Primăria Sibiului, 2002 (Anul 11, nr. 497-547)

2002-01-12 / nr. 497

Joi, 10 ianuarie, jurnalistul danez Peter von Kohl, președintele Academiei Europene pentru Drepturile Omului de la Strassburg s-a întâlnit, în sala de consiliu a Primăriei, cu reprezentanții mass media sibiene. Dl. von Kohl a început prin a preciza ca a început să se preocupe de problemele României în urmă cu 10 ani, când a avut ocazia să îl intervieveze pentru televiziunea germană pe președintele României, domnul Ion Iliescu. Deși interviului îi fuseseră BH—I—I MIWf,fii ît afectate, inițial, doar 20 de minute, acesta a durat o oră și jumătate, jurnalistul Peter von Kohl apreciindu-l drept unul foarte deschis. Preocuparea d-lui von Kohl pentru România a continuat, la Strassburg, în legătură cu capacitatea României de a fi integrată în Uniunea Europeană. Țara noastră fiind membră cu drepturi depline a Consiliului Europei, acolo a avut posibilitatea să îl întâlnească pe dl. Petre Roman, pe care l-a întâlnit, apoi, și la conferințele NATO și cu care a avut numeroase discuții. ”Mă aflu aici, în România - a spus dl. Peter von Kohl - întrucât consider că la dumneavoastră în țară ar fi un foarte bun punct de pornire pentru proiecte cu tineret și despre tineret, care s-ar putea derula în Republica Moldova, România și Bulgaria. Pot să declar că eu consider Sibiul un foarte bun punct de plecare pentru o colaborare cu Academia Europeană a Drepturilor Omului. Am întâlnit aici, la Sibiu, un om deosebit și vă spun sincer de tot că am fost în toată lumea dar așa un primar încă nu am mai întâlnit. - (continuare în pag. 4) "fim fost în toată lumea, dar așa an primar încă nu am mai întâlnit" - declară Peter von Kohl, președintele Academiei Europene pentru Drepturile Omului Fondat în 1992. Prima publicație a unei Primării din România apărută după Decembrie 1989 ANUL 2001 IN DATE STATISTICE flJ La început de nou an, echipa aflată la conducerea Primăriei sibiene, alcătuită din primarul Klaus Werner Iohannis și viceprimarii Gheorghe Tuluc și Daniel Fântână, a ținut să facă publice o serie de date semnificative privind activitatea municiaplității în anul abia încheiat. “Ne-am ocupat de toate domeniile care sunt în sarcina administrației locale: locuințe, aspectul orașului, învățământ, piețele sibiene, infrastructură și capitolul dezvoltare economică, unde am reușit să facem câte ceva. Este clar că, din diverse motive, nu am reușit să facem tot ce ne-am propus la începutul anului 2001, dar important este, după părerea mea și a noastră, că am realizat acea cotitură care credem că ne duce spre mai bine, care realmente va duce la dezvoltarea Sibiului și, în final, va duce la ieșirea Sibiului din conul de penumbră în care s-a afundat în anii mulți din urmă care au trecut de când sibienii, împreună cu administrația locală au realizat lucruri importante, ceea ce cred că ultima dată a fost undeva la începutul secolului XX” - a spus primarul Iohannis. (continuare în pag. 4) SAPTAMANAL DE INFORMARE ANUL X • NR. 497 *12-18 IANUARIE 2002 • 4 Primarul Klaus Iohannis a sintetizat, în câteva fraze, intențiile municipalității pentru anul care abia a început. ”Ne propunem să continuăm în același ritm refacerea orașului. Evident, vom finaliza lucrările începute și vom lucra, în continuare, la modernizarea străzilor, refacerea parcurilor, modernizarea Pieței Obor și a Pieței Rahova, vom începe lucrările de modernizare a Pieței Cibin și se lucrează la un studiu de fezabilitate pentru o piață DELEGAȚIE A ȘCOLII EUROPENE DIN KARLSRUHE ÎN VIZITĂ LA SIBIU O delegație a Școlii Europene din Karlsruhe, alcătuită din dl. Klaus Wegmann, cunoscutul jurnalist danez Peter von Kohl, care este și președintele Academiei Europene pentru Drepturile Omului cu sediul la Strassburg, doamna Nelleke Deelen-Genze, director adjunct al Școlii Europene din Karlsruhe și doamna Simone Wentzel, secretarinformatician la aceeași școală se află, începând de miercuri, 9 CE ȘI PROPUN EDILII PENTRU 2002 în cartierul Ștrand. Cele mai importante lucrări ale anului 2002 vor fi, însă, cele de realizare a rețelelor de infrastructură în cartierele Reșița și Tilișca, cele de consolidare și restaurare a zidului cetății în zona străzii Ocnei și a zidului din Pasajul Scărilor. În ianuarie, în vizită la Sibiu. Delegația a fost primită de primarul Klaus Iohannis, a avut întrevederi cu profesorii și studenții Universității ’’Lucian Blaga” din Sibiu, cu directorii școlilor, colegiilor și liceelor sibiene și cu elevii acestora, cu reprezentanții Clubului ’’Lions” și urmează să se deplaseze și în satele din preajma Sibiului pentru întâlniri similare cu elevii și cadrele didactice din școlile respective, în cadrul cărora vor fi explicate conceptele legate de integrarea europeană și vor fi stimulați copiii și tinerii să își exprime părerile în legătură cu acest subiect. începe refacerea Ptdțemion și a străzii Nicolae Bălcescu, ca și zonă pietonală în adevăratul sens al cuvântului, în Piața Mare se va începe așa cum trebuie începută o lucrare mare de refacere de infrastructură. Vor fi schimbate, acolo unde este cazul, rețelele de apă, canalizare și, dacă este nevoie, de telefonie și altele, în paralel cu realizarea studiului de fezabilitate și a proiectelor de mobilare urbană care vor da aspectul final al pieței”. Din 10 ianuarie a început încasarea impozitelor și taxelor locale Acestea se pot achita fie la ghișeele Primăriei de la sediul din Bulevardul Victoriei nr. 1 - 3, fie la oficiile poștale, așa cum s-a procedat și anul trecut. Contribuabilii au posibilitatea să achite aceste impozite și taxe locale eșalonat, în patru tranșe egale trimestriale, cu scadența în data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru. Față de 2001, pentru persoanele fizice, impozitele și taxele locale au fost majorate doar cu rata inflației, ceea ce reprezintă o creștere de 30,8 la sută. Cu precizarea că pentru a ști exact ce impozit au de plătit este mai bine să se intereseze direct la Primărie, Direcția Economică oferă și câteva exemple orientative privind impozitul pe clădiri. Astfel, pentru un apartament de 3 camere situat într-un bloc cu pereți sau cadre din beton armat, cu o suprafață de 103 mp, contribuabilul va avea de plătit 1.917.244 lei, evident în cele patru tranșe trimestriale. Pentru un apartament de 2 camere, cu o suprafață de 66,68 mp, tot într-un bloc cu pereți sau cadre de beton armat, impozitul este de 1.065.535 lei, iar pentru o garsonieră cu suprafața de 37,8 mp, tot într-un astfel de bloc, impozitul este de 604.038 lei, într-un bloc de cărămidă, pentru un apartament de 3 camere, cu suprafața de 78,54 mp impozitul este de 921.321 lei, pentru un apartament de 2 camere (60,47 mp) impozitul este de 709.349 lei, iar pentru o garsonieră (40,31 mp) impozitul este de 678.050 lei. Pentru o casă care are suprafața de 158,57 mp impozitul va fi de 2.144.964 lei. ”A apărut o problemă interesantă pe care am rezolvat-o iarăși într-un mod interesant: în aceste zile trebuie plătite salariile dascălilor și, în mod foarte straniu, cel puțin pentru mine, greu de prevăzut, trezoreriile din țară și-au golit conturile total - ne-a declarat primarul Klaus Iohannis. Deci, nu sunt bani, dar s-au făcut programări pentru plăți. Problema mi s-a adus la cunoștință ieri fm % 7/7/ In 21 decembrie 2001 ȘI CONSILIUL LOCAL DIN LANdShUT A APROBAT ÎNFRĂȚIREA CU SIBIUL Aflat la Sibiu împreună cu o delegație a Școlii Europene din Karlsruhe, dl. Klaus Wegmann, președintele Asociației de Prietenie Landshut-Sibiu ne-a adus la cunoștință faptul că, în data de 21 decembrie 2001, Consiliul Local din Landshut a aprobat înfrățirea orașului german cu Sibiul, urmând ca în luna aprilie a acestui an să aibă loc semnarea oficială a acordului de înfrățire de către primarul general al orașului Landshut, domnul Josef Deimer și primarul Sibiului, domnul Klaus Werner Iohannis. BUGETUL LOCAL SUB POVARA SUBVENȚIILOR După cum am mai informat, în ultima ședință din luna decembrie, din dorința de a începe anul având deja un buget care să le permită derularea în bune condiții, în continuare, a lucrărilor edilitar-gospodărești, consilierii municipali au acceptat să aprobe bugetul local într-o formă sintetică, fără anexele respective. în aceste zile, la Primărie se lucrează la elaborarea acestor anexe. "Lucrarea cea mai complicată este lista de investiții - ne-a declarat primarul Klaus Iohannis. Din nefericir, gumele imense necesare pentru acoperirea a tot felul de subvenții, impuse de diferite legi și aș aminti doar subvenția care trebuie să o alocăm, în baza Legii nr. 416 a venitului minim garantat și subvenția pentru încălzirea locuinței, consumă resurse importante din bugetul nostru și, ca atare, suma totală pentru investiții, din nefericire, este destul de mică. Vom încerca, totuși, cu acești bani puțini, să continuăm în ritmul în care s-au obișnuit deja sibienii, chiar dacă va fi puțin mai greu. Probabil vom angaja lucrări pe care le vom continua în anii viitori și dacă cumva vom avea surpriza ca Guvernul să aloce sume suplimentare pentru acoperirea subvențiilor, vom avea, desigur, posibilitatea să intrăm în mai multe investiții”. (continuare în pag. 4) Plătind salariile dascălilor din veniturile proprii Municipalitatea sibiană creditează Statul Român (n.n. 9 ianuarie 2002) și am rezolvat-o astăzi (n.n. 10 ianuarie 2002) într-un mod, consider eu, eficient, pentru că este foarte important ca și dascălii, care oricum câștigă foarte puțin, să își ia salariile. Ca atare, am dispus ca salariile dascălilor să fie plătite din venituri proprii ale Primăriei. Este o metodă puțin neobișnuită, fiindcă salariile se plătesc din cotele defalcate de TVA, însă Statul nu a încasat și nici nu va încasa în următoarele zile TVA. Scadențele de TVA sunt după 20 ianuarie. Surprinderea mea este nu prea mare. Când am pus problemain august, într-o teleconferință, asta înainte să se instaleze echipamentul video, am atras atenția că nu vor fi bani pentru salariile dascălilor. Toți m-au asigurat că vor fi bani. Nu sunt bani. Cred că problema este totuși rezolvată, cel * Hotărârea nr. 214/2001 a Consiliului Local al Municipiului Sibiu privind aprobarea virărilor de credite de la un capitol la altul al clasificației bugetare * Hotărârea nr. 223/2001 a Consiliului Local al Municipiului Sibiu privind aprobarea vânzării, fără licitație publică, a terenului, proprietatea Statului Român, situat în intravilanul Municipiului Sibiu, B-dul M. Viteazu, aferent tronsonului B al blocului V5 * Hotărârea nr. 224/2001 a Consiliului Local al Municipiului Sibiu privind aprobarea vânzării, prin licitație publică, a unor terenuri proprietatea Statului Român, situate în intravilanul Municipiului Sibiu, Ștefan cel Mare - Rampă______ 11I7. MA * Hotărârea nr. 225/2001 a Consiliului Local al Municipiului Sibiu privind darea în folosință gratuită a unui teren cu construcție, proprietatea Statului Român, situat în Sibiu, Calea Dumbrăvii FN, în favoarea Casei de Cultură a Studenților * Hotărârea nr. 233/2001 a Consiliului Local al Municipiului Sibiu privind aprobarea scutirii la plata majorărilor de întârziere și penalităților datorate la bugetul local de Complexul Muzeal Național "Astra” Sibiu__________ CONFORMĂNDU-SE AVERTISMENTELOR PRIMĂRIEI COMERCIANȚII DIN ZONA CENTRALA AU CURATAT COMPLET DE ZĂPADA TROTUARELE DIN FAȚA MAGAZINELOR . » ”In această iarnă a nins destul de mult și am constatat, neplăcut surprins, că există foarte mulți sibieni leneși, care nu-și curăță zăpada de pe trotuare. Ca atare, l-am rugat pe colegul Fântână să angajeze două persoane la serviciul de administrare a domeniului public, care vor amenda persoanele juridice și fizice care nu curăță zăpada de pe trotuare așa cum este obligația tuturor instituțiilor și persoanelor fizice care au imobile, conform hotărârii Consiliului Local” - spune primarul Klaus Iohannis. Doi inspectori din cadrul Serviciului Public de Administrare și Exploatare a Parcărilor, împuterniciți de primar să aplice amenzi, au trecut miercuri, 9 ianuarie, pe la toate magazinele de pe strada Nicolae Bălcescu și din Piața Mare și le-au explicat comercianților că, potrivit Hotărârii nr. 210/2001 a Consiliului Local al Municipiului Sibiu, au obligația să curețe de zăpadă trotuarele din fața magazinelor. Nu a fost nevoie să aplice amenzi pentru că aceștia au fost deosebit de receptivi și, în aceeași zi, trotuarele au fost perfect curățate de zăpadă. Nu același lucru se poate spune (și este numai un exemplu la îndemână) despre proprietarii și locatarii de pe strada imediat paralelă cu str. Bălcescu, strada Xenopol, unde trotuarele au rămas încărcate de zăpadă, deși aceștia au exact aceeași obligație ca și comercianții sau instituțiile, puțin pentru Sibiu. Nu cunosc cum au rezolvat-o alți colegi. Probabil și alții sau gândit că dascălii sunt o categorie importantă în total voi aloca 26 de miliarde lei din veniturile proprii, eșalonat, în următoarele zile pentru a plăti salariile dascălilor și vom recupera banii în măsura în care se încasează cotele de TVA. Deci, municipalitatea Sibiu creditează Statul Român".