Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 2003 (Anul 15, nr. 4187-4210)

2003-11-01 / nr. 4187

Actualitate O haită de lupi atacă, de un timp, gospodăriile sătenilor din localitățile Agadici, Maidan și Ticvaniu Mic, din jurul Oraviței, am aflat din surse ale AJVPS din zonă. Oamenii sunt disperați, întrucât lupii le intră în gospodării și le decimează oile și caprele. Ei au solicitat AJVPS Oravița autorizarea împușcării lupilor întrucât, au motivat aceștia, sălbăticiunile au găsit, în gospodăriile lor, o sursă de unde hrana poate fi procurată mult mai ușor decât în pădure. (E.S.L.) Ediția 21 — 22 noiembrie (apărută deja) a revistei "Anotimpuri", realizată de filiala Timișoara a Academiei de Științe Agricole și Silvice (în colaborare cu Clubul Specialiștilor Agricoli Timiș și Stațiunea Lovrin) informează despre noul acord științific agricol românofrancez, precum și despre lucrările celui de-al IX-lea congres național de medicină veterinară, respectiv, celei de-a XH-a consfătuiri de ameliorare a plantelor. Agenda agricolă a integrării în UE, cercetarea entomologică, ecologismul silvic și nodul hidrotehnic de la Coșteiu sunt alte elemente de interes ale revistei realizate de dr. ing. Iulian Pușcă și prof. Cezar Ioana. (L.N.) I έn organizarea Casei de Cultură a Studenților și a Ligii Studenților de la Universitatea "Eftimie Murgu" din Reșița, ieri, la "Club F.F." din municipiu, a avut loc o acțiune culturaldistractivă, intitulată: "Seară studențească". Manifestarea a fost organizată cu prilejul Sărbătorii de Haloween. (E.S.L.) Primăria Timișoara anunță întreruperea circulației pe strada Gheorghe Lazăr (tronsonul dintre Calea Circumvalațiunii și strada Gh. Dima) astăzi, între orele 7 și 20, pentru a se putea desfășura lucrările la rețeaua de canalizare. Excepție fac mijloacele de transport în comun. (S.N.) Luni, de la ora 12, în sala de consiliu a Primăriei Timișoara se va proceda la eliberarea certificatelor de atestare a calității de administrator de imobil, pentru cei care au promovat examenul din 20 august. (L.N.) Sala de consiliu Primăriei Timișoara va a găzdui, în 6 noiembrie, de la ora 10,simpiozionul "Investigarea calității aerului cu instrumente optice" , organizat în cadrul proiectului european ROSE. (LM.) Lucrările de refacere a Căii Bogdănești (parte a inelului III de circulație din municipiul Timișoara) vor demara în anul 2004 cu amenajarea completă a două benzi de circulație. In avanpremiera acestor lucrări, în luna octombrie au fost executate plombări cu asfalt (36 tone) și cu piatră spartă (33 mc), pe tronsoanele Cetății Zalău - Macilor. (L.N.) 1 noiembrie 2003 ~ Renașterea CIBANAȚEANA Marius Munteanu și-a lansat poeziile Acum mai bine de 20 de ani, la Editura "Facla" a fost tipărit, din inițiativa directorului Ion Marin Almajan, volumul în grai bănățean "Cântări de noapte bună", semnat de Marius Munteanu. Cartea a stârnit, la vremea respectivă, un interes deosebit, fiind lansată în cadrul a numeroase șezători literare. Anii au trecut însă și, până de curând, interesul pentru literatura dialectală a dispărut. Recent, profesorul universitar Cornel Ungureanu, cu sprijinul unor oameni de cultură timișoreni, a demarat un proiect de salvare a graiului bănățean. Primul pas a fost făcut prin lansarea unei colecții tematice, în grai, sub sigla Editurii "Marineasa". în această colecție văzut lumina tiparului lucrarea "Poezii",realizată tot de Marius Munteanu, care a fost lansată, ieri, în sala de cenaclu a Filialei Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România, în prezența unui numeros auditoriu. Cartea conține poezii în grai bănățean și este însoțită de un CD cu versuri recitate de autor, realizat de Studioul de Radio Timișoara. Cu prilejul prezentării, au ținut să vorbească despre graiul bănățean, în care se află, printre altele și elemente latine, dar și grecești (introduse tot pe filiera Latină) și despre autor și creația lui: Cornel Ungureanu, moderatorul manifestării, Vasile Frățilă, Mircea Șerbănescu, Anavi Adam, Ion Marin Almajan, Viorel Boldureanu, Sabin Popescu și Viorel Marineasa. Actorul Doru Iosif și Marius Munteanu au citit câteva dintre poeziile tipărite. Printre planurile de susținere ale graiului bănățean se numără organizarea de întâlniri cu elevii în școli (deja au fost câteva) și realizarea unor spectacole. Regizorul Sabin Popescu a spus că, după ce a montat "epopeea oltenească «La Lilieci»", intenționează să facă și un spectacol în grai bănățean. SORIN PRECUP Foto C.RACZ Sfințire de biserică adventistă Conferința Banat a Bisericii Creștine Adventiste de Ziua a Șaptea din România organizează, astăzi, începând cu ora 10, manifestări religioase și culturale închinate binecuvântării și sfințirii Bisericii Creștine Adventiste din orașul Deta. La serviciul religios de dedicare au fost invitați să ia cuvântul primarul orașului Deta, dl Crăciun Budaș, dl viceprimar Ionel Ilian, precum și preoții parohi aparținând bisericilor ortodoxă, greco-catolică unită, penticostală, romano-catolică, evanghelică și baptistă din localitate. Din partea conducerii națonale a Bisericii Creștine Adventiste de Ziua a Șaptea din România va fi prezent pastorul Viorel Dima, directorul Departamentului Relații Publice și Libertate Religioasă. Biserica Creștină Adventistă a început să funcționeze în orașul Deta din luna octombrie a anului 1996, în lăcașul de cult al Bisericii Creștine Penticostale, pus la dispoziție gratuit, iar din anul 2000 funcționează în propria ei clădire, a cărei amenajare creștină a necesitat lucrări de consolidare și renovare care au durat trei ani. La evenimentul religios de la Deta, conducerea zonală a bisericii adventiste bănățene va fi reprezentată,de pastorii Pavel Memete, președintele Conferinței Banat, Marius Morar, secretar și Ionel Soponariu, trezorier. Pastorul local Adam Engelhardt va coordona desfășurarea întregului program al serviciului religios de binecuvântare și sfințire a bisericii creștine. PETRUN. DOLÂNGĂ Curs de în Aula magna a Universității de Medicină și Farmacie "Victor Babeș" Timișoara a început, ieri, și va dura mai multe zile, un curs național de ghiduri și protocoale în anestezieterapie intensivă. Organizată la inițiativa dr. Dorel Săndesc, șeful Clinicii de Anestezie-Terapie Intensivă, din cadrul Spitalului Clinic nr. 1 Județean Timișoara, manifestarea reunește peste trei sute de specialiști în domeniu din România, precum și patru personalități marcante ale lumii medicale internaționale. (G.T.) "Polul de putere " "Polul de putere" (Editura "IRINI") este titlul volumului, semnat de Claudiu Iordache, care a fost lansat, ieri, la Librăria "Mihai Eminescu" din Timișoara. După cum observa lectorul universitar Sorin Berghian, autorul propune o carte incitantă, incomodă, care tratează, cu luciditate, problema puterii. Nu este o lucrare a unui sociolog sau a unui politolog, ci a unui scriitor, care analizează prin prisma artistului tema, folosind multe aforisme și arătând că omul este supus puterii și nu puterea este supusă omului. Despre autor a mai vorbit și Sorin Ioan Fortuna. SORIN PRECUP Fotos.SÎRBU "Cetățean de Onoare Post-Mortem" Consiliul Local Anina s-a întrunit, în după-amiaza zilei de joi, într-o ședință extraordinară festivă, cu un singur punct pe ordinea de zi: decernarea titlului de "Cetățean de Onoare Post-Mortem" fruntașului social-democrat Eftimie Gherman, ca fiind militantul politic care, în perioada interbelică, a contribuit decisiv la organizarea sindicală și politică a minerilor din oraș și din zonă. Eftimie Gherman s-a născut în 1894, la Lăpușnicul Mare, într-o familie de mineri. De tânăr s-a afirmat în mișcarea social-democrată a vemii, fiind ales, din partea Partidul Social-Democrat, la numai 26 de ani, deputat în Parlamentul României, demnitate pe care a menținut-o cinci legislaturi consecutiv. Eftimie Gherman a fost și una din figurile emblematice ale mișcării social-democrate internaționale, recunoscândui-se meritul de a fi fost unul din fondatorii Internaționalei Socialiste. "Ai carte, ai parte " Studioul Regional de Radio Timișoara organizează, luni, de la ora 12, la Liceul Teoretic din Făget, acțiunea „Badea Cârțan-ai carte, ai parte". Cu acest prilej, va fi oferit exemplarul cu numărul 25.000, cifră la care a ajuns acțiunea de donații de cărți inițiată de Radio Timișoara, în colaborare cu Centrul de Asistență Rurală Timișoara și unele formațiuni politice. (SP.) E.S.LUNCAN