Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2004 (Anul 16, nr. 4442-4467)

2004-09-01 / nr. 4442

BĂNĂȚEANĂ ( DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. JOSIF CONSTANTIN DRĂGAN) NR.4442 ♦ MIERCUR11 SEPTEMBRIE2004*16PAGINI*6000LEI A veam de gând să scriu despre Litoral, unde miam petrecut câteva zile liniștite, dar a venit tornada și a șters ceea ce aș fi dorit să spun. Imaginile de vacanță, cu bune și rele, au devenit, pentru turiștii din stațiunile românești de la malul Mării Negre, un adevărat coșmar. De câțiva ani, tornadele încep să lovească și țara noastră, unde asemenea fenomene nu prea se întâlneau. Ne obișnuisem cu furtuni, vijelii,ploi Editorial 1 FINAL DRAMATIC torențiale, inundații, viscole etc. Tornade însă n-am avut. Se pare că nenorocirile se țin lanț, ele uneori pun capăt brusc puținelor vacanțe pe care românii și le mai permit. De departe, cu sau fără tornadă, Litoralul nu mai este un magnet pentru majoritatea dintre noi. Nu mai este, pentru că, din cât am văzut eu, o parte din stațiunile de la sud de Constanța până la Mangalia, aici tronează un amestec distonant de paragină și nou, nepăsare și doar icicolo palide accente de simț gosporesc. Nici turiștii, adică noi, parcă , mai suntem suficient de civilizați, pentru a merita altceva. Cum ajungi la ecluza de la Agigea, îți sare în ochi o imensă groapă de gunoi, asemenea rampe, mai mici sau mai mari, fiind peste tot, de o parte și de alta a căii ferate. Amenajările peisagistice sunt neglijate, spațiile verzi au devenit parcări, plaja e plină de alge și nisipul amestecat cu fel de fel de ambalaje și chiștoace. Imaginea cea mai terifiantă, mi-a oferit-o însă gara Costinești, unde pe fundalul unor frumoase construcții noi,în spatele unui grajd improvizat se fierbea porumb... pentru turiști. Dincolo de dezolarea produsă de restaurantele și terasele goale, de manele și nunți țigănești cu artificii ca la Revelion, marea îți oferă din belșug o senzație de bine... MARCEL SĂMÂNȚĂ Atentat sinucigaș la Moscova • Soldat cu opt morți și 18 răniți, după primele estimări Cel puțin opt persoane au murit și alte 18 au fost rănite, ieri seara, în urma exploziei de mare putere a unei mașini în fața intrării întro stație de metrou din nordul Moscovei, a anunțat Ministerul rus pentru Situații de Urgență. Doisprezece dintre răniți se află în stare gravă, a precizat ministerul rus, în timp ce un polițist aflat la fața locului a declarat că printre răniți se află și copii. Explozia, produsă la ora locală 20.15 (19.15, ora României) , între stația de metrou Rijskaia și un supermarket, a provocat distrugerea a două mașini. Martorii oculari au relatat că ferestrele centrului comercial au fost sparte în totalitate. Au sosit imediat numeroși polițiști, agenți ai Serviciului Federal de Securitate (FSB) și personal al echipelor de intervenție. Deflagrația este rezultatul unui atentat sinucigaș, comis de o femeie, a anunțat FSB. Explozia a avut loc la numai o săptămână după ce două avioane de linie rusești au fost doborâte în urma unor atentate teroriste, soldate cu moartea a 90 de persoane. Deși a exclus inițial ipoteza unui atentat terorist, FSB a anunțat în cele din urmă că a descoperit urme de explozibili puternici la locul prăbușirii aparatelor și consideră drept principali suspecți două femei îmbarcate în avioane cu pașapoarte pe nume cu rezonanță cecenă. (Mi.) "Tu cumperi, Selgros te premiază!" Deschiderea magazinului Selgros Timișoara situat pe Calea Aradului, s-a dovedit un mare succes, doar în prima lună înregistrându-se vânzări semnificative, atât către persoanele fizice cât și în privința societăților comerciale, în spiritul orientării către clienți, firma Selgros a organizat în perioada 3 - 24 august, o tombolă destinată cumpărătorilor, premiile constând în Dacii 1304 Pick-up. Nu mai puțin de 14 autovehicule au fost acordate în toată țara, în finalul campaniei. Fericiții câștigători au de acum posibilitatea de a-și face aprovizionarea cu o mașină nouă. Dintre Daciile oferite, două au fost acordate de către magazinul Selgros din Timișoara, câștigătorii primind cheile chiar de la directorul magazinului, domnul Mihai Nistor. La Timișoara șansa campaniei “Tu cumperi, Selgros te premiază” le-a surâs domnului Marius Gherga, reprezentantul firmei “Radio - Comp Imp Exp“ -Timișoara, precum și doamnei Persida Guleș, reprezentanta societății “Universul Criș” - Chișinău Criș. "Tăcerea «te de aur" ___— P. 3 Clip cu cântec =^^^5 P. 5 Puncte pentru șoferi, tichete de amendă pentru polițiști p. 7 Nume noi la "Poli" — P. 8 ■ Mai multe gimnaste de la Colegiul Național Sportiv "Cetate" din Deva au fost depistate, ieri, de către medici, pline de păduchi, în același spațiu funcționând și Centrul Olimpic de Gimnastică, unde se antrenează lotul național feminin, condus de Octavian Belu și Mariana Bitang, în afară de lotul olimpic, alte câteva sute de gimnaste locuiesc și se antrenează la această unitate sportivă. ■ Guvernul va insista ca pâinea fabricată după 1 septembrie, cu grâul recoltat în acest an, să fie comercializată la un preț mai scăzut decât cel actual, având în vedere volumul ridicat al cantităților de grâu obținute, a declarat, ieri, premierul Năstase. El a arătat că este normal ca prețul pâinii să scadă, în condițiile în care și prețul grâului, care reprezintă 70% din materia primă folosită pentru produsele de panificație, a fost redus de la 6 - 7.000 lei/kilogram la circa 4.000 lei/kilogram. ■ Televiziunea Română va fi vecină cu Bloomberg și BBC, din octombrie 2004, când, în premieră pentru piața audiovizuală din România, TVR va avea un birou propriu la Bruxelles, în clădirea Instant News Service, unde se află birourile unor prestigioase instituții media. ■ Traficul rutier pe șoseaua București- Brașov va fi supravegheat, în premieră, printr-un sistem video, a declarat, ieri, la Constanța, șeful Direcției Poliției Rutiere, chestorul Nicolae Avramescu. ■ Liderul PNL Constanța, Puiu Hașotti, a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că alegerile preliminare din PSD pentru stabilirea listelor parlamentare reprezintă "un circ ieftin, un simulacru". Hașotti a prezentat niște liste despre care a afirmat că sunt listele PSD Constanța pentru Senat și Camera Deputaților, susținând că acestea sunt de acum stabilite, iar alegerile preliminare din 5 septembrie sunt o "simulare nereușită a democrației". ■ Prefectul județului Covasna, Horia Grama, a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că cererea Consiliului Național al Secuilor referitoare la organizarea unui referendum privind autonomia Ținutului Secuiesc este ilegală. a închiderea ediției