Radical, ianuarie-martie 1993 (Anul 4, nr. 525-586)

1993-01-05 / nr. 525

Să fie lumină... ... șî-or fi zis cei de la RENEL-ul din Sibiu, în dimineața Silei de 4 ianuarie, de vreme ce, de-a lungul întregului centru al orașului, luminile sclipeau la ora 10 dimineața, concurînd în mod neloial astrul zilei. Nu știm dacă a fost o încercare de a marca Ajunul Crăciunului pe stil vechi, sau doar grija ca cetățenii să vadă mai bine pe ce ghețuș își vor asigura intrarea a ortopedie ... (M.G.) INDEPENDENT* SIBIU Anul IV, (CCIL) Nr. 525 Marți, 5 ianuarie 1993 10 ld CONGRESUL ALIANȚEI CIVICE După cum se știe în 19— 20 decembrie a avut loc, la București, al II-lea Congres al Alianței Civice- Nu am intenția, în rîndurile de față, să ofer cititorilor informații deja apărute în presa centrală cu privire la acest eveniment. Acordîndu-mi-se însă onoarea de a participa (alături de ceilalți delegați din partea filialei județene Sibiu: Ana Iordache, Ana Opriș, Lucian Marină, Constantin Oprea) la desfășurarea lui, simt nevoia să fac cunoscute anumite aspecte sau detalii care nu au fost consemnate. Aș începe cu precizarea că desfășurarea congresului fost susținută, din punct de vedere material, de către Institutul „Goethe“, ce intenționează ca și pe viitor să sprijine activitatea Alianței Civice Un moment de emoție l-a constituit citirea mesajului trimis de către Frontul Popular Creștin Democrat din Moldova, în care se spunea cum că „un adevărat român ar trebui ca în fiecare zi, după ce zice Tatăl Nostru, să se întrebe: eu ce am făcut pentru a-i aduce pe frații noștri din Basarabia în granițele firești, legitime ale țării noastre?“ Din saluturile adresate congresului de către fanți ai diferitelor reprezentartide, doresc să rețin aici unele observații făcute de domnii Corneliu Coposu: prin termenul de opoziție, de fapt, ar trebui să-i înțelegem pe adversarii transparenței, binelui, transformărilor aducătoare de progres în societatea românească; Sergiu Cunescu, AC., prin intelectualii grupați în cadrul ei, poate alimenta cu idei toate curentele politice democratice; Caius Traian Dragomiri o societate modernă aparține în mod infinitezimal statului, fiind, în mod plenar, o societate civilă; la rîndul său, dl. I. Mânzatu a afirmat că: Partidul Republican a fost prima dintre formațiunile politice care a salutat programul Alianței. Dens în idei s-a arătat raportul de activitate prezentat de d-na Ana Blandiana. Propunându-și să răspundă — privitor la A-C. — la întrebările, dincotro venim, cine suntem, încotro mergem ?, sublinia, printre altele, că, în perioadele electorale, acesteia îi revine misiunea de a se ocupa mai mult de cei ce aleg decît de cei ce vor fi aleși; că Alianța face politică, dar în felul ei specific (a nu fi partidic nu înseamnă a fi apolitic, după cum a n urmări intrarea în planul puterii politice nu înseamnă a nu lua în considerare modul de comportare al celor ce dețin această putere, că trebuie să se pătrundă în mai mare măsură în lumea satelor. Analizînd stările de lucruri din prezent. Raportul extrăgea concluzia că psihologic și politic, momentul postelectoral 1992 e asemănător cu cel din 1990, în ciuda rezultatelor, incontestabil superioare, ale forțelor democratice. Ca atare, și situația AC, e similară celei de acum doi ani, revenindu-i aceeași misiune; de a contribui acțiunea unită a acestor forțațe și de a îmbărbăta speranța. "Dintre numeroasele luări de cuvînt, caracterizate prin substanțialitate, spațiul limitat mă obligă să mă opresc doar la două, după mine cele mai incHante, într-o intervenție de un patetism totuși sobru, actorul Dragoș Pâslaru aprecia situația actuală din societatea românească a se datora necredinței, căci, votîndu-l pe Iliescu Ion, milioane de oameni, în loc să-l aleagă pe Dumnezeu, l-au ales pe Satana, drept urmare — după opinia vorbitorului — neamul nostru nemaiputînd fi numit creștin. In ce îl privește, Octavian Paler, pledînd pentru necesitatea ca Alianța Civică să își adapteze activitatea realității momentului, pornea de la constatarea că faza romantică a revoltei a trecut. ■ Și — pe de altă parte — de la aceea că mizeria, nemulțumirile nu lucrează în contul aspirațiilor progresiste, sărăcia necreînd democrație, ci comunism sau fascism Eugen ONU DIN SUMAR — 1nde ne sunt teroriștii ? în pag. a 2-a —Superlativele anului 1992 în pag. a 3-a au nu au cu ce face foc la interviu cu dl. OVIDIU MUSCA, dispecerul măriei Sibiu cu probleme de muncă ale orașului — — In această iarnă, orașe ca Suceava și București se confruntă cu probleme deosebite a ceea ce privește încălzirea și apa caldă. Ce ce puteți spune despre aceste situații de neant? — Cunosc situația — Bucureștiul, pînă nu-și a face un lac de acumulare, nu va rezolva problema. O temperatură de minus 15—16 grade Celsius, oricînd poate aduce Bucureștiul la deficit, în absența unui lac. Știu că asta dar e o capitală! ..«istă riscul ca Sibiul să cunoască un deficit asemănător? — Nu. Noi avem 5 748 000 metri cubi în lacul de acumulare de la Gura Rîului. Sunt și celelalte două surse care ne dau 60—70 litri/ rec. — sursa munte și sursa Șteaza. Mai delicat e faptul că primim 230 litri/secundă care intră în baraj, de unde ies, din lacul de acumulare 300 litri/secundă. — De ce delicat? — Diferența de aproape la OOO mitri/secundă scade rezervorul de acumulare. — Putem rămîne fără apă, în perspectivă? — Nu e prima dată cînd sîntem în aceastăituație și am ieșit la liman. Cei de la Oficiul de Gospodărire a Apelor au organizat foarte bine distribuția. Făcînd un calcul între numărul de locuitori ai Sibiului (aici încluzîndu-i și pe cei din Ocna, plus Șura), și cantitatea de apă globală, rezultă aproximativ 600 de litri pe zi, pe cap de locuitor. Numai pentru consumul casnic ne menținem în jur de 200 litri pe zi/cap locuitor. Asta e foarte mult și mă întreb cum se gospodărește apa dacă sunt zone care nu au apă? — Care zone? — Reclamații avem din partea blocurilor cu patru etaje și de la o parte din blocurile cu zece etaje, unde apa rece și caldă nu ajunge pînă la ultimul nivel. Fac o recomandare cetățenilor pentru a economisi strict apa, iar cei de la centrale să-și verifice etanșeitatea- Cartier care suferă din cauza lipsei de presiune sunt: Vasile Aaron, Valea Aurie și cartierul alimentat de centrala termică din str. Milea. Cărei cauze i se datorează presiunea scăzută în aceste zone? — Cauza este presiunea scăzută la gaze. De aceea, nu e nici apă caldă- Azi dimineață (ieri, n.n.) în Vasile Aaron era o presiune, la gaze, de 0,1. La ora 9,30 cazanele centralei termice Milea și-au încetat activitatea, presiunea fiind de 0,00 (comunicare făcută de dl. ing. Cojoc). Nu au gaze, nu au cu ce face foc. Lucian FUJI* P.S. Asupra acestor probleme vom reveni NOTE — NOTE — NOTE Tîlhărie ia drumul mare După ce a scos de la CEC suma de 150 000 lei doamna S.M. din Sibiu a fost tilhărită de trei tineri din Gura Rîului: Hanzu Petru (19 ani), Nan Mihaela (18 ani) și Haiduc Vasile (17 ani). Alertată, poliția a reușit să-l rețină pe Hanzu Petru, ceilalți doi fiind prinși, ulterior, după ce s-au plimbat prin Ungaria și Iugoslavia. Toți trei se află in stare de arest, urmînd să primească pedepsele in funcție și de alte tîlhării, făcute anterior. Alarmă falși și o amendă pe măsură La Poliția municipiului Sibiu (nu cu mult timp în urmă) s-a prezentat cetățeanul Boncon Hie, reclamînd că a fost tîlhărit de suma de 220 000 lei. Deplasată la fața locului, echipa operativă a început investigațiile, din care reieșeau multe lucruri ce nu se potriveau. După multă trudă, s-a reușit să se depisteze barul în care reclamantul băuse cu o seară înainte. Din declarațiile patronului a rezultat, că păgubașul, imbătindu-se, a scos cuțitul amenințind pe consumatori, forțîndu-i sa danseze cu el. Aceștia, enervați, i-au aplicat corecția cuvenită, iar în busculadă, punga cu bani pe care o avea în buzunarul de la piept l-a căzut. Au fost recuperați banii, iar reclamantului i-a fost aplicată o amendă de 30 000 lei pentru tulburarea ordinei publice și port de cuțit. De la „Zvoneru!“ S.R.L. • In ultimul timp, poliția se confruntă cu tot mai multe cazuri de furturi de mașini. Predilecția hoților este pentru cele străine, care se deschid foarte ușor, netrebuindu-ți prea multe chei. Pentru „Dacia“ primești la cumpărare un mănunchi de chei. • în traficul cu mașini furate a fost amestecat și fotbalistul Ion Ion, care l-a păcălit pînă și pe unul dintre reputații tehnicieni ai sportului cu balonul rotund — Constantin — vînzîndu-i o mașină furată, pe valută (o cifră cu multe zerouri). « în sala C.S.S. Sibiu, din 1993, primele zile ale anului baschetbaliștii de C.S.U. Balanța asudă din greula la antrenamente. Simbătă, 9 ianuarie 1993 vor susține primul meci din retur cu studenții din Cluj-Napoca în sala sibiană. în cazul tinărului Paroș Nicolae din Mîrșa, despre care vă relatam într-un număr trecut că a fost găsit mort în fața blocului, cercetările au fost finalizate. După o beție zdravănă făcută la unul din barurile din localitate, fiind într-o stare de ebrietate avansată, căzînd, s-a lovit, și s-a înecat cu singele pornit în urma unei puternice hemoragii. M. BALOKXR