Pentru Socialism, februarie 1974 (Anul 24, nr. 6221-6244)

1974-02-01 / nr. 6221

V •5. ntrebarea este repetată zi și noapte, de zeci și zeci de ori. Voci gituite de teamă și emoție, cheamă. Cineva dintre cei dragi este in pericol. Cineva dintre cei dragi sau poate Un simplu necunoscut. Intilnit undeva din Intîmplare... Răspunsurile sunt și ele invariabil aceleași. Doar tonul este altul. Calm, liniștitor. — Despre ce este vorba? Care sunt simptomele? Numele și adresa dv? Fiți fără grijă. Mașina pornește Îndată. Intr-o astfel de ambianță, cind fiecare apel telefonic? Înseamnă un apel pentru viață, la sediul Stației de salvare din Baia Mare i-am cunoscut pe medicii de gardă dr. Eugen Levi, medic primar, și dr. Silvia Crihălmeanu, medic pediatru, Împreună cu dispecerul de serviciu, asistentul principal Traian Moldovan. Solicitările fiind dese, momentele de ,,respiro‘‘ ale celor doi medici erau rare și de scurtă durată. Așa că, profitlnd de pauzele dintre apelurile telefonice, discuția am înfiripat-o cu dispecerul de serviciu, un tânăr voinic, volubil, animat după cire am putut constata pe parcurs, de conștiinciozitate profesională remarcabilă. — Ce ați putea să ne spuneți despre specificul activității dv? — Am o vechime pe postul ce-l dețin de aproape cinci ani, așa Incit, specificul activității noastre îmi este suficient de bine cunoscut. Ce-aș putea să vă spun? Menirea noastră fiind aceea de a sta la dispoziția oamenilor, căutăm să facem Întotdeauna, tot ceea ce omenește este posibil, pentru a răspunde cu cea mai mare promptitudine solicitărilor, conștienți fiind de faptul că, o tergiversare de numai citeva minute, in unele cazuri, poate costa viața unui om. Uneori insă..., îmi arată Ușa de urgență nr. 7565. In termeni laconici, o dramă. Un apel telefonic solicită de urgență salvarea. Accident de tren. Autosanitara antișoc 31 MM 557 cu echipajul format din Ioan Turcu, conducător auto, asistenta principală Gyöngyi Kovács și brancardierul Șefan Chișu se deplasează cu viteză maximă la locul accidentului. Victima, Gheorghe Pricop de 49 ani, manipulant, domiciliat In Apa, I se asigură asistența sanitară de urgență și este transportat la reanimare. Un caz dintre cele mai grave. Amputarea traumatică a ambelor gambe și traumatism cranian. — Nu s-a întîrziat nici o clipă și totuși accidentatul a de REPORTAJ cedat, după cine știu chiar pe masa de operație. Pentru el, totul s-a dovedit a fi prea tirziu... In vocea dispecerului era un regret sincer. Regretul pe care ți-1 provoacă imposibilitatea de ați ajuta uneori semenul —. Din fericire — continuă el — asemenea cazuri sunt rare. Marea noastră mulțumire constă in aceea că, in majoritatea cazurilor putem fi de un real folos. — Care este media aproximativă a solicitărilor Intre orele 20 și 8, adică in tura de noapte propriu-zisă ? — Luate la un loc, atit pentru copii cit si pentru adulți, in jur de 18—20. Sunt insă și... „nopți de vir". In noaptea de 2 spre 3 ianuarie a.c., de exemplu, numai chemările pentru copii au fost in număr de 24. — Care este raza dv. de activitate? — Urgența I, cuprinzind urgențele de toate gradele, atit pentru copii cit și pentru adulți, are un caracter permanent. Raza de activitate o constituie municipiul Baia Mare, la care se adauga localitățile din Împrejurimi ca: Seini, Coaș, Cărbunar, Baia Sprie, Lăpușel, Nistru, Băița etc. Pentru satisfacerea solicitărilor, azi, de exemplu, am dispus de 9 autosanitare din care două antișoc, plus cite o autosanitară la punctele înaintate ca: Baia Sprie, Copalnic-Mănăștur, Cavnic și Aviasanul. Urgențele de gradul II, care cuprind asistența medicală la domiciliu și tratamentul la domiciliu zilnic Intre orele 20—8, se efectuează in municipiul Baia Mare și localitățile suburbane. Am avut la dispoziție 3 autosanitare și un autoturism. — Dotarea tehnică este corespunzătoare? Satisface cerințele? — Se poate spune că da. S-a Îmbunătățit in mod substanțial față de anii precedenți și spre mulțumirea noastră, este într-o continuă Îmbunătățire. a stația de salvare există un colectiv bine închegat și cu un nivel profesional ridicat, așa cum reclamă de altfel acest important sector de activitate; printre cei care se remarcă In mod deosebit se numără oficianții sanitari Andrei Robaș și Ioan Ciorba, asistentele Gyöngyi Kovács și Viorica Corodan, sora medicală Ana Suciu, conducătorii auto Ioan Turcu, Ioan Bălan, Valentin Pintea și Vasile Marchiș. Desigur, din vorbă in vorbă am ajuns și la capitolul „greutăți". Există firește și ele. Dar așa cum a rezultat din discuții, multe ar putea fi ușor eliminate dacă... — Cînd timpul este atât de prețios, trebuie de multe ori să ne pierdem vremea căutînd adrese care nu apar afișate — spun medicii de gardă. Problema aceasta a fost ridicată In numeroase ședințe pentru a fi adusă la cunoștința organelor competente. Până In prezent, Insă, se pare că nu a fost luată nici o măsură. Este vorba în special de cartierele noi și cele periferice. Denumirile străzilor nu sunt afișate In locuri vizibile. Numerele blocurilor și a caselor particulare la fel. In holul numeroaselor blocuri nu sunt afișate tabelele nominale cu titularii apartamentelor, pe lângă faptul că multe holuri nu sunt iluminate măcar. Unii locatari nu-și dau nici măcar atîta interes ca pe ușa apartamentului lor să apară numele celui care li deține. Când medicul este chemat se uită de toate acestea. Este așteptat și Interzie. Solicitantul se impacientează, bolnavul șuieră, iar medicul face investigații nocturne, în loc să poată da de urgență primul ajutor. O încununare a acestei stări de fapt se numește str. Cringului. UN SALVAREA? £ ALO, adevărat „labirint", cum spun interlocutorii mei. Apoi mai sunt și „glumeții" care, după ce părăsesc mai mult decât bine dispuși, la ore târzii, diferite localuri, cheamă „salvarea", diind o adresă și un nume oarecare. Cum pot fi calificate asemenea gesturi, decit ca fiind lipsite și de cel mai elementar bun simț rol din relatările celor doi medici de gardă am aflat că coeficientul de chemări la domiciliu, care se dovedesc a fi totalmente nejustificate, este destul de mare. Un exemplu concludent: In jurul orei 22, medicul pediatru este chemat „de urgență" pe str. Stejarului nr. 2 spre a-l consulta pe Orecska Attila în vîrstă de 4 luni. Diagnostic? Stare de sănătate perfectă. — Ce v-au spus, cum și-au justificat părinții chemarea? — Nicicum. Păreau doar puțin strijeniți. Este firească grija față de cei ce ne sunt dragi, dar asta nu înseamnă să fim și lipsiți de discernămînt. Ar fi bine să se înțeleagă că timpul răpit unui medic pentru un simplu capriciu poate avea repercursiuni — uneori de cea mai mare gravitate — asupra altora, care în mod justificat și chiar în perioada în care el lipsește și solicită prezența. Sunt lucruri asupra cărora cei aliați in cauză ar fi bine să reflecteze. Telefonul și-a semnalat, cu mici intermitențe, prezența toată noaptea. De la celălalt capăt al firului, de fiecare dată venea o chemare și de fiecare dată la numai cîteva minute, o autosanitară pornea spre adresa indicată. Spre dimineață, osteneala unei nopți nedormite, a unei nopți de veghe și intervenții și-a pus amprenta pe fețele și ochii tuturor. La despărțire însă, am avut certitudinea că string mina unor oameni care pot avea cu prisosință sentimentul datoriei Îndeplinite. O.M. ZAMFIR minin FOTou Bsmzi Mama bună Foto: M. CHIRA Baia Mare A Peisaj de sezon prin împrejurimile noastre. Foto A. NAGY, Cavnic, Invitație la o cafea bună la magazinul alimentar cu autoservire nr. 25 din strada Ciocanului. In fotografie: una din harnicele vinzătoare. Foto: I. ȘERBAN, Baia Mare începătorul de azi poate deveni campionul de mîine. Foto: P. HAVRILA, Baia Mare BENEFICII (Urmare din pag. 1) poate desfășura normal, adică cu maximum de randament și eficiență, ar trebui să nu mai primim dispoziții transmise pe diverse canale (de la șefi de birouri și servicii din cadrul I.F.E.T.-ului Baia Mare), ci numai prin conducerea unității noastre. (Augustin Dragoș, inginer). Cum bine se știe, atelierul nostru din Leordina a încheiat anul 1973 cu un bilanț nesatisfăcător. Fiindcă a lipsit munca de îndrumare și control a personalului din partea șefului de coloană și a impiegatului de mișcare. In felul acesta disciplina a slăbit, iar cine a vrut a lucrat pe ghicite. Și ceea ce e foarte rău este că oamenii n-au fost ajutați să-și ridice calificarea profesională. Cind batem pasul pe foc ni se trimit șoferi de la Tîrgu Lăpuș. Sînt pricepuți în ale meseriei. Ai noștri, în schimb... Și în Leordina trebuie să avem șoferi la fel de buni. Sunt de acord că trebuie să-i formăm. Să ne sprijine toți cei care vin în control. Zic asta, fiindcă în loc de control și îndrumare, controlul se întemeiază pe criticarea la nesfîrșit a unor lipsuri fără a ne sprijini în înlăturarea lor. Un exemplu concret. Nu avem nici banc de probă și nici energie electrică să putem asigura o bună activitate de reparație și întreținere a mașinilor, dar de luat măsuri tot nu se iau. Cu toate că între timp au trecut mai mulți ani de zile de cind ne aflăm în această situație. (Nicolae Coceriuc, revizor tehnic). Hotărît, există și alte posibilități. Nu le vom înșira pe toate. Dar avînd în vedere faptul că la ora actuală activitatea de transport este descoperită, considerăm că este de datoria conducerii I.F.E.T. Baia Mare să dea dovadă de mai multă receptivitate față de soluționarea problemelor ce impietează asupra bunei desfășurări a activității U.M.T.C.F. Baia Mare în mod nejustificat. Numai organizînd bine munca, folosind la capacitate mașinile și utilajele se va reuși să crească nivelul beneficiilor, eficienței întregii activități productive. PENTRU SOCIALISM Aplicarea riguroasă a acordului global (Urmare din pag. 1) ne — trebuie asigurate din resurse proprii. Calitatea acestora depinde de buna lor conservare. Se cere verificarea periodică (obligatoriu) a silozurilor, de către specialiști, aceasta fiind de-acum o sarcină deosebit de importantă. — Ați amintit la începutul convorbirii noastre despre mecanizarea totală a lucrărilor în unitățile cu sarcini speciale. Cum se va aplica această măsură? — In primul rînd, sistemele de mașini vor fi concentrate în aceste unități. Noi vom crea o comisie care va verifica minuțios starea lor de funcționare, cum au fost ele reparate. Mașinile vor fi echipate cu dispozitive de aplicare simultană a îngrășămintelor chimice. O mare atenție se va acorda verificării aparatului de distribuire a semințelor, evitînd erorile din trecut la plantări. Cît privește celelalte lucrări, în aceste unități vor fi folosite pe scară largă ierbicidele. Mobilizarea solului, combaterea dăunătorilor, ca și recoltarea se vor face tot mecanizat. Este important ca cele 19 sisteme de mașini din dotarea S.M.A. să fie din plin utilizate la cultura cartofului. Pentru însușirea tehnologiei adecvate, în luna februarie vom organiza, la Casa agronomului din Baia Mare, instruirea cadrelor de conducere, a brigadierilor din cooperative, iar din cele șase unități — uni șefi vor fi specialiștii, inginedelegați pentru două zile la Institutul de cercetări pentru cartofi și sfeclă din Brașov, unde vor lua cunoștință despre metodele noi, experiența dobîndită de cercetătorii acestui institut și de unitățile fruntașe pe țară în cultura cartofilor. Venind în întîmpinarea unei cerințe ardente, noi am multiplicat și difuzat, apoi, în unități — mergînd pînă la mici detalii — tehnologia culturii cartofului. S-au creat încă de pe acum, condiții prielnice de îndeplinire a sarcinilor stabilite. Au mai rămas încă multe de făcut în acest domeniu. In primul rînd, trebuie de pe acum măsurile organizatorice, perfectate urmînd ca ,pe baza acestora, să se treacă la fapte. Retribuirea muncii în acord global este sistemul cel mai bun, care a dovedit și la cultura cartofului o eficiență incontestabilă. Se impune declanșarea unei ținni susținute de fertilizare a tterenurilor, o lucrare cu implicații directe asupra producției. Cartoful este una din culturile care valorifică cel mai bine elementele fertilizante complexe, ale gunoiului de grajd. Consider că fiecare cooperator e bine să cunoască de pe acum cu precizie sarcinile ce îi revin, precum și parcelele care i s-au repartizat în acest scop. Astfel, el va putea porni imediat, încă în plină iarnă, la acțiunea de fertilizare când, de fapt, are suficient timp la dispoziție. Numai prin eforturi conjugate și măsuri eficiente, bine chibzuite, vom putea produce în acest an cele 15.600 tone cartofi, contribuind în mod substanțial, la o mai bună aprovizionare a populației cu acest produs alimentar atît de necesar. și Oficiul de cadastru organizarea teritoriului Maramureș— Baia Mare I Bd. București nr. 23, telefon 12061 cumpără urgent obiectiv foto de 150 mm distanță focală. Vineri 1 februarie 1974 BAIA MARE — Dacia: Misiunea secretă a maiorului Minerul: Gaudeamus igitur Cook; (ora 10); Felix și Otilia (ora 16), iar de la orele 12,30 și 19,30: Lupta după victorie, seriile I—II; Săsar: Nunta de aur. 1 Mai: Aventurile lui Babușcă. BAIA SPRIE: Trăind în libertate; SIGHETU MARMAȚIEI: O afacere pe cinste; VIȘEU DE SUS: Jandarmul la plimbare; BORȘA: Vifornița; BAIA BORȘA: Grăbiți apusul soarelui; TG. LĂPUȘ: Departe de Tipperary; CAVNIC : Minerul: Tecumsect; SEMI: MARE: Anchetatorul; ȘOMCUȚA O anchetă dificilă; BÂIUȚ: Ciprian Porumbescu. CIMPULUNG LA TISA: Eliberarea lui L.B. Jones: BĂIȚA: Nici un moment de plictiseală. Vineri 1 februarie 1974 ■53 COOPERATIVA „GUTINUL" BAIA MARE execută lucrări DURABILE GARANTATE, ȘI DE CALITATE. Notați cîteva dintre secțiile sale care ne stau la dispoziție cu amabilitate: — reparații radio-televizoare și obiecte de uz casnic din complexul de pe strada D. Cantemir nr. 2 (cartierul Săsar); — tîmplărie la comandă, str. Mărgeanului nr. 7 și o nouă secție intrată recent în funcțiune pe str. Ștefan cel Mare nr 14 din Baia Sprie; — reparații biciclete și motociclete de pe str. Carpați nr. 8; — lucrări de bijuterie din materialul clientului (aur) de pe str. Baia Sprie nr. 8, unde comenzile se execută în mai puțin de 10 zile; — optică medicală de pe str. G. Coșbuc nr. 14 care execută lucrări cu rame și lentile indigene și din import; — arcuri auto pentru toate tipurile de autocamioane, autoutilitare și autoturisme, prin secția fierărie de pe str. Victoriei nr. 1. Lucrările se execută în garanție și post-garanție. Spitalul județean Baia Mare str. G. Coșbuc nr. 31 organizează un concurs pentru ocuparea postului de șef atelier întreținere și reparat aparatură medicală — inginer de specialitate instalații, electronică sau electromecanică. Limita salariului între 2.800 — 3.600 lei. Condiții conform prevederilor legale în vigoare. Solicitanții să se adreseze conducerii unității, telefon 12718. întreprinderea de produse ceramice Zalău str. Fabricii nr. 6, județul Sălaj, livrează pe bază de comenzi ferme, fără repartiție, unităților socialiste de stat, cooperației de consum și C. A.P.-urilor, BLOCURI CERAMICE CU GOLURI VERTICALE ȘI ORIZONTALE dimensiunile 290x240x138 și 290x140x88. Livrarea se face vagonabil peste distanța de 50 km, iar pînă la 50 km cu mijloacele proprii ale beneficiarului. Prețurile de livrare sînt cele aprobate prin H.C.M. nr. 691/1971. * Informații la telefon 12100 — I.P.C. Zalău. U. U. M. R. BAIA MARE str. Postundus nr. 72, organizează un concurs pentru ocuparea următoarelor posturi: — inginer construcții mașini; — tehnician normator pentru turnătorie; — revizor contabil; Condiții de angajare și ■ salarizare conform Legii 12/1971 și H.C.M. nr. 914/1968. Solicitanții să se adreseze compartimentului personal, telefon 14020, unde se primesc relații suplimentare privitoare la tematica și data concursului. Cooperativa de producție meșteșugărească SEM „Someșul" I angajează de urgență: — electrician autorizat categoria IV—VI; — doi bobinatori motoare electrice categoria IV— VI. Cei interesați se vor prezenta la sediul cooperativei „Someșul" Seini, Piața Unirii nr. 8 telefon 148 sau 149. ANUNȚ DE FAMILIE Familiile Botiș, Baia Mare și Filip din Fînațe, amintesc cu profundă durere că azi se împlinește un ani de cînd scumpul și iubitul lor tată, socru și bunic, GINDAC GHEORGHE a încetat din viață. Ii vom păstra vie și neștearsă amintirea în inimile noastre. (1508)