Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1994 (Anul 6, nr. 1402-1426)

1994-10-01 / nr. 1402

PAGINA 2 ♦ 1 OCTOMBRIE 1994 PROCESUL DE CALOMNIE AL PANORAMEI" CONTRA PROFESORULUI I.C. DRĂGAN A FOST CASAT! • Corespondență specială din Milano După o îndelungată cercetare judiciară începând din anul 1989 și o primă sentință de achitare a cronistului Bruno Crimi și de confirmare a acesteia la Curtea de Apel de la Milano, în ziua de 27 septembrie 1994, înalta Curte de Casație și Justiție a casat sentințele, neexistând absolut nici o probă pentru menținerea afirmațiilor calomnioase din revista italiană "Panorama", bazate numai pe susținerea de "zvonuri" lansate în mod criminal de ziariști români, preluate apoi de ziariști-croniști italieni sau francezi, fără nici o verificare impusă de lege, generând astfel un "adevăr putativ", adică un ping-pong de afirmații false. Prin această sentință a Supremei Curți de Casație și Justiție, pârâții calomniatori, cu doi sau culpă, vor fi condamnați la daune morale și materiale care se cifrează la miliarde, dată fiind personalitatea și poziția socială și economică a profesorului Iosif Constantin Drăgan, care prin activitățile sale oferă locuri de muncă la mii și mii de persoane, cu lefuri și salarii anuale de 50 miliarde de lire și vânzări anuale de o mie de miliarde, de care se va ține cont la stabilirea daunelor în sarcina croniștilor, directorilor responsabili și a proprietarilor revistei "Panorama"; într-o zi, aceștia vor putea cere daune ziariștilor informatori ai ziarelor din România? VITTORIO BOLOGNINI fJs Ieri, la Arad SĂRBĂTORIREA ZILEI MONDIALE . A MUZICII Este uneori binevenită încercarea cuiva de a te scoate din prea obișnuitul cotidian, în acest sens, cu regularitatea unui ceasornic, an de an, elevii Liceului de Artă din Arad reușesc acest lucru. A devenit tradițional spectacolul acestor mici artiști care vin să ne amintească de importanța datei de 1 octombrie - Ziua mondială a muzicii- și cum pot să o facă mai frumos decât oferind un show în aer liber, în fața clădirii Palatului Administrativ din Piața Revoluției. Muzică bună. interpreți talentați ai clasei de canto și muzică ușoară a d-nei prof. Maria Miclea au adunat un public ad-hoc, majoritatea tineri, dar și bunici cu nepoței care asistă cu plăcere la aceste momente de respiro, de fericire, încercăm să ne desprindem din monotonia zilei, deschizându-ne sufletele spre muzică, spre farmecul ei, pentru a ne mângâia auzul și privirile, cu prospețimea și dăruirea acestor elevi, posibile viitoare stele a muzicii românești. VOICHIȚA MOȚ RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ "DACA ÎN EUROPA ESTE CINEVA ÎN ARTA SUPRAVIEȚUIRII, ACEIA SUNT ROMÂN»" □ Ne-a declarat dl. Andrew Baines, om de afaceri englez, consultant al Programului PHARE în Caraș-Severin - Cu ce ocazie în România? Din 1992 am fost de 11 ori în România, la început ca om de afaceri, dar timp de un an nu am găsit nimic în vestul țării. Ca patron al unei firme de consultanță, până la urmă am fost, pur și simplu, "agățat" de un partener de afaceri și adus aici. Acum fac parte din marele "Consorzio Progeto Lazio 92" și mă aflu în acest județ de la începutul lansării programului PHARE de restructurare regională. Mă ocup de sprijinul efectiv a patru firme din Caraș-Severin în vederea trecerii lor de la economia centralizată la cea de piață. De fapt, îmi creez o privire de ansamblu asupra lor, iar prin concluziile mele contribui la îndrumarea echipei de conducere. Și la ce concluzii ați ajuns? - Am constatat că întreprinderile de mărime medie au probleme dificile în momentul în care ajung în faza de privatizare. O firmă cu capital de stat, pe care o cunosc foarte bine, din 1989 și până în prezent, n-a suferit nici o schimbare și, acum, în pragul privatizării, trebuie să facă față unui număr mare de firme particulare și nici nu face față concurenței firmelor mari, din domeniu, care beneficiază de asociere cu parteneri străini. Eu trebuie să găsesc calea pe care s-o urmeze aceste firme, pentru a rămâne pe piață și de a fi competitive. - Totuși, avem șansa de a ieși din criză? în ce constă ea? Deși sunt numai a doua oară în Caraș-Severin, pot spune că aici este o zonă cu tradiție industrială foarte puternică și dispuneți de mare abilitate economică, ceea ce creează șanse de viitor. în ceea ce privește România, viitorul ei este agricultura. România a fost pe drept considerată coșul cu pâine al Europei. Acum primul pas trebuie făcut în îmbunătățirea sistemului de distribuire a tuturor produselor agricole. Apoi, e nevoie de a găsi noi piețe de export. Sigur, până la urmă veți izbuti pentru că, dacă în Europa este cineva priceput în arta supraviețuirii, aceia sunt românii. Faptul că de 2000 de ani sunteți aici, iar în ultimii cincizeci ați avut cea mai dramatică situație din Estul Europei, dar ați trecut peste ea, îmi dă convingerea că o veți scoate la capăt și acum, dar va mai dura. TITUS CRIȘCIU După două zile de dezbateri, în care aproape fiecare parlamentar a avut posibilitatea să-și exprime punctele de vedere în legătură cu "spinoasa problemă a corupției", să se disculpe sau să acuze, de la caz la caz, după comentarea rapoartelor Comisiei parlamentare dedicată cercetării unor prezumtive acte de corupție și după o mulțime de alte supoziții și ieșiri spectaculare la rampă, menite să demaște Corupția și să-i arate cu degetul pe corupți și pe corupători, se poate spune cu mâna pe inimă că în teorii suntem și vom fi de-a pururi tari. Pe noi practica ne omoară. Când e vorba să ajungem la concret, la palpabil, vedem că dosare întregi se volatilizează, că probe de o materialitate zdrobitoare se evaporă în câteva clipe, că un prezumtiv diavol se dovedește a fi, de fapt, un eficient înger. S-ar putea să ne numărăm printre țările cu cei mai mulți îngeri pe cap de locuitor. Că mulți dintre ei au fețele murdare, asta e o altă chestiune și raportul Comisiei Anticorupție, cu toate cele 800 de pagini ale sale, s-a străduit să ne convingă că ne aflăm în plină epocă a concurenței neloiale, a deturnărilor de fonduri, a traficului de influență, a luării de mită, adică a umflării buzunarelor pe socoteala statului și măgăriilor de tot felul și în toate straturile societății. Răul e adânc, dar și voința de a-1 stârpi e din ce în ce mai mare, cel puțin în viziunea parlamentarilor. E drept, cât privește modul practic de RĂULE ADÂNC... acțiune, părerile sunt împărțite, ca în orice stat democratic. Cei de opoziție acuză puterea că "e putredă și în putreziciunea ei compromite orice acțiune de a-i demasca pe marii rechini ai unei societăți pentru care corupția a devenit normal, natural, de la funcționarii birourilor guvernamentale, ce-i jumulesc pe investitorii străini și până la unii miniștri ce au încurajat, nu fără interese politice, proliferarea verigilor economice de tip mafiot", cum se exprima, sintetic, dl. deputat Mircea Ciumara. De partea cealaltă, reprezentanții puterii consideră că marea corupție a fost favorizată de guvernarea Roman, care le-a permis cumpărătorilor să-și dezvolte rețelele malefice, trecerea la societatea civilă purtând tot mai vizibil amprenta unui jaf organizat, în care tot mai mulți cetățeni, până atunci onorabili, au început să-și dorească a fi corupți, atât spre binele lor, cât și al celor deveniți peste noapte deținători ai unor averi impresionante. Și dacă corupția există peste tot și din cele mai vechi timpuri, întrebarea este pe care Și-au pus-o obsedant și parlamentarii în discursurile or cum să ținem acest fenomen sub control, așa încât el să nu capete proporțiile unui coșmar național, al unei normalități profund anormale? Și răspunsul nu poate fi decât unul singur: poliția, procuratura, magistratura, cele trei forțe ale statului de drept, pe fondul unei legislații adecvate, să pună degetul pe rana și să excludă recomandările de nuanță politică din raza lor de acțiune. însă, așa cum spunea un hâtru senator, până nu vom ști cum își procură banii partidele politice, din moment ce fără bani nu poate exista cu adevărat, nici un partid și până când nu vom afla ce interese politice se ascund în spatele unor tranzacții economice de amploare, putem vorbi despre corupție mult și bine, dorindu-ne și noi, în final, să nu ajungem de râsul lumii cu incompatibilitatea noastră desuetă și anormală. ALEXANDRU PĂDURARU ____________________________________________ "Nu dorim să stricăm colaborarea cu PSDR-ul, care funcționează bine" ▼ Ne-a declarat dl. Teodor Stanca, președintele Convenției Democratice din România - filiala Timiș Decizia Consiliului Național al CDR de a suspenda, pentru o perioadă de 30 de zile, Partidul Social-Democrat Român de la activitățile CDR n-a fost urmată, cel puțin deocamdată, de instrucțiuni pentru filialele din teritoriu, în județul Timiș, PSDR-ul ocupă un loc destul de confortabil în Convenția Democratică, iar conducerea locală a CDR nu se grăbește cu suspendarea. "Noi colaborăm foarte bine cu PSDR-ul" - ne-a declarat dl. Teodor Stanca, președintele CDR Timiș. "La București, se pare că în ultima vreme PSDR-ul, prin neparticipare la ședințe, a pus Convenția în situația de a nu putea lua decizii. Dar aici nu dorim să stricăm colaborarea cu PSDR-ul, care funcționează bine. Nu există o subordonare chiar atât de mare față de conducerea centrală încât să ni se ceară acest lucru. Se recomandă doar să fim prudenți în politica de alianțe" - a mai precizat președintele CDR Timiș. M. CERNICOVA ALEGERI PARȚIALE LA LUDRIAȘ ȘI TRAIAN VUIA Pentru desfășurarea corespunzătoare și în conformitate cu legile în vigoare a alegerilor parțiale din 16 octombrie aic’.. din două localități ale județului Timiș, prin decizia nr. 842/A. Tribunalul Timiș a făcut cunoscute numele președinților și locțiitorilor secțiilor de votare: secția de votare nr. 1 Sudriaș: Scobescu Tiberiu - Susani, președinte, și Bordea Ion Sudriaș, locțiitor; secția de votare nr. 2 Traian Vuia: Murărescu Ion - Traian Vuia, președinte, și Olariu Mărioara - Traian Vuia, locțiitor; secția de votare nr. 3 Surducu Mic: Faur Ana - Surducu Mic, președinte, și Gherghina Lenuța Ana - Surducu Mic, locțiitor; secția de votare nr. 1 Coșteiu, Râmneanțu Nicolae - Coșteiu, președinte, și Hoban loan - Coșteiu, locțiitor; secția de votare nr. 2 Țipari: Farcaș loan - Coșteiu, președinte, și Varga Irina - Țipari, locțiitor, secția de votare nr. 3 Hezeriș: Paulis Vasile Lugoj, președinte, și Raiu Nicolae - Valea Lungă, locțiitor. (L.R.)________ Urmare din pag. 1 "CORUPȚIA A PĂTRUNS ÎN TOȚI PORII SOCIETĂȚII ROMÂNEȘTI" numai societății românești sau numai unei societăți în tranziție. Iată de ce tema principală a conferinței miniștrilor de justiție care s-a desfășurat în Malta, la La Valetta, în cursul lunii iunie, și unde am participat și eu, a fost tocmai combaterea fenomenului de corupție pe plan continental, în condițiile în care și-au manifestat interesul pentru această reuniune miniștrii de justiție din SUA, din Canada, din alte țări de pe alte continente, precum și o serie de organizații internaționale importante. Astfel, printr-o rezoluție a acestei conferințe, s-a hotărât constituirea unei comisii interdisciplinare care să acționeze în direcția combaterii fenomenului de corupție în cadrul Consiliului Europei; într-adevăr, acest fenomen este de natură multi și interdisciplinară, ca atare, și mijloacele de combatere trebuie să fie pe măsură. Realitatea este că printr-un raport al unei Comisii parlamentare nu se pot rezolva lucrurile. Totuși, au existat și unele critici la adresa justiției. Au existat critici la adresa justiției, determinate, uneori, și de confuziile existente în gândirea unora în legătură cu atribuțiile pe care un segment sau altul al puterii judecătorești le are și, în această privință, foarte mulți nu cunosc exact ce înseamnă noțiunea de autoritate a ministrului de justiție asupra Ministerului Public. Fiecare segment își are competențele și atribuțiile caracteristice. Fără îndoială că, din păcate, pe plan legislativ, și aici este culpa Parlamentului, nu a altor organisme, în legea de organizare judecătorească nu este bine definită noțiunea de autoritate a ministrului de justiție asupra Ministerului Public Ca o lacună, pot să evidențiez faptul că nu se știe exact cine propune desemnarea procurorului general. De aceea, vom încerca o amendare a prevederilor legii de organizare judecătorească, pentru a ne putea implica mai ferm în activitatea de combatere a tuturor fenomenelor infracționale. Vom insista ca propunerea pentru numirea și revocarea procurorului general să revină fie ministrului de justiție, fie ministrului de justiție împreună cu Consiliul Superior al Magistraturii. Iată încă o minge cordială pe care vreau s-o arunc în terenul Parlamentului, și anume că de un an de zile ar fi trebuit să funcționeze acest Consiliu Superior al Magistraturii și nici la ora actuală acesta nu este constituit. Au fost desemnați, până acum, 1 3 din cei 15 care ar fi trebuit să fie membri ai acestui Consiliu, încerc să fac presiuni la nivelul Comisiilor juridice ale celor două Camere, precum și asupra Biroului Permanent, pentru a urgenta validarea acestui Consiliu. Fără îndeplinirea acestei condiții, o serie de măsuri pe care le preconizez de șase luni de zile, de când sunt ministru, sunt efectiv imposibil de pus în practică. Ați văzut că în raportul pe care l-a prezentat guvernul era un segment referitor la unele acte de corupție sau, mă rog, acte neconforme cu morala sau cu deontologia magistraților, și replicile mele au fost, consider, destul de explicite. Eu am avut posibilitatea, potrivit legii, să revoc din funcție o serie de președinți sau vicepreședinți ce au fost implicați în organizarea unor jocuri de tip Caritas, la Constanța și la Pitești. Rețineți că nu au fost sancționați pe considerentul că ar fi participat, că ar fi depus bani la aceste jocuri, ci pentru că au fost implicați și au încălcat în mod abuziv deontologia profesională, iar unii dintre ei au fost foarte aproape de niște infracțiuni, motiv pentru care doi dintre ei și-au dat demisia și din funcția de judecători, iar pentru ceilalți - este vorba de 20 de persoane - am sesizat Consiliul de disciplină pentru magistrați, în lipsa acelui Consiliu Superior al Magistraturii, care ar trebui să sancționeze aceste abateri. Nu poate fi vorba de o luptă eficientă împotriva corupției fără o conlucrare eficientă între cele trei ministere: cel de Interne, de Justiție și Ministerul Public. Am spus întotdeauna că separația puterilor, care este un criteriu fudamental pentru funcționarea statului de drept al unei societăți civile, nu trebuie să fie privită în mod rigid, îngust. Această separație nu trebuie reperată prin niște ziduri ermetice, ci să existe o reală colaborare între toți acești factori spre binele social. A rezultat necesitatea unei colaborări mai largi în acestă problemă cu ocazia unor dezbateri pe care le-am purtat anterior. Cu acea ocazie, am propus constituirea unei comisii de acțiune împotriva corupției, a cei organizate, a criminalității economice De altfel, există o recomandare a Consiliului Europei în privința criminalității afacerilor, potrivit căreia țările membre ale C.E. trebui să acorde o mai mare atenție acestor fenomen și să elaboreze niște legi eficiente și coerente în acest domeniu. S-a bucurat mult că, recent, Parlamentul a adoptat Legea evaziunii finale, care va fi un document important în compaterea unor infracțiuni extrem de periciase pentru actualul sistem de dezvoltare atarii noastre. 1 >