Pentru Socialism, septembrie 1972 (Anul 22, nr. 5782-5807)

1972-09-15 / nr. 5794

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXII nr. 5794 ♦ Vineri 15 septembrie 1972 ♦ 4 pagini — 10 bani VIZITA DE LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ÎN JUDEȚELE ALBA ȘI HUNEDOARA Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a făcut joi o vizită de lucru in județele Alba și Hunedoara unde s-a întîlnit cu colective de oameni ai muncii, a analizat la fața locului căile pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru creșterea continuă a nivelului de viață și civilizație al populației. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost însoțit în vizita pe care a întreprins-o în unități economice din județul Alba de tovarășii Ilie Verdeț, Miu Dobrescu și Ion Dincă. La plecarea din București, pe aeroportul Băneasa, au fost prezenți tovarășii Paul Niculescu-Mizil, Maxim Berghianu, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Stănescu și Ștefan Andrei. Vizita secretarului general al partidului în cele două județe are loc la scurt timp de la consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R., în cadrul căreia s-a analizat modul cum acționează și cum trebuie să acționeze în viitor comitetele județene, organele și organizațiile de partid din toate unitățile economico-sociale în vederea înfăptuirii în cele mai bune condiții a hotăririlor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Este încă o dovadă a consecvenței cu care se aplică în viață noul spirit de muncă, întronat în întreaga noastră activitate politică, social-economică de conducerea partidului, de secretarul său general, o confirmare a preocupării statornice pentru a dezbate la fața locului, împreună cu oamenii muncii, căile prin care obiectivele stabilite să fie îndeplinite, în așa fel încît tot ceea ce ne-am propus să devină realitate vie, spre binele și în folosul țării, al celor ce muncesc. La sosirea pe aeroportul din Sibiu, unde a aterizat avionul oficial, conducătorul partidului și statului a fost salutat cu căldură de un mare număr de oameni ai muncii. Era prezent tovarășul Richard Winter, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim secretar al Comitetului județean Sibiu al P.C.R. reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat. Pe frontispiciul aerogării se afla portretul tovarășului Nicolae Ceaușescu, încadrat de urările : „Bine ați venit , iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu !", „Trăiască Partidul Comunist Român !“. Luîndu-și rămas bun de la cei veniți in întîmpinare, de la Sibiu, la bordul unui elicopter special, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat, au survolat zona colinară de la poalele munților Cibinului, pînă la Sebeș. Secretarul general al partidului este întîmpinat aici cu multă dragoste, cu entuziasm de locuitorii orașului, de cetățeni din localitățile învecinate, care își exprimă satisfacția, bucuria pentru prilejul de a se întîlni cu conducătorul iubit al partidului și statului nostru. La coborîrea din elicopter, tovarășul Nicolae Ceaușescu este salutat de tovarășii George Homoștean, prim-secretar al Comitetului județean de partid Alba, Traian Bradu, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Sebeș. Sunt prezenți membri ai conducerii organelor locale de partid și de stat, un numeros public, care ovaționează „Ceaușescu-P.C.R.“, „Ceaușescu- P.C.R. ! O gardă alcătuită din militari ai forțelor armate, membri ai gărzilor patriotice, detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei și pionieri prezintă onorul comandantului suprem. Fanfara intonează Imnul de stat. Doi tineri îmbrăcați în pitorescul port local, oferă tradiționala pîine cu sare și ploști cu vin, însoțite de urarea de bun venit pe aceste străvechi plaiuri românești. Intîlnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu cu oamenii muncii din județul Alba este plină de semnificații. Sebeșul a cunoscut, în ultimii ani, asemenea tuturor localităților țarii, o dezvoltare deosebită. Prima vizită, la Combinatul de industrializare a lemnului — unitate ridicată în cincinalul anterior— care contribuie la valorificarea superioară, complexă a lemnului de rășinoase și fag de pe văile Sebeșului, Ampoiului și Arieșului. Datorită strînsei cooperări dintre fabricile componente, dotării cu utilaje de înalt nivel, aici se obține un indice superior de utilizare a materiei prime, o valorificare aproape integrală fiecărui metru cub de masă lemanoasă. La sosirea în combinat, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de Vasile Patilineț, ministrul economiei forestiere și materialelor de construcții, de membri ai conducerii unității, ai comitetului de partid și U.T.C., Ing. Ioan Răulea, directorul de (Continuare în pag. a 3-a) Stimați tovarăși, Voi începe prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Alba Iulia și ai județului Alba, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urâte). Mi-a făcut o deosebită plăcere să mă pot întîlni din nou cu locuitorii acestui străvechi oraș, cu oamenii muncii din întreprinderile pe care le-am vizitat, din comunele și satele prin care am trecut. Am constatat cu deosebită satisfacție avîntul minunat cu care muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii din județul Alba înfăptuiesc hotărîrile Congresului al X-lea al partidului și ale Conferinței Naționale din acest an. Realizările din județul dumneavoastră și din municipiul Alba Iulia — în producția industrială, în agricultură, în înfăptuirea programului de investiții prin construirea în ritm rapid a noilor capacități de producție — sunt o dovadă elocventă a felului în care întregul nostru popor dă partidului comunist, viață politicii văzînd în aceasta singura cale pentru asigurarea bunăstării și fericirii națiunii noastre. (Aplauze puternice. Se scandează „Ceaușescu și poporul"). In toate cele șase întreprinderi industriale pe care le-am vizitat am constatat că, sub conducerea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii se străduiesc să obțină rezultate tot mai bune în producție. De altfel, după cum, am fost informat, pe primele 8 luni întregul județ a îndeplinit în bune condiții și chiar a depășit sarcinile planului. Pentru toate aceste rezultate doresc să adresez cele mai calde felicitări muncitorilor, tuturor celor care și-au adus contribuția la aceste mari realizări și să le urez noi și noi succese. (Aplauze puternice, fíraie). Am vizitat, de asemenea, o întreprindere agricolă de stat, am văzut cum se prezintă culturile, am ascultat pe președintele consiliului intercooperatist din Alba Iulia care a vorbit despre realizările cooperativelor; într-adevăr, se pare că județul Alba se înscrie și în domeniul agriculturii cu rezultate bune. De aceea aș dori ca de la această tribună să adresez felicitări călduroase lucrătorilor din agricultură, tuturor cooperatorilor din județul Alba. (Aplauze puternice, orale). După cum cunoașteți, Conferința Națională a trasat sarcini în vederea realizării mai devreme a prevederilor actualului cincinal. Multe județe, răspunzînd chemării organizației de partid din municipiul București, și-au luat angajamentul de a realiza planul cincinal în 4 ani și jumătate. După cite am văzut în întreprinderile vizitate, după cele ce citesc pe aceste pancarte cu care ați venit aici, se pare că și dujmneavoastră vă angajați în această întrecere națională pentru a realiza planul cincinal în 4 ani și jumătate. Văd că față de municipiul București v-ați propus, în plus, ca realizarea cincinalului în 4 ani și jumătate să se concretizeze în produse de bună calitate. (Aplauze prelungite). In unele din întreprinderile pe care le-am vizitat astăzi am discutat cu conducerile posibilitățile de a asigura o devansare a realizării planului și in ce privește punerea în producție a noi capacități. Sper că cele discutate aici, la Alba Iulia, cit și la Aiud și la Sebeș nu vor rămîne numai angajamente, ci realmente se va obține o producție mult sprită, ca de exemplu la oțel de aproape 3 ori mai mult decit se gîndiseră inițial tovarășii să realizeze în 1975, la fontă turnată de aproape 2 ori mai mult, precum și la alte produse. Sunt, desigur, sarcini mari; neam gîndit însă că trebuie să vă venim în ajutor în mod concret, pentru a putea realiza planul în 4 ani și jumătate , de aceea am căutat să stabilim și prin ce mijloace să realizăm planul în 4 ani și jumătate. Este de înțeles că noi dorim ca realizările suplimentare obținute în îndeplinirea cincinalului cu o jumătate de an mai devreme să fie concretizate în producție fizică, în produse care să exprime realmente valoarea nouă și care să contribuie la ridicarea generală a economiei țării noastre, a civilizației României, a bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze puternice, urale) După cum știți, în întreaga țară se desfășoară o intensă activitate pentru a concretiza noile sarcini suplimentare pe următorii 3 ani. Trebuie spus că de pe acum s-au evidențiat rezerve mari, că se relevă condiții pentru a se obține îndeplinirea mai devreme a planului cincinal și realizarea unei producții suplimentare în toate sectoarele de activitate, inclusiv în agricultură. Această preocupare constituie o expresie elocventă a hotărîrii cu care oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, edifică noua orînduire, înfăptuiesc societatea socialistă multilateral dezvoltată, totul pentru înaintarea cu pași mai repezi a României spre culmile înalte ale civilizației progresului socialist, ale bunăși stării și fericirii.Aplauze puternice , se scandează „Ceaușescu — P.C.R.") Partidul nostru se preocupă continuu ca, pe măsura dezvoltării producției, a sporirii de(Continuare in pag. a 3-a) Cuvintarea Nicolae Ceaușescu la mitingul oamenilor municipiul Alba Iulia A apărut „ERA SOCIALISTĂ” revistă teoretică și social-politică a Comitetului Central al Partidului Comunist Român . In primul său număr, revista publică, sub titlul „ERA SOCIALISTĂ” LA ÎNCEPUT DE DRUM”, salutul adresat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In același număr, Dumitru Popescu abordează problema „Reconsiderarea conceptelor perimate în cultura de masă", iar Mihai Drăgănescu . ..Pledoarie pentru o știință a Producției“. Sunt publicate, de asemenea, articole semnate de Dana Voinea — „Ritmuri și orientări în economie” și Constantin Florea — „Prototip al relațiilor viitoare dintre toate statele“. La rubrica „Dialectica dezvoltării societății socialiste", Ion Mitran semnează articolul „Perspectivele națiunii socialiste“, iar Gavril Sztranyiczki — „Natura și mecanismul contradicțiilor în societatea socialistă“. In rubrica „Consultații“ este înserat articolul „Marxismul și lupta de idei contemporană" de Pavel Apostol. Rubrica „Relația om-mediu" este inaugurată de Florin Iorgulescu prin articolul Echilibrul ecologic". Intr-o altă rubrică a revistei — „Știință-învățămînt", semnează Cristofor Simionescu — „Fundamentarea legăturii dialectice dintre învățămînt și economie". Petre Raicu — „Biologia, încotro 7“ și Iulian Ionașcu — „Filozofia și integrarea socială a tineretului ", La „Pagini de istorie", V. Liveanu tratează în articolul său „despre istoriografia marxistă între cele două războaie mondiale“. Capitolul „Viața internațională" prezintă, sub semnătura lui Eugen Pop, lupta politică pentru noi structuri ale economiei în Chile. Rubrica „Din presa partidelor comuniste și muncitorești" înserează articolul lui Vie Allen „Capitalismul contemporan și schimbarea revoluționară“. La rubrica „Documentar" se publică un articol despre „Orientări în pregătirea și calificarea cadrelor tehnice in U.R.S.S.“. „Cărți și semnificații", o altă rubrică a revistei, este deschisă de Z. Ornea cu „O sinteză a istoriei filozofiei românești. Sub genericul „Revista revistelor“ sînt înmănuncheate „Revista de istorie și teorie literară" . Intre „Academism și publicul larg“ (V. Vasilinescu), „Ramuri“ : Integrarea universității în viața socială (S. Stănescu), „Revista de pedagogie" : Depășirea condiției științelor sociale de simple obiecte de studiu (I, fuga). Anul acesta, din pădurile zonei Sighetului au fost recoltate iar apoi transformate în diferite produse, cu o largă căutare în rândul consumatorilor, peste 240 de tone de fructe de pădure. Din acestea, 45 tone de zmeură prelucrată în pulpe și alte tone în stare proaspătă au fost destinate exportului, iar alte însemnate cantități au constituit materia primă pentru diferite produse de larg consum. Astfel, din cireșe amare, afine etc. a fost prelucrată o cantitate de 15 tone de sucuri. In prezent, o activitate intensă la noul centru de prelucrare a fructelor de pădure din Sighetu Marmației se desfășoară pentru deshidratarea măcieșelor și a merelor pădurețe, producție care în actualul sezon va depăși cu mult prevederile planului. La una din anexele industriale ale întreprinderii „Băimăreana" izbucnit un puternic incendiu, ne scrie maiorul N. Ivașcu, de la Grupul de pompieri al județului. Primii care l-au observat au fost muncitorii aliați la lucru in secțiile printre învecinate, care Adrian Gheorghe Ciocian, Breban și Avram Herteg. Au dat alarma, îndată a intrat în actiune o grupă de lucru cu motopompa din dotarea formației de pompieri civili din cadrul întreprinderii. Muncitorii Dumitru, Faze, Ioan Boloș, Gheorghe Takacs și alții, au acționat cu multă energie. Intre timp, la fata locului au sosit și pompierii militari. Cîteva scurte comenzi, date de plutonierul major Ioan Șerban. Plutonierul , Simion Boite, sergentul major Augustin Pușcaș, plutonierul major . De la sucursala județeană Băncii de investiții suntem informația că zilele trecute au fost avizate noi construcții in cadrul județului. Astfel la Complexul turistic Borșa a fost avizată construirea unui hotel cu 100 de locuri, a unui restaurantbrascre terasă cu 200 de locuri. • Agenția B.T.T. Maramureș oferă tinerilor care doresc să-și petreacă concediul de odihnă in stațiunile de tineret Izvorul Mureșului și Săcele in perioada 18-27 octombrie respectiv 12-21 decembrie serii de 10 zile la prețul de 300 lei respectiv 280 lei. • La Clubul tineretului din Baia Mare, într-o serie de consecvente și lăudabile acțiuni culturale tinerești este deschisă expoziția de pictură a surorilor (gemene) Sonia și Mariana Popovici, eleve la Liceul „Gheorghe Șincai““. Expoziția se bucură de interes prin seriozitatea și profunzimea lucrărilor. • Formația de muzică ușoară a clubului Minerul din Baia Borșa, ne relatează, Petru Hazotă de la subredacția Borșa, a prezentat sîmbătă 9 și duminică, 10 septembrie spectacolul ..Ia din viată ce-i frumos“ în localitățile Ocna Șugatag și Cîmpulung la Tisa. Conducerea muzicală a spectacolului aparține lui Attila Deer si Alexandru Subotaru. 9 După cum ne informează Lucian Trifu, secretarul Automobil Clubului Român, filiala Maramureș, in ziua de 24 septembrie a.c. are loc faza județeană a concursului automobilistic de viteză-ndemînare din cadrul competiției naționale. La acest concurs pot participa toți posesorii de autoturisme cu o vechime de minimum un an de conducere. Primii clasați vor participa la faza pe țară ce va avea loc în luna octombrie in. Capitală, înscrierile se fac la sediul filialei, Bd. București nr. 5, telefon 74818. • La Căminul cultural din satul Șieu a avut loc un simpozion pe tema : „Importanța școlii în viața socială“. Pe această temă au ținut expuneri Gheorghe Vișovan, secretarul Comitetului comunal de partid Rozavlea, Simion Popan, directorul școlii din localitate și Grigore Dunca, directorul căminului cultural; • Centrul județean de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă organizează o expoziție a fotoamatorilor din județ care se va deschide la 1 octombrie în holul Casei de cultură a sindicatelor. La această expoziție se pot prezenta fotografii alb negru și color, format 18x24 și mai mari în număr de 4-5 bucăți care să reprezinte realizările social-culturale din județ și peisaje. Fotografiile vor fi expediate pe adresa Centrul județean de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă, Baia Mare, Piața Libertății nr. 9, Ioan Cristea, sergentul Mihai Boaru, fruntașii Dumitru Manole Melinte și Șerbănescu sunt numai clțiva dintre militarii veniți in sprijinul unlor civili pompi.Modul exemplar în care și-au îndeplinit sarcinile atit civilii cît și militarii, arată că ei au dovedit o adîncă dragoste fată de avutul obștesc. • In comuna Moisei a luat ființă o nouă unitate a cooperației de consum. Este vorba despre secția librărie și papetărie, prin care se rezolvă în condiții optime cerințele de aprovizionare și difuzare cărții printre săteni. Prin a aceeași unitate elevii din localitate au posibilitatea de a se aproviziona cu rechizitele necesare. Memorie școlar ® .Școlile patriei își deschid porț ile pentru un nou an de învățămînt In condițiile în care întregul nostru popor muncește cu TM abnegație pentru traducerea în viață a hotăririlor Congresului al X-lea al P.C.R., ale Plenarei ® din noiembrie 1971 și Conferintei Nationale a partidului care 2 au elaborat un amplu program de edificare a societății socia liste multilateral dezvoltate. _ Școlile din județul Maramureș participă la acest eveniment al invățămîntului național cu un un bilanț rodnic. Școlarizarea compiilor la virsta de 6 ani, generalizarea învățămîntului de 10 ani, diversificarea invățămîntului liceal și profesional, modernizarea procesului de Învățămînt, legarea lui de producție sínt cgteva din punctele de reper ale evoluției invățămîntului de pe meleagurile județului nostru. In anul școlar care a trecut, peste 11 500 de elevi au absolvit clasa a X-a a școlii generale; la cei aproximativ 1100 absolvenți ai liceelor de cultură generală se adaugă 70 ai liceului pedagogia și peste 200 ai liceelor industriale, dovada traducerii în fapt orientărilor înnoitoare ale școlii românești contemporane în cadrul căreia Maramureșul s-a aliniat stăruitor. La concursurile școlare ale diverselor obiecte de învățămînt, reprezentanții județului nostru au cucerit 5 premii și 20 mențiuni, iar participanții la concursurile culturalartistice au dominat fazele de la zonă și cea finală, vorbind grăitor și cu aceste prilejuri despre vastele preocupări prezente în 1 I școlile din județ. In anul care Începe azi aproape 5000 de cadre didactice (între care aproape 400 își încep acum profesia de dascăl) se vor întîlni cu peste 100.000 de elevi pentru a începe sau a continua dialogul cu cartea. Pe linia diversificării Invățămîntului liceal și profesional, azi își încep activitatea liceele industriale metalurgic și al construcțiilor de mașini, întregind grupul liceelor de specialitate din județ, din care unele au dat primele promoții de absolvenți. In aceeași sferă a premierei se înscrie și Școala sportivă de elevi de pe lingă Grupul școlar minier, noua Școală generală (nr. 15) din Baia Mare, alte unități de învățămînt general din județ. Celor patru clase speciale care pășesc pragul anului III li se adaugă alte patru ale anului II. Vor fi date în folosință peste 80 săli de clase noi (unele se inaugurează azi), ateliere școlare, laboratoare. Numărul atelierelor școlare a ajuns la 380, iar al micro-cooperativelor de producție la 26, asigurând cadrul material și organizatoric pentru apropierea învățământului de producție. Sporirea în continuare a numărului de ateliere școlare, o mai bună dotare a acestora prin impulsionarea patronării de către întreprinderi, mărirea funcționalității atelierelor, perfecționarea profesională a maiștrilor instructori vor sta pe prim plan în noul an școlar. Unitățile școlare au fost dotate cu mobilier în valoare de 1.755.000 lei și material didactic în valoare de 1.175.000 lei, adausuri consistente la zestrea existentă pînă acum. In toate școlile generale și profesionale, la toate liceele vor funcționa cabinete de științe sociale care vor grupa preocupările menite să contribuie la ridicarea nivelului politico-ideologic al întregului proces de învățămînt. Inspectoratul școlar județean a adresat tuturor cadrelor didactice chemarea de a face din acest an școlar un an al calității în învățămînt. Organizarea acțiunilor de perfecționare (consfătuiri, sesiuni de referate și comunicări științifice, sporirea eficienței dezbaterilor în cercurile pedagogice), îmbunătățirea activității la clasă, analizarea și dezbaterea in cadrul catedrelor și a consiliilor profesorale a unor probleme de esență ale procesului instructiv-educativ trebuie să contribuie din plin la realizarea acestui deziderat. Multe sunt gândurile, îndemnurile și certitudinile cu care se pășește azi în acest septembrie școlar. * In pagina a 2-a • Cu o săptămînă înainte de startul însămînțărilor IN UNELE UNITĂȚI LIPSEȘTE SÂMINȚA • URMAȘII IANCULUI...