Pentru Socialism, mai 1971 (Anul 21, nr. 5367-5392)

1971-05-01 / nr. 5367

V f > T Y TRĂIASCĂ 1 MAI - Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! Anul XXI nr. 5367 Sîmbătă 1 mai 1971 4 pagini — 30 de bani micii roi, Sarion Poporul nostru muncitor sărbătorește azi ziua de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce pun la temelia existenței lor elementul cel mai nobil al omului, Munca. Acest tntîi de mai ne aduce sub faldurile sale în preajma unui deosebit de important eveniment în viața politică, socială a patriei noastre, cea de a 50-a aniversare a creării gloriosului nostru partid comunist. Expresie a legendarei lor hărnicii, a celor mai adinei sentimente de dragoste față de partidul călăuzitor, oamenii muncii din patria noastră raportează la acest 1 Mai 1971 succese importante în înfăptuirea sarcinilor planului cincinal 1971—1975, etapă de nouă și puternică afirmare multilaterală a societății socialiste. Acest 1 Mai reprezintă pentru toți cei ce muncesc de la orașe și sate, din patria noastră dubla cinstire a solidarității muncitorești internaționale și a jubileului de aur al partidului sub a cărui învățătură marxist-leninistă pășim fermi pe drumul edificării socialismului în patria noastră. Privim de la înălțimea anului 1971 cu justificată mîndrie la tot ceea ce în cei 26 ani de libertate am făurit sub conducerea partidului, cu brațele și mintea noastră, uimind neabătut politica sa înțeleaptă, politică de înflorire multilaterală a națiunii române. Suntem conștienți și mîndri totodată că cele ce am făurit poartă în ele amprenta de granit a partidului, a celor mai buni fii ai poporului nostru, comuniștii. Integrat organic în marea simfonie a muncii avîntate pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, trup din trupul țării socialiste, Maramureșul aduce la acest 1 Mai un buchet de succese deosebite, rod al hărniciei, al avîntului cu care se îndeplinesc sarcinile stabilite de partid, rezultatele entuziastei întreceri socialiste in întîmpinarea semicentenarului existenței partidului nostru. Români, maghiari, de alte naționalități, înfrățiți în muncă și năzuințe, oamenii muncii din Maramureș aduc la sărbătoarea muncii, rodul brațelor, minții, simțirilor lor. Este deosebit de semnificativ faptul că, mobilizați de organele și organizațiile de partid, sub competenta și permanenta îndrumare a Comitetului județean de partid, a Biroului său, toți oamenii muncii de pe aceste meleaguri, fiecare colectiv în parte, raportează acum că obiectivele întrecerii socialiste pînă la Mai sunt îndeplinite și depășite. Constituie un motiv de justificată mîndrie pentru fiecare din noi cele circa 75 milioane lei obținuți suplimentar planului pe patru luni la producția marfă a județului nostru, față de angajamentul de 50 milioane lei asumat de Comitetul județean de partid. Rezultantă a succeselor ce-am înscris pe graficele noastre la demonstrația de azi, cele peste 650 tone de acid sulfuric, mai bine de 1.350 m.c. cherestea de fag și rășinoase, însemnatele cantități de alte produse industriale realizate peste sarcinile de plan, totul este o confirmare materială a hărniciei, dăruirii cu care fiecare om al muncii din județ este prezent la sărbătoarea muncii, la sărbătoarea de aur a partidului drag. Rezultatele muncii entuziaste în toate domeniile vieții sociale pe care le raportăm la acesta Mai constituie, mai presus de mărimea lor materială, expresia dragostei, a atașamentului fierbinte față de politica partidului nostru, expresia celor mai înalte simțăminte față de cauza clasei muncitoare internaționale, contribuție de preț la întărirea patriei noastre, a comunității țărilor socialiste, sprijin puternic popoarelor care luptă pentru libertate națională, pentru cauza păcii și prosperității în lumea întreagă. Ele sînt totodată o garanție deplină că sarcinile stabilite de partid și guvern în vasta operă de edificare a socialismului în țara noastră se vor îndeplini și depăși. Venim așadar, la acest Intîi de florar cu brațele pline de flori, cu bucuria în suflet să raportăm partidului tot ceea ce am dobîndit, să facem legămînt de muncă tot mai rodnică pentru cauza partidului, pentru înflorirea multilaterală a patriei socialiste. Numărul următor al ziarului va apare luni 3 mai. j In pagina a 2-a Prolog la o sărbătoare a primăverii *8 Porțile nordului Zodia luminii Pagina a 3-a COMUNIȘTII * ÎN FLUXUL FIERBINTE AL ENERGIILOR CREATOARE I!1 l IERI S-A DESCHIS LA BAIA MARE EXPOZIȚIA REALIZĂRILOR ECONOMICE ȘI SOCAL-CULTURALE „maramureșululei SEMICENTENTRULUI PAICULUI COMUNILE ROMM’ Situate în mijlocul pitorescului colț al Dealului Florilor din Baia Mare, pavilioanele de expoziție găzduiesc începînd de ieri o deosebit de interesantă și o semnificativă manifestare consacrată aniversării a 50 de ani de la crearea partidului, expoziția realizărilor economice și social-culturale, sugestiv denumită „Maramureșul în anul semicentenarului Partidului Comunist Român". Festivitatea de deschidere a expoziției a avut loc în prezenta unui numeros public, conducători de întreprinderi și instituții din Baia Mare, activiști de partid, de stat, ai organizațiilor obștești. Au fost, de asemenea, de față tovarășul Gheorghe Blaj, membru al C.C. al P.G.R., prim-secretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv ai Consiliului popular județean, membri ai Biroului Comitetului municipal de partid Baia Mare. In cuvîntul inaugural, tovarășul Gheorghe Dobra, secretar al Comitetului județean de partid, subliniat că expoziția reprezintă înmănunchierea celor mai deosebite realizări ale oamenilor muncii de pe aceste meleaguri obținute în anii cincinalului 1966— 1970, în marea întrecere socialistă desfășurată în întîmpinarea semicentenarului partidului și a zilei de 1 Mai. Vorbitorul a trecut în revistă succesele dobîndite, arătînd că ele sînt expresia materială a politicii partidului nostru de industrializare a tuturor județelor, politică bazată pe atotbiruitoarea învățătură marxistleninistă. Au fost apoi evidențiate unele din marile succese ale oamenilor muncii din Maramureș consacrate zilei de 1 Mai, aniversării de aur a partidului nostru, printre care și faptul că față de angajamentul de a produce suplimentar sarcinilor de plan pe patru luni o producție valorică de 50 milioane lei, s-a realizat un volum de 75ilioane lei, iar la livrări pentru export față de angajamentul anual de depășire a planului cu 600.000 lei s-au obținut deja 2 milioane lei producție suplinittară. „Felicităm călduros, a spus în încheiere tovarășul Gheorghe Dobra, toate colectivele de muncă, pe toți oamenii muncii din Maramureș pentru succesele dobîndite și se urăm spor la muncă tot mai rodnică, noi victorii în opera de înfăptuire a politicii partidului nostru". În continuare au fost vizitate pavilioanele expoziției. Expoziția este deschisă în fiecare zi — în afară de luni — între orele 10—19. CU PRILEJUL SĂRBĂTORIRII ZILEI DE 1 MAI Plecarea unei delegații din județul nostru in regiunea Ivano-Frankovsk (R.S.S. Ucraineană) La invitația Consiliului regional al sindicatelor din regiunea Ivano- Frankovsk (R.S.S. Ucraineană), din județul nostru a plecat o delegație pentru a participa la manifestările prilejuite de sărbătorirea zilei de 1 Mai în această regiune. Delegația județului Maramureș este formată din tovarășii: ing. Alexandru Crișan, președintele Consiliului județean Maramureș al U.G.S.R., Alexandru Huzoni, președintele Consiliului orășenesc al sindicatelor din Borșa și Silvia Verdeș, maistru tricolor, secretara comitetului U.T.C. de la Fabrica „Unitatea“ din Sighetu Marmației. à Sosirea in județul nostru a unei delegații din regiunea Ivano-Frankovsk (R.S.S. Ucraineană) La invitația Biroului executiv al Consiliului județean Maramureș al U.G.S.R., o delegație a Consiliului regional al sindicatelor din regiunea Ivano-Frankovsk a sosit în județul Maramureș într-o vizită prilejuită de sărbătorirea zilei de 1 Mai. Din delegație fac parte tovarășii: Bileci Teodor Lucheanovici, președintele Consiliului regional al sindicatelor, Ivano-Frankovsk, Arte« menko Agnesa Stefanovna, președinta Comitetului regional al sindicatelor din industria textilă și Slabinoga Iosif Ostapovici, lăcătuș la Uzină de reparat locomotive, membru în prezidiul Consiliului regional al sindicatelor,. MANIFESTĂRI INTERNAȚIONALISTE ALE MARAMUREȘENILOR Pornind patriotismului de la premisa unității organice a cu internaționalismul proletar, Partidul Comunist Român și-a educat membrii săi în spiritul dragostei fierbinți față de popor, luptînd cu tenacitate pentru cele mai sacre interese naționale, pentru neatîrnarea și prosperitatea României, s-a situat fără abatere în decursul întregii sale istorii semicentenare, în pozițiile internaționalismului, a sădit, alimentat și dezvoltat în rîndurile maselor largi, ideile solidarității de luptă cu comuniștii, forțele revoluționare, progresiste și democratice de pretutindeni. In șirul mărețelor tradiții internaționaliste ale clasei muncitoare din România se numără la loc de cinste acțiunile oamenilor muncii din județul Maramureș, de solidaritate cu lupta proletariatului din alte țări, în perioada dintre cele două războaie mondiale. Alături de manifestările interne de simpatie și sprijin pentru cauza Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, s-a înscris lunga și neobosita participare directă, cu arma în mină, a numeroși maramureșeni aflați pe teritoriul Rusiei la Comf. univ. dr. ION BABICI, de la Academia de învățămint social-politic „Ștefan Gheorghiu" de pe lângă C.C. al P.C.R. lupta pentru apărarea tinerei puteri sovietice, încadrați în Armata Roșie, ei au dat dovadă de curaj și eroism în bătăliile duse împotriva albgardiștilor și a intervenției imperialiste străine. Omsk, Dauria, Strelensk, Ircuțk, Nijni Udinsk, Borzia, Krasnoiarsk, Cita, Zima, Perm, Ufa etc. sunt nume de localități presărate pe întinderea uriașă a Rusiei Sovietice care evocă spiritul internaționalist al revoluționarilor maramureșeni, abnegația și devotamentul de care au dat dovadă in lupta pentru apărarea cuceririlor Revoluției din Octombrie. In cuvinte simple dar pline de înțeles, participanții maramureșeni la luptele lui Octombrie Roșu ca Gheorghe Zoicaș Chiuzbaia, Alexandru Hanuș din Baia Mare din alții, vorbesc în amintirile lor cu mîndrie desșipre faptele de arme la care au luat parte între anii 1917—1921. In primăvara și vara anului 1919 o serie de patrioți maramureșeni s-au înrolat ca voluntari în batalionul românesc din armata proletară ungară, pentru apărarea cu arma în mînă a Republicii Ungare a Sfaturilor. Vasile Ulici, Ion David, Gheorghe Alba, Dumitru Fonta și alții, dinolas sentimentelor internaționaliste ale oamenilor muncii din Maramureș, au participat activ la acțiunile militare desfășurate împotriva dușmanilor statului proletar ungar. Reprezentanții muncitorilor din Baia Mare și Ocna Șugatag la primul Congres al Partidului Socialist din Ardeal și Banat, ținut la Cluj în zilele de 15—16 august 1920, au susținut alături de ceilalți delegați moțiunea de protest împotriva teroarei dezlănțuite de regimul lui Horthy împotriva maselor largi, după înfrângerea revoluției proletare din Ungaria. Un loc important în cartea de aur a oamenilor muncii maramureșeni îl ocupă acțiunile de solidaritate cu lupta antifascistă a maselor muncitoare din alte țări. La fel ca întregul proletariat român, muncitorii din împrejurimile Băii Mari au înțeles că a-și manifesta simpatia cu lupta clasei muncitoare, a popoarelor din diferite țări împotriva fascismului și războiului imperialist, înseamnă a milita totodată pentru propria-i cauză, pentru apărarea democrației, libertății, independenței naționale și integrității teritoriale a patriei. Chiar din primii ani ai instaurării hitlerismului în Germania (1933), poporul român și-a exprimat în mod hotărât voința de a spune NU fascismului intern, reprezentat în special prin Garda de fier, de a se opune expansiunii celui de Continuare în pag. a 2-al k