Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 1999 (Anul 11, nr. 2961-2986)

1999-11-01 / nr. 2961

Actualitate Pilda bogatului nemilostiv și a omului sărac . A fost vestită, ieri, de bisericile ortodoxe și greco-catolice Duminica a 22-a după marele praznic al Pogorârii Sfântului Duh a rememorat, ieri, credincioșilor ortodocși și greco-catolici Evanghelia lui Luca,capitolul XVI, versetele 19- 31, dedicate pildei bogatului nemilostiv și destinului săracului Lazăr. Sfânta Liturghie a prezentat drept credincioșilor creștini o retrospectivă a vremurilor străvechi, când zgârcenia și egoismul celor bogați erau adevărate prigoane, născocite de cei hapsâni,îmbogățiți pe spatele și sudoarea celor harnici, mulți și flămânzi. Cunoscută îndeobște, trăirea spirituală de apoi a bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr a oferit participanților la oficierea Sfintei Liturghii de la Mănăstirea "Săracă" de lângă Șemlacu Mic, comuna Gătaia, posibilitatea de a desluși între fapta rea și cea bună, între necumsecădenie și răutate. Când preoții și călugării celui mai vechi așezământ monahal din Banat, parcă predestinat cu numele de "Săraca", au elogiat viața creștină a săracului Lazăr, în rai, și cea nedemnă, a bogatului nemilostiv în iad, pe fețele credincioșilor s-a pogorât parcă un snop de raze senine, care au alungat, fie și pentru doar câteva clipe, numeroasele gânduri rele, generate de sărăcia vitregă a tranziției din zilele noastre. Un adevăr este cert: în bisericile ortodoxe și greco-catolice, la oficierea Sfintei Liturghii de ieri, au fost mai mulți oameni săraci decât cei bogați. Iar bogatul cel nemilostiv, cu siguranță, nu a intrat în nici un lăcaș de închinăciune. P. N. DOLÂNGĂ Sfânta cruce din tinda Mănăstirii "Săraca" este făcătoare de minuni. în cursul veacurilor, aici s-au închinat sute de mii de oameni Spiritualitatea și cultura creștină 5 * începând de mâine, cu ora 19, în amfiteatrul EA1 din cadrul Facultății de Electrotehnică din Timișoara, Piața Horațiu, se va derula un ciclu de conferințe, susținute de cunoscutul părinte Teofil Părăian, arhimandritul Mănăstirii "Brâncoveanu" din Sâmbătă de Sus. Cele trei prelegeri programate pentru zilele de marți, miercuri și joi, ora 19 sunt coordonate de Asociația Studenților Creștini Ortodocși din România, Filiala Timișoara, fiind sprijinită și de Mitropolia Banatului, având binecuvântarea ÎPSS dr. Nicolae Corneanu, mitropolitul Banatului. Popularele lectorate, urmate de întrebări și dezbateri neconvenționale, au fost planificate în cadrul Cursului de spiritualitate și cultură creștină și sunt intitulate: "Despre prietenie" (marți),"Viața duhovnicească în lumina sfintei liturghii" (miercuri) și "Podoabe de gând" (joi). Asociația Studenților Creștini Ortodocși din România face precizarea că intrarea este liberă, îngăduită tuturor studenților și tinerilor, indiferent de convingerile religioase pe care le au, precum și oamenilor de vârste diferite. (P.N.D.) Miercuri, la Timișoara --------------------------------------------------M.---------------------------------------------------------------------------------Organizațiile studentesti afiliate AFCSR sau FÍOSR vor susține un marș de protest La sfârșitul săptămânii trecute, la București s-au întâlnit reprezentanții Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România, ai Federației Ligilor și Organizațiilor Studențești și ai Ligii Studenților. Pentru că ANOSR a transmis o scrisoare prin care protestează împotriva susținerii grevei generale de către o singură organizație studențească, respectiv LS, începând de miercuri, studenții din toată țara înscriși în ANOSR sau FLOSR vor participa la marșuri de protest, în timp ce SS va sta în grevă japoneză, așa cum a declarat domnul Dan Diaconu, președintele ANOSR, și la Timișoara se va desfășura mâine, de la ora 12, un marș de protest, susținut de toate legile din cadrul Universității "Politehnica" Timișoara, Universității de Medicină și Farmacie Timișoara și a Universității de Vest din Timișoara. LURSA "Drogul - realitate ignorata" Asociația Umanitară "Speranța" din Reșița, a organizat vineri și sâmbătă, seminarul cu tema "Drogul - realitate ignorată". La seminar au participat tineri din școlile și facultățile reșițene, ce constituie categoria de risc cea mai vulnerabilă în ceea ce privește inițierea în consumul drogurilor de orice fel. Seminarul a fost susținut de lectori din rândul psihologilor, asistenților sociali și poliției. Seminarul este parte a unui proiect finanțat de Direcția Județeană pentru Tineret și Sport Caraș- Severin ce are ca scop informarea tineretului asupra riscurilor la care se expune prin consumul de droguri. Cu prilejul seminarului au fost constituite primele rețele ale tinerilor pentru prevenirea și combaterea practicii de utilizare a drogurilor. ^ ^ LUNCAN 1 noiembrie 1999 Renasseira UBAN ATERNĂ Alegerile pentru noul Consiliu Județean Timiș al Colegiului Medicilor din România s-au încheiat . Președintele va fi ales de membrii comitetului de conducere Ultima etapă a alegerilor pentru Consiliul Județean Timiș al Colegiului Medicilor din România s-a încheiat sâmbătă seară. Conform declarației președintelui comisiei electorale, conf. dr. Fulger Lăzăr, de această dată, la vot s-au prezentat 670 de medici, adică cu 53 mai mult decât la etapa precedentă. Chiar dacă nici jumătate din membrii CM Timiș nu și-au exprimat opțiunile în ceea ce privește alegerea noului consiliu județean al organismului profesional medical, voturile au fost validate. Conf. dr. Fulger Lazăr a precizat că, după prima evaluare a buletinelor consultate până ieri dimineață, pe primele două locuri la candidatura pentru comitetul de conducere al Consiliului Județean Timiș al CMR se situează prof. dr. Florin Miclea și prof. dr. Doru Bordoș. Mâine, se vor anunța ceilalți 19 membri titulari ai comitetului care,în urma unei întâlniri ulterioare, își vor alege președintele, Vicepreședintele, secretarul etc. LĂCRĂMIOARA URSA Un centru al taritului • în traficul poștal intern și internațional Din 1991 a existat în strategia Companiei Naționale Poșta Română intenția de a înființa, la Timișoara - cu sprijinul Fondului PHARE, Centrul pentru Pregătirea Cadrelor, a ținut să sublinieze, la inaugurare, doamna Ileana Chiraleu, director operațional în cadrul companiei amintite. Doamna Chiraleu a remarcat contribuția firmelor "Postplan Systems Limited", din Anglia, și a firmei "Optima Facto", din Belgia, dar și a Direcției Regionale de Poștă Timiș, rezultatul fiind dotarea tehnică de ultimă oră, la nivel internațional. Instruirea în Anglia a celor șase persoane din cadrul direcției amintite, care vor preda în cadrul centrului, cărora, desigur, li se vor alătura și alți specialiști, este o investiție importantă pentru viitorul dezvoltării resurselor umane. Chiar înainte de a fi inaugurat oficial, testarea eficienței centrului s-a făcut prin participarea celor 300 de cursanți la programul proiectului "Managementul calității totale în Poșta Română". Sălii calculatoarelor, cu 40 de locuri, înzestrată cu imprimante color și alb-negru, precum și cu videoproiectoare, unde se vor face aplicații ale ghișeelor automatizate, biroului administrativ, sălii instructorilor, celor patru săli de studiu, dotate cu videoproiectoare și table magnetice, valorând șase miliarde lei, li se vor adăuga curând, o sală de conferințe, cu o capacitate de 200 de locuri, un hotel, cu 18 camere, și o cantină-restaurant. Până în anul 2001 vor fi instruiți circa 20 de mii de salariați, cursanții devenind astfel formatori în teritoriu. Alături de mulțumirile pentru eficienta colaborare cu Direcția Regională de apă Timiș, reprezentanții celor două nestrăine amintite, domnul Edy Woodfine și domnul Yves Miseret, și-au exprimat încrederea în creșterea calității serviciilor poștale, care va însemna, implicit, mulțumirea clienților. STELA RADU-ONU Acord final • La Festivalul Național al Fanfarelor Baptiste din România, ediția a V-a în fiecare an, în ultima sâmbătă din luna octombrie, Societatea Muzicală "Forte Fortissimo" a fanfarelor de amatori din cadrul Bisericii Creștine Baptiste din România organizează "Festivalul Național al Fanfarelor Baptiste". Ajuns la cea de-a cincea ediție, festivalul s-a desfășurat în acest an la Biserica Creștină Baptistă "Harul" din Lugoj. Alături de formația gazdă (dirijori Marius Boghițoiu, Gabriel Trufaș, Doru Lazăr, Mihai Manguța),în festival au mai evoluat fanfarele următoarelor biserici baptiste: Bistrița (dirijori prof. Cornel Moldovan, Grigore Cifor), "Sega" - Arad (dirijor Adrian Brâncovan), Nr. 2 Timișoara (dirijori Avram Oală și Marius Isac) și "Micălaca" - Arad (dirijor Petrică Frunzău). După ce fiecare formație și-a prezentat piesele în cadrul festivalului, cele cinci fanfare au susținut un recital în comun, pe platoul Casei de Cultură a Sindicatelor. Manifestarea s-a încheiat cu festivitatea de premiere, juriul acordând atât premii individuale (interpretare solistică, aranjament muzical, dirijat etc.), cât și pentru grupuri de interpreți și formații. De asemenea, în urma opțiunii publicului, fanfara din Bistrița a fost desemnată "Cea mai îndrăgită formație", "Eliberare" (interpretată de fanfara "Micălaca" - Arad), "Cea mai populară piesă", iar Adrian Brâncovan ("Sega"-Arad), "Cel mai îndrăgit dirijor". NICOLAE LAIETIU - Cuțule, nu-ți fie frică, tinerii din spatele nostru au grijă de noi... 2