Renaşterea Bănăţeană, mai 1998 (Anul 10, nr. 2499-2522)

1998-05-21 / nr. 2514

RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ Cea mai bogata păpușă din lume se află la Iași . In corpul unei păpuși de cauciuc au fost descoperite 45 de mii de mărci germane și o mie de franci elvețieni. Păpușa a fost găsită de vameșii din vama Piatra Neamț, în interiorul unui colet poștal. Pachetul a fost expediat din Elveția de către Spisak György, de la hotelul "Linde" din Deredingen, având ca destinatar cetățeanul român Carabulea Fănică, de naționalitate țigan. Sumele au fost reținute în vederea confiscării. Cazul va fi anchetat de IJP Neamț. UM țărăniști au omagiat pa Corneliu Coposu Liderii PNȚCD au omagiat, ieri, memoria lui Corneliu Coposu, la împlinirea a 82 de ani de la nașterea acestuia. La manifestare, care a avut loc la statuia lui Corneliu Coposu de lângă Biserica "Kretzulescu" din București, au păstrat un moment de reculegere și au depus coroane de flori președintele PNȚCD, Ion Diaconescu, primul-ministru Radu Vasile, vicepreședinții partidului, primarul general Viorel Lis, viceprimarii Capitalei Paul Radu Popovăț și Alexandru Maniu,Ulm Spineanu, Andrei Marga, Virgil Petrescu, precum și alți membri ai conducerii țărăniste. Au fost de față și surorile lui Corneliu Coposu. Președintele PNȚCD, Ion Diaconescu, și premierul Radu Vasile au rostit discursuri în care au evocat personalitatea lui Corneliu Coposu. S-a finalizat proiectul de asistenta persoanelor Specialiștii Ministerului Muncii și Protecției Sociale au finalizat proiectul de Lege privind asistența socială a persoanelor vârstnice și l-au trimis spre avizare ministerelor interesate, informează Ministerul Muncii și Protecției Sociale. Proiectul de lege se referă la protecția concretă a persoanelor în vârstă de peste 60 de ani afectate de riscuri sociale ca bătrânețea, boala și greutățile din propria gospodărie. Asistența socială, materializată în servicii și prestații sociale, se acordă vârstnicilor care nu au familie, nu au locuință și nici posibilitatea de a-și asigura condițiile de locuit, nu realizează venituri proprii sau au venituri insuficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare, nu se pot gospodări singuri sau necesită îngrijire specializată care nu se poate asigura în familie, se află în imposibilitatea să-și asigure nevoile socio-economice și medicale din cauza bolii sau a stării psihice ori fizice. Proiectul de lege prevede ca nevoile persoanelor vârstnice aflate în aceste situații să se stabilească pe baza unei grile naționale de evaluare, prin anchetă socială. Asistența socială poate consta în îngrijirea la domiciliu, încredințarea unei familii sau unei persoane care se obligă să-i acorde îngrijire și un mediu familial social adecvat și îngrijirea temporară sau permanentă într-un cămin, îngrijirea la domiciliu constă în acordarea unor servicii specializate (medicale, sociale, medico-sociale și de asistență psihologică), gratuit pentru persoanele vârstnice cu venituri mici sau cu plata unei contribuții de cel mult 30 la sută din venitul persoanei. Aceste servicii se organizează de către consiliile locale, direct sau pe bază de convenții încheiate cu organizații neguvernamentale, biserică, persoane fizice și juridice. Potrivit proiectului, pentru îngrijirea la domiciliu a persoanelor vârstnice, persoana care se obligă la acest lucru beneficiază de o indemnizație lunară de întreținere în cuantum egal cu salariul brut lunar al asistentului social cu lege privind vârstnice pregătire medie. Soțul și rudele de gradul I nu beneficiază de această indemnizație, care este suportată de la bugetul de stat, îngrijirea persoanelor vârstnice în cămine poate fi dispusă, cu titlu de excepție, dacă prin celelalte forme de asistență socială nu s-a reușit asigurarea unor condiții normale de trai. Căminele actuale vor funcționa ca secții pentru persoanele dependente de ajutorul altora, semidependente, respectiv independente și vor asigura servicii medicale, sociale și medico-sociale. Aceste unități de asistență socială, pot asigura, la solicitarea consiliilor locale, pe bază de subvenție, și unele servicii pentru alte persoane vârstnice neinstituționalizate. Persoanele îngrijite în cămine, respectiv susținătorii legali ai acestora, au obligația să plătească lunar o contribuție de întreținere. Această contribuție de întreținere, pentru persoanele care au venituri, este de 75 la sută din acestea, fără a se depăși costul mediu lunar de întreținere aprobat pentru fiecare cămin . Procurorul general a solicitat, ieri, ministrului justiției declanșarea procedurii de ridicare a imunității parlamentare a senatorului PRM Corneliu Vadim Tudor. Parchetul Curții Supreme de Justiție a înaintat ministrului Valeriu Stoica două dosare în care C.V. Tudor este acuzat că a insultat și calomniat mai multe persoane. Parchetul cere trimiterea în judecată a senatorului PRM. Potrivit unui comunicat al Parchetului Curții Supreme de Justiție, senatorul C.V. Tudor a făcut afirmații jignitoare și calomnioase la adresa consilierului prezidențial Dorin Marian,în cadrul conferinței de presă a PRM. La 11 mai a.c., Parchetul Curții Supreme mai solicitase Ministerului Justiției aprobarea trimiterii în judecată a senatorului PRM, pentru că, atât în cadrul conferințelor de presă, cât și în revistele "România Mare" și "Politica", Vadim Tudor a făcut afirmații "ofensatoare" la adresa președintelui Emil Constantinescu. Fostul șef al Vămii Otopeni este căutat de Poliție și Interpol Poliția și Interpolul îl caută pe Stelian Dumitru Popa, fostul șef al Vămii Otopeni, pentru a-l aresta în legătură cu introducerea de țigări în țară. Parchetul Curții Supreme de Justiție a dispus, la 13 mai a.c., emiterea unui mandat de arestare pe numele lui Stelian Dumitru Popa pe o perioadă de 30 de zile. El este acuzat că, în perioada iulie 1994- iulie 1995, la solicitarea societății Masmed Impex SRL, societate unde sunt asociate mai multe persoane handicapate, în calitate de șef de vamă, a facilitat firmei mai multe importuri de țigări prin Vama Otopeni. De asemenea, în calitate de șef de vamă, Popa a dispus, în decembrie 1994 și aprilie 1995, întocmirea de acte constatatoare în baza cărora Administrația Financiară a Sectorului 1 București a procedat la restituirea către Masmed Impex a sumei de 2.741.354.076 de lei, reprezentând TVA plătit la importurile de țigări. 21 MAI 1998 ♦ PAGINA 5 SCURT • Vânzările de tractoare pe piața internă au scăzut de la circa 17.000 în 1993 la circa 1.000 în 1997. Parcul de tractoare din România este de circa 160.000, iar necesarul este estimat între 300.000 și 700.000 de bucăți. • Primarul municipiului Pitești i-a acordat, ieri, președintelui Emil Constantinescu titlul de Cetățean de Onoare al acestui municipiu; în motivația acestei decizii se arată că Emil Constantinescu este "un strălucit exponent al intelectualității argeșene". • Congresul Centralei Naționale Confederative a Sindicatelor Miniere din România (CNCSMR) va decide, azi, cine va ocupa, pentru următorii patru ani, funcțiile de conducere ale Centralei. Mandatul de președinte și-l dispută Marin Condescu, actualul lider al CNCSMR, și Teodor Mureșan, liderul Ligii Sindicatelor Miniere Maramureș. • Generalul (r) Gheorghe Florică va fi cercetat, în continuare, de Parchetul Curții Militare de Apel, în stare de arest, sub acuzațiile de contrabandă și asociere în vederea săvârșirii de infracțiuni, în legătură cu cazul Țigareta II. • Deputatul UDMR Bondi Gyöngyike a depus la Camera Deputaților o propunere legislativă care prevede ca toate cultele recunoscute de stat să plătească cheltuielile legate de consumul de energie electrică și termică, gaze, apă și canal, la nivelul tarifelor destinate spațiilor pentru locuit, în opinia deputatului UDMR, diferențele înregistrate față de tarifele percepute consumatorilor industriali trebuie subvenționate de la bugetul de stat. • Președintele Emil Constantinescu va efectua, în perioada 24-30 mai, o vizită de stat în Canada. Președintele Emil Constantinescu și ministrul de externe Andrei Pleșu vor avea întâlniri cu guvernatorul general al Canadei, Romeo Le Blanc și cu premierul Jean Chretien, precum și cu reprezentanți ai mediilor paralmentare, economice și academice din Canada. • Președintele Uniunii Scriitorilor din România (USR), Laurențiu Ulici și soția sa, Aurelia, care au suferit, luni, un accident de mașină pe teritoriul Croației, sunt în afara oricărui pericol, dar își vor petrece următoarele zile sub supraveghere medicală, la propriul domiciliu. •Ministerul Sănătății va avea în dotare, până la sfârșitul anului 1998,160 de ambulanțe de tip Fiat, a declarat, ieri, în conferința de presă, Petru Ardelean, secretar de stat în MS. Licitația privind achiziționarea ambulanțelor a avut loc în urmă cu doi ani, la ea participând firme de prestigiu, precum Mercedes, Ford și Fiat,câștigătoare fiind desemnată cea din urmă. Din partea României nu a existat nici o oferta, de aceea nu s-a pus problema ca autosanitarele să poată fi fabricate la Pitești, a declarat presei Cristian Vlădeanu, director general în MS. • Parlamentarii PD din Comisiile de agricultură au votat, ieri, alături de cei ai opoziției pentru prelungirea termenului de depunere a cererilor privind restituirea terenurilor agricole și forestiere până la data de 3 iulie. • Președintele Emil Constantinescu a dat lovitura de începere la meciul de fotbal dintre echipa de "old-boys" FC Argeș și echipa FC Argeș-Dacia Pitești, disputată ieri pe stadionul piteștean din Trivale. Constantinescu a fost întâmpinat la intrarea pe stadion de Nicolae Dobrin, care i-a dăruit o minge cu autografele jucătorilor. Anterior, Emil Constantinescu a vizitat noua clădire a Universității din Pitești, aflată în construcție, iar după-amiază a făcut o scurtă vizită la mama sa. • Guvernul va discuta,în ședința de astăzi, un proiect de lege privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe (ANL). Prin crearea acestei agenții se urmărește realizarea unor avantaje financiare, precum și atragerea și administrarea resurselor pentru construirea, cumpărarea, reabilitarea și consolidarea locuințelor, inclusiv pentru cele exploatate în regim de închiriere. • Parchetul Curții Militare de Apel a dispus, ieri, arestarea subofițerilor MApN Liviu Lazăr și Eftimie Liviu Dumitrie, sub acuzația de complicitate la contrabandă în afacerea "Țigareta II". în noaptea de 16/17 aprilie a.c., cei doi subofițeri MApN au condus două din cele trei TIR-uri care au transportat țigările de contrabandă de la Aeroportul Militar Otopeni către depozitul din Mogoșoaia. SCURT Pagină realizată pe baza informațiilor furnizate de agenția de presă Mediafax