Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2007 (Anul 19, nr. 5441-5463)

2007-12-03 / nr. 5441

2 Renașterea bănățeană Actualitate Nici măcar oficialitățile nu s-au mai achitat de datoria de a fi român Ziua României a fost sărbătorită, sâmbătă, la Timișoara, la fel ca și în ceilalți ani. De la ora 10, oficialitățile, partidele politice și bătrânii camarazi de arme s-au adunat să efectueze un periplu în tot orașul, pentru a depune Ziua Națională, sărbătorită fără fast, la Timișoara coroane și pentru a le defila soldații în fața ochilor, în sunet de fanfară. Momentele solemne de mare încărcătură au strâns, din păcate, numai câțiva timișoreni, care au rezistat frigului de afară cu stoicism. Cam la asta s-a redus sărbătorirea Zilei Naționale a României, în plus, după-amiaza... spectacole de dansuri și muzică populară, iar, în final, două miniconcerte de muzică ușoară, în fiecare an, scenariul se repetă monoton, ca o placă deja învechită. Nici miza politică a festivităților de anul acesta nu a fost mare, dovadă numărul mic de oficialități ale orașului și reprezentanți ai partidelor politice, care nu s-au înghesuit, ca în alți ani, la depuneri de coroane, preferând, în schimb, să-și trimită simplii funcționari din instituțiile pe care le conduc,pentru a-și prezenta onorurile. Programul a început la ora 10, cu o serie de manifestări solemne în zona centrală a orașului, la Monumentul Ostașului Român, la Monumentul Regelui Ferdinand și la cel al lui I.C. Brătianu. Ulterior, la Monumentul Eroilor din Primul și Al Doilea Război Mondial - Cimitirul Eroilor, din Calea Lipovei, a ajuns, din partea autorităților locale, doar prefectul Ovidiu Drăgănescu și câțiva reprezentanți "anonimi" ai administrației județene, care au avut ingrata sarcină de a spăla onoarea șefilor. Organizatorii au încercat să atragă și generația tânără a municipiului de pe Bega, printr-un program artistic care a durat mai bine de cinci ore, dar se pare că o seară de sâmbătă prezintă un alt gen de interes pentru tineri, care au preferat barurile și discotecile momentelor artistice susținute pe scena amenajată în Piața Operei: Fanfara Big Bang, Corul Seminarului Teologic Ortodox, formația "Flores" a Palatului Copiilor din Timișoara, ansamblul folcloric al aceleiași instituții, ansamblul profesionist de cântece și dansuri "Banatul", ansamblul "Doina Timișului", ansamblul folcloric "Timișul", formațiile de muzică ușoară "Sanctuar" și "Stakato" ale Casei de Cultură a Studenților din Timișoara. (M.V., foto C.R.) Lugoj Sâmbătă, Ziua Națională a României a fost sărbătorită și la Lugoj, prin mai multe manifestări omagiale. Organizate de Primăria Lugoj, împreună cu Filiala locală a Asociației naționale "Cultul Eroilor", acestea au debutat, la ora 9, cu o ședință festivă a consiliului local, care s-a bucurat de o numeroasă participare. Despre Marea Unire, înfăptuită în urmă cu 89 de ani, au vorbit primarul Marius Martinescu, PSL Alexandru Mesian, episcop unit, grecocatolic de Lugoj, istoricul Dan Popescu, ambii Cetățeni de Onoare ai Municipiului Lugoj, precum și reprezentanți ai altor culte religioase, dar și ai veteranilor de război și militarilor în rezervă și retragere. In schimb, participarea lugojenilor a fost mai mult decât modestă la ceremoniile desfășurate la trei monumente din oraș. Acestea au început la Monumentul din Cimitirul Eroilor, cu intonarea Imnului Național de Fanfara municipală, după care episcopul unit Alexandru Mesian și preotul ortodox Nicolae Borduz au oficiat o slujbă de pomenire a Eroilor Neamului, care au luptat pentru făurirea României Mari. Apoi, au fost depuse coroane de flori la monument și la câteva dintre cele 111 morminte ale militarilor, de naționalități, căzuți în Primul Război Mondial, din partea primăriei, veteranilor de război, rezerviștilor, Protopopiatului Ortodox Român Lugoj, formațiunilor politice locale și asociațiilor de revoluționari" 16-21 Decembrie 1989 Lugoj" și LORD. De asemenea, coroane și jerbe de flori au mai fost depuse de oficialități la Monumentul Unirii din Piața "I.C. Drăgan" și la Monumentul generalului Ion Dragalina, din fața Bisericii "învierea Domnului". (N.L.) ▼ Artistul plastic Horia Bojin își va vernisa, astăzi, de la ora 19,30, la Galeria Axa Art din Complexul Iulius Mall, Timișoara, o nouă expoziție personală, "Povești în lemn și piele", care va rămâne deschisă până în data de 15 ianuarie 2008. (S.N.) ▼ Clubul Mezzo, situat la etajul 1 al Complexului Iulius Mall din Timișoara, va găzdui, astăzi, de la ora 19,30, vernisajul expoziției de pictură a artistului Vasile Dancu. (S.N.) ▼ Sala Studio a Teatrului Maghiar de Stat "Csiky Gergely" din Timișoara va găzdui, joi, de la orele II și, respectiv, 12,30, reprezentațiile piesei de marionete "Gyöngyharmat János”. (L.N.) . Librăriile Cărturești și Teatrul German de Stat din Timișoara organizează, vineri, 14 decembrie, de la ora 17, o ediție specială din campania „Poftești povești Hai la Cărturești!" - povestitoarea serii urmând a fi Laura Călăceanu. (L.N.) Retrocedări în învățământul timișean Primul imobil din educația timișeană, cu termen de retrocedare și eliberare în 2008, este Liceul de Arte Plastice din Timișoara. Pentru această instituție, responsabilii din sistem au găsit o soluție care începe să se concretizeze. Unitatea liceală menționată și-a asumat instituțional și Școala cu Clasele I-VIII nr. 9 din Timișoara (Liviu Rebreanu). Astfel, cel puțin problema terenului a fost rezolvată, pentru că, în incinta fostei școli generale, va fi edificat și noul sediu pentru Liceul de Arte Plastice, în acest sens, a fost realizat un studiu de fazabilitate, proiectul de arhitectură, respectiv, cel de rezistență. Fondurile necesare noului edificiu provin, în mare parte, de la Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, dar și din bugetul local. Până la recepția imobilului, liceul din centrul orașului va sta în chirie, primăria fiind obligată să suporte costurile aferente. Și Inspectoratul Școlar Județean Timiș trebuie să își părăsească sediul de pe C.D. Loga, în 2012. Până atunci, pentru ISJ se plătesc, lunar, 1.000 de lei, unei fundații care a revendicat și câștigat valoroasa clădire. Conducerea instituției s-a pus pe treabă și a obținut aprobarea pentru construirea unui nou imobil, în curtea Grupului Școlar "E. Ungureanu" din Timișoara. Pe lista școlilor ce trebuie retrocedate, figurează și altele precum Colegiul Național Bănățean, Școala primară a Liceului Teoretic "N. Lenau" din Timișoara, Liceul "D. Obradovici", Grupul Școlar Tehnic Timișoara etc. Potrivit precizărilor inspectorului școlar general adjunct din Timiș, prof. Francisc Halasz, în asemenea unități școlare, învață aproape 3.500 de elevi. în prezent, nouă instituții de învățământ au dispoziții de restituire, iar legea prevede ca, timp de cinci ani de la retrocedare, cei împroprietăriți să încheie contracte de închiriere a spațiilor cu școlile în cauză. în Timișoara mai sunt revendicate alte 16 imobile care găzduiesc instituții educaționale. Autoritățile locale vor fi nevoite să găsească soluții. Trebuie menționat faptul că, în sistem, se vehiculează ideea că trei clădiri din Timișoara și una a unei școli generale din Lugoj vor fi cumpărate, cu bani de la MEdIT, de la noii proprietari. LĂCRĂMIOARA URSA luni, 3 decembrie 2007 Gala "Pentru Voi" 2007 în fiecare an, Fundația "Pentru Voi" organizează acest eveniment pentru a celebra realizările deosebite ale persoanelor cu dizabilități intelectuale și pentru a mulțumi colaboratorilor pentru sprijinul adus la îndeplinirea misiunii fundației. Anul acesta, ca urmare a colaborării dintre Unitatea Protejată "Pentru Voi" și diferite companii din Timișoara, în șase luni, un număr de 64 de persoane cu dizabilități au fost angajate cu carte de muncă. Astfel, tema galei de astăzi, care va avea loc la clubul "The Note", începând cu ora 1930, va fi "Angajarea în muncă a persoanelor cu dizabilități intelectuale" și vor fi acordate patru premii speciale. Momentele artistice vor fi susținute de grupul vocal-instrumental "Pentru Voi", calificat la ediția din acest an a Festivalului European al Cântecului pentru persoane cu dizabilități și de trupa de jazz "The Moody Stuff". (C.R.)