Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2014 (Anul 26, nr. 7490-7515)

2014-09-01 / nr. 7490

BANATEANA Director onorific prof, dr. Josif Constantin Drágán Nr. 7490 - luni, 1 septembrie 2014 - 16 pagini - 2 lei Azi începe noul an bisericesc Prima zi de septembrie marchează, în Biserica Ortodoxă, începutul noului an bisericesc. Potrivit tradiției iudaice, acum se socotește că a început Dumnezeu lucrarea de creare a lumii, apoi, la această dată, Mântuitorul Iisus Hristos a intrat în sinagogă, unde a citit textul prorociei lui Isaia, capitolul 61,1- 2, pecetluind începutul activității Sale de propovăduire a Evangheliei. O ultimă semnificație legată de acest termen derivă din faptul că de la 1 septembrie calculau romanii anii indictionului. Data de 1 septembrie, când noi prăznuim începutul anului bisericesc, este legată de istoria mântuirii. Vechiul an bisericesc se încheie în luna august, când avem sărbătorile Adormirii Maicii Domnului, pe data de 15, și Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul, pe data de 29 august, acesta fiind cel mai mare proroc de până la venirea Mântuitorului. Sfârșitul anului bisericesc, ca, de altfel, și începutul lui, stau sub ocrotirea și binecuvântarea Sfintei Fecioare Maria, prin praznicul Adormirii, fiindcă Adormirea Maicii Domnului nu este decât trecerea de aici în veșnicie, cum spune și troparul sărbătorii: "Mutatu-te-ai la viață fiind Maica Vieții...". Continuare în pagina 4 Zilele Cartierului Freidorf au dat frâu liber distracției, în weekend Zilele Cartierului Freidorf au scos foarte mulți oameni din case, în weekend, parcul Petőfi Sándor, de peste drum de Liceul Auto, umplându-se de lume dornică de distracție. Au existat toate ingredientele necesare pentru o sărbătoare cum scrie la carte, inclusiv un bogat program folcloric susținut atât de artiști consacrați ai Ansamblului Timișul, cât și de tinerele speranțe ale acestuia. N-a fost nevoie de prea multe insistențe din partea prezentatorului spectacolului pentru ca, la orele serii, în toate cele trei zile, oamenii să se prindă la joc în număr mare. La a opta ediție s-au aflat Zilele Cartierului Freidorf, astfel că s-a simțit rodajul organizatoric, existând suficient de multe standuri cu mici, grătare, hamsii, cartofi prăjiți și felurite alte minuturi, iar cine a dorit să guste ceva dulce a avut, de asemenea, suficiente opțiuni, printre cele mai căutate fiind colacii secuiești și vata de zahăr. Continuare în pagina 2 ! www.renașterea.ro Se pregătește vaccinarea antigripală Peste 500.000 de doze de vaccin antigripal vor fi folosite în sezonul 2014-2015 în cadrul campaniei gratuite a Ministerului Sănătății. Vaccinurile vor ajunge prin intermediul direcțiilor de sănătate publică în cabinetele medicilor de familie și în unitățile sanitare. Bugetul estimat pentru achiziția celor 500.000 de doze de vaccin antigripal este de șapte milioane de lei. Cu prioritate vor fi imunizate persoanele cu risc ridicat de îmbolnăvire. Așadar, vor fi vaccinate, ca în fiecare an, persoanele cu vârsta cuprinsă între șase luni și 64 ani cu afecțiuni medicale cronice pulmonare, cardiovasculare, metabolice, renale, hepatice, neurologice, diabet zaharat, astm, infecție HIV, medicii, cadrele sanitare și personalul auxiliar din spitale, ambulatorii, inclusiv salariații din instituțiile de ocrotire a copiilor și bătrânilor, din unitățile de bolnavi cronic, care vin în contact respirator cu pacienții sau asistații. Continuare în pagina 5 Un echinocțiu și trei stele Dacă, din punct de vedere climateric, toamna pare să se fi instalat deja în regiunea țării noastre, sub aspect astronomic, ea își va intra în drepturi abia în 23 septembrie, la ora 4:29 (ora României), când Soarele va străluci direct pe ecuator, fapt care va face ca durata zileilumină și cea a nopții să devină egale. Acesta este și cel mai important eveniment astronomic al lunii septembrie, o lună neobișnuit de săracă în mișcări observabile cu ochiul liber pe bolta cerească. Fac excepție doar planetele Mercur, care se va afla în cel mai îndepărtat punct de Soare în primul minut al zilei de 12 septembrie, respectiv, Saturn, care va fi ocultat de Lună în 28 septembrie, la ora 6,46. De asemenea, pentru astronomii înzestrați cu instrumente profesioniste, prezintă interes zilele de 14 septembrie, ora 19,01 când va putea fi observată în condiții excelente steaua Aldebaran, 21 septembrie, ora 12,52 când se va dezvălui steaua Regulus și 28 septembrie, ora 0,26 când va putea fi observată, de asemenea în condiții excelente, steaua Antares. (L.N.) Primăria Timișoarei continuă războiul cu turnulețele ilegale Marca "Made in Banat" prinde contur Banatul fruncea în B2!