Ramuri, 1975 (Anul 12, nr. 1-12)

1975-09-15 / nr. 9

Editor : Comitetul de cultură şi educaţie socialistă al judeţului Dolj • Apare lunar Un nou an de învăţămînt A început un nou an de învăţămînt şi, la Craiova, ca pretutindeni în ţară, sosirea toamnei este marcată de cîteva dimensiuni afective pe care le resimţim toţi, cu egală bucurie. A început un nou an de învăţămînt şi străzile oraşului şi-au recăpătat brusc animaţia tinerească, patosul stimulat de prezenţa celor 60 000 de elevi şi studenţi. Debutul anului de învăţămînt la Craiova s-a desfăşurat, de astădată, într-un cadru deosebit, prin prezenţa în municipiul nostru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, care a luat parte la festivităţile prilejuite de aniversarea a 1750 de ani de la prima menţiune documentară a cetăţii daco-getice Pelendava şi a 500 de ani de la cea dinţii consemnare documentară a oraşului nostru. Se poate spune, astfel, cu îndreptăţită mîndrie că deschiderea noului an de învăţămînt s-a integrat fericit unor momente de înaltă tensiune emoţională, generate de vibranta evocare a tradiţiilor istorice înaintate existente pe aceste meleaguri, de viguroasa conturarea a marilor sarcini privind ascensiunea impetuoasă a ţării noastre. De fapt, festivităţile prilejuite de amintitele momente au fost marcate de un profund caracter de lucru, iar din cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu s-au desprins o multitudine de idei care sînt tot atîtea direcţii referitoare la dezvoltarea patriei noastre. Şi, fără îndoială, tineretului studios îi revin, în acest sens, sarcini importante. Din excepţionala cuvîntare a secretarului general al partidului s-a cristalizat cu limpezime ideea că, în condiţiile în care ştiinţa trebuie să devină o veritabilă forţă de producţie, învăţămîntului i se prefigurează un nou destin. Intr-o societate ca a noastră, care este prin excelenţă a muncii şi a creaţiei, învăţămîntul trebuie să se integreze tot mai mult producţiei, să instruiască oameni capabili să rezolve cu promptitudine problemele unei economii tot mai diversificate şi moderne. „Societatea pe care o edificăm — spunea tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in cuvîntarea de la Craiova — este o societate a muncii, a creaţiei ; în ea nu-şi vor avea locul cei ce nu muncesc. Iată de ce învăţămîntul trebuie să facă totul pentru a pregăti tineretul pentru muncă, pentru creaţie, pentru viaţă, învăţămîntul trebuie să facă din fiecare cetăţean al României socialiste un constructor entuziast al comunismului, un luptător ferm pentru progres, pentru egalitate între naţiuni, un revoluţionar în adevăratul sens al cuvîntului !“ Iată, aşadar, o viziune generoasă, creionată magistral de cuvintele secretarului general al partidului, asupra constructorului de mîine al societăţii noastre, o viziune în lumina căreia competenţa profesională a specialistului va trebui să se îmbine tot mai strîns cu înaltele virtuţi ale comunistului, ale militantului neobosit pentru fericirea poporului. Un asemenea tip uman este pe deplin realizabil, garanţia existînd în permanenta grijă a partidului şi statului nostru şi în cadrul concret, material, în condiţiile asigurate învăţămîntului. I PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Cu vizitele au rodit,îndemnul a fost clarvăzător... 15 septembrie 1975... Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele României socialiste, vizitînd municipiul Craiova, participă la festivităţile consacrate aniversării a 1750 de ani de la prima menţiune documentară a milenarei aşezări daco-getice Pelendava şi a 500 de ani de la cea dinţii atestare a oraşului, precum şi deschiderii noului an de învăţămînt. Cetăţenii municipiului au arborat zîmbetul lor cel mai cald, oraşul însuşi, învăluindu-se în faldurile sărbătoreşti ale drapelelor, întîmpină înaltul oaspete într-o atmosferă de neţărmurită bucurie. In întreprinderile „Electroputere“ şi „7 Noiembrie“, pe şantierul întreprinderii de utilaj greu, la noul sediu al Facultăţii de electrotehnică, simbolic implantat pe platforma industrială de la poarta de est a Craiovei, o mare de oameni ovaţionează pe cel care, cu numai un an în urmă, indicînd coordonatele optime ale progresului industriei municipiului, a impulsionat substanţial activităţile productive de pe aceste meleaguri. Cuvintele au rodit, îndemnul s-a dovedit a fi clarvăzător şi mîndria de a raporta secretarului general al partidului îndeplinirea sarcinilor asumate se citeşte pe fiecare chip. Acelaşi entuziasm a animat participanţii la marea adunare populară, desfăşurată în piaţa centrală a municipiului, sub semnul celor două evenimente : jubileul Craiovei şi inaugurarea noului an de învăţămînt. Cu acest prilej, cuvîntul de deschidere şi urarea de bun venit, rostite de tovarăşul Gheorghe Petrescu, prim secretar al Comitetului judeţean Dolj al P.C.R., au exprimat sentimente de profundă stimă pentru personalitatea secretarului general al partidului, a cărui activitate, dedicată înfloririi patriei noastre, oferă fiecăruia dintre noi un preţios exemplu de abnegaţie şi fidelitate faţă de cauza comunismului. „Avem aici o organizaţie de partid puternică, o clasă muncitoare care s-a dezvoltat intr-un ritm rapid in ultimii 10 ani — a remarcat tovarășul Nicolae Ceaușescu, în cuvîntarea rostită în cadrul marii adunări populare — , avem un corp ingineresc bun, tehnicieni buni — și de aceea am convingerea că toate sarcinile privind dezvoltarea industrială în următorul cincinal 1976—1989, în care ridicarea nivelului tehnic ocupă un loc central, vor fi realizate în bune condiţiuni. In acest fel municipiul Craiova, judeţul Dolj, îşi vor aduce o contribuţie de preţ la înfăptuirea Programului elaborat de Congresul al XI-lea al partidului, de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră“. Iar cuvintele, şi de data aceasta, au sunat ca un îndemn, dar şi ca o nobilă răsplată. După cum o nobilă răsplată a constituit-o conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Craiova. Apreciind, în continuare, succesele obţinute de oamenii muncii din Craiova contemporană şi judeţul Dolj, secretarul general al partidului a reamintit participanţilor la adunare rolul pe care l-au jucat în istoria românilor marile personalităţi a căror traiectorie s-a intersectat cu existenţa milenară a cetăţii Băniei : Mihai Viteazul şi Tudor Vladimirescu, sau rolul jucat de revoluţionarii craioveni în înflăcăratul an 1848. „Odată cu dezvoltarea proletariatului, a mişcării muncitoreşti din România, Craiova — a mai spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu — a cunoscut şi un puternic avînt al mişcării revoluţionare. Craiovenii revoluţionari au fost prezenţi la formarea primului partid muncitoresc în 1893, precum şi la formarea Partidului Comunist Român în 1921, aşa cum, de altfel, au fost prezenţi în toată perioada de la crearea Partidului Comunist în diferite momente ale luptei revoluţionare, inclusiv in înfăptuirea insurecţiei naţionale armate antifasciste şi antiimperaliste, care a deschis calea dezvoltării noi, socialiste, a României“. Aceasta fiind calea care a deschis Craiovei, în urmă cu trei decenii, perspectiva prezentului ei, din pragul căruia viitorul acestei aşezări de oameni, conturat cu pregnanţă de Directivele celui de-al XI-lea Congres al partidului, se anunţă prin realizări de o sporită eficacitate economică şi spectaculoase prin implicaţiile lor în ceea ce priveşte progresul social şi cultural al locuitorilor municipiului. NUMĂR SPECIAL• 1750 • PELENDAVA • CRAIOVA • 500