Renaşterea Bănăţeană, august 1991 (Anul 3, nr. 431-457)

1991-08-23 / nr. 450

PAGINA 2 ♦ 23 AUGUST 1991 Inspectoratului de protecție a plantelor M* și carantină fitosanitară Timiș - Omida păroasă a dudului este un binecunoscut dăunător. Ce face Inspectoratul de protecție a plantelor și carantină fitosanitară Timiș pentru combaterea sa? Au început deja tratamentele cu insecticide la pomii de pe marginea șoselelor, acțiune care se încheie în 2 septembrie a.c. Omida amintită trăiește în asociație (cuiburi) pînă la vîrsta a treia, apoi trăiește solitar. Combaterea se întreprinde după apariție, cînd ocupă 2-4 frunze și trebuie făcută pînă cînd nu împînzește coroana pomilor. Ea se face atît prin metodă mecanică, cît și chimică. Noi le executăm, deci, cu mijloace mecanice și cu aviație utilitară. Ce produse chimice se folosesc și care sînt restricțiile pentru participanții la acțiune? Produsele chimice sînt: Dimilin 25- 0,02%, Decis 2,5-0,025%; Onefon 90-0,2%; Metathion-0,2%. în timpul tratamentelor, participanții la acțiune nu au voie să mănînce, să bea și să fumeze. Care sunt interdicțiile pentru a putea preveni intoxicațiile? Se interzice: consumul de fructe, pășunarea animalelor de-a lungul șoselelor, precum și furajarea viermilor de mătase cu frunze de pe traseele tratate. - Cum procedează crescătorii de viermi de mătase, care au de furajat, dar crescătorii de albine? - Vor lua legătura cu primăriile care au stabilit traseele ce rămîn netratate, unde combaterea acestui dăunător se face prin tăierea, strivirea și arderea cuiburilor de omizi. Nefacîndu-se tratamente chimice în curți și grădini de lingă case, deținătorii de pomi fructiferi au obligația de a tăia și arde cuiburile de omizi. Crescătorii de albine vor închide albinele ori se vor muta la o distanță mai mare de 6 km de locul executării tratamentelor chimice. STELA RADU ONU. Din păcate, cazul Grupului Școlar Sanitar din Timișoara, adică atribuirea unui spațiu pe măsura celor 1200 de elevi, care vor frecventa, din toamnă, această școală, nu s-a putut rezolva omenește, pe baza datelor și documentelor existente. In zadar Prefectura județului Timiș a emis decizia 326/5.08.1991 privind reglementarea situației juridice a imobilului din br. Revoluției nr. 15 și care precizează clar că imobilul este în patrimoniul statului român prin Primăria municipiului Timișoara, corpul II fiind dat în administrarea Inspectoratului Școlar Județean Grupului Școlar Sanitar, în zadar, deci, pentru că cei în cauză, adică actualii chiriași Centrul de perfecționare a personalului din industria construcțiilor de mașini și subchiriașii "Interject" și o școală de șoferi particulară se declară proprietari ai clădirii de mai bine de 20 de ani. Aceste demersuri pașnice neavînd nici un rezultat, în 13 august a.c., Primăria și Inspectoratul Școlar Județean au înaintat cazul instanței spre rezolvare. Elevi, părinți și dascăli speră ca măcar în fața oamenilor legii acest caz să nu mai fie atît de complicat, astfel încît, așa cum dovedește și extrasul de carte funciară - "corpul de clădire II din bv. Revoluției nr. 15 A, avînd o suprafață de 2090 mp este proprietatea statului român, în administrarea directă a Grupului Școlar Sanitar Timișoara - clădirea, într-adevăr, să revină școlii, iar actualii chiriași să accepte, eventual, oferta de spațiu a Inspectoratului Școlar Județean. Poate totuși, cu imense eforturi, această clădire își va putea primi elevii în 15 septembrie! (H.A.) Vom avea legume la anul? - Domnule director, în atenția tuturor este pregătirea rezervelor pentru anul ce urmează. Dacă știm cum stăm cu cerealele, mai puțin se cunoaște situația la legume. Avînd în vedere că aveți în subordine Complexul de semințe-legume (începînd cu acest an, UNISEM S.A.), care sunt preocupările pentru asigurarea rezervelor la unitatea pe care o conduceți? Ca oricare bun gospodar, preocuparea noastră de bază a fost asigurarea cantităților de semințe-legume, material săditor legumicol, leguminoase alimentare, cartofi, semințe de flori și, mai nou, și material săditor pomicol. Pot să vă spun că la această dată, pentru culturile de legume anticipate (spanac, salată, ridichi de lună, ceapă verde, usturoi verde) avem cantitățile de semințe și material săditor asigurat. Față de anii precedenți, cînd aveam în cultură în jude• Convorbire cu dl. directorul Societății rele Timiș și Caraș-Severin peste 5000 ha semincer legumicol, anul acesta avem numai 900 ha. Avînd în vedere reducerea mare a suprafeței de loturi semincere, am căutat să facem aprovizionarea din alte județe. în momentul de față, sîntem preocupați de preluarea sămînței de mazăre de grădină, care în mare parte se află deja în unitate și preluarea materialului săditor legumicol, respectiv, arpagic și usturoi. Dacă înainte legăturile dintre producători și unitatea dumneavoastră erau stabilite oarecum prin tradiție, acum, prin lichidarea patrimoniului CAP-urilor ca urmare a efectului Legii fondului funciar, desigur, aceste legături suferă modificări. Cum lucrați cu CAP- urile și în ce măsură mai sunt respectate la ora actuală obligațiile contractuale? Noi am anunțat toți producătorii de transformările survenite referitor la unitatea noastră, în ce privește producerea și preluarea semințelor din satele de tradiție, ne-am deplasat cu aparatul tehnic și am urmărit și îndrumat producerea semințelor la fața locului. Desigur, înregistrăm situații diferite. Sunt unități foste cooperatiste care ne predau producția în totalitate, sunt alte unități care au lăsat producția de semințe la membrii cooperatori. Așa s-a întîmplat cu arpagicul în Beba Veche, Valcani, Iecea Mare, în acest caz, preluăm marfa în sat, facem recepția loca și plata o efectuăm prin Cooperativa de credit în cel mult o săptămînă. Aș dori să precizez că pentru stimularea producătorilor de arpagic și usturoi, față de prevederile stabilite prin Hotărîrea Ministerului Agriculturii nr. 9191, s-au suplimentat prețurile după cum urmează: arpagicul, cal.I. se plătește cu 50 lei/kg, arpagicul cal. II. 45 lei/kg, stufat 30 lei/ kg mă refer la cantități utile. La usturoi, calitatea I (diametru 35 mm) 75 lei/kg, iar cal. II.(diametru 30-35 mm) 70 lei/kg, în satele unde se preia direct de la producători materialul săditor, am stabilit puncte de preluare prin angajați temporari, în momentul cînd există marfă pentru transport, ne prezentăm cu mașinile și facem recepția imediat. Singurul lucru pe care îl dorim este ca marfa să nu stea în saci mai mult de 2-3 zile, pentru a nu se deprecia. - Trecînd de la preluare la desfacere, cum credeți că veți putea face aprovizionarea cu semințe în condițiile apariției gospodăriilor mici și desființării planificărilor? - Ne-am organizat activitatea în așa fel încît să aflăm necesarul de semințe pe soluri și să putem asigura o distribuție echitabilă. Interesul fiind ca sămînța să ajungă la producător și nu să-l aducem pe producător la oraș, la magazin, am dori să colaborăm în continuare cu cooperațiile de consum, deoarece avem o bună experiență cu acestea. Facem un apel la conducerile acestor cooperații ca să stabilească necesarul de sămînță. Spre exemplu, cartofii de sămînță îi aducem din zonele închise Brașov, Covasna, Harghita și nu putem aduce cantitățile și sortimentele dorite dacă nu avem un necesar prealabil, care ne poate fi comunicat sub diferite forme, dar, totuși, în timp util ca să evităm aglomerările și risipa. Anul acesta, încă ne bazăm pe producția cvasiplanificată din anul precedent. Cum,vedeți organizarea în viitor? - întrebarea e bine-venită, pentru că ne preocupă stabilirea unor contracte nu numai cu IAS-urile și societățile comerciale, ci și cu asociațiile familiale, cărora le putem asigura semințe, îngrășăminte, substanțe și să le preluăm ulterior producția. Este producția cea mai aducătoare de venit, chiar dacă necesită un volum mare de muncă și migală. De exemplu, la arpagic, chiar dacă se obține numai o producție de 7000 kg/ha, la 50 lei prețul actual cîștigul total e de 350.000 lei/ha. Chiar dacă toate costurile ar fi de 150.000 lei, tot ar rămîne un venit net de 200.000 lei. La fel, la sămînța de castraveți, prețul la 1 kg de sămînță e de 1700 lei. Producția minimă pe ha este de 500 kg. Și calculul se poate repeta. Toate unitățile mari producătoare de legume, producătorii particulari, asociațiile familiale pot fi siguri că le vom asigura întreaga cantitate de semințe și material săditor de care au nevoie. Doresc să repet ceea ce am mai spus, că studiul pieței se află la începuturi și am dori să știm anticipat care sunt solicitările pentru a aduce tot ce este nevoie pentru zona noastră de acțiune. MARIANA CERNICOVA Victor Coposescu, pe acțiuni "UNISEM" RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ Piața de mașini La autoturismele "Dacia" prețurile se mențin ridicate. La mașinile vechi acestea oscilează între 180.000-280.000 lei, iar la cele noi între 300.000-500.000 lei. Iată și cîteva exemple: Dacia 1300 (an de fabricație 1974) -180.000 lei, Dacia 1300 (1976) - 220.000 lei, Dacia 1300 (1978) - 250.000 lei, Dacia 1300 (1983) - 265.000 lei, Dacia 1300 (1985) - 300.000 lei, Dacia 1410 (1990) - 400.000 lei - 450.000 lei, Dacia 1410 (1991) - 500.000 lei. La autoturismele străine, prețurile se mențin scăzute: între 1.800- 4.000 mărci, iata cu cit puteți cumpăra o mașină străină: BMW 320 (1974) - cu motor nou, cauciucuri de rezervă și instalație electrică completă de rezervă - 2.000 mărci, BMW 320 (1977) - 4.500 mărci, BMW 320 (1978) - 3.500 mărci, Volkswagen Diesel (1978) - 2.600 mărci, Volkswagen Passat (1979) - 2.100 mărci, Volvo Diesel (1979) - 3.500 mărci, Volkswagen Passat (1980) - 2.000 mărci, Fiat Ritmo 75(1981)- 1.800 mărci, Renault 18 (1981) - 2.500 mărci, BMW 312 (1982)-4.000 mărci, Fiat Ritmo (1984) - 425.000 lei. Iată și prețurile la piesele de schimb. Pentru "Dacia": Set cuzineți R2-3.500 lei, set cuzineți palier mărit -2.500 lei, arbore cotit palier mărit -10.000 lei, arbore cotit standard -14.000 lei, set segment -900 lei, garnitură chiuloasă -300 lei, cutie de viteză completă -5 trepte -25.000 lei, grup conic -3.000 lei, rulment presiune -500 lei, cabluri ambreiaj -150 lei, set bujii Bosch -1.500 lei, bec far -50 lei, arcuri spate -1.750 per., planetară -6.000 lei, telescop față -1.500 lei, caroserie "Dacia Break" -HO 000 lei, aripă față-3.000 lei, foaie ușă-1.500 lei, bară față și spate-4.200 lei/set, mască și ochelari -1.200 lei, volan sport-1.200 lei, flapson-200 per., ulei Ungaria-350 lei/litru, ulei Shell -550 lei/litru. Pentru "Oltcit": filtru aer -400 lei, filtru ulei -400 lei, membrană pompă benzină -50 lei. Pentru "Aro": delroit complet -1.500 lei. Pentru "Opel Rekord": carburator -100 mărci, electromotor -50 mărci, alternator -30 mărci, galerie admisie -30 mărci, cutie viteze -300 mărci. 7^n-wmr mrmrc TjTrr hitCVIN WfilILNEIRTH SOCIETATEA COMERCIALĂ DE TRATAMENT BALNEAR BUZIAȘ S.A. vinde la licitație următoarele: • cairasa NONIUS;* platforme metalice basculante.Licitația va avea loc, în data de 24.08. 1991, ora 10, la gospodăria-anexă din cadrul societății. înscrierea la licitație se va face începînd cu data de 23.08. 1991, la sediul societății - biroul comercial, ocazie cu care participanții vor depune la casieria unității 10% din valoarea bunului la care se înscriu. • Sucursala Timiș a Regiei autonome Loto- Pronosport informează că la tragerea Pronoexpres din 14 august a.c. s-au omologat următoarele cîștiguri: categoria 1 - o variantă 25% a 134.445 lei; categoria 2 - o variantă 100% a 134.445 lei; categoria 35,25 variante a 25.609 lei; categoria 463,50 variante a 2.117 lei; categoria 5 variante a 302 lei. • Aceeași sursă comunică un fapt, probabil, cunoscut la această oră de marea majoritate a microbiștilor: vacanța pronosportiștilor a luat sfârșit! Duminică, 25 august, se reia cursa către... milioane a celor pasionați de mirajul variantelor simple, repetate sau combinate. Deci, start! Sau, altfel zis, 1 X 2... Primul concurs din noua "stagiune" este alcătuit din meciurile primei etape a Diviziei naționale a campionatului nostru și cîteva din meciurile de divizie B. • "Măgura S.R.L." - de fapt, ce e? "Ce vreți să cîștigați, poftiți de jucați, cu numai 1200 lei! Veți beneficia de sute de mii". Acesta este "sportul" publicitar al Societății Măgura, care profită din plin de naivitatea oamenilor. Amatorii se înghesuie, aduc banii, dar cîștigul se lasă de-a binelea așteptat. Excrocherie? înșelătorie? Dumnezeu știe... Cert este că la ora actuală sunt sute de oameni cu banii dați și zilnic sînt pasați cu... "o să cîștigați". Mă gîndesc că, eventual, Garda financiară ar putea descoperi misterul acestei societăți care nu se sfiește a înșela și a profita de naivitatea semenilor noștri. Poate nu e de neglijat nici faptul că societatea are autorizația nr. 35/1236/06.1991. (C. S.) • Cenaclul RIDENDO face cunoscut membrilor săi epigramiști că cenaclul ploieștean "I. Ionescu -Quintus" organizează un concurs de epigrame pe tema "întoarse ca la Ploiești". Doritorii vor expedia, pînă la 10 septembrie (data poștei), maximum cinci epigrame, dactilografiate la două rînduri, în trei exemplare, avînd și un motto, care va fi înscris pe un plic închis, ce va conține numele și adresa participantului (telefonul). Epigramele vor fi expediate pe adresa: Casa de cultură a sindicatelor, bd. Republicii, nr. 63, cod 2000, Ploiești, plicul purtînd mențiunea: "pentru concurs epigrame". Vor fi acordate 3 premii și 2 mențiuni, în elaborarea epigramelor, este recomandat să se valorifice "limbajul local", caragialesc. • Inspectorul de Stat pentru Handicapați Timiș, roagă pe moștenitorii legali ai lui Vutcmir Nicolae, deținători ai terenului arabil din Calea Lipovei, colț cu str. 1.1. de la Brad, să se prezinte de urgență la sediul Inspectoratului, bd. C.D. Loga, nr. 3, Timișoara, tel. 16180, zilnic, între orele 9-15 (cu excepția zilelor de sîmbătă și duminică), pentru a clarifica situația terenului respectiv. • Asigurarea rației de ulei (de zahăr nici nu mai vorbim) continuă să fie o problemă pentru unitățile alimentare. După ce că o jumătate de litru pe lună, de persoană, reprezintă o cantitate absolut insuficientă, mai ales în perioada de vară, după ce că liberalizarea n-a reușit, așa cum se spera, să-i stimuleze pe producătorii acestui produs indispensabil, se mai produc și lucruri strigătoare la cer, cum este cel pentru care a venit să se plîngă la redacție domnul Marius Labă, din Timișoara. Dînsul nu a reușit să intre în posesia" tainului” de ulei pe lunile iunie și iulie din motive independente de voința sa, magazinul din Calea Lugojului, unde este arondat, "Jura", neavînd ce să ofere cumpărătorilor în perioadele respective. Acum cei de la alimentara "Jura", privatizată, nu vor să-i mai ofere decît rația pe luna august, refuzînd totodată să verifice, la rugămintea domnului Labă, ce este înscris în registru pe lunile iunie și iulie. Omul bănuiește că"rațiile neridicate sînt vîndute preferențial "cunoștințelor, în vederea stabilirii de relații sau la preț de bișniț". "Rămîne de văzut - zice reclamantul - de cei în drept care este realitatea". Cum năravurile celor din comerț alimentează mereu astfel de suspiciuni, așteptăm și noi o verificare din partea celor..."în drept" la magazinul "Jura". Poate se dă de urma untdelemnului. Cu sau fără soia! (V.A.) • Casa laureatului premiului Nobel pentru pace, Elie Wiesel, din orașul Sighetul Marmației, va fi transformată pînă la toamnă, în muzeu. Purtătorul de cuvînt al Departamentului Cultelor din România, dl. Ion Gașpar, a subliniat că muzeul va fi un semn de omagiu pentru opera lui Elie Wiesel, supraviețuitor al holocaustului nazist din timpul celui de-al doilea război mondial, cît și față de comunitatea evreiască, odinioară numeroasă în zonă. Familiile care locuiesc, în prezent, în casa-muzeu vor primi alte locuințe. Elie Wiesel a revenit după foarte mulți ani în țară pentru a participa la comemorarea victimelor holocaustului nazist. (M.C.) . Deși situația în Republica Moldova este incertă, pregătirile pentru sărbătoarea "Limba noastră" continuă. Din afirmațiile directorului general al Centrului republican pentru artă și cultură, dl. Vasile Chirică, aniversarea a doi ani de la introducerea limbii române ca limbă de stat în Republica Moldova programează, printre altele, o expoziție de artă populară românească și un spectacol de gală al laureaților festivalului "Maria Tănase", în ce privește aniversarea a 555 ani de aestare a orașului Chișinău, care trebuia să înceapă în 25 august și să dureze o săptămînă, pronosticurile sînt mai puțin luminoase. La București însă, în cinstea Chișinăului, o stradă urmează să primească această denumire, cu semnificații sporite prin încercările la care este supusă capitala Republicii Moldova. (M.C.) . "Vatra Ardealului" a fost închisă. Cofetăria "Vatra Ardealului" () a fost închisă în urma deciziei Centrului de medicină preventivă din Brașov. Cauza? Cu toate că această cofetărie cu un nume atît de impunător s-a deschis de curînd, ea a pus în vînzare prăjituri alterate care au dus la intoxicarea a 13 persoane, majoritatea copii. Domnul Vicențiu Cojenelu, responsabilul, a pus în vînzare prăjiturile și după ce i s-a atras atenția să le scoată, fiind neutilizabile pentru oameni. Cofetăria "Vatra Ardealului" ca și localul de gustări "Tîmpa” fac parte din TVROM. INTERNATIONAL, societate comercială aparținînd îndrăgitului nostru compatriot Ion Țiriac. Ghinionul a fost de a lăsa o afacere importantă ca "Vatra Ardealului" pe mîna domnului Cojenelu, care s-a dovedit inapt pentru o răspundere înaltă. (A.M. PRESS) . Întrucît acțiunea de colectare de ajutoare pentru sinistrații din Banat și Moldova este în curs de finalizare, ALIANȚA CIVICĂ și PARTIDUL ALIANȚEI CIVICE filialele TIMIȘ, anunță că la sediul formațiunii politice din str. Ceahlău (actualmente Eugeniu de Savoia), nr. 18, ap. 1, se reiau înscrierile și eliberările de legitimații. Program, zilnic, între orele 9,30 - 17,30. Bv. 3 August 1919 nr. 23 *■ Oferă săptămînal (vinerea ora 10) transporturi rapide și comode cu microbuse și autocare în Germania - Nürnberg - München - Augsburg - Stuttgart - Karlsruhe - Frankfurt. Oferă asigurarea în caz de boală pentru Germania și facilitează viză pentru clienții noștri. *■ Organizează zilnic excursii în Ungaria. *■ Angajează șoferi profesioniști, categ. B, C, D, E, cunoscători ai limbii germane. ■ Angajează agenți de turism (deținători de spații comerciale) deschiderea de filiale în Arad, Lugoj, Caransebeș și Reșița. Caută spațiu parcare microbuse și autocare. *■ în 23 și 30 august și 6, 13, 20, 27 septembrie, transportă rapid persoane în Germania cu autocare. *■ Execută multiplicări xerox. Informații suplimentare. tel. 961/84060 și 85060. (1746) pentru c 2.670,75