Pentru Socialism, mai 1973 (Anul 23, nr. 5987-6013)

1973-05-29 / nr. 6011

I L ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIII nr. 6011 Marți 29 mai 1973 4 pagini — 30 bani PARAMETRII CALITATIVI AI PRODUSELOR CERTIFICĂ IHIALTA CONȘTIINȚĂ PROFESIONALĂ  Ca o rezultantă a eforturilor depuse de partidul și sta Itul nostru pentru modernizarea dotă■rii tehnice, a eforturilor oamenilor I muncii — activ susținute și mobilizate de organele și organizațiile de partid — industria județului nostru se bucură de un binemeritat prestigiu în privința volumului ■ și sortimentelor producției, cît și în ■ modul cum asigură parametrii tehmnico-funcționali la nivelul exigențelor actuale ale pieții I interne și externe. Este un fapt îmi bucurător, de prestigiu, că odată cu sporul producției ■ industriale (pe cinci luni se estimează a fin excedent valoric de peste 68 milioane lei), a sporit calitatea produselor a județului. Maramureșul deține un loc de frunte pe țară I în privința calității conferite produselor miniere, metalurgice, ale economiei forestiere, industriei locale și ușoare. Datorită exigenței mai mari manifestată de organizațiile de partid, de colectivele de muncă, de organele colective de control calitativ (comisiile muncitorești), generalizării metodelor și procedeelor avansate de lucru, cît și exigenței organelor operative ale Inspectoratului județean pentru controlul calității produselor, în cursul acestui an, parametrii tehnico-funcționali produselor prezenaitate pe piața internă și externă sunt substanțial mai buni ca în precedentele perioade. La I.M.M.N. Baia Mare, unitățile industriei locale, Fabrica „Unitatea" Sighetul Marmației, unitățile I.F.E.T. Baia Mare, se acordă o atenție deosebită continuei îmbunătățiri a calității produselor, modernizării lor, prevenirii și eliminării rebuturilor, gospodăririi judicioase a materiilor materialelor prime, etc. Producția destinată exportului a fost în această perioadă la nivelul exigențelor parametrilor externi. Este o situație, în general, toate am mulțumiputea spune: In lumina recentelor dezbateri ale ședinței comune a Comitetului Executiv al G.G. al P.C.R. și a Consiliului de Miniștri, este nevoie ca urgent, exigențele calitative ale producției să se amplifice. Pe poarta unități-Ing. Vasile DRAGOȘ, inspector șef al Inspectoratului județean pentru controlul calității produselor ing. Gh. DUMITRESCUJ (Continuare în pag. a 4-a)J IN PAGINA A 3-A SPORT 9 Colectivele alcătuite din activiști ai Comitetului municipal de partid Baia Mare au efectuat recent un control în mai multe unități economice și instituții băimărene, urmărind cunoașterea cît mai temeinică a modalităților concrete în care organizațiile de partid se preocupă de îndrumarea organizațiilor U.T.C., felul în care acestea se îngrijesc de cultivarea în rîndul tineretului a normelor vieții și muncii comuniștilor, ale eticii și echității socialiste, pentru antrenarea efectivă a tinerilor la înfăptuirea sarcinilor economico-sociale stabilite pe 1973. Controlul efectuat a evidențiat experiența bună acumulată în domeniul creșterii și educării, în pregătirea prin muncă și pentru muncă a tinerilor, de către organizațiile de partid de la U.M.M.U.M., E.M. Săsar. Flotația centrală. Cooperativa meșteșugărească „Gutinul", experiență care se impune generalizată pe un plan mai larg. De altfel, concluziile desprinse au obiectul unei analize în format cadrul ședinței Biroului Comitetului municipal de care a adoptat o seamă partid, de măsuri politice menite să contribuie la continua perfecționare a activității de îndrumare a organizațiilor U.T.C., la îmbunătățirea și diversificarea formelor și mijloacelor muncii de educare a tineretului din unitățile economice și instituțiile municipiului. 9 In preocupările Comitetului orășenesc de partid Baia Sprie, amplificarea muncii politice și educative se bucură de o atenție deosebită. O dată cu intensificarea activității agitatorilor, care au fost instruiți în mod diferențiat, corespunzător sarcinilor specifice ce revin fiecărui colectiv de muncă din unitățile economice, s-a trecut la reînnoirea agitației vizuale, problematica ei fiind axată pe mobilizarea salariaților la înfăptuirea în bune condițiuni a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. In același timp, Consiliul orășenesc al sindicatelor, în colaborare cu Comitetul orășenesc al U.T.C., se ocupă de popularizarea în rîndul salariaților, și aplicarea sarcinilor stabilite de plenara C.C. al P.C.R. din februariemartie a.c. Pînă acum au fost prezentate opt expuneri pe astfel de teme la care au participat peste 600 de persoane. • La stațiile de radioficare ale unităților miniere Baia Sprie și Șuior — se organizează emisiuni axate pe informarea oamenilor despre metodele avansate de lucru în subteran, despre inițiativele formațiilor de muncă fruntașe. In același timp, la cele două cămine de locuit s-a prezentat un ciclu de informări evocînd momente din istoria mișcării muncitorești din țara noastră, despre conținutul Proiectului de norme ale vieții și muncii comuniștilor, ale eticii și echității socialiste. Brigada științifică a răspuns la numeroase întrebări adresate de căminiști. Aceste activități, urmate de programe cultural-artistice, constituie de fiecare dată momente educative cu un larg ecou în conștiința oamenilor, ceea ce impune permanentizarea lor în viitor și îmbogățirea conținutului de idei al acestora. • A devenit o tradiție ca membrii organului orășenesc de partid Baia Sprie să se întilnească, în fiecare an, cu elevii absolvenți ai cursurilor liceale. Continuînd această tradiție, săptămîna trecută s-a desfășurat aici un astfel de eveniment emoționant, cu multiple semnificații educative. 43 elevi și eleve, însoțiți de profesorii și diriginții lor, precum și de un numeros grup de colegi din clasele mai mici, au prezentat într-un asemenea cadru un bogat buchet de cîntece specifice care încheie o primă etapă celor în pregătirea lor pentru muncă și viață. Tovarășul Simion Dancoș, secretarul Comitetului orășenesc de partid, a adresat absolvenților, cadrelor didactice ale liceului de cultură generală felicitări, le-a vorbit despre perspectivele ce li se deschid, despre răspunderea socială pe care o au în prezent și viitor, urîndu-le tinerilor succese în realizarea gândurilor la care aspiră în pregătirea profesională, pentru a deveni oameni bine pregătiți și demni. IN PAG. A 2-A: MQIAK €»T&ât • Pe teme științifice • Cărți pentru copii • întrunire de lucru • Expoziție foto • Omagiu lui Copernic • Almanah muzeistic • Ecouri • Schimb de experiență • Premieră CONSTRUCTORII RAPORTEAZĂ NOI SUCCESE ÎN ÎNTRECERE Record 5 garsoniere pe zi In ziua de 2 mai a.c. brigada de montori panouri mari prefabricate, condusă de Vicențiu Csapó de la Șantierul nr. 1 al I.J.C.M. Maramureș, a început montajul la primul obiectiv din Sighetu Marmației executat prin soluții industrializate — blocul cu 104 garsoniere din noul microraion Zimbru. In întrecere cu cei din brigada lui Ludovic Suhard, ce montează panouri pe șantierele din Baia Mare, membrii brigăzii lui Csapó s-au angajat sa monteze blocul de la Sighetu Marmației pînă la 26 mai. Suntem în măsură să consemnăm vestea sosită că ortacii lui Csapó, bine aprovizionați cu panouri mari de către poligonul de prefabricate din Baia Mare, au terminat montajul celor 104 garsoniere în ziua de 25 mai. Terminînd acest bloc, brigada lui Csapó a montat de fapt cea de a 416 garsonieră construită din panouri mari în anul trecut șii în anul curent. Excepțional e faptul că cele 104 garsoniere au fost montate în numai 21 de zile lucrătoare, revenind în medie 5 garsoniere pe zi — record absolut în această materie al mentorilor de prefabricate maramureșeni. jn ritm alert Pe traseul drumului național 18 Borșa — Complexul turistic, constructorii Șantierului I.C.T. Borșa au repurtat în cursul lunii mai noi succese. Dacă până în ziua de 23 mai ei betonaseră o bandă de circulație sólaiei lungă de peste 3.600 m.l., a ritmul impus în ultimele săptămîni asigură ca In viitoarele 3—4 zile să se atingă cifra de 4.000 m.l. de drum betonat, ceea ce înseamnă de fapt că in numai două luni de la începerea betonării s-a executat 15 la sută din planul anual de betonare și aproape 50 la sută din lucrările de pregătire a traseului. „In următoarele zile, ne-a declarat șeful șantierului, ing. Doru Cocora, ritmul de lucru se va îmbunătăți simțitor. Constructorii din brigăzile conduse de Alexandru Popan, Dumitru Apetrei, Ioan Secătureanu, Dumitru Drăghici și ai altor formații, sunt hotărîți, au toate condițiile să sporească ritmul de pînă acum în mod substanțial". Ordine ca la... farmacie La întreprinderea de construcții-montaj Maramureș, s-au aplicat o serie de măsuri din programul de rentabilizare producției, soldate cu rezultaate deosebite în ce privește creșterea eficienței economice, înlocuirea betonului simplu cu betonul ciclopian la fundațiile unor blocuri a condus la o economie de peste 60 tone ciment. In același timp, materializarea unor măsuri prin care să se lichideze risipa de materiale a făcut să se obțină In primele 4 luni consumuri reduse și economii la multe alte materiale: 15 tone ipsos, 56 mc. material, lemnos, 36 tone metal etc. Risipa de oi poate fi eliminată. Deosebit de eficiente s-au dovedit măsurile de centralizare a unor operații în ateliere și locuri specializate și lichidarea unor puncte de înmagazinare intermediare ale materialelor, fapt ce s-a soldat cu reducerea cu aproape o pătrime a cheltuielilor raportate la valoarea materialelor puse în operă. Toate acestea au făcut posibil reducerea cheltuielilor la 1.000 de lei producție cu 8,40 lei, iar la total activități — construcții-montaj și industriale — să se obțină economii suplimentare de aproape 450.000 lei. Primul blocfurn după o nouă tehnologie In ziua de 24 mai a.c., în cartierul Săsar, constructorii Șantierului nr. 1 al I.J.C.M., au început turnarea betonului special in structura primului bloc turn executat după o nouă tehnologie, care exclude complet folosirea lemnului — epiraje metalice plane universale. Noul bloc turn cu 88 apartamente și 11 nivele inaugurează o serie de 15 blocuri ce vor fi executate prin această nouă tehnologie modernă și eficientă, care va face posibilă reducerea duratei de execuție in medie cu 30 la sută față de soluțiile folosite pînă acum. au Notăm și numele celor care cinstea de a aplica primii noua tehnologie: fierar-betoniștii conduși de Ioan Crișan, dulgherii lui Iosif Șandor și betoniștii lui Andrei Molnár. IN EAGINA A 4-A COMUNICAT COMUN cu privire la vizita oficială în Republica San Marino a președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu IN PREZENȚA TOVARĂȘULUI NICOLAE Lei A AVUT LOC SOLEMNITATEA DECORĂRII MINISTRULUI AFACERILOR EXTERNE AL ROMÂNIEI Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a decorat, luni după-amiază, cu ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa pe tovarășul George Macovescu,, membru al Comitetului Central al P.C.R. ministrul afacerilor externe, pentru îndelungată și rodnică activitate în mișcarea muncitorească și pentru contribuția adusă la înfăptuirea politicii Partidului Comunist Român de construire a socialismului, cu prilejul împlinirii vîrstei de 60 de ani. La solemnitate au luat parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Ilie Verdeț, Cornel Burtică, Ștefan Andrei, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Nicolae Ghenea și Vasile Gliga, adjuncți ai ministrului afacerilor externe. Inmînînd înalta distincție, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a felicitat călduros pe sărbătorit. (Cuvîntarea se publică alăturat). A luat apoi cuvîntul ministrul afacerilor externe, care, adresîndu-se secretarului general al Partidului Comunist Român, celorlalți tovarăși din conducerea de partid și de stat, a spus: „Vă mulțumesc din adîncul ființei, al Aș dori ca în numele conducerii de partid și de stat să felicit pe tovarășul Macovescu cu prilejul împlinirii vîrstei de 60 de ani și al înmînării înalt ordin al Republicii acestui Socialiste România. Desigur, aceasta, este o virstă încă tînără, dar în acești ani tovarășul Macovescu a desfășurat o intensă activitate — și în ilegalitate, cînd a adus o contribuție însemnată la lupta revoluționară din România — și apoi în anii de construcție socialistă, mai cu seamă în domeniul politicii internaționale. Decât, prin acordarea acestei înalte distincții se dă și o înaltă apreciere activității pe care tovarășul Macovescu a depus-o în acești ani. Dar, așa cum este obiceiul să se spună întotdeauna, acordarea acestei înalte aprecieri înseamnă și punerea unor noi obligații, de viitor, în munca pe care o are tovarășul Macovescu ca ministru conștiinței mele pentru că astăzi mă aflu aicci, în fața dumneavoastră. Prin dumneavoastră mulțumesc partidului, Partidului Comunist Român, pentru că eli m-a adus pînă aici. In anii aceia din tinerețe, cînd am cunoscut partidul, am învățat, de atunci, tot timpul, să-mi iubesc poporul din care m-am născut, să-mi iubesc pămîntul din care m-am născut. M-a învățat să iubesc clasa muncitoare, să-i înțeleg perfect rolul ei revoluționar și s-o urmez. M-am străduit să fac acest lucru. Uneori am reușit, alteori nu, dar niciodată mi s-a stins, nu se va stinge credința în clasa muncitoare, credința în partidul meu, credința în conducătorii lui. Partidul nostru are astăzi o politică externă cum nu a avut niciodată poporul acesta, țara aceasta a noastră. O faceți dumneavoastră. Noi cei care lucrăm în Ministerul de Externe trebuie: s-o aplicăm cu aceeași grijă, cu aceeași conștiinciozitate pentru ca ea într-adevăr să aducă poporului român, clasei muncitoare,a în România, partidului nostru acea strălucire pe care o merită" După solemnitate, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat, s-au întreținut cordial cu sărbătoritul de externe. Desigur, ținînd srârma de politica internațională ai țării noastre, de multiplele probleme ce se pun pe plan internațional se poate prevedea ei, și în viitor va fi necesară o activitate intensă pentru a se înfăptui și în acest domeniu, în cît mai bune condițiuni, politica României de dezvoltare a relațiilor internaționale, de întărire a colaborării cu țările socialiste, cu țările în curs de dezvoltare, cu toate statele lumii, pentru realizarea politicii generale a țării noastre de colaborare în Europa, de pace în înr<ntreaga lume. Doresc să exprim convingerea mea, a conducerii de partid și de stat că tovarășul Macovescu va desfășura și în viitor o activitate bună în această direcției și doresc încă o dată deplin succes în activitatea sa, viață îndelungată, multă sănătate și fericire. mm TOVARĂȘULUIUM CLAUȘESCU Președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, va face o vizită oficială in Republica Federală Germania La invitația președintelui federal al Republicii Federale Germania, dr. Gustav W. Heinemann, și a doamnei Heinemann, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, va face, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, o vizită oficială în Republica Federală Germania între 26 și 29 iunie 1973. 0OSPODARI din fapt, nu In vorbi re găsim la sfîrșitul unui anotimp prin excelență gospodăresc — primăvara. Un bilanț a ceea ce am înfăptuit pînă în prezent pe această linie, a ceea ce avem de făcut în continuare, ni se pare mai mult ca binevenit. Așadar, la Dumbrăvița, avîndu-l ca interlocutor pe tovarășul Vasile Onisim, președintele consiliului popular comunal, ne interesăm asupra acțiunilor întreprinse, a contribuției aduse la realizarea angajamentelor pe care și le-au asumat ca răspuns la Chemarea la întrecere lansată la începutul anului de Consiliul popular județean Maramureș, de Consiliul popular comunal Stoicănești — Olt, către toate consiliile populare din tară. — Aportul nostru la realizarea angajamentelor asumate pe plan economic, edilitar-gospodăresc, social etc. se strîns împletește cu răspunsul pe care l-am dat chemării la întrecere lansată de consiliul popular al comunei Stoicănești — Olt către consiliile comunale, populare către toți cetățenii comunelor și satelor noastre. In acest scop, prin hotărirea sesiunii din 8 februarie a.c. ne-am stabilit principalele obiective pe care ne-am angajat să le înfăptuim anul acesta. In baza acestei hotărîri, Comitetul executiv al Consiliului popular comunal, sub conducerea organului local de partid, cu sprijinul permanent al organizațiilor de masă, al deputaților și comitetelor de cetățeni pe circumscripții electorale, a desfășurat o susținută activitate, reușind să mobilizeze cetățenii la numeroase acțiuni menite să contribuie la o mai bună gospodărire și înfrumusețare a localității, la sporirea patrimoniului edilitar-gospodăresc al comunei. — Care este volumul muncilor patriotice hotărît pentru anul în curs și cu anume s-a realizat din el? — Angajamentul nostru vede pentru preacest an prin muncă lucrări patriotică în valoare de 1.239.000 lei. In scop, ne-am acest îndreptat atenția spre efectuarea unor obiective de stringentă necesitate pentru cetățenii comunei. Așa s-a realizat la Șindrești, pe o distanță de 3 km, construcția drumului menit să facă joncțiunea între Dumbrăvița și Dănești. Au Convorbire realizată de Ștefan BELLU (Continuare în pag. a 2-a) COMPETIȚIA SATELOR CUM SE ÎNFĂPTUIESC ANGAJAMENTELE ASUMATE ÎN ÎNTRECERI A PATRIOTICA ? ASTĂZI IN COMUNA DUMBRĂVIȚA