Renaşterea Bănăţeană, august 2000 (Anul 12, nr. 3192-3218)

2000-08-01 / nr. 3192

Sărbătoarea fiilor Țării Almăjul , în zilele de 5 și 6 august a.c. Episcopia Caransebeșului, Mănăstirea "Schimbarea la Față" Almăj- Putna, comuna Prigor, județul Caraș- Severin și Societatea Culturală "Țara Almăjului" din Timișoara organizează în zilele de 5 și 6 august a.c. o nouă ediție a manifestărilor religioase, culturale și artistice cunoscute sub genericul "Sărbătoarea fiilor Țării Almăjului". Sfinția sa Gana Sava, starețul Mănăstirii Almăj-Putna,îndeamnă bunii credincioși să purceadă în pelerinaj înspre locurile sfinte din Munții Almăjului, unde viețuitorii acestui nou lăcaș de cult ortodox, aflat în construcție, ostenesc în rugăciune, în trudă și în sfintele slujbe pentru binele ctitorilor, miluitorilor și binefăcătorilor acestei mănăstiri. Sfânta Liturghie arhierească din ziua parznicului "Schimbarea la Față" va fi oficiată de PSS dr. Lucian Streza, episcopul ortodox al Caransebeșului, Mehadiei și Vârșețului, începând cu ora 9,30, în speranța că fiii bisericilor ortodoxe din Valea Almăjului doresc să contribuie la terminarea lucrărilor de construcții ale viitoarei biserici, ieromonahii Mănăstirii "Schimbarea la Față" Almăj-Putna roagă credincioșii să facă donații în contul 45.10.42.401, deschis la Banca Comercială Română, Filiala Băile Herculane. (P.N.D.) Actualitate Asociația Foștilor Deținuți Politici din România - Filiala Timiș organizează mâine, 2 august, începând cu ora 10, ceremonia de sfințire a "Monumentului rezistenței anticomuniste din Banat", amplasat lângă Muzeul Satului de la Pădurea Verde din Timișoara și închinat eroilor care s-au jertfit pentru libertatea neamului (RJM.) In cadrul colaborării cu Penitenciarul Timișoara, Primăria va realiza, începând de la 1 august a.c., salubrizarea zonei cuprinse între străzile Venus, Electronicii, Tehnicii, Calea Buziașului, Matei Millo și Calea Urseni. Cu acest prilej vor fi desființate împrejmuirile și barăcile construite ilegal în aceste zone și vor fi ridicate mașinile parcate pe spațiile verzi. (RM.) Inspectoratul General al Poliției (IGP) a prelungit cu o lună perioada în care deținătorii de arme își pot viza permisele. Potrivit IGP, posesorii de arme își pot viza permisele până la 30 august 2000. Celor care, fără un motiv întemeiat, nu se prezintă pentru viză, până la expirarea acestui termen, li se vor anula permisele, conform articolului 25 din Legea 17/1996. Posesorii de armă cărora le vor fi anulate permisele vor fi obligați să doneze sau să depună în magazine specializate armele și muniția pe care le dețin, pentru a fi vândute. Decizia de prelungire a termenului limită a fost luată ca urmare a faptului că, până la 31 iulie, acțiunea de viză a permiselor nu se încheiase în majoritatea inspectoratelor județene și nici în municipiul București. (MJF.) Efective ale Poliției Municipiului Timișoara, împreună cu Jandarmeria, Gardienii Publici și Primăria, au participat, ieri, la cea de a doua acțiune de evacuare a persoanelor care locuiesc clandestin în blocurile de garsoniere de pe strada Ialomița. S.C. Retim S.A. a colectat circa 26 de metri cubi de mobilier, îmbrăcăminte uzată, articole de uz casnic și gospodăresc și a adunat 12 mc de deșeuri și reziduuri care au fost transportate la deponeul de la Parța. Acțiunea a costat circa 8 milioane de lei. (RM.) In perioada 27-30 iulie, s-a desfășurat ultima parte a acțiunii de dezinsecție a domeniului public. Au fost făcute tratamente speciale cu elicopterul și avionul în zonele I.I. de la Brad, Ronaț, Mehala, Fratelia, Plopi, Calea Aradului, Centru, suprafața acoperită totalizând peste 2.500 de hectare. Au fost executate stropiri și fumigații la sol pe străzile Ioan Slavici, Petöffi și Polonă, în cazul în care cetățenii vor mai constata prezența masivă a muștelor, țânțarilor sau a altor insecte dăunătoare, sunt rugați să sune la numărul de telefon 193623 int. 428, la Serviciul Administrare mediu urban al Primăriei. (RM.) Pledoarie pentru managementul dezvoltării turismului în Banat • Dl Sorin Frunzăverde, ministrul apărării, și-a susținut teza de doctorat la Facultatea de Știinte • * » » Economice a Universității de Vest din Timișoara Ieri, începând cu ora 11, la Facultatea de Științe Economice din cadrul Universității de Vest din Timișoara, inginerul și economistul Sorin Frunzăverde, ministrul apărării naționale, și-a susținut teza de doctorat, intitulată "Managementul dezvoltării turismului zonal". Președintele comisiei a fost prof. univ. dr. Emil Cazan, decanul Facultății de Științe Economice. Din comisie au mai făcut parte: prof. univ. dr. Ion Dănăiață, conducător științific, prof. univ. dr. Octavian Jalea, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași,prof. univ. dr. Nicolae Paina, Universitatea "Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca și prof. univ. dr. Marin Burtică, Universitatea de Vest din Timișoara. Mai mult jovial decât prețios, cunoscutul finanțist Emil Cazan a prezentat în cuvinte elogioase activitatea științifică a omului politic bănățean Sorin Frunzăverde, fost ministru al turismului. De reținut este faptul că, în cei trei ani și jumătate, câți au trecut de la susținerea admiterii la doctorat, inginerul și economistul Sorin Frunzăverde a dat trei examene, pe care le-a trecut cu nota 10. Calificativele obținute pentru referatele prezentate au fost notate cu FR. Vastă a fost și activitatea științifică a lui Sorin Frunzăverde la diferite congrese și reuniuni științifice, derulate în țări europene, asiatice și sud-americane. Prelegerea susținută de Sorin Frunzăverde, în fața unei asistențe alcătuită din cunoscuți universitari, oameni politici și generali, a fost o veritabilă pledoarie pentru un altfel de management al dezvoltării turismului zonal în Banat. S-a vorbit despre vocația turistică a frumoaselor plaiuri din județele Caraș-Severin și Timiș, parțial Arad și Mehedinți. Au fost prezentate statistici privind privatizarea neterminată din turism, remarcându-se că majoritatea stațiunilor bănățene au o bază materială învechită. Prin urmare, dezvoltarea turismului trebuie înțeleasă ca un urgent element al schimbării. Deocamdată, "a fost un doctorat în turism fără vipușcă", cum zicea un hâtru profesor de economie. Oricum, pentru Sorin Frunzăverde "managementul vieții cazone" este altul, acum când trebuie întreprinse atâtea delicate restructurări în Ministerul Apărării Naționale. PETRU NOVAC DOLÂNGĂ Renașterea DRAMATEAH* "Tombola abonatului R.K." și-a desemnat câștigătorii lunii iulie Chitanțele câștigătoare ale abonaților ziarului nostru pe luna iulie au fost extrase din urnă, ieri, la sediul redacției. Premii substanțiale, constând dintr-o mașină de gătit cu gaz, sume de 1.000.000 și 200.000 lei, vor fi înmânate câștigătorilor, cititori fideli ai "Renașterii bănățene", vineri, 4 august, ora 14, la secretariatul redac Publicăm cu bucurie lista norocoșilor: Drăghia Viorel - Timișoara, str. Abrud nr. 18, sc. A, ap. 16 - mașină de gătit cu gaz; Negroiu Elena -Timișoara, str. Socrates nr. 15, sc. B. ap. 7 - 1.000.000 lei; Nicolescu Radovan -Timișoara, str. Semenic nr. 715 -1.000.000 lei, Putici Dobromir - Diniaș nr. 149 - 1.000.000 lei; câștigătorii a câte 200.000 lei, Cristea Ludovica - Timișoara, str. Perlei nr. 19, bl. 101, ap. 10, Cionca loan - Timișoara, str. Zborului nr. 18, ap. 12, Ciolac Maria - Comloșu Mare nr. 519, Stroievsolde - Tomnatic nr. 540, Ciocan G. Dudeștii Vechi nr. 951, Berzescu Călina - Timișoara, str. Cărvunarilor nr. 11,Ciang Iuliana - Ciacova, str. Târgului nr. 48, Oprea Iaroslav - Timișoara, str. Narciselor nr. 3, ap. 2, Cotan Lucia - Timișoara, str. Michievici nr. 24 A, ap. 6, Sándor Florica - Beregsău, str. 2, Cernea Norica - Sânandrei nr. 626, Bozdac Ioan - Timișoara, str. Stadion nr. 2, Pădureanu Gheorghe - Timișoara, str. Teiului nr. 8, ap. 20, Cojocaru Elena - Timișoara, Bd Cetății nr. 1/2, sc.B,ap. 7, Sangheli Andrei - Timișoara, Aleea Creației nr. 10. (S.R.O.) Scriitorii dialectali bănățeni se întrunesc într-o tabără de creație . La Lugoj și Făget După cum ne-a informat cunoscutul creator de poezie în grai bănățean,dl Ștefan Pătruț,începând de ieri și până în 6 august, Primăriile Lugoj și Făget, Casa de Cultură și Cenaclul "George Garda" din Făget organizează o tabără de creație a scriitorilor dialectali bănățeni. Participă membri ai cenaclurilor: "Gura Satului" (Radio Timișoara), "Cea Ventilă" (Uzdin, Iugoslavia), "Victor Vlad Delamarina" și "La Givan" (RTV Europa Nova Lugoj), "La Poșmândre" (Radio 11+Caransebeș), "Paul Tărbățiu" (Bocșa) și "George Garda" (Făget). Cu acest prilej vor avea loc recitaluri de poezie în grai bănățean,întâlniri cu cititorii și cu personalități din Lugoj și Făget, discuții asupra manifestărilor propuse pentru anul viitor și statutului Uniunii Scriitorilor în Grai, precum și excursii de documentare pe traseele Făget — Românești — Valea lui Liman — Făget — Lacul Surduc, cu vizitarea bisericilor din lemn din Bătești, Jupânești și Margina. N. LAIETIU 9