Renaşterea Bănăţeană, august 1992 (Anul 4, nr. 737-762)

1992-08-01 / nr. 737

Șoferii au blocat șoseaua București -Ploiești La cea mai mare benzinărie a Bucureștiului, cea de la Podul Băneasa, sute de proprietari de automobile au blocat, vineri, înainte de prînz, vreme de cîteva ore, circulația auto pe șoseaua București - Ploiești. Ei au procedat în acest mod, indignați de lipsa benzinei, de așteptarea îndelungată și zadarnică de cîte o zi și o noapte, pe la cozia unui "plin". La intervenția Poliției, automobiliștii n-au vrut să deblocheze circulația nici chiar la sosirea la fața locului a domnului Dan Constantinescu, ministrul industriei, care a promis să aprovizioneze imediateastă stație de benzină. De ce ne este frică nu scăpăm ieri, la Ministerul Industriei, a avut loc o conferință de presă, în cadrul căreia domnul ministru Dan Constantinescu a menționat că în termen de 30 de zile prețurile la principalele materii prime și materiale energetice, cărbune, țiței, energie termică, gaze naturale, energie electrică, transporturi de mărfuri și persoane, metale neferoase urmează să crească, fiind reactualizate în conformitate cu creșterea cursului dolarului, de la 220 lei la cel actual. Indirect, va crește și prețul benzinei, toate acestea reflectîndu-se în bugetul familiei, pentru care Guvernul lucrează la stabilirea compensațiilor. Reactivarea vechilor penitenciare "Avem cu 15 mii mai mulți deținuți decît locuri în penitenciare - a declarat: dl. Mircea Ionescu Quintus, ministrul Justiției, la conferința de presă desfășurată vineri, cu ocazia vizitei în România a delegației de juriști din Renania de Nord - Westfalia. Cu toată impopularitatea unei asemenea măsuri va trebui să reactivam vechile penitenciare - a continuat domnia sa - primul fiind, se pare, cel din orașul Ploiești. în România, problema penitenciarelor este una economică", a mai precizat dl. Mircea Ionescu Quintus, > Definiție Patria-! Ce nu se vinde Pe o mie De țechini, Unde cei mai mulți Fac foame Și se-mbuibă Cei puțini! DAN UDREA NR. 737 ♦ SÎMBĂTĂ 1 AUGUST 1992 ♦ 16 PAGINI ♦ 15 LEI UNICAT ABSOLUT Credeam că mi-a pierit pofta de rîs,cînd colo, să vezi și să nu crezi! Orice popor își cultivă din mîndrie națională niște calități, face pe cît poate caz de ele, socotindu-le un fel de blazon prin care se deosebește de celelalte. Noi, românii, am susținut totdeauna că sîntem ospitalieri și pașnici. Și n-am mințit. Dar, mă întreb: e oare suficient pentru a binemerita recunoașterea și cinstirea din partea întregului mapamond? Istoria ne învață că faptul de a fi pașnic și ospitalier aduce omului numai necazuri. De multe ori, calitățile respective sînt confundate voit cu lipsa de vitalitate, ba chiar cu prostia. Cine-i prea bun e demn de dispreț și constituie de obicei o victimă sigură a obraznicului și a răului. După umila mea părere, ne-ar trebui altceva, altă calitate pentru a ieși în față. Tocmai căutam una mai deosebită, cînd am aflat că fostului rege i-a fost propusă calitatea de candidat la președinția țării. Am strigat: Evrika! în sfârșit, cineva a găsit soluția salvatoare pentru gloria acestui popor urgisit de soartă. Vă dați seama ce afacere colosală? Ce biznis inteligent? Cine a mai văzut așa ceva? Imediat vom fi înscriși în Cartea Recordurilor și omenirea, sufocată de uimire și admirație, va auzi într-adevăr de noi. Oricine va ști că nu trăim undeva în Asia Mică, nimeni nu va mai crede că sîntem o nație primitivă, sălbatică, incultă, handicapată. Vom fi invidiați și apreciați. Vom constitui un unicat absolut în istorie și-n univers. Dacă Majestatea Sa va accepta să candideze și dacă va ieși victorios în alegeri, arătați-mi mie cînd și unde s-a mai pomenit un rege președinte de republică!!... Sînt mîndru și fericit că apucai și ziua asta. Acum pot muri liniștit. LAURENȚIU CERNEȚI - Domnule profesor, răspunsul final, apelul către țară al ex-regelui Mihai, urmează să fie adresat, în cazul în care decizia va fi în sensul angajării în competiția electorală, prin susținerea mai multor partide, ce veți face? - Nu există această posibilitate, în acel moment ar însemna că regele și-a schimbat poziția. I s-a pus întrebarea - am văzut la Paris cartea de interviuri - dacă ar candida la președinție și răspunsul a fost "dehors de question", adică este foarte clară poziția regelui. Și nu este în demnitatea și în tradiția sa să-și modifice punctul de vedere. - Ați definit monarhul ca pe un garant al consensului național și ca pe o persoană deasupra partidelor. Nu credem că aceste calități trebuie să le aibă și un președinte și, în context, ar trebui să le aibi și candidatul la funcție - în speță - dumneavoastră? - Nu l-am definit eu, ci am arătat că regele Mihai s-a definit ca fiind deasupra partidelor și că în această calitate nu cred că ar putea să participe, din partea unui partid, la competiția pentru președinția României. în ceea ce mă privește pe mine, eu particip la această competiție critice, dar în selecția făcută a atîrnat foarte greu faptul că nu sînt membru al nici unui partid politic, avînd o poziție de independent. Din momentul în care am acceptat să particip la această cursă, singurele comandamente care determină acțiunile mele sînt interesul național și respectul legii, în cazul cîștigării alegerilor, cine v-ați dori să fie prim-ministru și care apreciați că va fi coaliția guvernamentală? Consecvent cu răspunsul la întrebarea anterioară, precizez că dorințele mele nu vor juca nici un rol și mă voi orienta după configurația viitorului Parlament, aplicînd strict principiile în care reprezentantul formațiunii celei mai importante va fi desemnat primministru. In cazul în care Convenția Democratică nu va vea majoritatea abolută - deși eu sper șired că o va obține - ar urma consultări intre principalele partide reprezentate în Parlament, în jurul unui program de acțiune. Probabil - ca să nu dau impresia că evit ceea ce constituie substratul întrebării dumneavoastră - că alături de Convenția Democratică un rol important va avea Frontul Salvării Naționale - aripa Roman, care și-a MARIANA CERNICOVA Continuare în pag. 3 "SOARTA ALEGERILOR SE HOTĂRĂȘTE ÎN ROMÂNIA" Interviu în exclusivitate cu dl. Emil Constantinescu, candidatul la președinție al Convenției Democratice Caricatură de TRAIAN ABRUDA ( ULTIMA iARĂ ) • Ieri a fost finalizată legătura dintre Marea Nordului și Marea Neagră, prin deschiderea ecluzei în localitatea bavareză Beilngries și inundarea ultimului sector al canalului Rin - Main - Dunăre. • PECO S.A. precizează că potrivit informațiilor pe care le deține, în luna august nu se va modifica prețul de vinzare cu amănuntul la benzina livrată populației. • Avionul companiei thailandeze Thai Airways International, dar dispărut ieri, s-a prăbușit în Nepal. La bordul aparatului se aflau 113 persoane, dar, pentru moment, nu se poate preciza numărul exact al morților. • Domnul Corneliu Vadim Tudor a adus la cunoștință ziariștilor prezenți ieri la conferința de presă a PRM, "două bombe", cum le-a numit domnia sa, prima, trecerea "in corpore" a organizației municipale București a PUNR la Partidul România Mare și, cea de-a doua, publicarea adevărului despre evenimentele din decembrie 1989, adevăr conținut în declarațiile unor oameni "care s-au hotărît să vorbească". • Incepînd cu 1 august 1992 prin Hotărîrea Guvernului nr. 387 din 17.VII. a.c. s-a aprobat un comision de 0,5 la sută pentru serviciile vamale la valoarea urbană a mărfurilor importate și exportate, plata se realizează de către toți agenții economici. • La extragerea "WEEKEND - BINGO" din data de 31.07.1992 s-au acordat următoarele premii: LINIE - 11.880 lei, cartonul nr. 11072; BINGO - 59.400 lei, cartonul nr. 460.___________________ Lectură_________ OBLIGATORIE "Un om trebuie să trăiască în epoca lui. Mai tîrziu, e prea tîrziu. E. ABOUT Love story cu Gavrilă Pele Balint Aflat într-o scurtă vacanță pe litoralul românesc, fotbalistul Gavrilă Pele Balint s-a îndrăgostitlul ea de Lena, vedeta trupei de dans din Moscova, care evoluează pe scena barului "Paradis" din stațiunea Jupiter. Reîntors la echipa sa de club, formația spaniolă Real Burgos, Gavrilă Pele Balint s-a simțit atît de însingurat încît a trimis artistei moscovite biletul de avion și viza de intrare în Spania. Așa a rămas fără solistă trupa de dans de la "Paradis". (A.M. PRESS)___________________ Miron Cosma, cu volanul prin Banat Alături de multe personalități (atît din țară, cît și din afară) invitate să participe la sărbătoarea celor 200 de ani de minerit la Anina, se așteaptă și sosirea liderului minier din Petroșani, Miron Cosma. Că vine, nu e rău. Bănățenii, de felul lor, sînt bucuroși de oaspeți. Numai să nu-i treacă, cumva, prin cap să vină cu mașina personală. Nu de alta, dar e de presupus că, după două zile de sărbătorire, acuitatea vizuală va avea de suferit și drumul pînă acasă este lung. O reeditare a evenimentelor rutiere din orașul de baștină nu sunt deloc de dorit. _________________________/ Bugetul Consiliului Național al Audiovizualului Executivul român a aprobat o hotărîre privind asigurarea resurselor financiare necesare organizării și funcționării Consiliului Național al Audiovizualului în anul 1992. în acest sens, bugetul Secretariatului General al Guvernului, aferent anului în curs, se va suplimenta cu 89,2 milioane de lei, sumă ce va fi acoperită din fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziția Guvernului. A fost ales președintele Biroului Electoral Central La Sediul Curții Supreme de Justiție a avut loc, ieri, prima întîlnire a membrilor Biroului Electoral Central desemnați dintre magistrații instanței supreme de justiție, prin tragere la sorți, cu 24 de ore înainte. Prin vot secret, cei șapte judecători ce formează această "instanță electorală" au ales în funcția de președinte pe dl. Paul Florea. • Este a 214-a zi a anului. • Sfîntul Macabei • Mai sunt 152 de zile pînă la sfîrșitul lui 1992. • Soarele răsare la ora 6,01 și apune la ora 20,42._______