Radio şi Radiofonia, ianuarie-martie 1932 (Anul 5, nr. 172-184)

1932-02-14 / nr. 178

DUMINICA 14 FEBRUARIE 1932 ROMANIA/А с лоят______тяш • чевяЯЯк U E obiceiu posturile de radiodifuziune sunt Însemnate în mod convenţional pe hărţi cu arcuri a căror mărime reprezintă puterea acestor posturi. In schiţa A se arată care era situaţia în partea Europei care ne interesează pe noi radiofoniştii români, în anul 1929. Crochiul , arată situaţia din iulie 1932. Pentru ascultătorii din România se poate compara fiecare post străin de emisiune cu un tun, de calibru mai mare sau mai mic, care asvârlă proiectile (emisiuni) în toate direcţiile şi deci şi asupra României. Din fericire aceste proiectile mai întotdeauna sunt plăcute şi chiar interesante de primit dar sunt şi cazuri când ele au efecte mai eficace decât ghiulelele, atunci când reprezintă propagandă antiromânească. Statul şi societatea de radiodifuziune care este o întreprindere de stat, trebue să privească situaţia sa şi comandantul suprem al frontului de luptă. Din 1929 până în 1932 numărul gurilor de foc îndreptate asupra ţării a crescut în număr şi în putere cu o iuţeală de nebănuit. (Vezi schiţa B). Pentru tirul de contrabaterie cu care să apărăm pe ascultătorii români de radio nu posedăm decât un singur post, acela din Bucureşti, la fel in 1929 ca şi in 1932. Societatea de radiodifuziune ale cărei începuturi au fost atât de dificile şi care totuşi prin ajutorul acţionarilor particulari a putut să asigure un serviciu bun fără ajutor din partea Statului, inaugurează zilei acestea noul studio. Astfel pentru un şir de ani, condiţiunile de captare a programelor vor fi excelente şi fără îndoială că şi calitatea programelor se va ameliora. Situaţia radiofoniei europene in 1929. Dr. Situaţia radiofoniei europene din Iulie 1932 Rămâne insă mult de făcut în direcţia technică. Cu postul actual de emisiune de la Băneasa se asigură un serviciu mediocru dincolo de o rază de 200 kilometri mai ales in regiunile muntoase. Faţă de creşterea puterei şi numărului posturilor din ţările apropiate, Statul are obligaţia să ajute, iar societatea sa nu pregetă pentru construirea unui mare post naţional de 150 kw. Am fost printre cei din urmă care am venit pe câmpul radiofoniei europene din cauza neînţelegerii şi nepriceperii multora şi urez ca aceleaşi greşeli şi aceeaş îngustime de vedere şi lipsă de perspicacitate să nu se repete în creiarea postului naţional. Aceasta este etapa următoare de lucru a Soc. de Radiodifuziune după inaugurarea măreţului studio din Str. General Berthelot. N. CARANFIL D. Ing. N. Caranfil.