Rampa, mai 1923 (Anul 7, nr. 1652-1674)

1923-05-13 / nr. 1661

m.soc Azi Sâmbătă Opera Română, orele 8.30: Balul mascat. Teatrul Naţional, orele 2.30 matineu : Puterea întunericului; seara orele 8.30: Stăpâna. Teatrul Regina Maria, orele 2.30: Masca şi Obrazul; seara orele 9: Marchizul de Priola. Teatrul Mic, matineu orele 2.30: Născiră vămile vinului, cara orele 9: Mary şi Nu tot umbla goală. Palatul Ateneului orele 9: Concertul Enescu. Mâine seară se va cânta la Operă „Carmen“ sub conducerea d-lui Alfred Alessandrescu. E vorba ca viitoarea stagiune a teatrului Naţional să se deschidă cu ,Vlaicu Vodă“ de d-l Al. Davil „Universul“ ,da tema propagandei teatrale româneşti înrdeal şi constată ceea ce noi de mult am relevat, că funcţionează astăzi în ţinuturile de peste Carpaţi 8—9 trupe maghiare şi numai una românească. „N'avem nimic de zis — adaugă „Universul“ — împotriva existenţei trupelor maghiare, care, în majoritatea lor, sunt ■ompuse din artişti maghiari din Ardeal, Banat sau ţinuturile ungurene. Siuntem însă informaţi Că ministenl Artelor, ar fi dat autorizaţie Ca să dea reprezentaţii în Ardeal Unei trupe din Budapesta de sub direcţia d-nUlui Szabi, din modul acesta vom avea încă 0 trupă maghiară în plus, în Ardeal. Aşa înţelege ministerul artelor, să facă propagandă artistică şi culturală în Ardeal, în funcţie de interesele naţionale? „Cerem retragerea acestei autorizaţiuni, dacă ea s'a dat, deoarece nu Ungurii din Ardeal se plâng că n’au trupe suficiente, ci românii!*,“ începând de Marţi 15 Mai ear., Bilete speciale C. F. R. en reducere pentru toate staţiunile balneare, se găsesc la „înlesnirea Drăniceanu“ Calea Victoriei 35. Informaţiuni granit. 5397 „Les Aviateurs au Couvent“, operetă în trei acte de d-l Emile Codey, care s-a jucat cu an deosebit succes in stagiatica trecută la Paris, se joacă actualmente cu un deosebit succes la „Théatre des Capucines“ din Bruxelles. Azi, după amiază Compania Bulandra reprezintă pentru prima oară în matineu „Masca și Obrazul“, delicioasa grotescă a lui Luigi Chiarelli, cu rinele Lucia Sturza-Bulandra, Micaela Costescu, Cătuşă Elvass, d-nii Petre Sturza, M. Tancovici-Cosmin, G. Calboreanu, G. Iliescu, M. Enescu, etc. In cursul săptămânei viitoare vor avea loc la Operă două spectacole populare, cu „Faust” şi „Carmen“. Nu s-au fixat încă la Operă toate distribuţiile pentru săptămâna viitoare. Teatrul Cărăbuş îşi va deschide stagiunea la sfârşitul acestei luni. „Una şi bună“ e titlul nouei reviste a d-lor Dur-Stoy cu care se va deschide stagiunea teatrului Cărăbuş. Astă seară se cântă la Operă „Balul mascat“ sub conducerea d-lui Egisto Tango .La teatrul Mic continuă să se reprezinte cu mare succes comedia „Mary", patru tablouri din lumea bună. D-ra Marietta Rareş şi d-r. Iancovescu au frumoase creaţiuni. Sâmbătă 12 Maiu 1923 Restaurantul hotelului Continental trecut sub o nouă direcţiune a devenit unul din cele mai apreciate din capitală. Calitatea consumaţiilor serviciul ireproşabil şi orchestra Vlădescu atrag zilnic un public numeros. 5396 La 21 Aprilie a sosit la New-York d-na Maria Ionescu, autoarea volumului „La Roumanie“. D-na Ionescu va ţine în America o serie de conferinţe gratuite, în scopul de a arăta lumei americane situaţia ce o ocupă România în Europa. Vizitaţi noul vayon de stofe bărbăteşti al Magazinului VILLE DE PARIS Răcoreşti Str. Lipscani 47Am anunţat la timp că în viitoarea stagiune a Operei, toate operele se vor cânta în româneşte. In legătură cu această ştire, putem anunţa că d. I. Nonna Ottescu, directorul muzical al Operei, a luat spre traducere libretul ,,Walkiriei”, acceptând să semneze ca traducător. Au mai fost încredinţate spre traducere libretele pentru „Tosca” şi „Mefistofele”. Duminecă 13 Mai c, ora 11 dimineaţa se va oficia la Biserica Sf. Voivozi un parastas pentru pomenirea regretatului Grigore Brezeanu, încetat din viaţă acum 4 ani Comedia „Mary“ va fi reprezentată şi în matineul de mâine Duminecă la teatrul Mic. D-na Hortensia Papadat Ben crescu, autoarea piesei „Bătrânul“, a presintat o nouă lucrare dramatică teatrului Naţional. Simfonia 9-a a lui Beethoven va fi executată la concertul de Luni seară al „Filarmonicei“. Stagiunea Teatrului Naţional se va închide la 1 Iunie. VIILE DE PARIS Bucureşti Str. Lipscani, 47 imensul STOCK de mărfuri aduse în acest sezon ne face a vinde la DETAIL cu preţul nostru de EN GROS. „Carmen”, opera lui Bizet, se va cânta în viitoarea stagiune cu o montare complect nouă şi costume special comandate. Conducerea muzicală, o va avea directorul Operei Române, d. George Georgescu. » ____. Mâine Duminecă, la ora 9 seara, d. Ion Timuş va vorbi în sala Teatrului Naţional din Craiova despre Viaţa şi obiceiurile în Japonia, ilustrând conferinţa cu numeroase proecţiuni în culori, şi cu melodii originale japoneze. Teatrul Naţional va reprezinta în matineul de azi drama lui Tolstoi „Puterea întunericului“. In primele roluri apar d-nele Ana Luca, A. Gusty, Marioara Zimniceanu şi d-nii Storin, Morţun, Sârbul, Barbelian, etc. D-1 N. Leonard va pleca peste câteva zile la Viena pentru a face câteva comenzi de costume şi decoruri. VILLE DE PARIS Bucureşti Str. Lipscani, 47 Unicul magasin cu ultimele noutăţi ale PARISULUI. In distribuţia de Miercuri a operei „Carmen“, care se cântă în spectacol popular, figurează d-nele Lupezaiskaja, şi Ida Berg şi d-nii Magiari, Caravia, etc. Când se pripeşte omul*. Indiscreţii parvenite din America ne spun că, în unele centre din Statele Unite s’a primit cu mare tapaj reclama turneului teatral, care urma să fie patronat de ministerul artelor şi fundaţia Principele Carol. Turneul acesta nu se mai face Cum rămâne atunci cu reclama. Compania d© operete Leonard a fixat definitiv deschiderea stagiunei de vară la 1 Iunie, cu marele succes al actualei stagiuni de la Berlin și Viena „Dansatoarea ,Katia“. In această operetă vor apare principalele elemente ale companiei şi câteva din cele nou angajate. Se fac pregătiri pentru o montare neobişnuită. La teatrul Naţional continuă să se repete pe scenă cu decoruri şi costume drama d-lui N. Iorga „Doamna lui Eremia Movilă“. Rolul principal va fi interpretat de d-nele Maria Filotti şi Eugenia Ciucurescu alternativ. Mâine dimineaţă la orele 11 are loc la Ateneu repetiţia generală a concertului Filarmonicei. Se va executa simfonia IX de Beethoven cu orchestra, cor şi solişti. Dirijează d. George Georgescu. La Parcul Oteteleşani se repetă zilnic „Dansatoarea Kg th.’ de Gilben. In reprezentaţia „Balului Mascat“ de Joia viitoare, apar d-nele Rodrigo si Cerchez, din Bazilia şi Vrăbiescu, e.c. E probabil că premiera Interpretului comedia lui Max Maurey, care se repetă pe scena teatrului Naţional din Craiova, şi a cărei reprezentare va servi la formarea unui fond pentru ridicarea unei pietre funerare pe mormântul Marioarei Fărcăşanu , va avea loc în toamnă. Aceasta, pentru a se putea imprima reprezentaţiei caracterul unei pioase comemorări. Compania lirică Leonard angajează* corişti şi coriste. Doritorii se vor adresa la Păreni Oteteleșanu cu începere de Duminică între orele 10—1*? dim.Comisiunea celor 13, întrunită la ministerul Artelor, a încetat activitatea, după ce a semnat un memoriu, în care partea cea mai mare s'a rezervat chestiunei.~ taxelor pe spectacol. Credem că nu aceasta e reorganizarea trâmbiţată şi nici no ne închipuim că pe această cale să se fi pus la punct „propaganda culturală prin teatru“. Aşteptăm lămuriri. Drama d-lui Caton Teodorian „Stăpâna“ va fi represintată astă seară la Teatrul Naţional. Reprezentaţiile Operei cu d-l Jean Athanasiu încă nu au fost definitiv fixate. D. G. Ciprian de la Teatrul Naţional ne trimite de la spitalul Brâncovenesc, o energică scri- soare în care protestează: a) împotriva faptului că redactorul nostru, care i-a vizitat la spital, a afirmat că peste opt zile va părăsi spitalul — ceeace în realitate se va întâmpla, spre marea bucurie de hipohondrii a d-lui Ciprian, peste patru săptămâni. b) împotriva faptului că în josul caricaturei apărută cu prilejul ratărei vizitei de mai sus, s’a tipărit numele d-lui G. Ciprian,,în vreme ce d-sa nu recunoaşte în ea decât cel mult pe unul din ascendenţii de demult ai arborelui d-sale genealogic. In sfârşit, ca să se răzbune cumplit pentru jignirea amorului său propriu, de, ,, bolnav grav“ — după cum ne scrie —ca şi pentru profanarea fizicului d-sale — ceea ce, după cât se pare i-a cauzat grave prejudicii, d.l Ciprian ne trimite câteva poezii Suportăm resemnaţi pedeapsa ■şi publicăm Una din poezii—care e, totuşi amuzantă — chiar în numărul de faţă. Cel mai bogat asortiment de stofe de rochi şi tailleurs, veritabile stofe englezeşti. COVERCOAT pentru Mantouri numai la VIILE DE PARIS Bucureşti Str. Lipscani, 47 Imediat după închiderea stagiunii Operei, care — după cum am mai anunţat — se va face la începutul lui iunie, se va începe semnarea angajamentelor pentru stagiunea viitoare. La teatrul Naţional din Craiova s’a pus în repetiţie piesa d-lui N. Iorga Contra Patriei. Interpretarea, care cere un ansamblu numeros, e în mâinile d-lor Pop Marţian, I. Dordea,M. Ionescu, Coco Demetrescu şi d-nele Mina Theodorescu, Aura Fotino, El. Nicolau etc. Piesa e pusă in scenă de maestrul Al. Dem. Dan. Mâine în matineu, se reprezintă la teatrul Regina Maria „Cadavrul viu“ cu d. Ion Manolescu în rolul titular. Societatea „Loja Artivilor din România” aduce la cunoştinţa membrilor săi că Miercuri 16 Mai 1923, la orele 9 dim., va avea loc la sediul societăţei din B-dul Elisabeta 17, o adunare generală extraordinară. La ordinea zilei: Complectarea Comitetului. Revizuirea tuturor membrilor şi modificarea câtorva articole din statute. Cu această ocaziune se va distribui membrilor Societăţei cantitatea de 1800 kgr. zahăr, ce se găseşte de postat la sediul Societăţii Repertoriul operei pentru săptămâna viitoare a fost astfel alcătuit: Marţi: „Aida“. Miercuri: „Carmen“ (spectacol popular)Joi: „Un Bal Mascat“. Vineri: „Faust“ (spectacol popular). Sâmbătă : „Un Bal Mascat“. Maestrul Nottara, care se află internat în secţia chirurgicală a d-lui dr. Poenaru-Căplescu din spitalul Brâncovenesc, va fi operat MiergjirL Cea mai buna pudră jaLncată din c» re mai m. ai nevâtămatcare suistaniesf' te pudra mrxp . dovada succesul mereu_resc*ncL şi sigu» Astăseară are loc la Teatrul Regina Maria mult aşteptata reintrare a d-lui Tony Bulandra, întors ori din turneu. D-sa va apare în faimoasa creaţie din Marchizul de Priola. „Insir’te Mărgărite,“, poemul dramatic al d-lui Victor Eftimiu, va fi represintat în matineul de mâine Duminecă la teatrul Naţional. Astăzi se oficiază căsătoria civilă a d-lui Mauriciu Horowitz, coproprietarul firmei „Amper“, cu d-ra Clara Pecker. E foarte probabil că în stagiunea viitoare a Operei se va cânta opera comică originală „De la Matei citire“ a d-lui I. Nona Ottescu, a cărei orchestraţie e aproape terminată. Mâine, Duminecă seara, compania Bulandra joacă „Puiul de vultur“ (L’Aiglon) cu A Tony Bulandra în Ducele de Reichstädt. In celelalte roluri apar d-nii N. Bulandra, M. Tancovici-Cosmin, Enescu, Chiriș, Calboreanu, I. Constantinescu, d-nele Crissenghi, Nora Pejov, Micaela Costescu, Liana Constantinescu, etc. Căutăm corespondenţi harnici şi pricepuţi în următoarele localităţi Sinaia, Buşteni, Braşov,Jâmpulung, Sovata, Băile Herenlane, Ocna Sibiului, Govora, Călimăneşti, Pucioasa, Lacul Sărat, Tekir-Ghiol Movila, Tekir Ghiol-Sat. Ofertele, însoţite de corespondenţe de probă, să se adreseze secretariatului de redacţie. Memento MEMENTO PREMIERE 21 Mai. Teatrul Naţional, ,.Doamna lui Eremia Movilă“ de N. Iorga. MEMENTO CONCERTE Marţi 15 Mai. (Ateneu). Concert Cecilia Stăncescu. Marţi 15 Mai. (Sala Dan)’. Concertul Enacovici. Joi 21 Mai (Ateneu)’. Concert Enescu. MEMEITO EXPOZIŢII Ateneul Român: Th. Pallady. Cercul Militar: d-na Gabriella Constantin. neaţa- ——xxxx—— BÎMPÎ iDomín«* 13 Haîa 1923