Renaşterea Bănăţeană, februarie 1992 (Anul 4, nr. 584-608)

1992-02-01 / nr. 584

PAGINA 2 ♦ 1 FEBRUARIE 1992 Teodor, directorul Societății Comerciale C "BEGA-PAM" T Timișoara • - V-am sunat, domnule director, în legătură cu ultima noastră discuție... - Așa... - Mîine (n.r. - astăzi) este 1 februarie și vreau să informez cititorii despre situația de la dumneavoastră. - Anume? - Păi mi-ați spus în urmă cu o săptămînă că nu mai aveți materie primă decît pînă la 1 februarie și cetățenii Timișoarei sunt în pericol să nu mai aibă pîine. - Eu n-am făcut o astfel de afirmație! - Domnule director, stați un pic! Să nu ne jucăm, pentru că eu vă pun acum să ascultați banda cu înregistrarea convorbirii noastre.-Indiscutabil, știu, știu! - Atunci, vă rog să pornim de acolo și nu de la o negare. -Nu, nu, nu o neg. Dar, dacă vă aduceți aminte, am spus în final că vom face tot ce depinde de noi ca Timișoara să nu rămînă fară pîine. Am și făcut motivația că de aceea sîntem noi aici, ca să rezolvăm problema. Eu am plecat, totuși, de la niște date statistice. Puteți, dacă doriți neapărat, să comunicați cititorilor că nu se va pune problema ca în municipiul Timișoara să nu fie pîine. Dar nu întîmplător am spus atunci ceea ce-am spus pentru că eu cunoșteam, de fapt, greutățile noastre) și mi-a părut foarte bine că domnul director Ciovică a sărit foarte repede cu o contra-replică, pentru că asta-1 obligă de acum încolo să-mi dea grîu. M-a anunțat că dacă nu-1 iau în condițiile care vrea dumnealui, nu-mi mai dă. Acum o să-mi dea așa cum vreau eu, ca să fac pîine bună populației. Să știți că mie mi-a prins foarte bine toată treaba. - Să recapitulăm: "Romcereal"-ul vă asigură acum greu suficient, de calitate fabricabilă... - Asta-i obligă acum replica din ziar. Eu nu-i mai pot accepta ce mi-a dat pînă acum. Vă spun, pentru mine a fost un nemaipomenit ajutor replica dată de el în ziar. Eu păstrez acel ziar ca o probă în orice litigiu vom avea cu "Romcereal"-ul de acum încolo, legat de calitate. - Cît grîu aveți acum în stoc, pentru cîte zile? - Am o repartiție de 10-12.000 de tone lunar, suficient pentru tot ce fabricăm aici, inclusiv să mai dăm făină măcinată și în alte județe. Dacă s-ar întîmpla să nu mai avem grîu de măcinat, tot avem făină pentru 4-5 zile. Dar activitatea se desfășoară zilnic. - Bine, domnule director! Deci încheiem liniștitor pentru cetățeni? - Nici un fel de probleme, dar vă spun încă o dată că vă mulțumesc pentru ajutorul dat, a fost ceva nemaipomenit de bun pentru noi. Pentru nimic, pe curînd! Sănătate! GEORGE BOIERU COMUNICAT In conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 70/ 1991 privind alegerile locale, cetățenii cu dreptul să verifice înscrierile făcute în listele electorale, împotriva omisiunilor, înscrierilor greșite sau a oricăror erori se pot face întîmpinări la Primăria municipiului Timișoara, camera 40, et. II, zilnic, intre orele 9,00-17,00. Primăria municipiului Timișoara face apel la toți locuitorii cu domiciliul stabil în municipiul Timișoara, de a verifica listele electorale, consultînd decizia nr. 2379/1991, privind delimitarea secțiilor de votare: primar, LTVTU BORHA secretar, N.I. GUDIU "VATRA ROMÂNEASCĂ” ESTE O UNIUNE DE SUFLET A ROMÂNILOR Dialog cu dl.conf.ar.ing. Valeriu Tabără, președintele filialei Timișoara a Uniunii "Vatra Românească" - Domnule conferențiar, cum de nu figurați pe nici una din listele de candidați, la nici o formațiune politică? - în primul rînd, din principiu, pentru că atunci cînd mi-am început activitatea în cadrul Uniunii "Vatra Românească" și, ulterior, prin poziția pe care am avut-o în cadrul acestei uniuni, la ședințele Consiliului Național, am militat pentru o uniune apolitică, cu un mare simț și cu responsabilitate civică, și care să se situeze deasupra partidelor politice, "Vatra Românească" aflîndu-se în acel loc în care toate celelalte partide să găsească, de fapt, acea simțire românească. Pe de altă parte, am considerat că, mergînd pe o listă a unui partid, indiferent care ar fi acesta, nu aș face decît să divizez voturile românilor. Totuși, cum se face că unele formațiuni politice manifestă, dacă nu indiferență, atunci aversiune față de "Vatra Românească”, nu o dată aceasta fiind atacată în diverse pagini de ziar? Mi se pare un element total anormal față de politica tradițională a unora dintre aceste partide și, în acest sens, mă refer la Partidul Național Țărănesc Creștin-Democrat, la Partidul Național Liberal, care, în istoria României, au jucat un rol preponderent de rezolvare a unor probleme naționale. Dacă după Revoluția din decembrie au adoptat o altă poziție, a fost și consider că este o foarte mare greșeală, iar locul lor în punctele nevralgice ale națiunii române trebuia acoperit de Uniunea "Vatra Românească", sigur, nu ca partid politic, și de alte partide care au ridicat și susțin problema națională, în altă ordine de idei, mi se pare că situația actuală dificilă a României nu este sesizată clar de aceste partide. Contextul internațional și actualele probleme internaționale ne dau dreptul să credem că România nu se găsește într-o situație prea grozavă, nici în prezent, și poate nici în viitor. Poziția lor, mai ales în ce privește susținerea în foarte multe probleme ale UDMR-ului, partid cu profund caracter etnic, atît în poziția luată de acesta în țară dar, mai ales, de membrii conducerii sale peste hotare, este de neînțeles pentru noi, în al doilea rînd, trebuie să recunoaștem cu toții că foarte mulți parlamentari, aparținînd în special Frontului Salvării Naționale dar, mai ales, Partidului Unității Naționale Române, sînt, de fapt, exponenții ideilor "Vetrei Românești". Toată lumea cunoaște poziția acestora în Parlamentul României, dar și pozițiile publice, luate ca reacție la unele intervenții deplasate ale UDMR. Pentru că spuneați de ideile "Vetrei Românești", nu o dată am constatat că ele sînt puțin cunoscute sau chiar deloc. Aveți posibilitatea acum să ne spuneți cîteva dintre ele să le notăm și pentru cititori? Mi se pare că este o părere subiectivă, pentru că marea majoritate a poporului, a oamenilor cunoaște "Vatra Românească", poate că nu în profunzimea ei și în totalitatea acțiunilor ei. Vreau să fac precizarea că, în primul rînd, "Vatra Românească" este o susținătoare a ideilor naționale, a demnității românești. în al doilea rînd, "Vatra Românească" își propune promovarea competențelor și a valorilor poporului român, atît în țară, cît și peste hotare. Uniunea "Vatra Românească” militează, de fapt, pentru unitatea românilor de pretutindeni, ea nu are granițe de acțiune și, în acest sens, există legături deja stabilite, atît cu frații noștri de peste Prut, din Banatul Sîrbesc, din Valea Timocului, cît și cu românii din țări mai îndepărtate, cum sînt Statele Unite, Canada sau chiar Australia. în S.U.A., unde, după cum mi-ați arătat, există chiar o organizație "Vatra Românească". Deci, contrar ideii celor care ponegresc "Vatra Românească", și nu găsesc sensul cuvintelor "vatră românească", Uniunea "Vatra Românească" a existat în Statele Unite. De prin 1962, în fiecare an, de fapt, manifestîndu-se prin serbări anuale, prin întîlniri, sub egida acestei "Vetre Românești". Ei nu sînt acuzați de naționalism, cum se întîmplă cu organizația din România. Problema aceasta a naționalismului trebuie bine analizată. Naționalismul nu trebuie confundat cu șovinismul, așa cum fac, din păcate, unii dintre cei care ponegresc această Uniune. Naționalismul de bună credință este cel care apără demnitatea unui popor. Acest lucru nu contravine însă respectului pe care un popor îl dă și trebuie să-l dea celorlalte popoare sau celorlalte naționalități, inclusiv celor conlocuitoare. Uniunea "Vatra Românească" respectă - și se cunoaște acest lucru de către toți oamenii de bine, sigur, în afara rău-voitorilor-că nu se opune nimănui și respectă întru totul demnitatea umană. Ceea ce face însă "Vatra Românească" este că luptă împotriva unor privilegii de grup și nu împotriva celor care cer drepturi egale cu națiunea majoritară, română sau cu oricare altă națiune. Există în "Vatra Românească" și cetățeni români de altă naționalitate? Da, există și cetățeni români de altă naționalitate și aici aș vrea să remarc participarea într-un număr destul de mare a sașilor din județul Sibiu și, de ce să nu recunoaștem, inclusiv la Timișoara sunt și cetățeni de naționalitate maghiară. Domnule conferențiar, urmează alegerile locale. Membri ai "Vetrei Românești" se află și pe diverse liste electorale. Da, membri ai Uniunii "Vatra Românească" se găsesc pe lista diferitelor partide, sigur, cu preponderență, în două partide, e vorba de Partidul Unității Naționale Române, în care majoritatea candidaților pentru funcția de consilieri sunt și membri ai Uniunii "Vatra Românească" sau Frontul Salvării Naționale, dar sunt și pe listele altor partide. Uniunea "Vatra Românească" nu dirijează pe nimeni. Important este ca ei să ajungă în aceste posturi și să servească intereselor poporului, ale cetățenilor, în spiritul "Vetrei Românești". - Știu că ați organizat multe acțiuni cu un pronunțat caracter patriotic. Dacă vreți să le punctați, să știe și cititorii cine a stat la baza organizării lor. Noi am început cu aniversarea sau, mai bine spus, cu aducerea-aminte a unor mari momente din istoria poporului român. în primul rînd, am vrut să clarificăm în fața oamenilor unele evenimente, concretizate cu documente, cum a fost Tratatul de la Paris, după primul război mondial (prima acțiune am făcut-o în 5 iulie 1990, cu academicianul Ștefan Pascu, tocmai de redare și de cunoaștere a acestui tratat de pace și a prevederilor sale). Aceasta s-a făcut în contextul în care, în Europa, din păcate, aceiași dușmani, căci nu pot să spun altfel, ai României încercau și încearcă în continuare să anuleze prevederile acestui Tratat de la Paris, rezultat într-o conjunctură internațională care a dus la formarea statelor naționale unitare, rezultate din descompunerea Imperiului Austro-Ungar. Am continuat, de asemenea, cu evocarea Dictatului de la Viena și, nu întîmplător, pentru că nu de puține ori, și în presă, inclusiv în presa timișoreană, s-a menționat că nu trebuie să ne mai aducem aminte de trecut și, mai ales, de trecutul care a lăsat urme tragice în istoria poporului român și în viața poporului român. Această concepție de a uita este, de fapt, impusă tot de către adversari ai poporului român, iar cine uită istoria riscă s-o retrăiască. Pe de altă parte, necunoscîndu-și trecutul, un popor, practic, nu poate merge înainte, nu poate duce o linie de conduită spre viitorul său și spre dezvoltarea sa. De asemenea, pot aminti evocarea zilei de 1 Decembrie, însemnătatea acestei zile pentru poporul român, zi care a dus la formarea României Mari, deziderat care se discută și spre care tindem și la ora actuală. Și, sigur, nu pe ultimul loc, se situează și aceste spectacole de folclor românesc, în care preponderente sunt vechile cîntece patriotice, cîntate de români în momentele grele ale istoriei lor și nu întîmplător le-am ales, pentru că ele sunt cîntece de suflet care ne dau încredere, speranță și putere. Aș vrea să mai menționez și așezarea bustului lui Avram Iancu, în 19 septembrie 1991, gest simbolic făcut pentru Timișoara, mai ales că în Timișoara și în cartierul unde este amplasat acest bust locuiesc foarte mulți dintre descendenții moților care au luptat la 1848. La 1 Decembrie, cei care au participat la sărbătorirea Zilei Naționale a României, au observat o manifestare destul de reușită la bustul generalului Ieremia Grigorescu, erou al primului război mondial, moment care am considerat că trebuie să-l rememorăm la 1 Decembrie, pentru că trebuie să facem o legătură între măriile bătălii duse pe cîmpurile primului război mondial și finalizarea acestor bătălii prin Marea Unire de la Alba Iulia, generalul Ieremia Grigorescu avînd un rol deosebit în realizarea acestei unități. Ce considerați că ar mai trebui spus? Eu aș dori să transmit românilor noștri, și nu numai lor, timișorenilor și bănățenilor, încrederea că "Vatra Românească" este o uniune de suflet a românilor, că, mai devreme sau mai tîrziu, cei care vor judeca corect lucrurile vor da dreptate ideilor acestei uniuni. GEORGE BOIERU Comisia Electorală a Circumscripției nr. 1 Timișoara invită pe toți președinții și locțiitorii acestora desemnați în birourile secțiilor de votare de pe raza municipiului Timișoara, în ziua de marți, 4.11.1992, ora 9,30, în sala mare a Primăriei Timișoara pentru pregătirea alegerilor locale. RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ • Alte vești de la "Comautosport", societatea ce comercializează cu amănuntul autoturismele Dacia, ARO și Oltcit: din 20 ianuarie există noi prețuri la ARO, efect al Hotărîrii Guvernului nr. 776/1991. Le-am aflat de la magazinul auto din Timișoara și, dacă încă nu le știați, citiți rîndurile de mai jos: ARO 10/3 - 843.700 lei, ARO 10/4 - 882.900 lei, ARO 10/8 - 847.500 lei, ARO 244 - 1.094.500 lei, ARO 243 - 1.083.000 lei, ARO 244 Diesel-1.179.400 lei, ARO 243 Diesel-1.156.300 lei, ARO Diesel dl27 - 1.259.200 lei și ARO 243 Diesel dl27 - 1.235.000 lei. O altă informație se adresează cumpărătorilor ce au optat pentru Oltcit. Incepînd din 3 februarie, se reia comercializarea acestora la magazinul din Craiova al Comautosport. Se pot prezenta toți posesorii numerelor de ordine pînă la 2.800. Prețurile de vînzare, în care s-a inclus taxa de revizie și adaosul comercial (4%): Oltcit Club-772.000 lei, 11 RL - 838.500 lei, 11 E - 748.000 lei, Oltcit 12 TRL-930.600 lei. (V.A.) • în interviul acordat ziarului nostru de către dl. arhitect Pompiliu Alămorean, publicat ieri, denumirea formațiunii politice pentru care candidează la funcția de primar al Timișoarei dl. Alămorean a apărut dintr-o eroare de transcriere absolut neintenționată, pentru care ne cerem scuze atît persoanei intervievate, cît și simpatizanților acestui partid - sub titulatura Uniunea Democrat-Creștină. Deși din text reiese în mai multe rînduri formularea corectă, Uniunea Creștin-Democrată, pentru a înlătura orice confuzie în rîndul alegătorilor sau suspiciune din partea celui pe care l-am găzduit în egală măsură cu ceilalți candidați la fotoliul Primăriei municipiului, fără a ne implica în lupta electorală, ci doar pentru a le face cunoscute mai bine personalitatea și intențiile de viitor, în fața opiniei publice - facem această cuvenită precizare. în spiritul aceluiași fair-play, se cade să menționăm însă că materialul dactilografiat a fost văzut (respectîndu-i dorința) de dl. Alămorean înainte de publicare, acesta făcînd manu propria modificările și adăugirile de rigoare. (V.A.) • Cu prilejul adunării din 30 ianuarie 1992 a delegaților din Sindicatul Liber al Radioteleviziunii Române, dl. Dumitru Iuga și-a făcut publică intenția de a se retrage din funcția de lider al SLTVR. întrebat în privința motivelor și intențiilor de viitor, dl. Iuga a răspuns evaziv, precizînd însă că în nici un caz nu abandona lupta pentru eliberarea TVR de sub tutela președinte, Ion Iliescu. Mai mult decît atît, a spus dl. Iuga, voi intensifica eforturile mele în această direcție, cu alte mijloace și de pe un teren mult mai eficient. La această adunare nu a fost admis accesul unor cunoscuți membri ai SSTVR: Marilena Rotaru, Carmen Dumitrescu, Vartan Arachelian și Eugen Atanasiu. Dispoziția a fost dată de dl. Răzvan Theodorescu, președintele Radioteleviziunii Române. (A.M. PRESS) • 12.000 lei nu mai reprezintă, în ziua de azi, o sumă mare, totuși donarea unei asemenea sume, pentru alocație de hrană, grădiniței din Voiteni rămîne un gest al Societății Comerciale "Pauli Company" SRL. Spunem asta în speranța că nu va fi unic. (O.C.) • Fiindcă tot s-a pornit pe calea cea iară de sfârșit (cel puțin așa se spune) a privatizării, îi poftim pe cei care nu dețin posibilități financiare mai mari de 4 500 lei să se.. ."privatizeze cu ajutorul ultimei inovații a societății "Helicon" - jocul "Privatizare", nostimă adaptare la specificul local al mai celebrului (și mai bătrînului) "Monopoly” occidental. (O.C.) • Luni, 3.02. 1992, la Casa de Cultură a Tineretului din Timișoara va avea loc, sub patronajul Școlii de Afaceri și Meserii SRL, deschiderea festivă, la ora 16, a unei noi serii de cursuri pentru calificarea în profesiile de birotică, informatică, croitorie, depanatori TV și auto, contablitate etc, cursuri ce vor fi frecventate, timp de 3-6 luni, de aproape 600 de amatori. (C.P.) • Cunoscutul specialist, dr. Constantin Cezar Popa, va face tratamente colective de bioenergizare pentru membrii Asociației Handicapaților Locomotor din județul Timiș, la Casa de Culți Timișoara (str. Miron Costin 2 - sala "Lira") după următor program: luni, 3 februarie, miercuri, 5 februarie, vineri, 7 februarie, între orele 14,30-16,30. Dl. economist Nicolae Danciu, președintele Asociației Handicapaților Locomotor Timiș ne-a relatat, totodată, că dl. dr. Constantin Cezar Popa, directorul Centrului de Medicină Tradițională "Bogdan Petriceicu Hasdeu" și dr. Ilie Cristescu, vicepreședintele Ligii Culturale pentru Unitatea Românilor de Pretutindeni au donat Asociației suma de 25.000 lei. • în perioada 20-31 ianuarie, Corpul de control comercial din cadrul Prefecturii județului Timiș a efectuat verificări la 21 de agenți economici, ocazie cu care au fost constatate următoarele deficiențe: primiri de mărfuri fără ca acestea să fie însoțite de acte legale (facturi, avize de expediere, note de transfer etc). Astfel la magazinul mixt din satul Pădureni comuna Jebel pe data de 15 ianuarie 1992 s-a primit zahăr fără actele legale, ci doar pe baza unui bon în care era menționată doar cantitatea; aplicarea de comisioane la unele produse menționate în anexa nr. 2 la HG 464/ 1991, respectiv la faptele de consum desfăcut pe bază de abonament cu ridicarea acestuia din unitate de către cumpărător, ex: Societatea comercială "Iasmina" SRL care prin aplicarea comisionului la laptele de consum a realizat un profit necuvenit de 17.980 lei. Au fost constatate cazuri de nedeclarare a adaosurilor comerciale, exemplificăm societățile comerciale "OMNIS", "CHRIS" SRL etc. S-a virat la buget suma totală de 71.829 din care așa cum s-a arătat mai sus 17.980 de la S.C. "IASMINA" SRL, 15.549 lei de la S.C. "OMNIS" și 31.300 lei de la S.C. "CHRIS" SRL. Pentru deficiențele constatate au fost aplicate amenzi contravenționale în suma de 72.500 lei. • Primul ambasador al unei țări străine la București a fost acceptat să viziteze Academia de Poliție "Alexandru Ioan Cuza". Este vorba de dl. Renaud Vignal, ambasadorul Franței, ocazie cu care domnia sa a donat Academiei un număr important de cărți, Codul Penal, Civil și Comercial francez, dicționare și enciclopedii. A fost donată de asemenea aparatură video și tehnologie didactică modernă. • La sfârșitul lunii ianuarie, România numără 289.913 șomeri înscriși, din care 59% sunt femei. Ministerul Muncii comunică totodată că 85% din aceștia au fost muncitori, 12% au studii medii și 3% sînt deținători ai unei diplome de absolvire a unei facultăți. • în editura "Monteoru", a apărut de curînd încercarea monografică cu titlul "Un cîntec ucis", care evocă viața și momente din cariera cîntăreței de muzică ușoară Mihaela Runceanu, cea care a avut un tragic sfârșit. Cartea, care cuprinde și scurte pagini din jurnalul cîntăreței scris într-un turneu în Cuba, este prima de acest fel dedicată unei vedete a muzicii ușoare. • Astăzi, la ora 10, se deschide noul complex alimentar al societății mixte "TRACIA" SRL, situat în Piața Sf. Gheorghe, nr. 1.