Renaşterea Bănăţeană, martie 2011 (Anul 23, nr. 6430-6456)

2011-03-01 / nr. 6430

Actualitate 2 Renașterea bănățeană marți, 1 martie 2011 Sânmihaiu Român își pierde una dintre școli Viitorul manager va gestiona educația a peste 500 de copii Cu peste 500 de elevi și preșcolari educați în cadrul celor două unități de învățământ cu personalitate juridică, comuna Sânmihaiu Român nu ar trebui să își facă probleme în privința viabilității sistemului școlar din această zonă. Cu toate acestea, dacă alte instituții educaționale, unice în comuna lor, pot supraviețui cu o grupă de zece școlari, instruiți în sistem simultan, noua lege a educației spulberă autonomia acelor unități care nu însumează minimum 300 de copii. în această situație se află și comuna Sânmihaiu Român, unde doar una dintre școli își va păstra personalitatea juridică. în aceste condiții, și conducerea se Utvin, profesoara Edita Cătină, de 12 ani la conducerea unității, se așteaptă însă să nu devină managerul educațional de la Sânmihaiu Român: "Nu mă ține nimic legată de acest scaun; în fond, mi-am ales meseria de dascăl". Dascălul competent, nu vecinul întrebată despre oportunitatea prevederii din noua lege, legată de posibilitatea consiliului de administrație de a face angajări pe posturile vacante, doamna Cătină a spus că are și o parte bună, dar și una nefastă: "Pe de o parte, e bine că îl cunoști pe om, știi cum se descurcă la clasă și ce rezultate are, dar mai e un tăiș centralizează și, cum s-a confirmat în maroră în consiliul de administrație nu sunt doar untatea cazurilor din județ, managerul împru- oamenii școlii... Până la urmă trebuie să iei mută culoarea politică a primarului. Deși au decizii corecte, deoarece la evaluare managerul își face probleme pentru o eventuală retro- plătește și, atunci, pe cine alegi, vecinul sau gadare, directorul Școlii cu Clasele I-VIII dascălul competent?". între performanță și abandon Un alt aspect sesizat la școala din Utvin se referă la armonia din cancelarie, unde, cum spune dna Edita Cătină, n-au fost discuții niciodată. "Și relația cu părinții e foarte bună. Copiii noștri provin din toate mediile, cu ambii părinți intelectuali și loc de muncă, dar și din familii mai modeste sau cu părinți plecați la muncă în străinătate. Mai avem și elevi și, mai ales, preșcolari, care au fost luați în plasament, dar sunt bine îngrijiți. Suntem preocupați însă de doi elevi de-ai noștri, care au abandonat școala, fiind atrași de activități ilegale. Poliția știe și la fel și asistentul social". La fel ca în toate localitățile, și absolvenții gimnaziului din Utvin ajung să urmeze licee timișorene dintre cele mai bune: "Circa 60 la sută dintre elevii noștri merg spre cioli teoretice și vocaționale, iar ceilalți 40 Sută la învățământul tehnologic”. Un alt aspect reprezentativ pentru comunitatea educațională de la Utvin se referă la faptul că mulți dintre noii rezidenți își aduc copiii la școala din sat, al cărei patrimoniu este destul de bine gospodărit. "Toate investițiile de aici, din ultimii 12 ani, sunt realizate de către primărie. De la termoizolații, la tâmplărie, grupuri sanitare și chiar mobilier, sprijinul a fost local". LĂCRĂMIOARA URSA Secretul armonieiÄ <2 European *'■ Hospitality duality Wellness+ Răsfăț-f- Revigorare Dolce vita sejur wellness: conține cazare 4 nopți, cu promoție 3 = 4, demipensiune, acces nelimitat la Centrul de wellness al hotelului, Armonia, cadou câte un tratament corporal (masaj, băi exotice). Prețuri de la 175 euro/persoană/sejur. H-2700 Cegléd, Fürdő út 24 * Tel.: +36-53-510-900 *Fax: +36-53-510-901 info @ aquarellhotel .hu * www.aquarellhotel.hu Oferim o reducere de 10 la sută la tarifele tratamentelor wellness dacă prezentați acest cupon la recepție! Acum vă puteți câștigați sejurul! înregistrați-vă pe site-ul www.aquarellhotel.hu. versiunea în limba română, și veți avea șansa să câștigați un weekend wellness ! Tragerea la sorți se desfășoară lunar, participă cei nou înregistrați. PROMOȚIE: cei care vin individual, prezintă anunțul decupat din ziar și stau minim 2 nopți vor primi înapoi banii cheltuiți pe carburanți de la intrarea în Ungaria până la hotel. Cei care stau minim 3 nopți, vor primi înapoi suma pe ambele sensuri ! La nici 3 ore de mers cu mașina din Timișoara, în localitatea Cegléd (65 km de Budapesta), vă așteaptă hotelul de patru stele Best Western Hotel Aquarell****, construit în 2007. Locația sa deosebită Vă oferă farmec, armonie și calm într-un decor natural de vis. Pereții sunt decorați cu aquarele originale, iar interiorul este mobilat cu piese deosebit de elegante, în hotelul nostru veți putea gusta răsfățul suprem, grație serviciilor de calitate pe care le oferă prompt și cu ospitalitate personalul nostru. Comuna Săcălaz va avea prima școală ecologică rurală din județul Timiș Cei peste 300 de elevi și preșcolari din Beregsău Mare vor ca, peste aproximativ doi ani, o școală complet nouă, dotată la ultimele stafrde internaționale. Alături de cele 16 săli de clasă, o bibliotecă cu sală de lectură, cabinet psihologic, muzeu și trei laboratoare de științe, ansamblul educațional din satul aparținător comunei Săcălaz va fi dotat cu o terasă prelungită cu un laborator de ecologie și o seră, în care elevii vor deprinde tainele horticulturii. Acest demers a fost gândit de Raluca Silaghi, din cadrul Centrului de incubare a afacerilor, coordonare, calificare și perfecționare profesională Timiș - Săcălaz, fiind rodul unui program european de peste 13 milioane de lei. Printre argumentele menționate în proiect se numără perspective dezvoltării populației școlare, concomitent cu cea a comunei, dar și readucerea unui profil de viitor (horticultura) în învățământul de la sate, acest aspect fiind cel care deosebește programul de celelalte câștigate de școlile din Timiș, unde dotările s-au axat pe echipamente de informatică, științe exacte, mobilier pentru sau cărți și materiale didactice. Proiectul prevede și realizarea unei săli de sport, precum și a unui amfiteatru în aer liber, componente care,alături de cele menționate, vor conferi unității din Beregsău Mare statutul de școală ecologică. L. URSA