Radical, iulie-septembrie 1992 (Anul 3, nr. 400-465)

1992-07-01 / nr. 400

Anul III, nr. CGIL/400 De la dictatură la harababură! Marcaje și amba (urmare din pag. I) , " deopotrivă, sunt efectele și nu cauzele nivelului nostru de trai tot mai scăzut. Domnul cu pricina, după ce îți va arunca o privire ucigătoare, te va trimite într-un loc cit se poate de precis, împreună cu „democrația asta a voastră eu #!“• Desigur, omul de rînd care judecă la modul acesta simplist nu are dreptate. Desigur, cei vinovați sînt „emanații“, avizii de putere, care pe cînd pîndeau momentul favorabil, nici nu doreau altceva decit să-l înlăture pe odiosul. Numai că poporul român s-a luat în serios și chiar a crezut, răstimp de cîteva zile ce au schimbat cursul istoriei, că face revoluție. Atunci „emanații“ au confiscat nu doar revoluția, ei însăși dorința de schimbare a poporului, în privința schimbării „emanații“ nu au putut cădea de acord. Conservatorii au dorit o restructurare atent controlată, după modelul sovietic, bineînțeles. Junii, școliți nu la Moscova, ca predecesorii lor, ei în partea opusă a Europei, au susținut ideea reformei. S-a ajuns la un compromis: conservatorii *0 puterea, junii, „unicatele“, cu reforma, începînd cu strigăm înainte marș!, reforma a dat chix nn mai puțin de un an. Haosul ce a rezultat din această „monstruoasă coaliție“, a fost speculat de toate ... trei taberele: „unicatele“ au susținut, formal, ideea privatizării, dar în fond au stopat majoritatea inițiativelor valoroase în domeniul marii privatizări, ei în schimb privatizîndu-se pe lupte; conservatorii au acaparat Președinția și conducerea Parlamentului, iar eminențele cenușii de la „Ministerul Adevărului“ au supraveghiat politica internă și au controlat comerțul exterior. Vina opoziției este că nu s-a dezmeticit decit într-un tirziu, că s-a lăsat atrasă în diversiunile puterii, că a mușcat din mai toate momelile care i s-au oferit, că s-a lăsat dezbinată. Meritul opoziției este că a luptat, chiar dacă adeseori destinat, cu puterea, prinzînd vlagă din această confruntare, că nu a disperat, că nu s-a moleșit și nici nu s-a blazat, că nu a cedat cu toate încercările de a fi redusă la tăcere. Harababura în care ne aflăm crește pe zi ce trece. Situația economică se agravează mereu. Situația politică în majoritatea statelor vecine e dramatică. Moralul românilor e din ce în ce mai scăzut. Presiunile pe care le face puterea sînt tot mai brutale. Amînarea alegerilor prejudiciază țării și locuitorilor săi. Aici e însă eroarea de calcul a retrograzilor și profitorilor: starea de spirit a națiunii române începe a semăna cu aceea din tomna lui 1089. Decisivă se va dovedi comportarea capilor opoziției. Dacă opoziția va fi într-adevăr Unită, dacă alternativa politică și economică pe care ea o susține va fi convingătoare, dacă programul ei va fi coerent și solid, nu se poate să nu izbutim. Harababura fiind capcana în care vor cădea cei care au pregătit-o, cei care ne conduc acum și eare profanat idealurile Revoluției! ÎNDREPTARE In ziarul nostru de ieri, 29 iunie la penultimul aliniat din articolul „Un candidat, doi candidați“ se va citi „Dacă pînă duminică, 28 iunie am știut doar cu cine NU trebuie să votăm“ în loc de „cu cine trebuie să votăm“, cum din eroare s-a tipărit. Și este evident cu cine NU trebuie să votăm! UNIVERSITATEA HOLISTICĂ Cursurile de vară ale Universitățîi holistice vor avea loc, începînd de astăzi și pînă sîmbătă, 4 iulie, la Casa de Cultură a Sindicatelor. Azi, de la ora 17, în sala mare, Mario Sorin Vasilescu susține conferința-atelier „Yoga normalului“, în 2 și 3 iulie, ora 13, In sala de sport a Casei de Cultură a Sindicatelor, Maria Sorin Vasilescu ține ședințe-atelier. Sîmbătă, 4 iulie, ora 17, Vasile Andru conferențiază despre „Tema fericirii din practica disciplinelor inițiatice", în 4 și 5 iulie, de la ora 0, In sala de sport a Casei de Cultură a Sindicatelor Vasile Andru susține conferințe-atelier. Bl — RADICAL »48 3 Ea ședința săptămînală Primăriei Sibiu (luni, 29 iuanie) a participat și prefectul N. Nan, care a intervenit în problema asigurării livrării de gaz centralelor termice. Marți au reînceput, așadar, operațiunile de punere în funcțiune a cazanelor pentru apă caldă. In ceea ce privește aprovizionarea su apă stăm destul de bine, bazinul de acumulare fiind pe trei sferturi plin (11,2 milioane m.c.). Era și de așteptat după atîtea ploi, dar și mai de dorit este să se treacă la repararea burlanelor și jgheaburilor, care, fiind ba înfundate, ba... inexistente deteriorare conduc la o gravă a clădirilor, în special a celor din perimetrul istoric al orașului. Deși destul de tîrziu, s-a început vopsirea pe străzile orașului, marcajelor început nu tocmai fericit, datorită faptului că duminică pe Valea Dumbrăvii participanții la trafic nu au băgat în seamă indicatoarele și au reușit să întindă vopseaua cu propriile lor cauciucuri, profitînd, probabil, și de fapuul că mașina de vopsit nu e prea bine reglată, stropind și pe alături. Și tot pentru îmbunătățirea circulației este nevoie de coafarea copacilor și vegetației care ascund în multe locuri semafoarele și semnele de circulație, îngrijorătoare, pentru cei ce circulă noaptea este starea proastă a iluminatului public,, precum și absența patrulelor de noapte. S-a discutat chiar posibilitatea de a li se imputa acestora pagubele produse în sectoarele lor, datorită ineficienței activității de pază. Am mai aflat că mult discutații stîlpi de la intrarea în Piața Mare vor fi îndepărtați și înlocuiți cu jardiniere precum și că există ulei în depozit, dar alimentarele nu au butoaie proprii pentru a-i putea desface. Blestemul ambalajelor continuă, ICRA închizîndu-și depozitele pentru inventariere. Pînă la clarificarea situației, cetățenii se văd nevoiți de a-și plasa banii nu la CEO sau la Bancă, și în sticle și borcane. Să fie oare activitatea ICRA explicația faptului că în mormintele paleolitice se găsesc atîtea oale și alcele? Marius GHEORGUIU Panseurile zilei ■ începerea șampaniei electorale. ■ Bom deputat, sau dom’ reputat? ■ Să vezi ce-o să-mi facă acasă, zise copilul către orb. ROD „Agenți electorali“ și pentru cele sfinte Luni, 29 iunie a.o., Piața Revoluției din centrul Sibiului a fost, în mai multe rînduri, martoră a unui eveniment care se cuvine menționat: prezența unui grup, destul de însemnat, de trecători, opriți, să asculte predica despre Evanghelie a unui tînăr. Acesta, cu voce tare (ce se auzea la sute de metri — nu mai era nevoie de difuzoare), gesticulație bogată, în mină cu o Biblie, neobosit, repeta versete pe care le comenta, asupra împărăției lui Dumnezeu. Cu atîta profetism și atîția profeți postrevoluționari (de la politică la ziaristică), văzîndu-l, m-am gîndit imediat la apostolul Pavel și aprecierea lui de către Cioran, ea fiind cel mai mare agent electoral al antichității. Intr-o perioadă atît de confuză ca a noastră, sfîșiată de ideologii și doctrine variate, era de așteptat ca și cele sfinte să aibă schimba ceva, pretenția de a la începuturi, creștinismul așa s-a răspîndit. Devastați moral ne putem considera într-un fel de început. Dar la un popor trist și, totuși, mucalit ca al nostru, reacțiile ascultătorilor acopereau toată gama omenescului: „Noi sîntem civilizați, avem religia noastră. Ce ne trebuie așa ceva? Să predice celor coborîți de prin copaci“. „Raaa... păr la desene animate e mai frumos .„Or fi plătiți“. „Am auzit că în Piața Gibin ți se arată o pată neagră după care, privind spre cer, îl vezi pe Hristos coborînd. Dar numai dacă ai credință“ etc. etc. etc. Cetățenii Sibiului sunt familiarizați de mai multă vreme cu acest gen de mesianism, neobișnuit pentru mentalitatea dispusă a urma tradiția cultului ortodox, catolic, sau evanghelic. Descartes aprecia ca fiind înțelept lucru să urmezi tradiția comunității tale, cu toată relativitatea de moravuri, culte religioase, morale, variabile în funcție de etnii, spațiu geografic și timp. însă, asemenea spectacol are caracter de noutate, în măsura în care pe vremea lui Ceaușescu propăvăduirea învățăturii creștine prin piețe locuri publice era de neconșiceput. Statul comunist polițienesc găsea că asemenea manifestare a libertății interioare (barierele sunt în primul rînd psihologice și apoi exterioare) ca și adunarea oamenilor în locuri deschise erau periculoase pentru regim. De unde concluzia că, periodic, creștinismul își etalează valențele revoluționare prin care a schimbat lumea. Lipsa ritualului și a fastului bisericesc nu trebuie să impresioneze neplăcut; Iisus predica în aceeași manieră, prin cele mai comune locuri. Noutatea era Dumnezeu coborît printre oameni. Indiferent de reacțiile publicului, surprins contradictoriu de patosul vorbitorului, e și aceasta o manifestare a libertății, la care trecătorul se poate opri sau nu. Iar în ceea ce privește „lumescul“, cum tot sîntem obsedați de politică, nu poți să nu te întrebi cu nostalgie: „Cine nu și-ar dori asemenea agenți electorali, minați înainte și de idealuri?“. Lucian FILIP Decit pom, mai bine copac ii. Ar putea să gîndească specia vegetală cea mai agresată în aceste zile. După măcelărirea teilor, a început vandalizarea celorlalți arbori. într-o zonă verde triunghiulară de lingă bastionul Haller, în apropierea Spitalului de neurologie, un cireș sălbatic era încărcat de rod. Doritori de a-i gusta fructele s-au găsit imediat. Sîmbătă după-amiaza, sub conducerea „înțeleaptă“ a doi adulți, niște copii fără căpătîi s-au suit pînă în vîrful pomului rupînd, pe îndelete, cireșele cu crengi cu tot, în momentul în care li s-a atras atenția că nu e bine ceea ce fac au dat răspunsuri ce se situează în afara sferei bunului simț. Avînd în vedere că nimeni nu poate proteja vegetația de asemenea barbarie, este mai bine să fii copac decît pom fructifer. Marius GHEORGIIIU Cursul valutar Ultima zi a lunii iunie a adus următoarele valori leului românesc: La cursul de schimb oficial, 30 iunie a.c.: Dolarul S.U.A. — 304 lei Marca germană — 199,53 lei La Casa de schimb valutar a Băncii Naționale Sibiu: Marca — 230 lei la cumpărare, 241 lei la vinzare Dolarul — 350 lei la cumpărare, 367 lei la vînzare. La Casa de schimb a Băncii de Dezvoltare Sibiu: Marca —217 lei la cumpărare, 228 lei la vînzare Dolarul — 345 lei la cumpărare, 362 lei la vînzare. (G.B.)