Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2013 (Anul 25, nr. 7213-7239)

2013-10-01 / nr. 7213

2 Renașterea bănățeană Actualitate Instalat de mai puțin de o lună la cârma "ambasadei culturale" a Franței în Banat, răstimp în care a patronat deja un eveniment de anvergură - expoziția "Futuretextiles" noul director al Institutului Francez din Timișoara (IFT), Daniel Malbert, și-a prezentat ieri, într-o conferință publică, prioritățile mandatului. Noul directorat al IFT coincide, de altfel, cu lansarea unei ofensive culturale franceze în toată țara, sezonul cultural 2013-2014 fiind cel dintâi, de la instalarea Institutului Francez în România, care are în spate o strategie, o siglă - "Tendințe" - și un obiectiv. "Relansarea relațiilor româno-franceze, inclusiv prin îmbunătățirea imaginii pe care țara mea o are aici și pe care țara dumneavoastră o are la noi, constituie principalul obiectiv al acestui sezon cultural, iar Timișoara este locul din care, prin expoziția Futuro textiles, a fost lansată ofensiva noastră culturală", a precizat Daniel Malbert, care a opinat, în context, că mai buna cunoaștere reciprocă dintre societățile română și franceză ar putea elimina reținerile din Hexagon privind aderarea României la spațiul Schengen. Directorul IFT a detaliat și principalele direcții ale acestei ofensive în zona de vest a țării: teatrul, arta plastică și designul, respectiv, cinematografia. Filolog cu o frumoasă carte de vizită (cadru universitar de literatură modernă și germană, înalt funcționar al Ministerului Culturii de la Paris și al UNESCO, cercetător în lingvistică, traducător și critic de teatru), Daniel Malbert a asigurat că literatura nu va lipsi din agenda IFT nici în acest sezon cultural, un prim moment semnificativ constituindu-l medalionul Claude Simon (laureatul Premiului Nobel pentru literatură din 1985), expoziția dedicată acestuia fiind programată în perioada 10-31 octombrie. "în același sens, pregătim cu studenții filologi din Timișoara un proiect de evaluare a celor 12 candidați la Premiul Goncourt de anul acesta", a mai declarat noul director IFT, care a adăugat că tot la Universitatea de Vest, cu care institutul va încheia un protocol de parteneriat, va fi relansată, în 23 octombrie, și Cinemateca francofonă. Trei zile mai târziu, IFT va media prezența pe scenele timișorene a soliștiilor Xavier Machault și Robert Negro, nume de referință ale șansonetei, pentru ca, în perioada 6-9 noiembrie, să aibă loc cea de-a șaptea ediție a Festivalului Filmului Francez, reeditat într-o formulă extinsă și având ca temă centrală creația tinerilor regizori din Hexagon. Deloc în ultimul rând, Daniel Malbert și colegii săi de la Institutul Francez din Timișoara au dat asigurări că activitățile IFT se vor extinde, mai mult decât în anii anteriori, și în celelalte mari orașe din vestul și sud-vestul țării. (L.N.) Daniel Malbert a lansat ofensiva culturală franceză De Ziua Supraviețuirii, Timișoara se îmbracă în galben Timișorenii sunt invitați să se îmbrace în galben în semn de omagiu pentru semenii lor care au ieșit învingători în lupta cu cea mai necruțătoare dintre boli. Mâine, de Ziua Internațională a Supraviețuirii,ei vor putea face și mai mult de atât, arătându-și generozitatea prin donații în beneficiul micilor pacienți din secția de oncologie pediatrică a Spitalului de Copii "Louis Țurcanu". Inițiativa aparține Asociației "Little People", ai cărei voluntari acordă, de ani buni, sprijinul lor pentru cei care, la vârste fragede, au de înfruntat cumplita maladie. "Mâine, culoarea razelor de soare va străluci în centrul orașului. Cei care vor să arate că le pasă vor putea achiziționa de la magazinul Larry Handmade din Piața Unirii accesorii galbene, iar de la Mercato Cafe, din Piața Libertății, brățările campaniei, în aceeași nuanță" , ne-a spus timișoreanca Amalia Kuglis, reprezentantă a "Little People". Ea a adăugat că fondurile colectate cu această ocazie vor fi folosite pentru programele derulate la "Louis Țurcanu", unde tineri inimoși îi încurajează pe micuții bolnavi de cancer. "Alte câteva cafenele, restaurante și librării din cele două piețe au acceptat să participe la acțiunea noastră. Personalul, echipat în galben sau purtând brățările, va oferi celor interesați informații despre micii eroi neștiuți, care se străduiesc să intre în rândul supraviețuitorilor. Tot mâine, la ora 20, un concert Blazzaj va avea loc la Zai Cafe, în Piața Unirii, iar accesul publicului se va face pe baza unui accesoriu galben. Va exista și o cutiuță pentru donații, deschisă celor care vor să fie de ajutor. La prânz, Asociația «Little People» va poposi la școala din Dumbrăvița, unde copii din clasele primare, dotați cu baloane, vor alcătui o brățară umană, ale cărei fotografii vor fi mai apoi răspândite în mediul online, spre sensibilizarea populației", a precizat Amalia Euglis, subliniind faptul că, de Ziua Supraviețuirii, și copilașii țintuiți în paturile secției de oncologie vor avea parte de un eveniment special. "Membrii Clubului «Temerarii», alcătuit din tineri care au învins cancerul, îi vor vizita și le vor dărui lingurițe cu imaginea Leului Curajos, personajul îndrăgit care-i îndeamnă, prin intermediul poveștilor, să nu renunțe la speranța de a deveni și ei, cât mai curând, supraviețuitori", a mai spus timișoreanca. (C.D.T.) Vernisaj la Galeria "Pygmalion" Galeria de artă "Pygmalion" a Direcției de Cultură, Culte și Patrimoniu Timiș va găzdui joi, de la ora 19, la sediul propriu din strada A. Pacha nr. 8, vernisajul expoziției de pictură și grafică de șevalet a artistelor plastice Carmen Bayer și Alexandra Buzatu. Cele două creatoare și operele lor, expuse sub genericul comun "Reconfigurări Interioare", vor fi prezentate de prof. univ. dr. Suzana Fântânariu și prof. univ. dr. Carol David. Evenimentul este organizat cu sprijinul organizației culturale "Alima", lucrările urmând să rămână pe simeze până în 24 octombrie. (L.N.) marți, 1 octombrie 2013 Plouă cu premii la "Renașterea bănățeană"! Ieri, câțiva dintre câștigătorii unor premii oferite de cotidianul "Renașterea bănățeană" au intrat în posesia acestora. Gavril Bechira, din Timișoara, este câștigătorul unuia dintre cele patru televizoare oferite, lunar, abonaților ziarului. Gavril Bechira spune că a mai câștigat, în 2011, un sejur în Austria: "A fost de vis! Am fost cu soția, ne-am simțit foarte bine. Acum am câștigat un televizor. Ziarul acesta ne poartă noroc!". Teodor Popa a câștigat un aspirator, iar Grigore Chiriac, Elena Marișescu și Rodica Mihalca, câte un telefon mobil. Câștigătorii spun că vor mai participa la concursurile organizate de cotidianul "Renașterea bănățeană". Pentru unii norocul a surâs pentru prima dată, alții se află deja la al doilea câștig. (A.T.) Cod galben în Banat Urmare din pagina 1 Așteptăm o creștere a debitelor apelor, dar până în prezent nu s-a ajuns la cote de avertizare pe nici un tronson", a declarat directorul ABAB. "Precipitațiile care au căzut în ultimul timp au fost însemnate cantitativ, astfel că, în ultimele 24 de ore, s-au înregistrat 47 de litri/metru pătrat la Grăniceri, 32 1/mp la Moravița, 34 1/mp la Obreja și 44 de 1/mp la Berzasca. (S.V., D.D.) Gavril Bechira a câștigat un televizor Teodor Popa este câștigătorul unui aspirator, iar Elena Marisescu și Grigore Chiriac au plecat acasă cu câte un telefon mobil Rodica Mihalca a câștigat pentru prima dată la unul dintre concursurile organizate de cotidianul "Renașterea bănățeană"