Renaşterea Bănăţeană, iunie 1992 (Anul 4, nr. 684-709)

1992-06-01 / nr. 684

Renașterea CIBANATEANA (director onorific prof. dr. Iosif constantin dragan) NR. 684 ♦ LUNI 1 IUNIE 1992 ♦ 8 PAGINI + SUPLIMENT ♦ 15 LEI Cuvînt către cititori Au remarcat, probabil, stimați cititori, că începînd de astăzi “Renașterea bănățeană" costă 15 lei. Ne pare rău că am ajuns în situația de a fi nevoiți să recurgem la această scumpire. Ea nu se datorează doar faptului că și presa centrală va proceda de mîine la acest nou salt de preț, ci în primul rînd faptului că propriile noastre cheltuieli au trecut cu mult peste nivelul de vînzare practicat, iar veniturile din publicitate nu le mai pot compensa. Nu dorim să facem inutile comparații între valul preț al ziarului și cel al unei pîini, legături de verdeață sau al unei beri, de exemplu. Nu facem această comparație în special pentru că toate aceste creșteri succesive (și tot mai dese) știm că afectează direct bugetul familial și așa destul de vlăguit. Ne-am gîndit însă serios - sperăm să ne credeți - la repercusiunile de ordin financiar asupra buzunarului cititorilor noștri și, ca atare, am decis - și vă rugăm să o luați ca o promisiune fermă! - ca prețul abonamentului lunar să rămînă, indiferent în ce condiții, neschimbat pînă la sfîrșitul acestui an, dorind în acest fel să-i protejăm măcar pe fidelii și constanții noștri cititori. Se spune adeseori, pe bună dreptate, că un ziar trăiește prin proprii săi cititori. Cu alte cuvinte, în pofida acestui nou *eț, cine dorește ca “Renaștca bănățeană” să trăiască, să rămînă același ziar cu care v-am obișnuit pînă acum, cine ține la noi, deci, ne va înțelege și ne va cumpăra în continuare. Avem încredere în capacitatea dvs. de înțelegere și vă mulțumim anticipat! GEORGE BOIERU Alte milioane pentru România In ședința de vineri, 29 mai 1992, Consiliul de Administrație al Fondului Monetar Internațional a aprobat acordul pe 1992 între România și această instituție financiară internațională. Conform acordului, România este sprijinită în programul de reformă economică, inclusiv printr-o finanțare externă de la această instituție, de circa 500 milioane de dolari. Acest acord deschide posibilitatea altor credite și altor investiții străine, a informat dl. Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale a României, printr-un comunicat dat sîmbătă publicității Roman 600 Manifestarea jubiliară prilejuită de împlinirea a 600 de ani de la prima atestare documentară a municipiului Roman a fost animată de prezența d-lui Ion Iliescu, președintele României. Municipiul de la confluența Moldovei cu Siretul a fost înființat în anul 1392, de către domnitorul Roman I Mușat, al cărui monument a fost dezvelit și sfințit în prezența șefului statului român. Scenarii “clasice ” în actualitate Pe zi ce trece, Europa își lărgește tot mai mult scena pentru a permite prezentarea unor piese deja bine cunoscute. Regizoriivoiajori se grăbesc să împartă rolurile principale și nu se mai ascund în săli întunecoase, doar în lumea modernă aplauzele se cuvin și celor care pun spectacolul în scenă, nu numai actorilor! “Balcanii în flăcări” - iată un spectacol ce se reia acum, după debutul fulminant de la începutul secolului, împușcături la Saraievo - startul pentru primul război mondial. Să fie noile împușcături de la Saraievo semnalul pentru un nou măcel în Europa anului 1992? Scenariul a fost pus pe scena continentală nu o dată. Cele două reprezentații cu participare mondială permit un oarecare grad de abstractizare. Deci, să recapitulăm firul acțiunii. Actul întîi: victimizarea. Se produce un atentat, o mișcare soldată cu vărsare de sînge și se arată cu degetul spre unicul vinovat. Victima poate fi o persoană (cum a fost Franz-Ferdinand în primul război mondial) sau un grup (etnic sau de altă natură - cum a fost, de pildă, pretextul minorității germane în cel de al doilea), în prima conflagrație mondială, “sărmana” Austro-Ungarie nu a avut altă posibilitate de a se apăra împotriva agresiunii decît luînd arma în mînă. Iar mîinile ce țineau arme s-au înmulțit, pînă au cuprins toate mîinile Europei capabile să țină o pușcă. în cea de a doua conflagrație, “sărmana” Germanie nu a putut privi cum minoritatea germană era prigonită și agresată în Polonia. CehosloMARIANA CERNICOVA Continuare în pat 8 rg2 ■ Domnule comandant, cînd și în ce scop s-au reînființat unitățile de jandarmi? Trupele de jandarmi au luat ființă prin Hotărîrea Guvernului, la 5 iulie 1990, și au pornit la drum de la vechile tradiții ale jandarmeriei, precum și de la misiunile ce le-au revenit de-a lungul vremii: asigurarea liniștii și ordinii publice în localități, participarea la alte acțiuni de asigurare a ordinii, atunci cînd aceasta se impune (la mitinguri și manifestări sportive, culturale etc). Asigurăm paza și ordinea unor obiective de importanță deosebită (aeroporturi, bănci, cazărmile proprii și altele stabilite prin hotărîre guvernamentală), precum și patrularea în gări, triaje și trenurile de călători. Toate aceste misiuni le asigurăm în strînsă cooperare cu alte organe ale Ministerului de Interne și Ministerul Apărării Naționale și cel puțin pînă la apariția Legii Jandarmeriei, toate acțiunile la care participă militarii jandarmi și polițiști sînt comandate de reprezentanții Poliției. Tot în cooperare cu organele susamintite avem rolul de a participa la prevenirea, neutralizarea și lichidarea acțiunilor teroriste care vizează persoane sau obiective importante, în situații deosebite, la înlăturarea unor calamități naturale, catastrofe și orice alte situații care presupun o intervenție rapidă și eficientă. - Cum vă desfășurați activitatea? - Cea mai mare parte a timpului este destinată pregătirii, instrucției. Aici "curge sudoarea", se formează oamenii și caracterele Dacă vă referiți la misiuni, trebuie să vă spun că o mare parte a efectivelor asta fac. Și între cele două preocupări de căpătîi sînt totuși oamenii cu nevoile, cu interesele și cu problemele lor, care trebuie rezolvate, una cîte una, cu răbdare, pentru a nu avea "rebuturi"! - în ce măsură reușiți să-i... educați pe militari? Conform regulamentelor militare, comandantul răspunde atît de instruirea, cît și de educarea militarului în termen: încercări, cu sprijinul factorilor locali de resort, să închegăm un sistem de educație. Atît timp cît misiunile se îndeplinesc în condiții bune și ----------------———■— nu avem abateri deosebite, apreciez că am reușit să facem ceva. O precizare se impune, totuși: Educația este un termen cu deschideri imense. Noi încercăm ca, în perioada stagiului militar, să adăugăm componente noi. Acești tineri trebuie să cunoască istoria neamului, tradițiile strămoșilor, iar noi trebuie să găsim modalități adecvate și TITUL CRISCIL Continuare în pag. 8 țrj "CONTINUAM RITMUL ISTORIEI" Interviu cu dl. lt col. Constantin Iancu, comandantul unității de jandarmi Caraș-Severin ULTIMA ORĂ . Biroul de presă al MAE al Republicii Moldova a remis spre difuzare Agenției Moldova - Preș un comunicat în care se menționează că miniștrii afacerilor externe ai Republicii Moldova și Federației Ruse, d-nii Nicolae Țiu și Andrei Kozîrev, au convenit, de comun acord, să amîne pentru o dată ulterioară întîlnirea preconizată pentru astăzi, la Moscova. Mii de locuitori ai Belgradului au început ieri o manifestație împotriva războiului și a președintelui Serbiei, Slobodan Miloșevici, considerat drept principalul responsabil pentru conflictele sîngeroase care îndoliază Croația de un an de zile și Bosnia-Herțegovina de două luni. Agenția France Presse, care a transmis știrea, menționează că aceasta este cea mai amplă manifestare pacifistă de la declanșarea acestor conflicte. • Părțile implicate în conflictul din Bosnia și Herțegovina și-au dat acordul pentru încetarea focului, ce urmează să intre în vigoare astăzi, începînd cu ora 18, ora locală, a declarat agenției France Presse purtătorul de cuvînt al Forței de Protecție a Națiunilor Unite (FORPRONU) la Saraievo, Adnan Abdelrazik. • Întîlnirea la vîrf dintre președintele rus și cel ucrainean, Boris Elțîn și, respectiv, Leonid Kravciuk, care trebuia să aibă loc astăzi, la Briansk, a fost amînată. NU TE HIdA e UHSCA MS* (56 A*)UN TRICOT IHM Caricatură de RADU CLETIU Lectură OBLIGATORIE “Privește-I! El e universul mic. Planeta-ntreagă pentru ei rotește”. MIRON R. PARASCHIVESCU Embargo total împotriva Serbiei Consiliul de Securitate al Națiunilor Unite a decis sîmbătă aplicarea imediată unui embargo total - comercial, petrolier și aerian - împotriva Serbiei și Muntenegrului. Rezoluția numărul 757, adoptată cu 13 voturi pentru și două abțineri (China și Zimbabwe), mai prevede înghețarea tuturor bunurilor și conturilor bancare din străinătate, precum și reducerea personalului diplomatic. Cooperarea științifică și tehnică, precum și schimburile culturale dintre cele două republici menționate și țările membre ale ONU vor fi întrerupte, iar participarea lor la manifestații sportive internaționale este interzisă. Măsurile menționate fiind adoptate în baza capitolului VII al Cartei Națiunilor Unite, ele sunt în mod implicit susceptibile de a fi impuse, dacă va fi cazul și prin recurgerea la forță, se specifică în rezoluție. Elțîn nu vrea război în Moldova "între Rusia și Republica Moldova nu va fi nici un război. Noi nu vrem să luptăm cu nimeni. Avem suficiente probleme și fără de aceasta” - a declarat președintele rus, Boris Elțîn, în timpul unei convorbiri avute la 30 mai cu Jacques Delors, președintele Comisiei Comunității Europene. Președintele Rusiei a reafirmat disponibilitatea Rusiei de a retrage Armata a 14-a din Moldova, dacă conducerea acestei republici consideră că se destabilizează situația în Transnistria, transmite Moldova-Pres, citînd agenția RIA Un deputat timișorean, președinte al PNL-AT Ieri soara s-au încheiat lucrările Congesului Național al Partidului Național - Aripa Tînără, desfășurate la Poiana Brașov. în funcția de președinte de onoare a fost reales, cu vot deschis, domnul Rene Radu Policrat. Comitetul Director nou ales a fost împuternicit de către Congresul partidului să continue tratativele cu Convenția Democratică și să sprijine candidatul acesteia la președinție. Consiliul Național al partidului l-a ales în funcția de președinte în exercițiu, pentru o perioadă de 6 luni, pe domnul deputat Horia Rusu din Timișoara. Primele două "Airbus"-uri La o conferință de presă organizată vineri de companii TAROM, domnul Gheorghe Răcaru, directorul companiei, a anunțat că în cursul lunii iunie se așteaptă sosirea primelor două "Airbus"-uri, ce vor f introduse pe liniile externe de tîrziu la 1 iulie