Renaşterea Bănăţeană, august 2014 (Anul 26, nr. 7465-7489)

2014-08-01 / nr. 7465

2 Renașterea bănățeană Actualitate vineri 1 augus« Sute de bănățeni au rămas fără adăpost după inundațiile provocate de ploile abundente Urmare din pagina 1 "Avem apa de un metru și douăzeci de centimetri în casă, ne-a distrus toată mobila și aparatura, am rămas fără nimic", ne spune Liviu Viziru, a cărui gospodărie se află într-o zonă dintre cele mai joase și încă de la ora 5,30 dimineața casa sa a început să se umple de apă. La ora la care l-am găsit era deznădăjduit, încă neștiind unde avea să se cazeze împreună cu soția și fetița. Potopul din zonă, dar și ploile din amonte de Fizeș au umflat apa până când aceasta s-a revărsat mai întâi pe câmpuri și apoi pe străzile orașului și ale satelor aparținătoare. Apa a venit atât de repede, încât unii gospodari nici n-au avut răgazul să-și salveze lucrurile de valoare. O femeie aflată în această situație, Maria Kristály, a apucat să-și ia doar actele, apoi să privească neputincioasă, din stradă, cum apa îi distruge agoniseala. Ca mulți alți localnici, ea se plânge că nu a primit ajutor în timp util de la forțele de intervenție. Trebuie spus, în același timp, că ruperea de nori puternică din Gătaia și împrejurimi, cât și umflarea canalelor, a Fizeșului și a altor ape curgătoare din zonă, după ploile din amonte, au provocat o inundare foarte rapidă a caselor, curților și grădinilor din Gătaia și satele aparținătoare Șemlacu Mare și Percosova, astfel încât cu toată mobilizarea masivă a celor de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Banat și a jandarmilor, sprijiniți și de echipa locală de voluntari, nu s-au putut face minuni pentru salvarea bunurilor oamenilor. Case și gospodării inundate în mai multe zone din Timiș La Șemlac, echipele ISU Banat au evacuat o familie cu doi vârstnici, trei copii și un bebeluș de două săptămâni, rămași izolați în mijlocul apelor. De asemenea, au intervenit și la Rovinița Mare pentru evacuarea unor sinistrați. Năpasta i-a lovit și pe cei din localitățile din zona limitrofă județului Caraș-Severin. Astfel, satele Lățunași, Jamu Mare, Clopodia și Ferendia au fost afectate de scurgerile de pe versanți. Apa a inundat șapte gospodării și anexele acestora, biserica din Ferendia rămânând, la rândul său, pradă precipitațiilor, după ce vântul puternic a smuls învelitoarea de tablă a clopotniței. Alături de Gătaia, comuna Moravița fusese semnalată, ieri dimineață, printre zonele sub cod roșu de inundații. în cazul Moraviței, însă, inundațiile au afectat doar curți și grădini, iar dintr-o gospodărie au fost evacuate animalele. Nu au existat, din fericire, sinistrați, însă primăria a pregătit, pentru orice eventualitate, saci cu nisip pentru a improviza baraje în caz de revărsare a râului Moravița. Și în partea estică a Timișului au apărut probleme în urma ploilor abundente. La Buziaș, două case, 20 de curți și grădini, cinci anexe, precum și străzile Avram Iancu și Griviței au fost inundate de refularea sistemului de canalizare. Revărsarea de ape a făcut pagube și în Caraș-Severin . » Și în județul Caraș-Severin echipele de intervenție au avut de luptat cu apa, îndeosebi în bazinul râului Bârzava. "Avem șapte localități inundate în județul Caraș-Severin, dar situația cea mai gravă este în Secășeni și Tigvaniul Mic; în aceste două sate, apa a intrat în case și la fața locului au intervenit pompierii militari. Nu avem oameni evacuați, nu este cazul deocamdată", a declarat Ancuța Balint, purtătorul de cuvânt al ISU "Semenic" Caraș-Severin. Potrivit acesteia, apa a afectat și circulația feroviară, trenul Oravița-Timișoara rămânând în câmp după ce linia a fost inundată. Și traficul rutier a avut de suferit, pe DN 58B, drumul care leagă Reșița de Timișoara, circulația desfășurându-se anevoie, din cauza apei care a acoperit șoseaua. Debite crescute și ape umflate Ca urmare a ploilor abundente care au căzut în ultimele zile, apele râurilor din județele Caraș-Severin și Timiș s-au umflat, unele ajungând la cota de atenție sau de pericol, în Caraș-Severin s-au înregistrat depășiri ale fazelor I sau a II-a pe mai multe râuri: Vornic în secțiunea Ramna, Fizeș în secțiunea Tirol, Gârliște în secțiunea Tirol, Jitin în secțiunea Jitin. Situația a fost mai gravă pe râul Ciomovăț, în secțiunea Comoriște, unde s-a ajuns la cota de pericol și aseară debitul era încă în creștere. Inspectoratul pentru Situații de Urgență a anunțat că la Izgar sunt inundate șase curți, la Camecea, 12, iar la Brădișoru de Jos, cinci. Debite crescute s-au înregistrat și pe râurile din Timiș. La Lugoj, râul Timiș avea un debit de 64 de metri cubi pe secundă, la Balinț, pe râul Bega, 17,24, la Moravița, pe râul Moravița, 8,77 mc/s, iar la Gătaia, pe râul Bârzava, 13,4 mc/s. Debite mari s-au consemnat și la Vărădia, pe râul Caras, 5,37 mc/s, Topleț pe râul Cerna, 23,02 mc/s și în Dalboșeț pe râul Nera,19,5 mc/s. în ceea ce privește prognoza meteorologică, aria precipitațiilor se va restrânge, acestea urmând să fie prezente doar izolat în partea de sud a Banatului și la munte. Ministrul apărării, prezent la Gătaia După ce a constatat la fața locului problemele provocate de torente în județul Caraș-Severin, ministrul apărării, Mircea Dușa, a inspectat ieri și zona de la marginea orașului timișean Gătaia, unde autoritățile au fost nevoite să rupă o porțiune de drum pentru a evacua apa; în această zonă, torenții și-au croit o albie pe sub terasamentul căii ferate de la marginea orașului, iar pe o porțiune de câțiva metri, muncitorii au rupt efectiv asfaltul pentru ca apa să ajungă în râul Bârzava. Localnicii au spus că a plouat neîncetat, iar în scurt timp apa ajunsese deja în curțile oamenilor. Ministrul apărării a survolat cu un elicopter zona pentru a vedea exact care sunt problemele și a dispus să se pună balast sub terasamentul căii ferate afectate, transmițând autorităților locale să intervină prompt pentru rezolvarea situației. Din Gătaia, Mircea Dușa s-a întors în județul Caraș-Severin, în zonele cele mai afectate de inundații. "Prognozele nu sunt deloc încurajatoare. Va fi cod portocaliu în această zonă, cu o mică scădere a intensității în județul Timiș, dar cu mai mari cantități de apă în Caraș- Severin, în aceste condiții, trebuie să ne pregătim pentru orele care vor urma", a concluzionat Mircea Dușa. Recomandări pentru cei din zonele inundate Reprezentanții Ministerului Sănătății au făcut și populației din zonele inundate câteva recomandări menite să îi ajute în prevenirea îmbolnăvirilor. Oamenii au fost îndrumați să consume apă îmbuteliată (să nu bea apa direct din fântâni sau de la robinet), să folosească pentru gătit apă fiartă și răcită, să consume doar alimente ambalate sau bine preparate termic, să nu atingă animalele moarte, să evite expunerea prelungită la frig sau umezeală, să respecte normele de igienă și să se prezinte, încă de la primele semne de boală, la cea mai apropiată unitate medicală. TUDOR MIHAI LENGHER MARIUS HORESCU SIMONA VALI CODRINA DIANA TOMOV