Renaşterea Bănăţeană, martie 2013 (Anul 25, nr. 7035-7060)

2013-03-01 / nr. 7035

BANATEANA I Director onorific prof, dr. Josif Constantin Drăgan Nr. 7035 - vineri, 1 martie 2013 -16 pagini+programe TV+supliment cu anunțuri gratuite - 2 lei Mărțișorul, un talisman magic românesc Prima zi de martie reînvie, în fiecare an, tradiția veche a "amuletei magice" cu șnur roșu și alb. Aceasta era, inițial, semnificația mărțișorului, iar culoarea albă din firul împletit simboliza sănătatea, puritatea sufletească, împlinirea și divinitatea, în vreme ce roșul vorbea despre vitalitate, dar și despre frumusețile eterne ale prieteniei, fidelității și onoarei. Triumful binelui asupra răului, izbânda luminii asupra întunericului, vigoarea trupească și sufletească împotriva bolilor și, nu în ultimul rând, lupta primăverii cu iarna sunt alte câteva sensuri îndeobște asociate cu mica podoabă căreia, odinioară, i se atribuiau și proprietăți tămăduitoare: în satul românesc de demult, șnurul mărțișorului era împletit din lână, de mamele care aveau copii mici, iar de el era atașat un bănuț de argint [UNK]ni de aur. Apoi, mama lega amu,a protectoare de mâna pruncului, pentru ca acesta să fie apărat de boli și de rele, sănătos precum argintul sau aurul și roșu în obraji precum firul cireșiu din șnur. Continuare în pagina 2 Prețul căldurii usucă în mod diferit buzunarul bănățenilor Apa caldă ne înăbușă, căldura ne usucă. Prețul pe care îl plătim pentru utilitățile publice a crescut constant în ultimii șapte ani, serviciile de apă, canal și salubritate fiind mai scumpe cu aproape... 157 la sută în 2012 comparativ cu 2005! Așa reiese din datele Institutului Național de Statistică, date care atestă că, în același interval de șapte ani, energia termică și-a dublat prețul, în timp ce gazele au consemnat o scumpire de 75 la sută, iar energia electrică, de 52 de procente. De altfel, spune statistica, ponderea cheltuielilor pentru utilitățile publice (locuință, apă, electricitate, gaze și alți combustibili) în totalul cheltuielilor de consum ale unei gospodării a crescut aproape în fiecare dintre ultimii ani, atingând un maxim de 16,6 la sută în 2010, echivalentul a circa 247 de lei lunar pe gospodărie. Desigur, nu în toate regiunile țării aceste modificări s-au simțit la fel, prețul utilităților diferind, în unele cazuri, semnificativ. Ba uneori, chiar și în cadrul aceleiași zone geografice apar diferențe considerabile între sumele pe care le achită locuitorii unui oraș sau altul pentru confortul din locuință. Continuare în pagina 3 începe Cuponiada reducerilor în "Renașterea bănățeană"! Ia ziarul și taie prețurile! / Reduceri importante DOAR pe baza cupoanelor din interiorul ziarului! /începând din luna martie, "Renașterea bănățeană” va publica mai multe cupoane de reduceri valabile în diverse unități de larg consum din județul Timiș. /Prețuri mai mici la clinici medicale, unități alimentare, locuri de recreere, fast-fooduri etc., valabile doar pe baza cupoanelor din "Renașterea bănățeană". /Cupoanele de reduceri, unice pe piață, vor fi individualizate pentru fiecare locație.Aceste reduceri nu pot fi obținute din altă parte! Ofertă EXCLUSIV prin "Renașterea bănățeană"! Rămân valabile și premiile oferite abonaților ziarului: patru televizoare, trei aspiratoare, trei telefoane mobile și zece premii a câte 100 de lei, în fiecare lună! Detalii în pagina 10 CUPON DE REDUCERE Titlurile zilei Protest evitat prin metode securiste Factorii poștali din județul Timiș anunțaseră pentru ieri un miting în fața prefecturii. Protestul se dorea un semnal de alarmă cu privire la consecințele care ar decurge din privatizarea companiei Poșta Română. Continuare în pagina 3