Pentru Socialism, aprilie 1971 (Anul 21, nr. 5341-5366)

1971-04-01 / nr. 5341

Laboratorul pentru controlul semințelor din Baia Mare. Aspect din timpul purificării semințeilor. Farfurie misterioasă Era aproape de miezul nopții Paznicul Gh.. Trearij de la complexul turistic „Izvoare“ își făcea în noaptea aceea obișnuitul rond în jurul obiectivului încredințat. Se părea că totul este în ordine, cînd deodată, urechile omului de strajă deslușiră un sifeîit prelung care venea parcă din înaltul cerului. Pentru cîteva secunde ochii sfredelitori ai paznicului deslușiră că bjectul care se apropia cu repezipciune de capul său era o farfurie. „Sînt primul pazznic de la „Izvoare“ care vede o farfurie zburătoare", își spuse omul și se trase prudent din calea obiectului ce reflecta o lumină albă-argintie precum becurile fluorescente de pe stîlpii de la rețeaua electrică. O secundă dacă mai întîrzia, farfuria l-ar fi lovit probabil drept un cap La atingerea solului, misteriosul obiect nu a explodat, așa cum se aștepta paznicul care citise în ziare relatări despre numeroase cazuri asemănătoare, ci s-a transformat în zeci de cioburi. In prezent, în modestul laborator al Complexului turistic se analizează structura cîtorva dintre cioburi pentru a se stabili dacă farfuria respectivă este sau nu de origine extraterestră. Autobuze pe traseul Baia Mare — motelul .Usturoi. La propunerea a numeroși cetățeni, conducerea întreprinderii comunale a rezolvat (în sfîrșit) problema transportului în comun pe ruta Baia Mare — Motelul „Usturoi“. Incepînd de azi, pe acest traseu va circula din 30 în 30 de minute autobuzul cu numărul 1/A. Costul unui bilet de călători este de numai 1 leu. Salariații întreprinderii comunale pot călători și fără bilet. Plecările se fac din Piața Libertății, incepînd cu ora 8 dimineața. Ultima cursă se reîntoarce de la „Usturoi“ la ora 24. La cerere, se eliberează abonamente lunare de călători. Vițel cu două capete Ieri, 31 martie, ora 23, la Spitalul veterinar din Baia Mare a avut loc un eveniment ieșit din comun. Vaca Bumba, de la o fermă zootehnică a unei cooperative agricole de producție dintr-un sat din împrejurimile Băii Mari, a dat viață (cu operație cezariană) unui vițel cu două capete. La naștere vițelul a avut o greutate de 35 de kilograme. După două ore, timp în care a fost hrănit cu colostru la biberon, iar apoi cu lapte, vițelul s-a ridicat pe picioare și a început să zburde prin curtea spitalului. Vaca și vițelul, cărora le-a fost rezervată o boxă specială într-o aripă a spitalului veterinar pot fi văzuți incepînd de azi în fiecare zi între orele 15—20. Pentru conformitate I. PRIBOI P.S. Informații de ultimă oră primite de noi de la conducerea Complexului turistic au stabilit indubitabil că cioburile analizate nu sunt de origine cosmică, ci provin de la o farfurie aruncată pe fereastră, probabil, de către o lucrătoare de la bucătărie. Cu privește pe cititorii dornici să circule cu autobuzul pe ruta Baia Mare — Motelul „Usturoi“ sau să vadă vițelul cu două capete de la Spitalul veterinar sunt rugați să nu se grăbească... și nici să se supere pe redacție și pe autorul acestor glume. AZI E 1 APRILIE. Conținut bogat de idei (Urmare din pag. 1) productivă și de mare eficiență economică. Toate aceste probleme au fost dezbătute în strînsă corelație cu profilul specific al cursului — relevîndu-se necesitatea îndeplinirii sarcinilor ce decurg din documentele de partid și de stat. „In cursul anului de învățămînt, ne spunea tovarășul Ștefan Luca, s-au studiat toate cele nouă teme planificate, precum și cuvîntările conducătorilor partid, hotărîrile și legile cadere au apărut. Anul acesta de învățămînt a fost, am putea aprecia, un an deosebit de fecund pe planul studiului dezbaterilor, dar și al numerroaselor acțiuni concrete, care au antrenat pe membrii de partid, pe toți cooperatorii, contribuind la o revitalizare a modului de a gîndi și de a lucra al oamenilor. Ideile cuprinse în documentele de partid recent elaborate, sensul măsurilor ce s-au adoptat de către partid și guvern au stîrnit un deosebit interes, ele fiind atent studiate și mult dezbătute“. Ne convingem de cele spuse de secretarul comitetului de partid asistînd la o altă convorbire recapitulativă din cercul condus de propagandistul Petru Știrbu, inginerul șef al C.A.P. Sălsig. Problematica abordată aici s-a referit între altele la o mai bună explicare a acordului global și a venitului minim garantat. Cunoscînd că asupra acestor chestiuni, în rîndul cursanților mai persistă unele nedumeriri, propagandistul a elucidat pînă la capăt ceea ce înseamnă acordul global și venitul minim garantat. Argumentele de ordin principial utilizate s-au fundamentat pe fapte concrete, pe exemple palpabile, existente deja ca urmare a aplicării în practică a indicațiilor și măsurilor adoptate de partid și de stat în vederea îmbunătățirii organizării, planificării și conducerii agriculturii, care se reflectă pozitiv și în activitatea economică C.A.P. Sălsig. Pînă acum această a unitate a devenit participantă la patru asociații intercooperatiste, ea multiplicîndu-și și perfecționîndu-și relațiile în domeniul productiv și financiar. Totodată, gradul de participare a cooperatorilor la muncă a crescut, contribuția lor la executarea diferitelor lucrări este în prezent mult mai mare și eficientă, îmbinarea ideilor teoretice cu cunoașterea fenomenelor practice au dat studiului efectuat în cercurile și cursurile învățămîntului de partid din comuna Sălsig substanță, un bogat conținut, putere de influențare, eficiență. Temele convorbirilor recapitulative ce vor urma au menirea de a înarma pe cei 219 cursanți, cuprinși în formele învățămîntului de partid, cu cunoașterea mai aprofundată a politicii științifice, interne și externe a partidului, a principalelor momente din trecutul său glorios de luptă, în cei cincizeci de ani de existență, pentru fericirea și bunăstarea poporului român, pentru progresul material și spiritual al patriei noastre. PENTRU SOCIALISM Azi • Cu începre de la ora 18, la bar-clubul Casei de cultură a sindicatelor, în cadrul cursului «Jazzul de-a lungul anilor" al Universității populare, va fi prezentată tema Charlie Barker“. Prezintă ing. Dan Florentin. • In holul Casei de cultură a sindicatelor se poate vizita expoziția artiștilor plastici amatori, etapa județeană, dedicată semicentenarului creării partidului. • la Clubul tineretului sunt expuse cele mai reușite lucrări de artă plastică ale elevilor din liceele si școlile profesionale din judet. a VREMEA se încălzește ușor, cerul va fi variabil. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 2 S grade, iar maximele între 12 si 15 grade. Vînt potri si vit cu unele intensificări din sectorul estic. CINFMA baia mare — Dacia . Sunetul muzicii, film panoramic american,, color, în două serii: Minerul : Vara de altă dată (în compl. Caleidoscop); Săsar : Intilnirea (în compl. Georgio Galvez); 1 Mai : Cartierul veseliei (în compl. Vizita de lucru a tovarășului Nicolae Ceaușescu tr, județele Argeș și Vîlcea); STGHETU MARMAȚIEI — Muncitoresc . ..7" (in compl Pasărea); Studio: străzile au amintiri (in compl. Previziuni și jocuri). BAIA SPRIE : Cintecele mării. VIȘEU DE SUS : Dragoste și viteză (în compl. Pun în primejdie). BORȘA : Al 8-lea (în compl. Pe șantierele tineretului). BAIA BORȘA : Paria (în compl. Fascinații). CAVNIC : Minerul : Frații Saroian (în compl. Performanțele mișcării). TIRGUE:APUS : Explozie în munți (în compl. Relicve). ȘOMCUTA IUîARE: Răzbunarea Sfintului (în compl. Steluța nr. 2). SEMNI : 100 de carabine (in compl. Memoria vieții). CIMPULUNGEA TISA : Argoman superdiabolicul (în compl. Celeste Mendoza). BĂIȚA : Trei surori (în comploamenii și aragazul). BAIUT: cîntec de leagăn (în compl. Orizont științific). TELEVIZIUNE 18.00 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară. Emisiune distractivă de 1 aprilie. 18.30 La volan — emisiune pentru conducătorii auto.. 18.50 Viața literară. 19.15 Publicitate. 19.20 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Istorie vie. Emisiunile din acest ciclu închinat aniversării semicentenarului partidului aduc mărturii semnificative despre tradițiile de luptă revoluționară ale unor mari uzine bucureștene și, în același timp, pun în lumină importanta lor contribuție la dezvoltarea industrială a țării. 50 de ani, în 50 de evocări — anul 1938. 20.50 Flori de primăvară. Muzică populară. 21.05 Planeta se grăbește. Film documentar de montaj. Cei care au vrut să țină în loc planeta. 21.40 Teledivertisment ‘71. 22.45 Telejurnalul de noapte. 23. 00 închiderea emisiunii. Chiriașul strică, dar gazda (Urmare din pag. 1) lipsa de răspundere și încălcările ce au loc în folosirea fondului locativ. Cum și pe ce cale se produc deteriorările ? Vizităm cîteva blocuri. Blocul 37 a fost dat în folosință la sfîrșitul anului 1968. Un număr de circa 18 apartamente au fost închiriate salariaților de la T.G.M.M. și S.G.G.M. Baia Mare. Iată cum arată aceste apartamente după numai 2 ani de la darea în folosință. Intrăm la întîmplare în apartamentul 7. Ușa este găurită și lovită cu toporul. Din instalațiile de toate genurile și obiectele de inventar, din interior nu a rămas aproape nimic bun. Dar iată cum scrie într-un proces-verbal încheiat recent între proprietar și locatarul S.C.G.M., la predarea și preluarea apartamentului: tocuri de uși deteriorate, lipsă buton sonerie, chiuveta la baie căzută, parchetul în cameră ars, căzută tencuiala la uși... Ne oprim aici cu înșiruirea. Pentru a descrie numai la acest apartament toate stricăciunile, ne-ar trebui nu mai puțin de o coloană de ziar. Aceeași situație întîlnim și în apartamentele 9 și 15. Cît privește apartamentul 1 stricăciunile sînt de asemenea proporții, încît nici nu a putut fi preluat apartamentul de către noul locatar. Spre uimirea noastră, S.C.G.M. a transformat apartamentul în magazie. In prima cameră s-a depozitat cherestea, iar în bucătărie și cămară ciment. In același timp, zecizeci de cereri de locuriși țe stau nerezolvate de luni de zile, întrebarea ce o punem aici este: cum și pe ce cale vor fi acoperite stricăciunile de la blocul 37 ? Menționăm că o lipsă în repartizarea și distribuirea apartamentelor o are și exploatarea minieră. In urma vizitei făcute la cîteva blocuri am aflat că unele persoane intră în apartamente abuziv fără nici o repartiție (cum e cazul lui Ionaș Andrieș și Gheorghe C. din apartamentele 7 și 9 ale aceluiași bloc). In lipsa unei evidențe precise despre cine vine și pleacă este greu de urmărit cine se face vinovat de deteriorările constatate. Este în competența E.M. Baia Borșa să pună ordine în această privință și să lichideze carențele legate de gospodărirea fondului de locuințe, în calitatea sa de proprietar. r tați, reședințe fortificate etc). Ultimul capitol este consacrat istoriei politice, in care se analizează pe larg problemele și semnificațiile „descălecării" Moldovei, precum și ale organismului administrativ-politic realizat de Dragoșeștii maramureșeni în nord-vestul Transilvaniei la sfîrșitul secolului al XIV-lea. Cercetarea exhaustivă detaliată a unei societăți roimânești la nivelul veacului al XIV-lea dau lucrării originalizate și o valoare documentară incontestabilă. Scrisă cu acuratețe științifică, intr-un limbaj sobru dar accesibil, Țara Maramureșului în veacul al XIV-lea este la îndemâna atît a cercetătorilor, istoricilor și specialiștilor cît și a publicului larg dornic de a cunoaște istoria acestui ținut românesc. DUMITRU LAZAR 1 Radu Popa„țara Maramureșului în veacul al XIV-lea” Cartea Științifică Constituind prima monografie din literatura domeniului dedicată unui tiut românesc din epoca de cristalizare a statelor medievale românești, lucrarea de față are la bază studiul a peste o sută de așezări maramureșene atestate documentar, urmărite sub triplul aspect al identificării, localizării și precizării apartenenței lor patrimoniale, prilej cu care sunt stabilite și toate familiile de feudali din această parte a țării. Date referitoare la agricultură, creșterea animalelor, ocnele de sare, precum și celelalte ramuri ale economiei maramureșene fac obiectul unui capitol separat al cărții. Țara Maramureșului este urmărită în dinamica evoluției sale de-a lungul veacului al XlV-lea, în capitole privind obștile sătești, procesul aservirii acestora, diferitele categorii de cneji și cnezate, transformarea feudalității prestatale într-o nobilime statală, precum și conflictele determinate de această evoluție. De voievodatul maramureșean, de originea, trăsăturile, evoluția și transformarea sa în comitat regal în veac, autorul se ocupă acest intr-un capitol întreg. Dintre problemele privind cultura maramureșeană o pondere mare o au cele legate de biserică și arhitectura laică (ce- SPORT ■ SPORT —a JOCURI DE VERIFICARE Formația feminină de handbal Constructorul Baia Mare și-a continuat pregătirile în vederea noului sezon, susținînd două jocuri de verificare cu formația Mondiala Satu Mare. In primul joc băimărencele au învins cu scorul de 18—6 (7—3) prin punctele înscrise de Pintea (7), Szepesi (3), Tomonicska (3), Nemety (3), Oros (2). In cel de-al doilea joc, băimărencele au învins cu 21—11 (10—5) prin punctele marcate de Pintea (6), Nemety (4), Szepesy (4), Tomonicska (4) și Oros (3). Spre deosebire de prima întîlnire băimărencele au jucat în apărare cu multe greșeli de plasament și au dat dovadă de indisciplină. In atac însă ele au acționat bine creînd multe faze și acțiuni bine concepute. Continuîndu-și pregătirile în participării la vederea etapa de zonă a campionatului de calificare de la Oradea, unde va întîlni formația campioană a Hunedoara, județului echipa masculină de seniori VOInȚA Baia Mare, campioana județului nostru, a susținut sîmbătă și duminică două jocuri de verificare în compania formației Grupului școlar minier. In prima partidă, Voința, dovedind bună pregătire tehniă și tactică, a învins cu 24—10 (10—6), iar în a doua, Voința jucat foarte slab, cu a multe greșeli tehnice și tactice, fiind învinsă cu 16—21 (9— 12). GH. DICHIȘAN pop cu Campionatul județean Etapa viitoare (3—4 aprilie); Minerul Nistru — Fulgerul Baia Mare; Minerul Cavnic — Gloria Baia Mare; Forestiera Sighetu Marmației — Voința Sighetu Marmației; Minaur Baia Mare — Minerul Baia Spria. CLASAMENTUL 1. Gloria Baia Mare 2. Minerul Nistru 3. Minerul Cavnic 4. Minerul Baia Sprie 5. Forestiera Sighetu Marmației 6. Minaur Baia Mare 7. Voința Sighetu Marmației 8. Fulgerul Baia Mare 12 11 0 1 O 56.768 34 11 8 0 80 49.285 27 11 7 0 40 49.097 25 11 7 0 40 43.115 25 12 70 32 43.379 24 11 5 0 60 48.859 21 11 30 71 42.072 16 13 0 0 13 0 55.584 13 Pronosticul nostru la concursul nr. 14 din 1 aprilie 1971 I. Dinamó — Progresul H. Petrolul — U.T.A. MII. Farul — C.F.R. Cluj IV. ..U. Cluj — Politehnica V. Jiul — „U“ Craiova VI. F.C. Argeș — S.C. Bacău IX. Catania — Bologna X. Florentina — Sampdoria XI. Verona — Milan XII. Lazio — Foggia___________ XIII. Napoli — Torino x 1 VII. C.F.R. Timiș. — Steagul roșu 1 VIII. Cagliari — Romanul11 xl21 Anunț Administrația financiară aduce la cunoștința cetățenilor că pentru plata cu anticipație a debitelor datorate pe întregul an se acordă reduceri de 5 la sută la impozitul pe venit din activități agricole, la impozitul pe venit din profesie, meserie, cărăușie, chirii și alte activități, la impozitul pe clădiri și terenuri, la primele de asigurare prin efectul legii. Lămuriri suplimentare se primesc de la organele financiare ale consiliilor populare. 2 _______Joi T aprilie 1971 FabriCa de geAmuri Mediaș Județul Sibiu Str. Sibiului nr. 38, telefon 1126 LIVREAZĂ PE BAZĂ DE COMANDA FERMĂ; — GEAM TRAS DE 2 Mm, DIMENSIUNEA 30—80X60—200; — GEAMURI SECURIZATE PLANE; — PARBRIZE PENTRU TRACTOARE, CAMIOANE „CARPAȚI", „BUCEGI" ȘI AUTOTURISME „DACIA". I. G. D. Sighetu Marmației face cunoscut publicului călător din municipiu următoarele: — traseul liniei 3 s-a prelungit pînă în satul Tisa, avînd itinerarul : Gară — centru — canton — satul Tisa — s-a înființat linia nr. 5 care circulă pe traseul Gară—Cartierul C.E.IX. Valorificați mieii prin centrele de contractări și achiziții ale Industriei cărnii Maramureș, care acordă prețuri avantajoase după cum urmează: — pînă la 10 martie 10 lei/kg — între 11 martie — 10 aprilie 9 lei/kg — după 10 aprilie 8 lei/kg Predarea mieilor se poate face și în tîrguri și piețe unde pot fi găsiți achizitorii Industriei cărnii. i *i t