Renaşterea Bănăţeană, aprilie 2007 (Anul 19, nr. 5234-5256)

2007-04-02 / nr. 5234

Aniversarea, la 25 martie a.c., a 50 de ani de la semnarea Tratatelor de la Roma - moment de pornire spre Europa Unită de astăzi - a decurs normal și elegant, acest lucru neînsemnând însă că totul este „lună și bec". Declarația de la Berlin, adoptată cu acest prilej, este foarte generală, fiecare frază producând automat nenumărate întrebări. Cu toate că unii au propus ca aceste generalități să devină scheletul unei alte constituții (în fine, un alt document înlocuitor) - prima fiind respinsă, după cum se știe, în 2005, de referendumurile din Franța și Olanda, acest demers va fi greu și de durată. Unul din enunțurile Declarației de la Berlin are următorul conținut: „Ne Editorial Drum lung, frc greu în câz că confruntăm cu provocări (probleme) majore, care nu se opresc la granițele naționale. Uniunea Europeană este răspunsul nostru la aceste provocări (probleme)". Cum va răspunde, de exemplu, Uniunea Europeană la criza ostaticilor britanici, și militari pe deasupra, din Iran, când pozițiile țărilor membre ale UE sunt încă destul de diferite? Pe zi ce trece intră tot mai accentuat pe agenda europeană problema provinciei Kosovo. Ce poziție va adopta Uniunea Europeană, bazată pe suma părerilor celor 27 de membri, care să poată fi discutată, apoi, cu americanii și rușii, care și dacă nu vor fi întrebați vor veni cu propunerile lor? Care va fi răspunsul uniunii față de eventualele crize politice majore din statele membre? Cum se va hotărî dacă una de acest fel trebuie lăsată să se stingă de la sine sau este nevoie de intervenții politice din exterior? Henry Kissinger, fost secretar de stat american în perioada anilor 1973-1977, declara recent, într-un interviu, că uniformizarea părerilor pe un teritoriu care se întinde din Bulgaria până în Danemarca este extrem de dificil de realizat. Luând îniderare buna cunoaștere a lucrurilor, din propria-i experiență, și lăsând la o parte subiectivitatea americană privind construcția europeană unită, putem lua aminte, iar în ceea ce ne privește, să fim foarte atenți unde călcăm, mai ales că avem în cârcă un sac greu de neclarități. ADRIAN POP Astăzi Lista noului Guvern va fi trimisă în Parlament Premierul Călin Popescu Tăriceanu a anunțat că va prezenta Parlamentului, săptămâna aceasta, formula unui nou guvern constituit din reprezentanți ai PNL și UDMR, din care Partidul Democrat nu va mai face parte. El a precizat că, astăzi, va trimite celor două Camere ale Parlamentului o scrisoare privind constituirea unui nou guvern în jurul PNL, din care va mai face parte doar UDMR, nu și PD. "E nevoie de un suflu proaspăt. Alianța PNL-PD nu mai are resurse interne pentru rezolvarea impasului și pentru o soluție în beneficiul României", a spus Tăriceanu. El a arătat că "problema" nu a fost la nivelul Guvernului. "Crizele au apărut și s-au ținut lanț atunci când interesele politice personale ale unui singur om s-au opus interesului național. (M.F.) Continuare în pagina 5 "Demisia, nu lupta pentru ciolanul de la CARP srl" Sumar Sulfina Barbu a vizitat Timișoara Pagina 3 Euro poate reveni la pragul de 3,3 lei Pagina 5 Baza de tratament din Sânnicolau Mare va fi modernizată Pagina 6 Alb-violeții au fost învinși de CFR Cluj Pagina 10 Prima persoană eliberată în cazul Furtul secolului Pagina 14 Al-Qaida continuă să antreneze tineri în Marea Britanie Pagina 19