Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1991 (Anul 3, nr. 483-509)

1991-10-01 / nr. 483

GIBANATEANA CIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. JOSEF CONSTANTIN DRĂGAN) NR. 483 ♦ MARȚI 1 OCTOMBRIE 1991 ♦ 8 PAGINI ♦ 5 LEI PE CINE SUSȚINE F.S.N.-UL CA PRIM-MINISTRU? Unul dintre corespondenții noștri în Capitală, luînd contact cu mai multe personalități din Colegiul Director F.S.N., a desprins ideea că formațiunea de guvernămînt intenționează să-l susțină pentru funcția de prim-ministru pe dl. Theodor Stolojan, fost ministru de finanțe, actualmente șeful Agenției Naționale de Privatizare, și considerat o persoană independentă, întrucît nu este înscris în partidul majoritar. . A fost suspendată licitația valutară interbancară Printr-o hotărîre a Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României, a fost suspendată temporar, pentru maximum o săptămînă, licitația interbancară, ca urmare a evenimentelor ce au avut loc în România în zilele de 25-27 septembrie și a implicațiilor acestora în domeniul economic, financiar și bancar.__________ BOMBA FÎSÎITA A SENATORULUI - KAMIKADZE în cadrul ședinței-maraton de ieri a Constituantei, într-o adevărată "povestire polițistă", dl. senator Gelu Voican- Voiculescu a citit un raport tipic de informator securist, în care s-au succedat întîmplări neverobile și nume de oameni asociați ,o conspirații tenebroase, ce-și relevau dimensiunile (probabil) doar în mintea vorbitorului. Intervenția, care s-a dorit o bombă, a fîsîit pe tot parcursul, efectul ei nefiind decît acela că am mai aflat din cîteva surse despre preocupările predominant polițisto-securiste ale senatorului Kamikadze. Cine a furat televizoarele color din sediul Guvernului? După "Mineriadă", sediul guvernului prezintă, în exterior, o aparență răvășită. Și interiorul a avut însă de suferit, înregistrîndu-se, între altele, dispariția unor televizoare color din dotarea birourilor. Cine a făcut-o, se întreabă un funcționar al guvernului, reîntors la post, avînd în vedere că minerii nu au pătruns totuși în birouri? (A.M. PRESS)_____________ După mineri, vin țăranii? O întrebare pusă ieri, în Constituantă, de dl. senator Radu Ceontea: "Ce s-ar întîmpla dacă, procedînd ca minerii, ar veni mîine în capitală țăranii României, care nici pe departe nu o duc mai bine decît ei?" • Estei 274-a zi a anului. • Mai sunt 91 de zile pînă la sfîrșitul lui 1991. • Soarele răsare la ora 6,1 și apune la ora 17,57.____________, Fața dureroasa a adevărului princinos România a fost elegant refuzată de cele trei țări ale "trilateralei", ciudat apărută după o lungă perioadă de istorie conflictuală și de momente în care fiecare a fost un adversar de temut celeilalte. Diplomația română, cu sentimentul datoriei împlinite, a marcat astfel, pe răbojul istoriei, încă un eșec, încă o palmă peste mîna întinsă prietenește, căci promisiunea de "rezolvare" a solicitării noastre "mai tîrziu", n-o putem lua în considerare. Ni s-a dat de înțeles, încă o dată, că zona Central Est-Europeană se oprește la granița de vest a țării noastre, acolo unde se investește mai mult de jumătate din capitalul Occidentului, oferit fostelor state comuniste. Imensa neconcordanță dintre situația dezastruoasă existentă de fapt în Ungaria, dacă privești din interior, și cea eufemistic prezentată marilor depozitari ai speranțelor fostului bloc răsăritean, nu deranjează nici un pic. Robinetele nu se închid nici cînd sînt trase semnale de alarmă asupra economiei și societății ei profund bolnave. Solvabilitatea Ungariei este garantată de rapoartele deformate, micile realizări sînt argumentate la maximum de o diasporă ce suflă la unison imagini hiperbolizate despre belșugul și cinstea unei țări cu peste trei milioane de oameni care trăiesc la limita sărăciei, a minimului social. Și nu-i puțin, pentru că e vorba de o treime din populație. Cînd, în urmă cu doi ani, România se prezenta în fața lumii cu datorii zero și cu speranțe de miliarde, nimeni nu ne-a contestat dreptul de-a le avea pe cele din urmă, dar, din motive care atunci ne scăpau, ne-au sancționat pentru nerespectarea regulilor jocului democratic. Deborda țara de soiuri de democrații prost înțelese și rău aplicate, de partide și de declaranți politici, dar erau acuzați de inexistența reformelor în plan politic. Democrația maghiară însă, slabă, imatură și ____ __________ needificată în întregime după ELEONORA V. POPA cum observă recent și gazeta Continuare în pag. 6rg  Teatrul German de Stat a prezentat publicului în stagiunea trecută șase premiere, reușind, în ciuda unor dificultăți de distribuție, să impresioneze prin calitatea și modernitatea spectacolelor montate. Doamnă directoare Ildikó Jarcsek-Zamfirescu, cu ce program pornește Teatrul dumneavoastră la drum în noua stagiune care va debuta* vineri 4 octombrie? - în ce privește nota calității vom susține și această stagiune la fel, asta e cert. începutul acestei stagiuni însă este caracterizat printr-o lejeritate repertorială. în stagiunea trecută, cu excepția piesei Rulante, am montat texte cu problematică ridicată. Sigur, acestea vor fi reluate pe afișul nostru, dar ceea ce vreau să precizez este că vrem să aducem ^bisen mare^n^epertom^Cred^ că fiecare dintre noi simte nevoia unei relaxări. în situația dificilă care există la ora actuală riscăm să fim surmontați noi de probleme și nu invers, cum e normal. Se știe că rîsul descrețește frunțile și reîncarcă bateriile. - Deci, mai multe comedii? - Comedii și spectacole pentru toate categoriile și vîrstele. După piesa lui Goethe, Stella, pregătită îndelung de dr. Frieder Lorenz, directorul Teatrului din Baden Baden, o piesă pentru îndrăgostiți, cum o numește însuși autorul, o piesă pendulînd între extaz și agonie, vom avea un nou basm pentru copii, prin dramatizarea după Frații Grimm a lui Wolfgang Ernst. Muzicanții din Bremen, spectacolul fiind regizat de Darida István-András în scenografia lui George Petre, apoi, urmează într-adevăr o comedie, Casa cu patru fete de I. Atlas, în regia lui Diogene Bihoi și scenografia lui Traian Zamfirescu. Dorim să facem și un spectacol muzical șvăbesc, înțelegem că acestea vor reprezenta "deconectarea" din prima parte a stagiunii, iar în a doua parte? Vom reveni la nota mai gravă. Pot să vă precizez primele două spectacole, cel regizat de Diogene Bihoi, cu piesele Woyczek de Buchner Georg și Libertate la Bremen de R.W. Fassbinder; și celălalt, regizat de Darida Istvan-Andras cu ferma lui Frederico García Lorca. - Știm că Teatrul dumneavoastră se bazează pe spectacolele susținute în turnee, ce trasee vă așteaptă în continuare? - Mai întîi, participarea la Festivalul de teatru "I. L. Caragiale" de la București în luna noiembrie. Să reamintim că la Festivalul de teatru scurt de la Oradea, Ida Jarcsek Gaza a luat premiul pentru cel mai bun teatru de studio. Tot în noiembrie, vom întreprinde un turneu în Ardeal. Ca noutate, dorim să realizăm o colaborare foarte apropiată cu secția germană a Teatrului din Sibiu, care are un ION JURCA ROVINA Continuare în pag. 5 QWrr^Urm © li sidimëscBnEm. <n> fireig © imium&ir © fina imjpx sirtoirfi Tffl.00 Interviu cu doamna Ildikó Jarcsek-Zamfirescu, directoarea Teatrului German de Stat din Timișoara ( ULTIMA IRĂ ) , în cursul întrevederii de luni cu delegația Colegiului Director al Frontului Salvării Naționale, domnul Ion Iliescu, președintele țării i-a informat pe cei prezenți despre stadiul consultărilor cu celelalte formațiuni politice. Domnul Petre Roman, liderul național al Frontului, a precizat că mandatul primit din partea Colegiului Director este de a reafirma că FSN reprezintă partidul majoritar în configurația parlamentară, partidul care a inițiat procesul democrației și de reformă în țara noastră și, ca urmare, înțelege ca orice formulă de guvernare să fie construită de Frontul Salvării Naționale. Postul croat de radio a anunțat că masivele coloane de vehicule militare iugoslave pornite din Belgrad s-au oprit în localitatea sîrbă Sid, situată la cîțiva kilometri de granița cu Croația. Unii experți militari au apreciat că aceste importante mișcări de trupe ar putea însemna pregătirea unui atac de anvergură asupra Croației sau sunt, pur și simplu, întăriri trimise forțelor iugoslave din republică. Începînd de la 1 octombrie, cererile de azil depuse în Franța nu vor mai asigura eventual autorizația de lucru, ci doar un minim drept de ședere, pe o perioadă de trei luni, ipotetic reînnoibil. • Cu prilejul întîlnirii de ieri, partidele semnatare ale Cartei pentru reformă și democrație au cerut demisia președintelui Senatului, dl. Alexandru Bîrlădeanu.________________________, Carichtură de LIU CURTUZAN Lectură "Trebuie să ne iubim țara și libertățile mai mult ca orice pe lume". ______B. BJÖRNSON Rezultat surpriză? Așa cum v-am informat, ieri, între orele 9-20, s-a derulat sondajul telefonic de opinie organizat de redacția noastră, întrebarea era simplă ("Pe cine ați desemna prim-ministru al României, dacă această chestiune ar depinde în exclusivitate de dumneavoastră?"), dar venea într-un moment complicat, în care, de fapt, fiecare dintre noi avem propria opțiune, și într-o perioadă în care au loc consultări în același sens la nivelul tuturor formațiunilor politice. Au răspuns invitației noastre 2.717 cetățeni. Dintre aceștia, 2.594 (95,5%) și-au exprimat dorința ca domnul Petre Roman să fie reinvestit în funcția de premier. Au mai primit "girul" cititorilor alți 123 (4,5%) de virtuali prim-miniștri, între care: Florentin Cârpanu - 43, Ion Rațiu - 12, Antonie Iorgovan - 9, Ion Mînzatu - 7, Adrian Năstase - 6, Ion Aurel Stoica - 5 etc. Dorim să accentuăm faptul că nu avem pretenția că sondajul nostru reprezintă fidel punctul de vedere al timișorenilor. Dar, pentru cine se îndoiește că nu am redat exact opțiunile celor ce ne-au sunat, precizăm că posedăm la redacție, spre edificare listele nominale (inclusiv adresele și profesiile) ale celor 2.717 cititori. Și nu le vom trimite minerilor, cum s-au temut unii dintre participanții la sondaj încă o precizare, n-am dorit prin această acțiune publicistică - să sporim popularitatea premierului demisionar, ci doar să redăm întocmai poziția a 2.717 cititori participanți la sondaj față de o problemă politică la ordinea zilei. Și dacă marea majoritate a indicat persoana domnului Petre Roman, asta nu înseamnă, cu siguranță, că lumea împărtășește modul cum a fost guvernată țara, ci mai ales, că oamenii condamnă ferm acțiunea violentă din capitală.___________' "Re cuperăm! Re cuperăm?" Minerii din Valea Jiului au reluat ieri dimineață activitatea de extracție și expedierea cărbunelui. Dl. Traian Marinescu, secretarul Ligii Sindicatelor Miniere Libere din Valea Jiului a precizat că minerii au înțeles situația deosebită prin care trece, în prezent, țara și deci și conținutul comunicatului președintelui României, privind amînarea vizitei pe care trebuia să o efectueze ieri în Valea Jiului. Ei vor face totul ca, într-o scurtă perioadă, să echilibreze producția și să recupereze pierderile. Pe parcursul celor patru zile de grevă - sîmbăta și duminica fiind nelucrătoare - s-a înregistrat o nerealizare de producție de circa 70-75.000 de tone huilă.__________________