Radical, ianuarie-martie 1992 (Anul 3, nr. 276-336)

1992-01-07 / nr. 276

Pag. 0 „Descurcărețul“ Pentru discreditarea mea și liniștirea spiritelor bolnave, care se temeau de o posibilă reabilitare, cînd am revenit în țară s-a înscenat, după ritualurile cunoscute, o ședință la instituția unde am lucrat. Prezidată de un înalt reprezentant al „inculturii“ locale, și care era în totală necunoștință de cauză, servind doar interesele abjecte ale nomenclaturii de partid, după o dezbatere scurtă și extrem de banală a afirmat în încheiere: „tovarășul nu s-a întors din patriotism ... ci pentru că NU S-A DESCURCAT acolo! Era ultimul lucru la care mă așteptam. Mă temeam că, folosind sursele de informare cunoscute, să nu mi se reproșeze ofertele de sponsorizare în SUA, ale unor firme pariziene sau concursul cîștigat la o mare firmă de proiectare în München, la care am renunțat pentru că primisem între timp viza de reîntoarcere în țară... ca să îndur atîtea umilințe și să trăiesc acum dintr-o pensie mizerabilă, față de cea a fostului demnitar. M-ara gîndit mult la o asemenea interpretare și ce l-a determinat să o spună, individul nepărînd chiar un semidoct. Revoluția avea să o lămurească, ca pe multe altele, ceva mai tîrziu. Beneficiarul celor două case preluate din plecările sașilor, pentru a căror amenajare s-au investit sume foarte mari (se pot consulta pentru conformitate documentațiile aflate la IJGCL Sibiu) în acest timp, vota cu dezinvoltură, „făcînd pe lupul moralist“, preluarea casei mele de către statul pe care-l slugărea. Este azi patronul unui magazin în centrul orașului, ca gestionar al „averii diavolului“ cu toate implicațiile dubioase și ascunse. Iată cum „S-A DESCURCAT“ omul și care a fost obsesia modului de înțelegere a vieții, sursa unei profitocrații ordinare și perfide. Rămîne însă de văzut pînă cînd! Deocamdată se simte protejat de împrejurări, de comunitatea romilor și de organizațiile care speră să facă trecerea de la comunism la capitalism, pe neobservate și urmînd cursul altor nelegiuiri. Vom trăi și vom vedea. în prezent, fostul tovarăș are MERCEDES adus din Germania, probabil pe baza prerogativelor Legii 23/71 și HCM 1972 pe care ni le impunea, ca o dovadă a corectitudinii arborate cu atîta nemernicie și prefăcătorie. în orice caz, nu sunt singurul care, deși l-am iertat și disprețuit, urmărește cu interes acest carusel al imposturii, așteptînd, printr-o justiție imanentă, prăbușirea răpitoarelor din înălțimile care le-au luat mințile și i-a amețit, readucîndu-le pe pămînt, acolo unde le este locul. arh. L NICUUU Recensămîntul populației și locuințelor din România Așa după cum se cunoaște, începînd de astăzi, 7 ianuarie și pînă la 14 ianuarie a.o. se va desfășura în țara noastră recensămîntul populației și locuințelor, acțiune de mare amploare și complexitate, menită în esență a aduce multiple clarificări și a da răspunsuri la o serie de întrebări privind atît numărul real al populației, structura acesteia pe sexe, vîrstă, ocupație, limbă maternă, naționalitate etc, cît și a proporției populației beneficiare a locuințelor cu apă curentă și canalizare, încălzire termică, electricitate, suprafața medie ce revine unei persoane (mp.) etc. sei Din declarațiile făcute preși televiziunii de către dl. Vasile GHEȚAU — Directorul general al Direcției Generale pentru Recensămîntul Populației și Locuințelor, am putut afla că pentru această acțiune a fost mobilizat un număr de peste 95 000 de recenzori (dintre care aproximativ 1 000 șefi de circumscripții), cheltuielile totale cifrîndu-se la peste un miliard lei, iar cele de hîrtie la... 550 tone! Fără a contesta utilitatea acestui recensămînt (ținînd cont de faptul că cel anterior a avut loc în urmă cu exact 15 ani) sîntem îndreptățiți să considerăm însă că momentul ales nu este nici pe departe cel mai inspirat. Și spunem acest lucru, gîndindu-ne în primul rînd că acest miliard de lei (adăugat celuilalt, cheltuit recent pentru organizarea referendumului ce a avut ca obiectiv adoptarea Constituției) ar fi fost poate suficiente pentru finanțarea principalelor partide politice, în vederea desfășurării unei campanii electorale cu adevărat corecte, loiale, democratice, a alegerilor locale de la 9 februarie a.c. Ion GIANOD P.S. Alte date privind desfășurarea concretesămîntului populației și recenlocuințelor, în județul nostru, în numărul nostru de mîine. 21 — RADICAL Moș Crăciun — a venit, a văzut și a plecat, iar pe noi tot săraci ne-a lăsat. i Foto: Iulian PREDA ! începînd cu primul număr al acestui an, inaugurăm o nouă rubrică în cotidianul nostru, care sîntem convinși că va stîrni interesul unui mare număr de cititori și anume, aceea de consultații medicale — gratuite! Fără a avea pretenția că articolele din rubrica de față — ESCULAP — vor putea înlocui consultațiile medicale de specialitate, respectiv sfaturile sau indicațiile medicului curant, sîntem de părere că, totuși, acestea se vor constitui în utile recomandări, prin care se va putea interveni salutar, încă din stadiul incipient al unor afecțiuni. Este o boală contagioasă, ce survine în urma localizării unor viruși, la nivelul unuia sau a mai multor organe ale aparatului respirator. Reprezentînd în fapt infecții ale organismului uman, cu stare generală alterată, cazurile de gripă sunt de obicei izolate, însă uneori ele pot genera epidemii sau pandemii de diferite grade de intensitate. Formele clinice sunt deosebit de variate, de la simple gutunaiuri și pînă la laringite, rinofaringite traheite, bronșite sau chiar pneumonii — ca urmare a inflamării alveolelor pulmonare. Cele mai frecvente simptome ale acestei afecțiuni sunt: febra, frisoanele, cefaleele, durerile musculare, fenomenele respiratorii (tuse, strănut, ragu- GRIPA reală) iar uneori chiar manifestările digestive (greață, vărsături, diaree); în consecință, bolnavul de gripă va sta obligatoriu în casă, la temperatură moderată (18 ° C), în aer curat și umezit, va avea o alimentație ușoară (cu regim hidrozaharatlactat în perioada febrilă), își va dezinfecta nasul și gîtul (picături de Rinofag în nas, gargară dezinfectantă sau sugerea tabletelor de Faringosept), va lua aspirină (3—4 tablete pe zi) sau piramidon (4—5 tablete pe zi), calmante ale tusei (Codenul, Tusan, Calmotusin) sau expectorante (Tredl, Sirogal), va pune comprese calde pe piept sau cataplasme cu muștar, va lua 2—3 tablete pe zi de Vitamina C. Dintre plantele medicinale, frecvent utilizate în cazurile de gripă, menționăm: levănțica, macul de cîmp, socul, pirul, mușețelul, teiul și trandafirul, sub formă de ceaiuri călduțe, de regulă 2—3 pe zi. în caz că fenomenele amintite nu cedează sau, dimpotrivă se accentuează, bolnavul se va prezenta neîntîrziat la medic, pentru a preîntîmpina apariția unor eventuale complicații. De notat este faptul că imunitatea organismului uman în cazul gripei este de scurtă durată și numai față de tipul de virus care a produs îmbolnăvirea. Rubrică alcătuită de Ion GLANOD Bazîndu-ne — pentru fiecare articol în parte — pe consultarea unei vaste bibliografii medicale, ca și a unor specialiști cu vechi state de serviciu, din județul nostru, vom prezenta pentru început simptomatologia și posologia celei mai frecvente boli a sezonului hibernal: Anul III, nr. CCIL/276 Așa ne-a prins Anul Nou încă nu știm mare lucru despre ce-o să aducă anul care abia începe. Belșug sau sărăcie? Bătrînii spun că așa cum îți merge de Anul Nou, așa o vei duce tot anul. Dacă e să raportăm acestea la situația critică — socială și economică, mai ales — din Sibiul acestui început de an, n-avem motive să fim prea optimiști. Anul a-nceput în toate alimentarele cu kilometri de rafturi goale. Cel mai trist fapt pe care-l putem consemna: lipsa pîinii. Cozi imense, răsucite în jurul magazinelor, sau spiralate în interiorul magazinelor, în care răsuna șlagărul „Vine, sau nu vine“ — plinea — au făcut obiectul zilei de dinaintea Revelionului. Se pare că la acest capitol situația critică a atins punctul culminant în cartierul Valea Aurie. Ca pe Valea Sîmbetei... Cunosc exemplul unei familii care în noaptea de Revelion a servit salata de beuf cu mămăligă. Vom avea deci un an nou sub semnul... mămăligii? După sărbători, deci într-o sîmbătă, cînd pîinea trebuia să ajungă și pentru duminică, oamenii din Valea Aurie, dar numai cei norocoși care s-au trezit de dimineață și au așteptat la coadă, au primit numai cîte o pîine de persoană. Dacă ar fi știut, și-ar fi luat toți copiii de-acasă, așa însă micuții au rămas pîine. Oare noile alegeri fără ne vor garanta cel puțin cea de toate zilele? La pîinea ce preț? Și, ca și cînd acestea n-ar fi fost de ajuns, de sărbători, cînd gospodinele au avut treabă cu duiumul ne-am trezit fără apă rece. Căci despre cea caldă, ce să mai vorbim, de cîte ori încerci să umpli cada aștepți cîte o oră, și, pînă se umple, se răcește... In nenumărate rînduri, în anul trecut, am lansat întrebarea: Ce face primăria? Dar, colac peste pupăză, dl. vice-primar s-a supărat și ne-a întrebat: „Ce face „Radicalul“ să nu mai fie gunoi pe stradă? Oare,chiar așa să ne meargă în tot anul de grație ’92? Cert e că așa ne-a prins Revelionul. ■ Gabriela BAI.AN .... STIFT în Gruzia, șampania și coniacul sunt considerate produse strategice, deci prohibite la vânzarea în țară și destinate exclusiv exportului. Oare la noi calre ar fi produsele strategice? (M.G.) Vivat Academia! Sîntem atît de deprinși cu șocurile psihice pe care ni le administrează diriguitorii vieții noastre, încît am putea să devenim, la un moment dat, imuni.Dar nu ne este dat să fie așa. Atunci cînd începi să-ți revii din unele stări de mirare și, de ce nu, de indignare, te trezești din nou bombardat cu acele cocteiluri informativo-deturnante ale acelei firme omniprezente în existența noastră: TVR. Nu de mult ne-a fost prezentată pe micul ecran o secvență de la ședința festivă a Academiei Române consacrată statuării noii constituții. Care a fost rațiunea? Dacă onorabilii eleni, în unanimitate academisau nu, consideră că noua lege fundamentală a țării are un profund caracter științific, fiind deci compatibilă cu caracterul celui mai înalt for cultural al țării, mă înclin și mă supun. Dar un alt lucru mă frămîntă mai mult. Cum se împacă aceiași venerabili „nemuritori" cu vicepreședinția academicianului politruc, Bîrlădeanu a cărui operă, probabil, noi muritorii de rînd nu sîntem vrednici s-o cunoaștem. Poate doar posteritatea ... Atunci cînd vor fi puse la dispoziția oricui , chiar și dosarele securității. Sîntem deci, in permanență, spectatorii mai mult sau mai puțin pasivi a acestei neîntrerupte arlechiniade in care maeștri sferari ne vîră sub nas cele mai năstrușnice și ridicole scene de balcanism impregnat cu șpreiuri cu iz occidental. Urmărind cursul logic al acestor ilogice evenimente și fenomene ne putem aștepta la ședințe comemorative închinate „academicienei“ și fostului soț, președinte de onoare al academiei. Anumiți „colegi intelectuali“ ar putea să fie încercați de anumite remușcări. Dacă se aude în stînga și-n dreapta că sunt „regretați“, atunci de ce nu și reabilitați. Vivat Academia! " George LIMBEANW