesită multe comentarii. Concluziile se desprind de la sine și factorii de răspundere vor ști să acționeze în direcția lichidării grabnice a anomaliilor existente. Iarna bate la ușă. Ea nu trebuie să găsească însă uși, ferestre și iesle sparte și nici căpițe de fin pe cîmp. l Vremea plnă la sfîrșitul lunii minimă va Temperatura cuprinsă între minus 2 și 2 grade, iar maxima între 5 și 10 grade. Dimineața ceață. Vînt potrivit din vest și sud-vest. De la 27 la 30 noiembrie vreme relativ rece la început, apoi In curs de încălzire, cerul mai mult acoperit. Vor cădea precipitații mai ales sub formă de ploaie lapoviță. Vîntul va prezenta nnșitensificări temporare. Temperatură minimă va oscila între minus 4 și zero grade, iar în zona muntoasă va fi mai coborîtă. Maximele vor fi cuprinse între 4 la 8 grade. X. EPARU 25 nntăÂWft, TUSI • IOAN CHERECHEȘ, Mare. Atît din scrisoarea Baia dv., cit și din informațiile primite de la unitatea la care prestați serviciu, rezultă că sînteți lucrător retribuit pe bază de cotă procentuală, fiind angajat cu contract de muncă în conformitate cu art. 1 din H.G.M. nr. 802/1965. In astfel de condiții beneficiau de toate drepturile prevăzute în legislația muncii pentru salariați. De la formularea scrisorii dv., unitatea a procedat la recalcularea drepturilor pretinse. Intrucît în contractul dv. este stabilit că puteți fi ajutat în muncă de soția dv. (care nu este considerată ca angajată și nu beneficiază de drepturile prevăzute de legislația muncii), vi se cuvine și retribuția pentru perioada cit au efectuat concediul legal de odihnă, fiind înlocuit de un membru de familie. • I.TRIF, Baia Mare. In conformitate cu art. 6 din Legea nr. 1/1970, contractul de muncă se încheie în mod obligatoriu sub formă scrisă și în cazul angajării pe o durată nedeterminată. In situația dv. — de paznic — trebuie îndeplinite și alte formalități prevăzute de actele normative în vigoare.In privința duratei cursului de calificare și a condițiilor privind calificarea la locul de muncă, vă recomandăm să cereți informații de la unitatea în cauză. • IOAN BEL, Tîrgu Lăpuș. Pentru plata alocației de stat pentru cei doi copii, pe luna martie 1970, urmează să vă adresați cu o acțiune la comisia de judecată de pe lingă unitatea la care ați lucrat pînă la data de 1 aprilie 1970. Noua unitate la care v-ați transferat după această dată nu are obligații pentru trecut, ci numai de la data angajării și în funcție de natura transferului. • PETRU DRAGOȘ, lilia Handal. Activitatea la care vă referiți se încadrează în grupa a III-a de muncă. Dacă nu ați desfășurat o activitate în grupele I și a II-a de muncă, avînd 32 de ani vechime în muncă, veți putea cere înscrierea la pensie pentru limită de vîrstă, la îndeplinirea vîrstei de 60 de ani, sau la cererea unității la împlinirea vîrstei de 62 ani. In cazul cînd prezentați incapacitate de muncă, urmează o să vă adresați organelor medicale în vederea acordării unei pensii de invaliditate. • ALEXANDRU GIURGIU, Tîrgu Lăpuș. In anul școlar 1970/1971 urmează să continuați studiile liceale începute la cursurile de zi pentru care ați susținut examen de admitere. In anul școlar următor, însă, dacă vă încadrați în muncă, veți putea solicita trecerea la cursurile serale sau la fără frecvență (chiar dacă nu vă încadrați în muncă). Informații mai detaliate puteți primi de la Inspectoratul județean școlar sau de la direcțiunea școlii la care urmați în prezent cursurile. • TRAIAN BODONI, Baia Mare. Problemele dv. sunt de natură ridicate de procesuală civilă și respectiv notarială. Pentru lămuriri, vă recomandăm să vă adresați Biroului colectiv de asistență juridică. • IOAN CHIȘ, liba. Unele drepturi pretinse de dv. nu mai pot fi solicitate, ele fiind prescrise- Cererea dv. este tardivă, deoarece conform dispozițiunilor Codului Muncii pentru orice pretenții bănești ale angajatului, termenul este de un an de la data cînd sumele de bani urmau să fie plătite. Restul problemelor (transferarea de la o exploatare la alta, plata unor drepturi legate de vechime etc) formează obiectul unor litigii de muncă urmînd să vă adresați organului de jurisdicție a muncii. Totuși, considerăm că ele se pot rezolva mai operativ pe cale administrativă cu conducerile unităților respective. • V. POP, Baia Mare. Problemele ridicate de dv. sunt multiple, fiind vorba de cumulul pensiei cu salariul, aplicarea unor dispozițiuni legate de această problemă etc. Pentru clarificarea situației dv., vă recomandăm să vă prezentați la Direcția pentru problemele de muncă și ocrotiri sociale (Oficiul de asigurări sociale și pensii sau Serviciul raporturi de muncă) în zilele de marți sau vineri. • UNUI GRUP DE CITITORI, Baia Mare. In aplicarea prevederilor anexei VII la H.C.M. nr. 914/1968, Ministerul Muncii precizat că în cazul în care unele unități ale cooperației meșteșugărești au fost preluate în întregime sau parțial de o unitate din sectorul de stat, membrii cooperatori care la acea dată lucrau în unitățile preluate, devenind prin aceasta angajați, au ca atare vechime neîntreruptă în aceeași unitate, situația lor încadrându-se în prevederile pet. III, alin. 2 lit. b din anexa menționată mai sus. IULIU MIKE consilier juridic principal Doriți cîștiguri mari? Contractați cu întreprinderea D.C.A. Maramureș întreaga producție de iină de oi din anul 1971 !N CONDIȚII AVANTAJOASE. Beneficiați de un avans de prima pină la 45 la sută din valoarea contractului. Uzinele metalurgice de metale neferoase Baia Mare str. Eliberării nr. 15 ANUNȚĂ ȚINEREA UNUI CONCURS PE DATA DE 4 DECEMBRIE A.C. PENTRU OCUPAREA A DOUĂ POSTURI DE ELECTRICIENI P.R.A.M. Concursul constă dintr-o probă practică și una teoretică, conform indicatorului tarifar de calificare 01. 03. 02. Solicitanții trebuie să aibă stagiu de cel puțin 5 ani în meserie și categoria a V-a sau a VI-a de salarizare. CERERILE, ÎNSOȚITE DE ACTELE NECESARE, SE VOR DEPUNE LA SERRVICIUL PERSONAL PÎN CEL TIRZIU LA 2 DECEMBRIE a.c. Informații suplimentare la serviciul sus-amintit sau prin telefon 16500, interior 208. Miercuri 25 noiembrie 1970 • 18.00 Deschiderea emisiunii. Caruselul năzdrăvan. • 18.30 Cabinetul economic TV. Perfecționarea activității de cercetare științifică. • 19.10 Tragerea Concursului Pronoexpres. • 19.20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. • 19.30 Telejurnalul de seară. • 20.00 Telecinemateca. „Hotarul întunericului". • 22.00 Poșta TV de Ion Bucheru. • 22.15 Cadran internațional. • 22.50 Telejurnalul de noapte. • 23.00 închiderea emisiunii. tr