Renaşterea Bănăţeană, iunie 1990 (Anul 2, nr. 109-130)

1990-06-01 / nr. 109

pir.lN*k A2-A PROCESUL LUI NICU CEAUȘESCU La bază noi martori, în dosar alte probe în a patra zi a cercetării judecătorești. Tribunalul a procedat la ascultarea părților din proces privind cererile de administrare a probatoriului. Acuzarea a solicitat anexarea la dosar a sentințelor penale date de tribunale în celelalte procese judecătorești și în Sibiu, privitoare la evenimentele din decembrie 1989, a ordinului 2.600 al M. I., precum și audierea mai martori din rîndul răniților. multor surprinde cererea procurorului de instanță de a fi audiată domnișoara Mirela Coșa, recepționieră la „împăratul romanilor“, presupusă fostă „intimă“ a lui Nicu Ceaușescu. Principalele cereri ale avocatei au fost : stenograma teleconferinței din 17 decembrie 1989 (în finalul căreia inculpatul a dispus unele măsuri locale, stenogramă care, după unele indicii, a fost contrafăcută ...) ; audierea unor personalități implicate, sub o formă sau alta în evenimentele de la Sibiu, printre care generalii Vlad, Stănculescu, Dănescu, Cîmpeanu, apoi Ana Chițac, Mureșan, Radu Bălan și Ion Coman, precum și Vasile Vișan, Elena Bleahu, Iosif Stolojescu, fost instructor al c.c. al p.c.r„ Alexandru Reimer, Ion Chirilă, Adrian Purpure, Milan Irimescu și reaudierea martorului, locotenent-colonel Dragomir Aurel și a locotenent-colonelului Nicolae Dochinoiu (unii martori au fost propuși de inculpat). Avînd în vedere gravitatea stării de sănătate a lui Nicu Ceaușescu (hepatită cronică progresivă), precum și starea post-operatorie în urma atentatului suferit în seara zilei de 22 decembrie 1989), avocata Paula Iacob a cerut instanței dispunerea unei expertize medicale neuro-psihiatrice (?!) și luarea în considerare a concluziilor rezultatelor. Deliberînd asupra cererilor, timp de aproape două ore, instanța a hotărît audierea a 14 martori solicitați de acuzare, anexarea la dosarul cauzei a sentințelor penale din procesele judecate la Sibiu și a ordinului amintit, în favoarea apărării, instanța admis anexarea la dosar a textelor a tuturor stenogramelor conferințelor din perioada 17—22 decembrie 1989, audierea numai a 7 martori? — Iulian Vlad, Ana Mureșan, Ilie Dinu, Milan Irimescu, Eugen Toma, Iosif Stolojescu și Ilie Ion (din garda personală a inculpatului), readudierea martorului Aurel Dragomir, în circumstanțiere, a fost admisă audierea doar a unui singur martor (nenominalizat) și a unei depoziții a conducerii Clubului F.C. Inter Sibiu. în ce privește expertiza neuropsihică, instanța a constatat că ea nu se impune, neexistînd nici un fel de dubii asupra stării de sănătate a inculpatului, sub acest aspect, dar a dispus efectuarea unui consult general de către un corp medical de specialiști, ale căror concluzii să se constituie în posibile probe juridice. Se înțelege că, celelalte probe solicitate, atît de acuzare cit și de apărare, au fost respinse. Din oficiu, instanța a dispus anexarea la dosar a hotărîrilor tribunalelor militare extraordinare Sibiu și Cluj, care au judecat din celelalte cauze, concluziile Comisiei de anchetă a Procuraturii Militare Brașov, în legătură cu moartea, în condiții suspecte, a mai multor persoane în zilele de 21—22 decembrie 1989, precum și audierea unor noi martori. Dezbaterile publice s-au întrerupt, Tribunalul hotărînd reluarea procesului în 25 iunie a.c., tot la Sibiu. IOAN DAVID INCURSIUNE IN ABJECT Ne cerem, anticipat, scuze pentru rîndurile de mai jos. Ele cuprind relatarea unui act dintre cele mai josnice, mai dezgustătoare și mai aberante din comportamentul uman. în data de 10 mai 1990, Berki Anna, în vîrstă de 70 de ani, se afla, ca de obicei, la domiciliul fiicei sale din Timișoara. La un moment dat, în locuință a intrat Graure Viorel, concubin al respectivei fiice, în vîrstă de 42 de ani. Se afla într o stare avansată de ebrietate, într-o dispoziție violentă care, de altfel, îi este caracteristică. După un monolog trivial „recitat“ spre cele două femei, individul a început să o brutalizeze pe bătrînă, pentru ca, în cele din urmă, să săvîrșească hidoasa infracțiune de viol. Asupra mamei femeii lui! Asupra unei bătrîne de 70 de ani ! Cltă educare și reeducare este necesară pentru a metamorfoza o astfel de creatură sub-umană într-un om ? Ce anume trebuie să afle acest exemplar, acum, la 42 de ani, despre părinți, despre familie, despre mamă sau cea asimilată mamei, despre suflet și respect, de sine și de ceilalți ? Oricum, legea și cele prevăzute de ea par insuficiente pentru a marca ceea ce noi gîndim despre asemenea degenerări ale rasei umane. lex PRECIZĂRI CU PRIVIRE LA GREVIȘTII FOAMEI DIN PIAȚA UNIVERSITĂȚII (Urmare din pag. 1) maiai e cel de a fi reușit schimbarea oficială a revendicărilor într una negociabilă (existența unei televiziuni liber-private) fapt ce poate fi susținut logic de majoritatea cetățenilor României. Medicul român Shelvet nu a precizat însă opinia sa de psihiatru calificat asupra tuturor celor în cauză (după cum poateu se știe, o astfel de evaluare a fost refuzată local specialiștilor români) , fapt important pentru ideea drepturilor omului și pentru prestigiul psihiatriei, deoarece în toate țările lumii cel care nu-și asumă cu discernămînt integru dreptul de a-și face rău e supus la tratament obligatoriu. Și, în plus, există și autori morali ai dramei actuale din Piața Universității care urmează să fie comentați în istorie. Așteptăm deci precizări suplimentare de la psihiatrul Ion Vianu, care poate pe această cale sa sprijine și procesul de reînnoire morală a psihiatriei românești. wTOTnwwwraTrtTOmwtMtmTOvwwwvvvNwmYvwwșwxwwHwuwtvtHMvvwwtuviimuwunwMnHtMnnwwvtHmttimvvMștwșutiunvMvtvwHvtvHmwwwvwTOwnmnDw»» SPORI « SPORI • SPORI •SPORT O SPORT • SPORȚ • SPORJ Fotbal. Divizia A „POLI“, APROAPE DE... „PUNCTUL 8“! Sarcina reporterului este mult ușurată La acest scor, 6—1, cu care studenții și-au legitimat miercuri, în fața principalului contracandidat și a unui public în extaz, dreptul de participare în „Cupa U.E.F.A.“, înainte însă de a trece la cronica propriu-zisă, aș îndrăzni să mai rețin puțin atenția cu un aparent neînsemnat amănunt. în ulmă, cu doi ani, cînd a preluat echipa după ce aceasta își trecea în palmares încă o retrogradare, l-am întrebat pe antrenorul Costică Rădulescu de ce a plecat de la Galați, unde făcuse, practic, minuni, adică a propulsat o echipă din B, fără valori deosebite dar disciplinată, în „Cupa U.E.F.A.“. Pentru că mai mult decât realizase acolo, am înțeles eu, în condițiile ierarhic prestabilite ale diviziei A — Steaua, Dinamo, Victoria — nu s-ar fi putut. Or, oamenii de suflet ai fotbalului gălățean cereau (firesc, poate) mai mult. Chiar și fumurile unor jucători deveneau tot mai greu de străpuns. Să revin însă La „Poli“ și la gîndul ce mi-a creat această amintire. Costică Rădulescu a promovat și gruparea studențească ; a dus-o acum „U.E.F.A.“ și, după o logică a similnlitudinilor, ar urma să plece în curînd și de la „Poli“ considerînd-o un plafon suficient de ridicat. Pledoaria subsemnatului este însă pentru stabilitatea conducerii tehnice în perspectiva unei ascensiuni în viitorul clasament, mai ales că realitățile fotbalistice sunt în permanentă și radicală schimbare. Deci , vrem mai mult de la această echipă ! E clar că în noile condiții socio-economice, numai performanțele (inclusiv europene) pot menține în viață formațiile de fotbal, îi urez deci, antrenorului Rădulescu și băieților săi să ajungă să elimine Juventus Torino în primul tur al „Cupei U.E.F.A.“ ! Meciul cu brașovenii a fost parcă o continuare a reprizei a doua Steaua, adică evoluție relaxată cu relaxantă, cu faze create și finalișizate cu o ușurință tulburătoare. Simplu, frumos, eficace ! Mi-ar fi greu, în spațiul tipografic alocat să vă (re)povestesc întreaga partidă (cuvintele ar fi chiar sărace în a descrie multitudinea procedeelor tehnice, a mijloacelor de exprimare tactică pe gazon). Mă voi limita deci la a vă descrie, rememorînd împreună, fazele golurilor. 1—0 . Bungău pătrunde în forță, la fel ca în jocul cu Steaua, pasează lui Octavian Popescu aflat la poartă și acesta înscrie (min. 12 m de 13) . 2—0 . Varga centrează în centrul careului de 16 m, unde Crăciun, scăpat de capcana ofsaidului, înscrie sec (min. 25), oaspeții protestează îndelung ; 3—0 : contraatac simplu cu Timofte la balon și pas subtil La Vlaicu care punctează fără speranțe pentru Santa (min. 53) ; 4—0 : după un triunghi de pase Bungău, Timofte, Rosenblum, ultimul majorând diferența (min. 62) ; 5—0 : Varga, din 11 m acordat de Mircea Salomir (Cluj) pentru faultul în careu al lui Lungu asupra lui Rosenblum (min. 77) ; 6—0 , autor Rosenblum, bine deschis de Vlaicu La marginea careului (min. 88) , în ultimul minut de joc. Varga îl faultează în careu pe Văidean, mai mult din elanul deposedării decit din intenție ; tot Văidean execută penaltiul, pășind lui Barbu și 6—1. Sîmbătă la Rm. Vîlcea, cu Universitatea Craiova penultima confruntare. Succes ! „Poli“ : Almășan, Varga, Crăciun, Andrea?, Stoicov, Vlaicu, Timofte (Ionuț, min. 80), Drean (Bărbosu, min. 59), Bungău, Rosenblum, Popescu, Brașov , Șanta, Ghergu, Moldovan, Pîrvu, Lungu, Nedelcearu, Mandoca, Andrași (Drăgan, min. 67), Văidean, Selmesi, Pătru (Barbu, min. 59). GEORGE BOIERU PROGRAMUL COMPETIȚIILOR SPORTIVE ÎN ZILELE DE 2 ȘI 3 iUNIE 1990 Sîmbătă, 2 iunie FOTBAL. Finala campionatului județean de juniori : Buziaș — Auto F.Z.B., teren F.Z.B., ora 9, Jebel — Londra, teren F.Z.B., ora 11, finala, teren F.Z.B., ora 17 ; Etapa interjudețeană la juniori II și III : Politehnica Timișoara — Caransebeș, teren 1 Mai, ora 16, Viitorul Timișoara — C.S.M. Reșița, teren 1 Mai, ora 18. RENAȘTEREA BANĂȚEANA • „O blinda netihnă în semn și culoare" semnată de Nicolae Popa își așteaptă privitorul începînd cu ziua candorii pure, 1 Iunie, la sediul Antreprizei 4 din strada Demetriade nr. 13, Timișoara. Expoziția se deschide la 1 iunie, ora 14, cu o prezentare rostită de dl. Deliu Petroiu. (M. C.) • Din inițiativa unui colectiv de cercetători și cadre didactice din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Craiova, Iași și Pitești a fost constituită Societatea Română de Fizică. Această societate va colabora cu organizații și instituții din țară și străinătate pentru a stabili un înalt nivel profesional, pentru promovarea informațiilor și valorilor autentice și își are sediul La următoarea adresă : Institutul de Fizică Atomică, București — Măgurele, C.P. M.G.G. , Jicman Petru din localitatea Boldur județul Timiș și Adăscăliței Vasile domiciliat în Vlăsinești, județul Botoșani au fost „reperați“ de poliție în timp ce jucau cu toată nonșalanță barbut pe bani, fapt pentru care au fost amendați cu suma de 1.500 de lei. (pit. O. Gavrilă). • Filarmonica de stat „Banatul" din Timișoara prezintă sîmbătă, 2 iunie, la ora 19. La sala „Capitol“ un concert simfonic — Medalion „Wolfgang Amadeus Mozart". Dirijor : Petru Oschanitzky. Soliști : Sorin Petrescu și Sorin Dogariu. Din program : Simfonia nr. 25 în sol minor KV 183, Concertul în Mi bemol major pentru două piane și orchestră KV 231 și Simfonia nr. 38 în Re major „Praga“ KV 504. (P. C.) s intern/ recepta« * • • Rădăcina înțelegerii între oameni nu are legături cu politica, iată sensul umanității, iată scopul vizitei făcute ieri de o delegație de medici, , arhitecți și reprezentantul primăriei Viena pentru a perfecta construirea unui spital de urgență în Timișoara, primul de acest gen, cu secții de ortopedie, neurochirurgie, tratarea arsurilor. Partea de construcție propriu-zisă ne revine, iar dotarea cu aparatură va fi de proveniență austriacă. Hotărîrea s-a luat teoretic încă din 27.12.1989, cînd am fost prima oară vizitați de acești specialiști. Vom reveni cu amănunte. (L. E.) • Liga Drepturilor Copilului din România — Comisia de inventică pentru copii — organizează un salon național de jucării — București, noiembrie 1990. Inventatorii, creatorii de modele și desene industriale, designerii, întreprinderi de stat, particulare și cooperatiste din țară și străinătate, în a căror sferă de interes intră această manifestare tehnico-științifică, pot primi relații la sediul ligii, str. 13 Decembrie nr. 4, sectorul 1, București telefon 13.63.09, 33.58.38, 75.55.32. Cele mai reușite lucrări vor fi premiate: • Liga Drepturilor Copilului din România, revista „Miracol“ și Editura „Făt-Frumos“ instituie, cu prilejul zilei de 1 Iunie, concursul internațional pe tema : „Copii în România“. Vor fi acordate premii pentru : Literatură (proză, poezie, S.F., literatură pentru preșcolari), Grafică și fotografie), Știință și informare științifică (lucrări de cercetare și documentare privind calitatea vieții copilului în România și în lume pare să contribuie, concret, la fundamentarea Statutului internațional al copilului). Lucrările vor fi trimise pînă la 1 iunie 1991 pe adresa : Liga Drepturilor Copilului din România, str. 13 Decembrie nr. 4, sectorul 1, București. • Conferință de presă la Filarmonica de stat „Banatul“ din Timișoara. Recent, la Filarmonica de stat „Banatul“ din Timișoara s-a desfășurat o conferință de presă pe tema extinderii relațiilor culturale ale orașului nostru, îndeosebi ale Filarmonicii, cu alte instituții culturale similare, din lume (concret, cu orchestra Bremerhaven din R.F.G.). Conferința a fost prilejuită de prezența în orașul nostru a domnului Mircea Ionescu, român stabilit în Germania, membru al orchestrei simfonice din Bremerhaven, talentat și prestigios violonist, împreună cu domnii Walter Horstmann și Peter Rohn, care au însoțit un transport de ajutoare sosite din R.F.G., constînd în alimente, accesorii muzicale și un aparat xerox. Domnul Mircea Ionescu a fost inițiatorul, creierul și sufletul concertului în beneficiul Operei și al Filarmonicii din Timișoara desfășurat La 26 martie a.c., organizat de orchestra simfonică din Bremerhaven, la care a fost invitat să participe dirijorul Remus Georgescu de la Filarmonica din Timișoara. La acest concert și-au dat concursul George-Emil Crăsinaru, basbariton, Dan Ungureanu și Mihai Zamfir, tenor — (toți trei de origine română), Marc Meticalf, Lothar Welzl, Theo Wiedenbusch ș.a., care au interpretat lucrări ale unor cunoscuți compozitori români și străini : Gh. Dima, George Enescu, Iosif Ivanovici, Theodor Rogalski, G. Donizetti, Giuseppe Verdi și Antonio Vivaldi. Un gest impresionant, de aleasă considerație și colegialitate între cele două v instituții culturale. (P. C.) __________________________________