Renaşterea Bănăţeană, martie 2010 (Anul 22, nr. 6150)

2010-03-31 / nr. 6150

2 Renașterea bănățeană Actualitate 33 de toace au răsunat, la Giroc, vestind învierea Domnului Suișul duhovnicesc pentru întâmpinarea Sărbătorii învierii Domnului a primit, ieri, în a doua zi din Săptămâna Patimilor, o încărcătură cu totul aparte în Banat. Pentru a treia oară consecutiv,Girocul devine gazda Festivalului de Toacă. Ecoul celor 33 de toace, care semnifică anii pe care Mântuitorul Nostru Iisus Hristos i-a petrecut pe pământ, a răsunat din curtea Căminului Cultural Giroc. Organizatorii evenimentului - Mitropolia Banatului, în colaborare cu Centrul de Cultură și Artă Timiș și cu sprijinul Consiliului Județean Timiș și, respectiv, al Primăriei Giroc - au creat un moment artistic și spiritual deopotrivă, care i-a atras nu doar pe săteni, ci și pe mulți oameni de cultură timișoreni. "Prin acest festival se urmărește continuarea tradițiilor de Sfintele Paști și transmiterea lor, prin biserică, generațiilor viitoare. Este și un prilej prin care toți cei care știu să bată toaca își pot arăta măiestria. Participă grupuri de tineri din satele bănățene, precum și monahi și monahii de la mănăstirile din Eparhia Timișoarei", a precizat consilierul cultural al Mitropoliei Banatului, pr. Zaharia Pereș. Manifestarea se derulează cu binecuvântarea înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Nicolae Corneanu. în premieră, festivalul continuă, astăzi, de la ora 19, la Catedrala Mitropolitană. "Renașterea bănățeană" își răsplătește abonații Ultima extragere din luna martie a plimului câștigător care conține dhstanța de abonament pentru luna în curs la concursul " Abonează-te și vezi color!" a avut loc ieri, la sediul redacției. Câștigătorul este Roxana-Gabriela Năsui, din Șoca nr. 66. Premiul constă într-un televizor color. Câștigătorul este așteptat la redacție mâine, la ora 14. Ridicarea premiului se face personal, pe baza cărții de identitate. Precizăm că termenul-limită de ridicare a premiului este de 30 de zile de la data extragerii. Totodată, fiind ultima extragere din martie, au fost desemnați și cei zece câștigători ai premiului de câte 100 de lei. Aceștia sunt: Ioan Matei, Timișoara, Calea Martirilor nr. 21, Elena Abrudan, Lovrin nr. 548, Elena Iovin, Timișoara, str. Soroca nr.11A, sc. A, ap.2, Elena Nedelcovici, Brestovăț nr. 226, Ștefan Kovács, Timișoara, Str. Dropiei nr.7, sc. C,ap. 7, Dionisie Jorza, Iecea Mare nr. 733,Elisabeta Szőke, Timișoara, str. Gheorghe Lazăr nr. 30-32, sc. A, ap. 15, Ilie Buhnici, Săcălaz nr. 300, Jenița Strainovici, Timișoara, str. Tacit nr. 17 A și Dragomir Străuț, Șandra nr. 259. Prima extragere a lunii viitoare va avea loc în data de 6 aprilie, la ora 12. (A.B.) LĂCRĂMIOARA URSA Foto: ADRIAN PÎCLIȘAN miercuri, 3 7 martie 2010 Programul slujbelor de Sărbătorile Pascale Mâine, la Catedrala Mitropolitană din Timișoara, se va oficia Sfântul Maslu de obște, cu începere de la ora 7,30, urmat de Sfânta Liturghie a Sf. Vasile cel Mare, la ora 9. De la ora 18 este programată Denia celor 12 Evanghelii. Slujbele din Vinerea Mare încep la ora 9 - Ceasurile împărătești - și continuă la 15.30 cu Vecernia și Denia Prohodului Domnului (ora 19). Sâmbătă, credincioșii ortodocși vor participa la Sfânta Liturghie a Sf. Vasile cel Mare de la ora 9, pentru ca la miezul nopții să ia Lumină și să fie prezenți la oficierea Slujbei Sfintei învieri. Programul religios din prima zi de Paști începe la ora 9,30, cu Sfânta Liturghie arhierească, urmată de la ora 18 de Slujba celei de a doua învieri și concertul corului catedralei. Slujbele din zilele a doua și a treia de Paști se vor oficia cu începere la aceeași oră: 7 - Utrenia, 10 - Sfânta Liturghie a Sf. loan Gură de Aur, 18 - Vecernia. Celebrări la Dom La Catedrala Romano-Catolicâ din Timișoara (Domul din Piața Unirii), mâine, de la ora 10, se va celebra Liturghia Crizmei în care se vor sfinți uleiurile folosite la administrarea sacramentelor. În Joia Mare, la ora 19, va fi celebrată liturghia în amintirea Cinei de Taină, în cadrul căreia episcopul de Timișoara, E.S. Martin Roos, va spăla picioarele a 12 bărbați, ca semn al iubirii aproapelui și în amintirea pildei oferite de Iisus, în dimineața zilei de vineri, la ora 8, membrii Capitlului Catedral vor recita Laudele. Celebrarea patimilor și a morții Mântuitorului începe la ora 15, continuând cu o adorație euharistică ce va dura până la ora 21. Laudele vor fi recitate și în Sâmbăta Mare, de la ora 8, urmate de timp de veghe și adorație euharistică la Mormântul Sfânt, între orele 10-21. Celebrul Vighiliei Pascale începe la ora 2_, cu sfințirea focului în Piața Unirii. Credincioșii vor intra apoi cu Lumina nouă în catedrală, pentru programul religios, la sfârșitul acestuia urmând a se desfășura Procesiunea de înviere. Duminică, în prima zi de Paști, se vor celebra Liturghia Solemnă de la ora 10, Vespera Solemnă la ora 17,30, urmată de o liturghie în limba română, la ora 18. începând cu a doua zi de Paști, slujbele se vor oficia după programul obișnuit duminical: ora 9 în limba maghiară, 10 - în limba germană, 11,30 și 18-în limba română. (C.R.) Frontieră deschisă temporar la Foeni Și în această lună va fi redeschis temporar Punctul de Trecere a Frontierei Foeni 2 - Jasa Tomic, situat la frontiera dintre România și Serbia. Deși autoritățile române au anunțat că au în vedere deschiderea acestei frontiere ca punct permanent de trecere, până în momentul de față nu s-a luat nici o măsură în acest sens. Din cauza faptului că această graniță este foarte tranzitată cu ocazia unor sărbători sau evenimente comune, Punctul de Trecere a Frontierei Foeni 2 se deschide temporar, ori de câte ori este nevoie. Punctul va putea fi tranzitat în perioada 2-9 aprilie, cu prilejul Sărbătorilor Pascale, programul de funcționare fiind între orele 10-20, ora României. (G.S.) Intervențiile chirurgicale se vor ... Urmare din pagina 1 Cei care au reușit - din nefericire, din cauza stării grave de sănătate - să ajungă pe masa de operație, își aduc cearșafuri de acasă pe perioada în care sunt internați la reanimare, unde schimbarea lenjeriei se face de trei ori pe zi. "Avem la subsol o masina de spălat, unde se mai spală lenjeria de pe secție. Săptămâna trecută, rufele au fost trimise la Reșița. Conducerea a spus că ne vor da cearșafuri de unică folosință, dar la noi se schimbă lenjeria de trei ori pe zi, astfel costurile sunt mari și nu sunt destui bani", ne-a spus o sursă din unitatea sanitară. Medicii anesteziști spun că problemele au apărut în această săptămână. "Nu avem produse hipnotice necesare pentru adormirea pacienților. Ieri (luni - n.r.) nu s-au operat decât urgențele, iar astăzi (marți - n.r.) s-au mai făcut apelând la stocul de rezervă - și o parte din operațiile care nu reprezentau urgențe medicale. Din cauză că spitalul nu a plătit de un an facturile către firmele de medicamente care ne aprovizionau, acestea refuză, în prezent, să ne mai dea", ne-a declarat unul dintre medicii anesteziști de la Spitalul Județean Timișoara. Potrivit mediculuișef al Clinicii de Anestezie - Terapie Intensivă , Dorel Săndesc, astăzi, situația va fi mai bună. "Au lipsit câteva categorii de substanțe. Am discutat cu conducerea spitalului, iar de mâine (astăzi - n.r.) se lucrează normal. Luni, unele intervenții chirurgicale au fost amânate, dar urgențele s-au făcut. A existat un stoc de rezervă pentru aceste cazuri. S-a decis ca operațiile care nu sunt urgențe să fie amânate. Sperăm să nu mai ajungem în situații similare sau mai grave", a spus Dorel Săndesc. Conducerea de la Județean nu este însă foarte optimistă. "Din cauza restanțelor acumulate la medicamente și materialele sanitare, furnizorii au blocat asigurarea unor produse. Din această cauză am avut ceva probleme și privind aprovizionarea cu anestezice. Au fost asigurate numai urgențele, iar intervențiile chirurgicale care au suportat amânare au fost reprogramate. Cel mai probabil mâine (astăzi - n.r.) se va remedia parțial situația, prin deblocarea anumitor depozite farmaceutice care vor face livrări către spital", a precizat Radu Prejbeanu,directorul medical al unității sanitare. DANA ISTRAT